Groot-Brittannië: moslim-extremisten spraken kort voor crash Russisch vliegtuig over geplande aanslag in de Sinaï

Groot-Brittannië besloot om vluchten naar Sharm al-Sheikh stil te leggen nadat diens inlichtingendiensten gesprekken hadden onderschept tussen islamitische extremisten. Die spraken met elkaar over een grote aanslag die binnenkort gepleegd zou worden in de regio.

Nu.nl legt uit:

Zij zouden in de dagen voor het neerstorten van de Russische Airbus A321 hebben gesproken over plannen voor een grote aanslag in de regio. Britse onderzoekers zeggen dat er een bom in het laadruim van het vliegtuig is gelegd, vlak voordat het toestel opsteeg.

Helaas voor de passagiers aan boord van een Russische Airbus A321 kwamen de Britten deze informatie pas op het spoor nadat het vliegtuig naar beneden was gehaald. Daarom konden de Britten al meteen stellen dat het om een aanslag met behulp van een bom ging. De Egyptische autoriteiten zeiden toen nog dat de Britse conclusie voorbarig was, maar we weten nu dus waarom zij zo snel al konden vertellen wat er gebeurd was: ze wisten ervan omdat extremisten er zelf met elkaar over spraken.

In navolging van Groot-Brittannië hebben Nederlandse reisorganisaties en KLM ook stappen genomen om passagiers te beschermen tegen mogelijk nieuwe aanslagen:

Er zijn ook reismaatregelen voor Nederlanders die vrijdag met KLM van Caïro in Egypte naar Amsterdam vliegen, zij mogen alleen handbagage meenemen. De luchtvaartmaatschappij laat weten voorlopig geen koffers op de luchthaven van Caïro in het ruim te laden. Ook reisorganisatie TUI en Neckermann Reizen kiest voor deze oplossing.

Vervolgens wordt er met passagiers overlegd over wat er moet gebeuren met de achtergebleven baggage. Voor de reizigers betekent dit dus dat ze bij aankomst in Nederland significant minder kleren hebben dan voorheen. Laten we hopen dat hun baggage over een aantal weken alsnog naar ze wordt gestuurd.

Ondertussen laten TUI en Neckermann Reizen weten dat ze voorlopig geen toeristen naar Sharm al-Sheikh zullen vervoeren. Dit betekent dat hun klanten geen gebruik zullen maken van de geplande vluchten van 8 en 10 november. De reisorganisaties overleggen met klanten wat er nu te doen valt: “Zij krijgen de keus: vliegen naar een andere bestemming, vliegen op een ander moment of hun geld terug.”

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.