Jongeren razen met opgevoerde fatbikes ruim 40 kilometer
per uur door de stad. Zonder helm, zonder rijbewijs, zonder enige controle. Den
Haag kijkt al twee jaar de andere kant op. Gemeenten daarentegen? Die zijn het nu spuugzat. Met hun dikke banden en stoere looks lijken fatbikes
misschien een hip speeltje voor pubers met geld, maar in de praktijk zijn ze
vooral een tikkende tijdbom in het
verkeer. Omdat ze wettelijk nog steeds als
gewone e-bikes worden gezien, zijn regels zo goed als afwezig.
Ondertussen lopen de frustraties bij lokale overheden flink
op. 25 gemeenten, waaronder zwaargewichten als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht,
laat één ding zien: ze trekken wéér aan de bel. Al in 2023 klommen meer dan
veertig gemeenten in de pen voor een brandbrief aan de toenmalige demissionaire
minister van Infrastructuur en Waterstaat. De boodschap was toen al duidelijk:
doe iets, voor het uit de hand loopt.
Twee jaar verder, nul resultaat
Wat er sindsdien veranderd is? Bitter weinig. De fatbikes
worden alleen maar sneller, het aantal incidenten groeit en de regelgeving
blijft stilstaan. Dat schiet bij gemeenten volledig in het verkeerde keelgat.
Ze willen landelijke regels, maar krijgen ze niet. Een
lokaal verbod? Juridisch onbegonnen werk. Omdat de voertuigen nog altijd onder
het e-bike-label vallen, kunnen fabrikanten met minimale aanpassingen de mazen
van de wet opzoeken. Gemeenten noemen het ronduit onhoudbaar.
Delft “betreurt” het uitblijven van een “adequate reactie”
vanuit
Den Haag. Amsterdam is nóg duidelijker: “Dit is geen probleem in een
bepaald gebied. Het is overal gevaarlijk.”
En toch worden ze teruggestuurd naar af. Zelf maar wat
proberen, luidt de boodschap. Dus steken gemeenten hun schaarse tijd en geld nu
in voorlichtingscampagnes voor jongeren en ouders. Ze proberen jongeren andere
gedachten te brengen. Maar niemand gelooft dat dit ook maar in de buurt komt
van een echte oplossing.
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij.
👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren.
Of:
💶 Maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Onafhankelijk onderzoek
Ook de Tweede Kamer ziet het probleem inmiddels in. Een
meerderheid wil een helmplicht en een minimumleeftijd van veertien jaar. Maar
bij het ministerie van Infrastructuur blijft het akelig stil.
Wat doet men daar dan? Nou, er wordt een onafhankelijk
onderzoek uitgevoerd. De derde inmiddels. Er wordt gekeken of fatbikes
misschien op basis van gewicht of trekkracht van gewone e-bikes te
onderscheiden zijn. Eind augustus worden de resultaten verwacht. Op 4 september
mag de Kamer zich er dan weer eens over buigen.
Gierende banden en groeiende woede
Op straat gaat het gewoon door. In Utrecht scheuren jongeren
met absurde snelheden door drukke fietspaden. In Hendrik-Ido-Ambacht wordt er
over stoepen geslalomd alsof het een Mario Kart-baan is. En in Schagen wijzen
ze op het gebrek aan oplettendheid bij jongeren, met gevaarlijke situaties tot
gevolg.
Het is duidelijk: de onvrede onder gemeenten is niet van
gisteren. Maar het feit dat er nog steeds géén landelijke maatregelen zijn,
ondanks de Kamermeerderheid én jarenlange signalen van onderop, bereikt de
frustratie inmiddels een kookpunt. Voor veel lokale bestuurders is de maat meer
dan vol.
🟥 Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de linkse media en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via:
NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media
Help ons het tweede deel van het jaar door. Vrijheid is niet gratis.