Afbeelding gemaakt met Gemini AI van Google

VLIEGTUIG-SCHANDAAL: Piloot en steward op Schiphol gepakt met drank op!

Binnenland28 dec , 5:47
Je stapt in het vliegtuig, je betaalt de hoofdprijs voor een ticket (want ja, vliegen is dankzij de klimaatgekte van Rob Jetten en Frans Timmermans onbetaalbaar geworden), en je vertrouwt je leven toe aan de mensen in uniform. Je gaat ervan uit dat ze scherp zijn, professioneel en, laten we wel wezen, NUCHTER. Maar op Schiphol blijkt dat voor sommige luchtvaartmedewerkers te veel gevraagd. Zaterdagochtend – let wel: in de vroege ochtend! – zijn een steward en een piloot door de mand gevallen tijdens een alcoholcontrole. Het is werkelijk te zot voor woorden.
Het Team Luchtvaarttoezicht en de Koninklijke Marechaussee voerden zaterdagochtend controles uit. En ja hoor, het was direct raak. Van de ruim tweehonderd gecontroleerde medewerkers dachten er twee dat het een goed idee was om met alcohol in hun lijf aan het werk te gaan. Het gaat om een steward en, nog veel zorgwekkender, een piloot.
Het idee alleen al bezorgt je rillingen over de rug. Je zit op tien kilometer hoogte in een metalen buis, en de man die de koffie serveert of de man die de kist moet landen, staat te wankelen op zijn benen of ruikt naar een kroeg. Dit is geen 'foutje', dit is levensgevaarlijk gedrag dat keihard afgestraft moet worden.

De steward die de weg kwijt was

Laten we beginnen bij de steward. Deze meneer had daadwerkelijk te veel gedronken. De blaastest loog niet: hij zat boven de toegestane limiet. Het Openbaar Ministerie heeft hem direct een boete van 1100 euro opgelegd en een vliegverbod van vijf uur.
Elf-hon-derd euro. Is dat alles? Voor het in gevaar brengen van de veiligheid aan boord? Een steward heeft immers een cruciale veiligheidstaak bij evacuaties. Als er brand uitbreekt, moet hij helder kunnen nadenken, niet wazig uit zijn ogen kijken omdat hij de avond ervoor te diep in het glaasje heeft gekeken. In de luchtvaart geldt een limiet van 0,2 promille. Dat is bijna niets, en terecht. Dat je daar overheen gaat op een zaterdagochtend, getuigt van een totaal gebrek aan professionaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel.
ZE WILLEN DAT WE ZWIJGEN: Steun DDS in de strijd voor uw veiligheid! De mainstream media en de luchtvaartlobby proberen dit soort incidenten vaak af te doen als 'incidentjes'. Wij niet. Wij blijven hameren op veiligheid en discipline. Als u in een vliegtuig stapt, moet u veilig zijn. Wilt u dat wij de onderste steen boven blijven halen in 2026? Steun ons dan nu!
OPTIE 1: Via BackMe (Snel & Simpel) 👉 Klik hier: https://dds.backme.org
OPTIE 2: Via uw eigen bank IBAN: NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media Vergeet niet uw e-mailadres in de omschrijving te zetten voor toegang tot onze exclusieve 'verboden' columns!

De piloot: "Net binnen de lijntjes"

Dan de piloot. Het verhaal wordt hier nog interessanter. Deze vlieger had ook gedronken. Hij blies weliswaar een promillage dat onder de wettelijke norm van 0,2 bleef, maar hij had dus wel degelijk alcohol genuttigd. De politie legde hem een vliegverbod van een uur op.
Maar gelukkig greep zijn werkgever hier in. Want laten we eerlijk zijn: als jij een vliegtuig moet besturen met honderden mensen aan boord, dan drink je gewoon niet. Punt. Nul. Geen druppel. De regel is "tien uur van fles tot stuur" (bottle to throttle), maar fatsoen dicteert dat je gewoon broodnuchter bent. Zijn werkgever heeft hem - terecht - voor de rest van de dag op non-actief gesteld.
Het feit dat een piloot überhaupt het risico neemt om kort voor een vlucht alcohol te nuttigen, zegt alles over de mentaliteit. Het is arrogantie ten top. "Ik kan dat wel hebben," denken ze dan. Totdat het misgaat en we met een ramp zitten.

Schiphol: Een glijdende schaal

Dit incident staat niet op zichzelf. Het past in het beeld van Schiphol als een plek waar de controle langzaam wegglijdt. We hebben de personeelstekorten gezien, de bagagechaos, de eindeloze rijen, en nu dus personeel dat het niet zo nauw neemt met de alcoholregels.
Terwijl de gewone Nederlander wordt doodgegooid met regeltjes, accijnzen en verboden - denk aan het aankomende verbod op contant geld in 2026 - lijkt er in de bubbel van de 'internationale elite' en hun personeel een andere moraal te heersen. Het is de cultuur van "ons kent ons" en "niet zeuren". Maar wij zeuren wel. Want het gaat om de veiligheid van onze gezinnen.

Zero Tolerance

Het is goed dat het Team Luchtvaarttoezicht deze controles uitvoert. Eigenlijk zouden ze dit elke dag bij elke vlucht moeten doen. Waarom is er in vredesnaam nog een grens van 0,2 promille? Maak er gewoon 0,0 van. In het verkeer op de grond zijn we streng (en worden de boetes in 2026 weer verhoogd, zoals we weten), maar in de lucht zou er al helemaal geen enkele tolerantie moeten zijn.
Laten we hopen dat die boete van 1100 euro die steward nog lang zal heugen. En dat die piloot zich kapot schaamt dat hij door zijn werkgever naar huis is gestuurd als een kleuter die zijn verantwoordelijkheid niet aankan. Vliegen is geen spelletje. Gedraag je dan ook niet zo.
WORD AANDEELHOUDER VAN HET VERZET! Wij blijven hameren op discipline, veiligheid en normen en waarden. Steun de onafhankelijke pers die niet wegkijkt voor falende 'professionals'!
🚀 Steun ons via BackMe: https://dds.backme.org
Of maak uw bijdrage over op NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media. PS: Zet uw e-mailadres erbij voor onze exclusieve SubStack-columns!
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading