1. Home
  2. Draait Den Haag de kraan dicht? NPO voorziet einde van 'Wie is de Mol?' en 'Heel Holland bakt'
hilversum kunstwerk cameraman 2

Draait Den Haag de kraan dicht? NPO voorziet einde van 'Wie is de Mol?' en 'Heel Holland bakt'

Media11 apr , 10:00
Het is crisis in Hilversum. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) staat voor een ongekende uitdaging, nu het spook van monsterbezuinigingen door de gangen van het Mediapark waart. Met een dreigende halvering van het bijna miljard euro tellende budget, zou dit wel eens de doodsteek kunnen zijn voor de geliefde publieke programma's zoals 'Wie is de Mol?' en 'Heel Holland Bakt'. Deze rigoureuze inkrimping zou niet alleen een einde maken aan veel van deze vertrouwde tv-avonden, maar het zou de NPO dwingen te opereren met slechts één of twee zenders.
De ironie van deze situatie ontgaat de meer kritische burger niet. Terwijl de publieke omroep jarenlang heeft genoten van een riant budget, komt de rekening nu gepresenteerd in de vorm van harde, Haagse bezuinigingsrondes. De huidige regeringsformatie, bestaande uit partijen zoals PVV, VVD, BBB en NSC, lijkt vastberaden het mes te zetten in de publieke financiering.
Voormalig NPO-programmadirecteur Ton F. van Dijk vat de situatie samen als een potentieel einde van het huidige omroepbestel in het AD. "Het zou een fout zijn, maar dat is het einde van het bestel zoals we het kennen," stelt hij. Dit scenario dwingt Hilversum bijna opnieuw te beginnen op een blanco vel papier.
In een laatste poging om de politiek voor te zijn, kwamen kopstukken van bijna alle omroepen samen om te broeden op een nieuw, afgeslankt bestel. Het idee? Maximaal drie omroepen, die elk een specifieke ideologische richting zouden vertegenwoordigen. Dit is een radicaal ander beeld dan het huidige versnipperde landschap van omroepen.
Jan Slagter van Omroep MAX wijst op de noodzaak van herziening in de verdeling van licenties en financiën. "Kijk naar het echte geld dat naar programmering gaat," zegt hij, terwijl hij de overheidsuitgaven en inkomsten uit reclames kritisch onder de loep neemt. Slagter verdedigt de amusementswaarde van de publieke omroep, een klein maar essentieel onderdeel van het totale aanbod, vooral gewaardeerd door ouderen die ook behoefte hebben aan ontspanning.
De bezuinigingen op de NPO zouden een keerpunt betekenen in hoe Nederland omgaat met publieke uitzendingen. Verdwijnen grote sportevenementen en populaire entertainmentprogramma's van de publieke zenders, dan zou dat een significant verlies betekenen voor de culturele rijkdom van ons land. De vraag blijft of de mogelijke besparingen opwegen tegen het verlies van een divers en kwalitatief aanbod dat door de publieke omroep wordt geboden.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we KLAAR met de oorlog van de overheid tegen onze BOEREN. Jij ook? Steun het geweldige initiatief van EerlijkEten, FVD, De Dagelijkse Standaard en onze eigen trotse Nederlandse boeren dan! Bestel een mooie Box met het beste vlees, met de lekkerste groente, fruit en aardappelen van EerlijkEten en krijg al die fantastische producten DIRECT van het land van de Nederlandse boer. Geen tussenmensen er tussen in. Geen supermarkten. Geen toegevoegde hormonen. En vooral geen waardeloze vaccins die het vlees feitelijk vergiftigen! Schrijf je VANDAAG nog in!
Kortom, de voorgestelde bezuinigingen zijn niet zomaar een budgettaire maatregel, maar een potentiële afbraak van een belangrijk publiek goed. In Hilversum lopen de spanningen op en de tijd dringt voor de omroepen om een catastrofe af te wenden. Is dit het einde van de NPO zoals wij die kennen, of is er nog hoop op een laatste redmiddel? De DDS redactie vermaakt zich kostelijk op de manier hoe de NPO als een vis op het droge ligt te spartelen.
Word lid van onze Nieuwsbrief, gratis en voor niets, om CENSUUR van het KARTEL tegen te zijn. Ze willen ons ten koste van alles slopen. Maar als je lid wordt van onze gratis Nieuwsbrief kunnen we jou ALTIJD bereiken!

Word lid van de DDS Nieuwsbrief!

* indicates required
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten