Het is een miljardenindustrie die drijft op de onzekerheid van vrouwen. Ze smeren u smeersels aan voor woekerprijzen met beloftes die te mooi zijn om waar te zijn. En wat blijkt? Dat zijn ze ook! Programmamaakster Lauren Verster heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid. Ze ontmaskert de grote leugen van anti-cellulitecrèmes. De conclusie van experts is vernietigend: die dure potjes doen vrijwel niets. En de industrie? Die is, zoals verwacht, briesend van woede en probeert Verster nu kapot te maken.
Bij
Goedemorgen Nederland deed Verster maandagochtend
een boekje open over haar onderzoek naar de cosmetica-wereld. Ze ergert zich - terecht - dood aan de "opgeblazen, valse en misleidende claims" die wij als consumenten over ons heen krijgen.
Ze nam de proef op de som en belde met dermatologen en cosmetisch artsen over het fenomeen cellulite (sinaasappelhuid). Het oordeel is helder: crèmes werken niet.
U wordt in de maling genomen
Waarom werken ze niet? Omdat cellulite diep in de huid zit. Het zijn vetcellen die door het bindweefsel duwen. Cosmetica mag volgens de wet helemaal niet dieper doordringen dan de eerste huidlaag (de opperhuid).
Verster legt de vinger op de zere plek: "Het maakt het huidoppervlak iets gladder, maar cellulite, die vetbobbeltjes, zit onder je huidoppervlak. Daarvoor moet je veel dieper in je huidlaag."
Kortom: u staat geld te smeren op een probleem waar het zalfje helemaal niet bij kan komen. Het is dweilen met de kraan dicht.
Steun De Dagelijkse Standaard!
De cosmetica-reuzen verdienen goud geld aan leugens. Lauren Verster durft ze aan te pakken, en wij steunen dat! Help ons om consumentenbedrog te blijven blootleggen. Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox! "Wij van WC-Eend..."
Maar hoe zit het dan met al die 'wetenschappelijke bewijzen' in de reclames? Dat is pure manipulatie. Verster legt uit dat stoffen als cafeïne in een reageerbuisje ("in het lab") best wat vet kunnen afbreken. Maar in de crèmes die u koopt, zit maar een fractie van die concentratie.
"Wat je in het lab ziet gebeuren, zie je met het blote oog nooit terug," aldus Verster. En de onderzoeken die wél positief zijn? Die komen, u raadt het al, "van de industrie zelf".
De maffia slaat terug
Nu Verster deze ongemakkelijke waarheid op tafel gooit, zijn de rapen gaar. De bedrijven voelen zich in hun portemonnee geraakt en reageren als door wespen gestoken.
"De bedrijven zijn heel boos op mij, heel boos. Ook schoonheidsspecialisten," vertelt Verster.
Ze proberen haar in diskrediet te brengen met persoonlijke aanvallen als "zij weet niks" en muggenzifterij over details. Het is de klassieke strategie: val de boodschapper aan om de boodschap te verdoezelen.
Lauren Verster laat zich gelukkig niet intimideren. Ze wil fungeren als een Keuringsdienst van Waarde voor de cosmetica-wereld. En dat is hard nodig. Want of het nu gaat om anti-rimpelcrème of shampoo die "90 procent meer haargroei" belooft: we worden bij de neus genomen waar we bij staan.
Dames, houd uw geld in uw zak. Die putjes horen erbij (80 tot 90 procent van de vrouwen heeft ze!), en die woedende fabrikanten hebben het nakijken.
Steun De Dagelijkse Standaard!
De cosmetica-reuzen verdienen goud geld aan leugens. Lauren Verster durft ze aan te pakken, en wij steunen dat! Help ons om consumentenbedrog te blijven blootleggen. Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox!