Het verbod op ritueel slachten is een goede zaak

Geen categorieapr 09 2011, 11:30
Schrapping schoolvoorbeeld ongefundeerde uitzondering voor religieuzen eindelijk aanstaande.
Collega Isser schreef onlangs boos over de ontstane Kamermeerderheid voor een verbod op ritueel slachten. Hij bekritiseerde het aankomende verbod op twee gronden: het zou een onrechtvaardige inperking van de vrijheid van godsdienst zijn en het dierenleed als gevolg van het ritueel slachten zou allemaal wel mee vallen. Het is echter maar zeer de vraag of zijn kritiek hout snijdt.
Om te beginnen met het punt van dierenleed. Zover ik altijd heb begrepen lijdt het dier bij het ritueel (en dus onverdoofd) slachten wel degelijk meer dan bij het 'normale' (en dus verdoofde) slachten. Wel is het de vraag of dat een argument is om het te verbieden. Dieren worden in het recht immers gezien als zaken. In hoeverre doet het ertoe dat een zaak lijdt? Is dat überhaupt wel mogelijk?
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat dierenleed moet worden genegeerd. Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat het allemaal lastig past in de systematiek van de wet, en dat de discussie over het toeschrijven van rechten aan dieren hiermee weer van stal *pun intended* kan worden gehaald. In die discussie ben ik van mening dat aan dieren geen rechten moeten worden toegeschreven, maar dat wij vanuit ons mens-zijn de morele plicht hebben dieren goed te behandelen.
Dan Issers tweede punt van kritiek: een verbod op ritueel slachten zou een onrechtvaardige inperking van de vrijheid van godsdienst zijn. Dat lijkt mij onjuist. Het onverdoofd slachten is verboden in Nederland. Op dat verbod wordt een uitzondering gemaakt voor de joodse en islamitische wijze van slachten, en de kernvraag is waarom die uitzondering zou moeten bestaan. Daarvoor lijkt mij geen enkel valide argument te bestaan. Dat het hier om eeuwenoude religieuze gebruiken gaat, zegt namelijk weinig tot niets. We stuiten hier dan ook weer op het bevreemdende onderscheid tussen religie en mening, en wordt het eens te meer duidelijk dat de privileges die aan religies worden toegekend totaal ongefundeerd zijn.
Kortom, het verbod op het ritueel slachten is een prima zaak die een einde maakt aan één van die zo bevreemdende privileges die aan religieuzen worden toegekend. Aan u de vraag welk privilege er nog meer kan worden ingetrokken (verbod op godslastering, besnijdenis et cetera).
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten