Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Christine Lagarde veegt vloer aan met Grieken

Geplaatst door Michael van der Galien op 27 mei, 2012 - 17:00

"Betaal je belasting". 

Zo, Christine Lagarde van het IMF heeft niet eens een beetje medelijden met Griekenland:

Het hoofd van het Internationaal Monetair Fonds, Christine Lagarde, kan weinig sympathie opbrengen voor de Grieken die tegen ingrijpende bezuinigingen aankijken. ,,Ik vind dat ze collectief moeten helpen door hun belastingen te betalen'', zei Lagarde in een interview met de Britse krant The Guardian.

Heeft ze gelijk? Nou, Grieken ontduiken de belasting inderdaad massaal. Daar zit wel iets in.

Aan de andere kant, vraag je je af wat een dame van het IMF te zeggen denkt te kunnen hebben over de inwoners van een soevereine staat. Griekenland is van de Grieken, niet van het IMF. Waar bemoeit ze zich mee? Doet soevereiniteit er tegenwoordig dan werkelijk niet meer toe?

Reacties

Caroline op 27 mei, 2012 - 17:07

Dit is nu precies wat het IMF

Dit is nu precies wat het IMF altijd wil en doet: politici omkopen om verplichtingen aan te gaan en die ten laste van het volk brengen. Hele volkstammen zijn er ontwikkelingsland mee geworden.

Vergeet bij dit alles niet wie de eigenaren en financiers van het IMF zijn.

Nittickson op 27 mei, 2012 - 17:13

beggars

Beggars can't be choosers. Als je je handje komt ophouden dan hoort daar wat tegenover te staan - een heel normaal principe tussen mensen en organisaties. En inderdaad: er zijn Nederlandse belastingbetalers die zo langzamerhand meer bijdragen aan de Nederlandse begroting dan sommige Grieken.

Met souvereiniteit heeft dit niets te maken - die hebben de Grieken verspeeld toen ze hun land kapot leenden en zich de EMU in fraudeerden.

Caroline op 27 mei, 2012 - 17:27

Nittickson, verdikkeme, die

Nittickson, verdikkeme, die Grieken hebben er echt weinig tot niets van gezien van dat geld, en geen wonder dus dat ze het niet willen afbetalen. Pak de parasieten op (Lagarde mag er zo bij), ontdoe ze van hun bezittingen, en keer je niet tegen de Grieken maar tegen de internationale dievenbende. Laat de Grieken hun afdeling daarvan aanpakken, dan doen wij de Nederlandse tak.

Niet de Grieken bestelen de Nederlanders, de Nederlandse staat besteelt de Nederlanders.

cmsuijkerbuijk op 27 mei, 2012 - 17:42

En vergeet niet, dat het een

En vergeet niet, dat het een Française is hé. Die hebben er nogal een handje van zich overal tegenaan te bemoeien, terwijl het thuis een bende van jewelste is!

Ian op 27 mei, 2012 - 18:14

Toneelspel, en nog slecht gespeeld ook

Het is allemaal gelul voor de bühne. Kapo Schulz stelt voor om Griekenland langer de tijd te geven aan haar verplichtingen te kunnen voldoen. Gelukkig hebben Mark en Jan Keesje hun 3% rekensommetjes al ingeleverd bij hoofdmeester Barroso, want stel je toch eens voor dat Olli Rehn boos wordt.
http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2012/05/27/eu-praesident-schu...

Oscar op 27 mei, 2012 - 18:21

Nee, Lagarde heeft geen

Nee, Lagarde heeft geen gelijk. Belasting is namelijk diefstal. En het IMF is een uiterst kwaadaardige organisatie.

Piet Klont op 27 mei, 2012 - 20:33

Helemaal eens met Caroline om

Helemaal eens met Caroline om 17:27 ! Je moet het plaatje wél goed zien. En deze draak Lagarde, daar wil ik echt geen woord verder aan vuil maken, behalve dat ze geknipt is om de meest gruwelijke cartoons van te maken. Ik ga maar eens aan de slag met deze neus-apin.

Nittickson op 28 mei, 2012 - 11:56

@ Caroline op 27 mei, 2012 - 17:27

Niet met u eens. de Grieken hebben jarenlang potverteerders ingestemd die een ruineus beleid hebben gevoerd en dus krijgen ze precies wat ze verdienen. Dat geldt trouwens voor heel Europa.

De gewone Grieken hebben geprofiteerd van de Griekse regeringsfraude doordat tientallen miljarden aan EU-gelden te onrechte het land zijn ingestroomd. Van het overgrote deel van die projecten is nooit iets terecht gekomen. Dat is allemaal de schuld van de E, volgens de Grieken, want de EU heeft niet goed gecontroleerd! Het is die mentaliteit waarvoor de Grieken nu de prijs betalen.

De frauduleuze toetreding tot de euro heeft de Grieken aan enorme hoeveelheden geleend geld gehiolpen dankzij de veel lagere rente en de garanties die van het grote geheel uitgingen. Dat geld is voor consumptie gebruikt waartegenover nauwelijk productie stond, en voor het dekken van gaten bij de regering die ontstonden door de absurd lage belastingmoraal in Griekenland.

Soms zitten er meerdere schurken in een toneelstuk.

Oscar op 28 mei, 2012 - 12:13

@ Nittickson,   "de Grieken

@ Nittickson,

"de Grieken hebben jarenlang potverteerders ingestemd die een ruineus beleid hebben gevoerd en dus krijgen ze precies wat ze verdienen. "

Dus omdat een groot deel van de inwoners van het land op de VVD of erger gestemd heeft krijgen Nederlanders wat ze verdienen (socialisme, multi-cul, onrechtvaardige wetten)?

"Soms zitten er meerdere schurken in een toneelstuk."

Dus de Griekse burgers zijn volgens u de schurken? 

Johnathan op 28 mei, 2012 - 12:26

Grieken èn Spanjaarden

Niet alleen de Grieken bedonderen de boel. De Spanjaarden kunnen er ook wat van. Zo is de Spaanse visserijvloot  gesubsidieerd  met bijna 6 miljard euro uit het Europese visserijfonds. De rechtmatigheid van de besteding van dit geld is niet meer na te gaan. Ga er maar vanuit dat dit in de zakken van bestuurders en ambtenaren is verdwenen.

http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http://www.icij.org/projects/looting-the-seas-ii

Nittickson op 28 mei, 2012 - 12:28
Oscar op 28 mei, 2012 - 12:33

@ Nittickson,   "De gewone

@ Nittickson,

"De gewone Grieken hebben geprofiteerd van de Griekse regeringsfraude doordat tientallen miljarden aan EU-gelden te onrechte het land zijn ingestroomd."

Gewone Nederlanders profiteren ook van Nederlandse regeringsfraude. Wie is er verantwoordelijk te houden voor de fraude?

Is het de corrupte, potverterende, criminele Nederlandse bevolking of is het de corrupte, potverterende, criminele Nederlandse regering?

"Het is die mentaliteit waarvoor de Grieken nu de prijs betalen."

Ah, dus ook: het is de mentaliteit waarvoor de Nederlanders nu de prijs betalen. Of niet?

"De frauduleuze toetreding tot de euro heeft de Grieken aan enorme hoeveelheden geleend geld gehiolpen dankzij de veel lagere rente en de garanties die van het grote geheel uitgingen."

Die hele euro was en is frauduleus. En dat heeft niet alleen de Griekse overheid, maar alle overheden aan meer fiduciair geld geholpen. De Griekse bevolking echter, is door de maatregelen van de regering alleen maar onteigend. Alleen de regering zelf en met de regering verbonden belanghebbenden hebben van de fraude geprofiteerd.

"Dat geld is voor consumptie gebruikt waartegenover nauwelijk productie stond,..."

Zo gaat dat met fiduciair geld. Niet alleen in Griekenland. Ook in Nederland, de V.S., Japan en alle andere landen.

"....en voor het dekken van gaten bij de regering die ontstonden door de absurd lage belastingmoraal in Griekenland."

Wat verstaat u onder belastingmoraal? Belasting is diefstal. Diefstal is immoreel. Als de belastingmoraal hoog is, dan is de bereidheid je te laten bestelen hoog. Ik vind overigens het betalen van belasting begrijpelijk. Iemand die belastingen ontduikt loopt het gevaar ontvoerd en opgesloten te worden. Maar het hebben van een lage belastingmoraal kan ik niet bepaald als iets immoreels zien. Sterker nog: een lage belastingmoraal komt neer op een geringe bereidheid je te laten bestelen. Het is de Griekse regering die immoreel is door belastingen op te leggen. Het is de Griekse regering die een absurd lage moraal is de Griekse burgers te bestelen.

Caroline op 28 mei, 2012 - 15:06

Nittickson, jusit de Grieken

Nittickson, jusit de Grieken die van dit alles niets hebben gezien, zijn de Grieken die moeten gaan betalen voor iets wat ze nooit hebben gehad. De Grieken die er wel beter van geworden zijn, die hebben de miljarden echt wel al naar elders gebracht en gaan ook echt niet mee doen aan de afbetalingen. Het zijn immers leden van de internationale dievenbende die we geacht worden allerlei doorluchtige titels te geven zoals EU-commissaris, bankdirecteur, filantroop en nog zo het een en ander.

Hebben 'wij' hier ingestemd met het beroofd worden? Ik dacht het niet. Dat wat boeven (de afdeling die hier parlement wordt genoemd) dat zogenaamd namens ons hebben gedaan en menen dat namens ons te kunnen doen, maakt de rest van ons nog niet schuldig of tot schuldenaar. Was het anders dan zat er toch echt weinig anders op dan het parlement en de rest van de bende het fysiek onmogelijk te maken voort te gaan op de door hen ingeslagen weg.

Wij worden trouwens nog veel meer beroofd en nog veel meer verarmd dan de Grieken gebeurt, 'wij' zijn namelijk aansprakelijk gesteld voor niet alleen de schulden van de grieken maar van iedereen, te beginnen met de kwade risico's van de banken.

Onnozelheid zal wel heilig zijn, maar ik vind het vooral erg ergerniswekkend.

Caroline op 28 mei, 2012 - 15:11

Overigens en met de

Overigens en met de IJslanders zeg ik: wij hebben die schulden niet gemaakt en wij hebben regering en parlement niet gemachtigd die schulden namens ons aan te gaan. Zoek het dus maar lekker uit, en wie de handtekening heeft gezet, die mag betalen.

Ik ben de staat der Nederlanden niet en dus ook niet aansprakelijk voor de verplichtingen van die staat. Zoek het uit, en een eenvoudige gevangenis is zo gebouwd. IJslands model met ongeveer de mensen erin die in de EU-lanmden premier gemaakt worden en dergelijke types meer. We hebben er genoeg, dat is in ieder geval wel duidelijk.

Nittickson op 28 mei, 2012 - 15:17

@ Caroline op 28 mei, 2012 - 15:06

Wat u zegt klopt niet. Er wordt momenteel in Zwitserland grootschalig onderzoek gedaan naar bankrekeningen van Griekse belastingontduikers en die worden aangeslagen voor achterstallige betalingen en boetes.

http://digitaljournal.com/article/314002

En inderdaad: zolang het Nederlandse electoraat in meerderheid voor Eurofiele partijen blijft stemmen die de Nederlandse souveriniteit en belastinggeld blijven weggeven is dat onze eigen schuld. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt voor democratie.

tipo op 28 mei, 2012 - 15:21

De lage belastingmoraal van

De lage belastingmoraal van de Grieken komt omdat ze eeuwenlang de Drachme hadden. De overheid drukte elk jaar het geld voor zijn overheidsbegroting bij en belastingheffing was zo helemaal niet nodig. Iedereen werd via inflatie belast. Dat is een soort flattax, maar dan zonder belastingdienst. Efficienter konden ze het niet maken. Na invoering van de Euro kon de Griekse overheid er geen Drahmes meer bijdrukken, dus leenden ze het gewoon.Bussiness as usual.

De lage belastingmoraal van de Grieken is dus niets nieuws. De Euro is iets nieuws. En Staatsobligaties met een lage rente waren iets nieuws. Het faillissement wat daar van komt is dan weer niets nieuws. Griekenland is in haar eeuwenlange bestaan al tientallen keren failliet gegaan. Dat is gewoon bussiness as usual.

Grieken betalen dus geen belasting en zullen dat ook niet doen, tenzij Lagarde Griekenland wil bezetten. Grieken moeten uit de Euro en de Drachme terug om hun eigenaardige economie te kunnen handhaven.

Oscar op 28 mei, 2012 - 15:37

@ tipo,   De euro moet gewoon

@ tipo,

De euro moet gewoon verdwijnen. En de Grieken moeten niet terug naar de drachme. De Griekse bevolking moet niet bestolen worden door middel van monetaire inflatie. De Griekse staat moet zich gewoon geheel terugtrekken uit het geldwezen. 

Caroline op 28 mei, 2012 - 15:55

Nittickson, waarom zou ik in

Nittickson, waarom zou ik in vredesnaam een prijs willen betalen voor democratie? Demcoratie, wat heb ik er aangaande mijn leven voor een boodschap aan wat de meerderheid vindt over hoe ik dat leven moet leiden. Antwoord: geen enkele.

Democratie in een staat die qua wat die al dan niet mag doen volledig onbegrensd is, en dat is de Nederlandse staat, legitimeert op het oog de ongebreidelde macht die die staat uitoefent, meer is democratie dan niet.

Ik heb bijvoorbeeld VVD gestemd op basis van het verkiezingsprogramma en vanwege de uitdrukkelijke verkiezingsbeloftes van die partij. Die zijn allemaal bij het grofvuil gezet. Zelfs als democratie had kunnen werken, bevoorbeeld omdat politici zouden doen/proberen te doen wat ze beloven, kan ik niet weten waarvoor ik stem, want die stem die ben ik gewoon kwijt na het uitbrengen ervan. Ik probeerde de EU misdaden te verhinderen door te stemmen op een partij die zei zich daar sterk voor te maken, maar helaas, na het tellen van de stemmen bleek juist die partij meer geld te stelen en weg te geven dan welke andere partij uit de Nederlandse geschiedenis ook.

De prijs die je moet betalen voor de illusie van democratie in de Dictatuur der Nederlanden is veel en veel te hoog.

Nittickson op 29 mei, 2012 - 08:36

@ Caroline op 28 mei, 2012 - 15:55

Zelf stem ik nooit voor de beloften van een partij maar voor de staat van dienst in de afgelopen periode (Popper lezer!) Als iedereen dat deed dan zouden we over enige tijd nooit meer van de VVD en het CDA horen, denk ik.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.