Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

De NOS schrijft Wilders nu al af

Geplaatst door Michael van der Galien op 1 mei, 2012 - 07:59

Wilders is totaal gemarginaliseerd in de Verenigde Staten. Aldus de staatsomroep.

De NOS heeft een scoop (ahem, kuch, kuch) van jewelste: Geert Wilders is totaal gemarginaliseerd in de VS. Nee, the land of the free and the home of the brave heeft niets met de anti-Islam politicus. Het is dat hij daar binnenkort zijn boek uitgeeft, maar anders had hij he-le-gaar geen media-aandacht gekregen.

En zelfs met het boek wordt hij waarschijnlijk keihard genegeerd. Behalve door een paar rechtse gekkies tenminste. Citaat:

Nu Geert Wilders geen gedoogpartner meer is van het kabinet-Rutte, duiken de verhalen weer op: Wilders zou de overstap naar Amerika willen maken. Maar wordt hij dan nog gehoord? Islamkritiek is bepaald niet 'hot' meer in de VS. En de Amerikaanse vrienden van de PVV-leider opereren steeds meer in de marge.

Nog erger is dat Geert net doet alsof men wel degelijk op hem zit te wachten. Correspondent Eelco Bosch van Rosenthal:

Deze week promoot Geert Wilders zijn boek 'Marked For Death' in de VS. Volgens de PVV-leider is er dinsdag een officiële presentatie, maar zijn uitgever Regnery Publishing zegt daar niets van te weten. De lancering gaat volgens Amerikaans model: een book tour langs talkradio-stations en de studio's van FoxNews.

Blijkbaar ontgaat het de NOS hoe ontzagwekkend groot Amerika werkelijk is. Het ontgaat Bosch van Rosenthal blijkbaar, maar in Amerika, zeg, 5% van de bevolking openstaat voor Wilders' standpunten (en dus zijn boek) dan heb je het nog altijd over 15 miljoen mensen. Als 500.000 van hen (dat is dus 3,33% van 15 miljoen) 'Marked For Death' kopen is Wilders binnen - en goed ook. 

Ook noemt de NOS-opportunist David Horowitz; hij zou één van die mensen 'in de marge' zijn, waar Wilders mee kan optrekken. Nou, beste meneer Bosch van Rosenthal, ik zou zeggen: bekijk deze cijfers van het David Horowitz Freedom Center even. Dat is een inkomstenstroom van meer dan vijf miljoen... in 2010. 

Meer dan vijf miljoen.

En maar zeuren over hoe 'gemarginaliseerd' deze mensen zijn. 

Juist.

Kortom, Bosch van Rosenthal begrijpt blijkbaar niet dat Wilders gewoon echt heel goed kan verdienen aan zijn Amerikaanse avontuur. Natuurlijk, hij zal daar geen politicus met grote invloed worden - daar hebben Amerikanen... Amerikanen voor - maar dat lijkt mij zijn doel ook helemaal niet. Hij wil lezingen geven, mensen ontmoeten, boeken verkopen, en geld verdienen. Om die doelen te bereiken hoeft hij alleen maar op vliegtuig te stappen, wat afspraken te maken met zijn politieke en ideologische bondgenoten en, tadaa, meneer is binnen.

(Op de foto: Wilders, Erik Svane en David Horowitz)

Reacties

Gielah op 1 mei, 2012 - 08:09

Enge mensen.. gevaarlijke mensen.

Zouden haat en afkeer ( plus angst voor ontmaskering van de eigen verkéérde richting )

ook de verstandelijke vermogens van veel mensen aantasten.... nadat de morele dúidelijk alreeds ernstig in verval wáren?

Men zou dat bijna gaan denken.

Er wórdt wat afgewauweld in het kader van het stukmaken van precies de enige man, in wiens schaduw geen van zijn aanvallers kan staan.

Helaas is deze  Eelco Bosch van Rosenthal slechts één mannetje uit een ontelbaar grote menigte, die hetzelfde denken, zeggen en schrijven.

De honden zijn op vossenjacht!

Moge de Almachtige al hun snode plannen verijdelen,

mogen zij in hun eigen netten verstrikt raken,

mogen zijzelf precies dát ontvangen, wat zij de heer Wilders en diens medestanders toewensen en moge meneer Wilders de bescherming van Boven genieten.

Mike V. op 1 mei, 2012 - 08:27

Wiens brood men eet ...

Die socialistische policor PO doet aan wishfull thinking. De wens is de vader van de gedachte. Alweer een pleit voor het afschaffen van de PO.

Thomas op 1 mei, 2012 - 08:39

Ook BNR doet driftig mee aan

Ook BNR doet driftig mee aan dit afschrijven van de heer Wilders, hoor ik zojuist op de radio.

marienepien op 1 mei, 2012 - 08:47

Voorlopig zit Wilders wel

Voorlopig zit Wilders wel prime time bij foxnews en heeft hij een volgepropt programma... De NOS en die andere slinkse kliek gunt hem gewoon geen enkel succes. Ze trekken alles uit het verband en/of verzinnen het er gewoon bij.

Hans Kramer op 1 mei, 2012 - 08:58

Wilders afgeschreven

Wilders afgeschreven?????

Dacht het niet. Er komt een tijd dat we de NOS afschrijven. Nederland moet alleen nog even de oogkleppen afgooien. Een oud Chinees spreekwoord luidt niet voor niets: Heb geduld en u zult de begrafenisstoet van uw vijand (de NOS) aan uw raam voorbij zien trekken.

Robert Lemm op 1 mei, 2012 - 09:03

NOS

De NOS is een linkse club. Logisch dat die Wilders afschrijven. De wens is hier de vader van de gedachte.

Jasterke op 1 mei, 2012 - 09:08

hij dwingt ons wel om haat te blijven zaaien...

Hoe krijgen we die Wilders aan ’t vertrekken

wat ons betreft mooi naar Amerika

die vent laat zich nou nooit ’n oor aannaaien

 

en dat is onze leugen-eer tena

het lukte ons zélfs niet om de man te paaien

steeds wist hij alle trucjes te doorzien

 

hij dwingt ons wel om haat te blijven zaaien

tot hooguit nog een zeteltje of 10

dan kunnen we dit rotland verder nekken...

 

en kregen we uiteindelijk onze zin,  want

die Henk en Ingrid…haha..trappen d’r wel in !

Havank op 1 mei, 2012 - 09:08

@Gielah 09.09. uur.

@Gielah, daarop krijgt U van mij het antwoord: AMEN. Ik ben het volledig met U eens, als kippen zonder kop kakelen ze, en vallen uit naar de enige met vol verstand. Dit land is door "de roden", volledig hersengespoeld.

pieter g op 1 mei, 2012 - 09:10

indoctrinatie pulp van de staatsomroep

Dit zet ik net op elsevier bij het artikel de "publiek omroep" en de tien grootverdieners. En het staat er nog steeds tot mijn verbazing. :

Er is geen publieke omroep.
Men noemt het slechts zo.
Het is één groot links reclame blok, waar geen enkel ander geluid te horen is.
Een angstaanjagende propaganda machine, erger en éénzijdiger dan in de toenmalige sovjet republiek.
De indoctrinatie Pulp wordt wel betaalt uit gemeenschapsgeld.
Een schande!

Pol op 1 mei, 2012 - 09:19

Ontkenningsfase

Het is wel duidelijk dat veel PVV-ers nog in de ontkenningsfase verkeren. Luister 's woedende kleinburgers: Wilders' rol is uitgespeeld. Ook al verkoopt hij miljoenen anti-Islam boekjes en verschijnt hij in alle idiote Fox praatprogramma's: hij doet er niet meer toe. Politiek zal hij nimmer meer aan de bak komen in Nederland. Zelfs als zijn partij de grootste wordt bij de volgende verkiezingen wachten hem en z'n slippendragers een treurig bestaan in de oppositie. Het midden van Nederland heeft de macht weer naar zich toegetrokken. En zo hoort het ook. Achteraf gezien hebben we in een belachelijke situatie gezeten waar een radicale minderheid dacht eventjes haar wil op de rest van de bevolking op te leggen. Maar goddank is dat nu voorbij. Dus vanaf nu is het weer tijd voor typische Hollandse waarden zoals nuchterheid, nuance en de bereidheid om compromissen te sluiten. De meerderheid van Nederland heeft voorlopig gewonnen. 

Mar op 1 mei, 2012 - 09:19

Invloed of geld verdienen

Er lopen twee dingen door elkaar in het artikel.

Geld verdienen en daadwerkelijk invloed hebben.

Wilders zal best wel geld verdienen aan zijn boek. Bill Gates is nou ook niet direct onbemiddeld, maar hij heeft geen directe  invloed op het reilen en zeilen in Amerika.

Amerika heeft 300 miljoen inwoners. De 15 miljoen die de boodschap van Wilders zouden omarmen, staan toch echt aan de zijlijn met vele andere kleine groeperingen met allerlei ideeën over hoe het anders moet in Amerika.

Van Palins boek “Going Rogue” gingen er 700.000 exemplaren in de eerste week over de toonbank.

Stel dat Wilders 500.000 boeken verkoopt, dan zit hij toch in de marge.

Sorry Michael, maar door aan te komen met de grootte van Amerika en bevolking bevestig je het gelijk van

Eelco Bosch van Rosenthal.

Ann op 1 mei, 2012 - 09:20

/////

Ach ach ach die wanstaltige NOS , voor dat verraderlijke zooitje blijkt  , waar het hart vol van is loopt de mond van over . We wachten rustig af , 12 September ,  Yes we can .

Havank op 1 mei, 2012 - 09:28

@Pol: 10.19.uur.

@Pol, dat mag U zo denken en benoemen. Ik betoog echter, dat ik 1000 keer liever zie dat Wilders opkomt voor de eigen bevolking, als voor de dictatuur Europese Unie, die ons tot slaven en armoedzaaiers zal maken. Ook al zou hij en de PVV daar nadeel van ondervinden, dan blijf ik erbij dat hij het juiste gedaan heeft: KAPPEN. Alleen had hij dat voor mij al 1 jaar geleden mogen doen, dat is het enige wat ik de PVV verwijt. O ik ben geen PVV er, maar wel een nationalist met liefde voor het vaderland. Maar gaat U maar fijn verder met de verkwanselaars CDA,VVD,D66,GL en CU. Veel succes met de rit naar de afgrond.

Ann op 1 mei, 2012 - 09:28

- - - - -

@ 10.19

Typische  Hollandse waarden ?  Zeker die  zijn er nog genoeg  , maar  niet bij de pol  typjes  , die hebben ondertussen eelt op hun voorhoofd en knieen .

tipo op 1 mei, 2012 - 09:30

@Pol 10:19

De meerderheid van Nederland is tegen de btw verhoging, tegen windmolensubsidies, tegen het onder water zetten van de Hedwidgepolder en voor de afschaffing van Ontwikkelingssamenwerking. Als je Groenlinks, D66 en Christenunie tot het midden rekent, dan ben ik benieuwd wat je extreem links vind. 

De meerderheid van Nederland heeft verloren: eigen geld, grond in Zeeland, nationale soevereiniteit en het budgetrecht van de Staten Generaal. De meerderheid van Nederland heeft verloren van extreem links.

Happel op 1 mei, 2012 - 09:34

NOS en vazallen.

Verwachting was al dat  de NOS het voortouw  zou nemen met de start van de naar mijn idee meest smerige politieke campagne tot nu toe.

En dat alles betaald door u en mij.

De NOS onpartijdig en neutraal zoals het zou moeten ? Vergeet het maar.

De NOS faciliteert en betaalt  van gemeenschapsgeld van de burger een politieke promotie van hún welgevallige partijen en politici.

De NOS faciliteert en betaalt ook van gemeenschapsgeld van de burger acties om tegenstanders van de NOS in discrediet te brengen.

Actueel: het gerucht verspreiden dat G. Wilders na zijn ''verloren verkiezing'' in september naar de'' VS ''zou uitwijken. 2 negatieve en doelgerichte uitingen in één zin.

Wat de NOS doet is ondemocraties, oneerlijk en verwerpelijk.

De politiek zou zich met de misstanden bij de NOS moeten bemoeien, maar links wil het zo houden en rechts heeft niets in te brenen.

Nittickson op 1 mei, 2012 - 09:39

disclosure

Het is een goede journalistieke praktijk als je de loftrompet steekt over je (vorige) werkgever, om ook even te melden dat hij je werkgever is/was.

En inderdaad: wat is "marginaal" in de VS? De politieke correctheid is daar heel groot en de vrijheid van godsdienst in beton gegoten - maar voor een gezond wantrouwen tegen de islam zijn vele Amerikanen gemakkelijk te winnen.

5ver0zet op 1 mei, 2012 - 09:44

@ Pol

Denkelijk bent u in een ontkenningsfase!

Door de u genoemde zogenaamde "kleinburgers" zullen hun stem laten horen. Het volk bepaalt!

Dat u op voorhand al te kennen geeft dat ook al zou WIlders de grootste worden ( lang leve Nederland) hij in de oppositie zou zitten, wat natuurlijk uw kronkel is!

Als u te kennen geeft dat niemand met hem samen wil in de politiek schetst dat alleen maar de ondemocratische hautaine sfeer mee waarmee men de politiek bedrijft: schijt aan het volk,- wij weten het beter-mentaliteit-  en dat is wat het zogenaamde Midden in de politiek hen hun das omdoet: verraad aan het volk en verraad aan een democratisch gekozen partij!

Hoe klein kun je wezen in Nederland

Jason op 1 mei, 2012 - 09:56

NOS schrijft Wilders af.

Onze Geert is nog niet afgeschreven. De linkse en rechtse clubjes onbenullen juicht te vroeg.

louis-portugal op 1 mei, 2012 - 10:31

Al zou Wilders de grootste

Al zou Wilders de grootste worden dan nog zou hij in de oppositie blijven wegens boycotten.

Het zou goed zijn om een tijdje in de oppositie te zitten om zijn te snel gegroeide partij op te schonen en hopelijk breder re organiseren.

Rosenthal, is dat famillie??, zit in een win win situatie denkt hij.

Hij basht op allerlei manieren Wilders door te beweren dat hij naar America gaat en te zeggen dat hij geen belangstelling wekt.

Hoe vaak heeft hij zelf in de W.Post of bij Foxnews gestaan???

Als Wilders zoals hij zegt niet van plan is naar America te gaan kan hij straks beweren dat hij zo weinig publiciteit gehad heeft dat hij met hangende pootjes terug is gekomen

Een beetje doorzichtig allemaal..

Karl Kraut op 1 mei, 2012 - 10:32

Amerikanen die Amerikanen zouden hebben...

Michael van der Galien: "Natuurlijk, hij zal daar geen politicus met grote invloed worden - daar hebben Amerikanen... Amerikanen voor - maar dat lijkt mij zijn doel ook helemaal niet."

- Tuurlijk, en daarom maakten ze de Niet-Amerikaan Obama dus president. En een Schwarzenegger gouverneur. Wat een grap.

Enige tijd geleden was het boek van Thilo Sarrazin de grootste Duitse bestseller ooit. En dat zou het land op zijn kop zetten, voor een ommekeer zorgen, de politiek radikaal veranderen. Enzovoorts.

Maar wat is inmiddels het werkelijke resultaat? NIks. Nada. Nul-Komma-Nul. Ja, wel 10% voor de Piratenpartij. Dat wel.

tipo op 1 mei, 2012 - 10:34

Speech Wilders

http://www.gatestoneinstitute.org/3042/geert-wilders-first-amendment

In het kort:

- moslims verlaat de islam.

- NL verlaat de EU

- Voer het eerste amandement in, in NL

- de natiestaat, Israel bewijst dat, is een goed voertuig om je cultuur, lot, welvaart en democratie te waarborgen, dus daar moeten we weer naar terug.

messenger op 1 mei, 2012 - 10:37

'binnen'

De PVV wil principieel geen staatssubsidie ontvangen voor haar financiering. Daarom verenigt Wilders met zijn boek het nuttige (waarschuwen tegen oprukkende islamisering in de Westerse wereld) met het aangename (spekken partijkas). Hieraan zouden vele politieke partijen een voorbeeld kunnen nemen, maar ik heb Rutte of Roemer nog nooit een boek zien schrijven. Praten als Brugman kunnen ze daarentegen des te meer.

Over tokkies gesproken....

Jason op 1 mei, 2012 - 11:21

Binnen

@ Messenger

Goed en duidelijk commentaar, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

Jason op 1 mei, 2012 - 11:25

NOS schrijft Wilders af.

@ Pol

Juich nog maar niet te vroeg, Wilders en de PVV hebben bewezen over meer veerkracht te beschikken dan U voor mogelijk houdt.

R.M.Bras op 1 mei, 2012 - 11:35

Waarom wil Politiekcorrect Nederland niet zien?

Anti Wilders Propaganda op Uw Kosten over problemen die we dagelijks zien in de landen van de "Arabische Lente" met maar èen veroorzaker de Islam horen we van deze mensen niets.

Ook in het Westen ben je blind wanneer je die problemen niet ziet veroorzaakt door een geimporteerde religie de Islam en de spanningen die het brengt tussen de oorspronkelijke bewoners van het Westen en de religie van de Vrede..

Links wil het niet zien en de reden hierachter lijkt me een mooie vraag!

De boodschappers zoals een Fortuyn en Wilders worden verguist en beschimpt met Uw geld voor Anti boodschapper propaganda terwijl die eigenlijk gebruikt zou moeten worden om de misstanden van de Islam en overal over de wereld aan de kaak te stellen zodat de ogen opengaan en we kunnen handelen..

Waarom wil Politiekcorrect Nederland niet zien?Iemand op de Dagelijkse Standaard die hier een antwoord opheeft?Joost?

nick op 1 mei, 2012 - 11:53

Media, propaganda machine!

De onafhankelijke media in Nederland zijn nagenoeg ter ziele. Steeds meer mediabedrijven zijn in steeds minder handen. Op een enkele uitzondering zijn de media in de loop der tijd overgenomen door almaar grotere corporaties die op hun beurt bijna allemaal in bezit zijn van slechts enkele machtige families. Vaak betreft het families met invloedrijke connecties en een dubieus verleden. Hier uitweiden over deze families zou teveel ruimte in beslag nemen maar deze families zitten in de top van de werelpiramide die bepalen wat men wel dan niet mag weten. Alle kranten en media in de wereld dus ook de toonaangevende kranten, ublieke omroep, maar ook commercieelen zijn in handen van deze "Top" en bepalen wat u wel en niet mag weten, manupuleren de mensheid om hun doel te bereiken. Waarheidsvinding en het juist informeren van het publiek zijn volkomen ondergeschikt en ongewenst. Manipulatie van de publieke opinie is de werkelijke doelstelling om het uiteindelijke doel te verwezenlijken: Een "Wereldmacht" waarvan het" verenigd Europa"  een onderdeel is. Dit is geen 'complot theorie' maar krankzinnige werkelijkheid. 






Siphra op 1 mei, 2012 - 11:58

Weinig aandacht? Primetime

Weinig aandacht?

Primetime bij FoxNews en nog 24
tv- en radio-interviews.

Gielah op 1 mei, 2012 - 11:59

De kift.

Kijk.... en dat is een Alexander Pechtold bijvoorbeeld nog nooit gelukt.... en dat wéét hij.

Thomasson op 1 mei, 2012 - 12:08

NOS is een linkse Bolwerk die graag Wilders marginaliseert.

Tot het begin van de 21ste eeuw kon de media de
publieksopinie bepalen. Als bijv.  ‘Der Völkischer Beobachter’
schreef in Nazi Duitsland dat Joden slecht zijn, dat geloofde de mensen dat
zonder twijfel. Het zelfde gold ook voor het nieuws in de Sovjet propagandakranten
‘Pravda’ en ‘Izwestia’ en Sovjet TV-kanalen. Het is erg moeilijk van oude
gewoontes af te wijken. De ‘NOS’, ‘De Volkskrant’, ‘NRC Handelsblad’ en andere
linksgeoriënteerde media doen nog steeds precies hetzelfde wat ze deden in de
20ste eeuw. Helaas de komst van het internet heeft roet in het eten
gestrooid. De NOS en andere linkse media kunnen hun best doen om Wilders te
marginaliseren; maar de waarheid drijft nu sneller naar boven. In de VS is na
de aanslag op de Twin-Towers de Anti Islamisatiebeweging heel sterk. Wilders
wordt daar door vooral organisaties zoals ‘Gatestone Institute’, ‘Stop
Islamization of Amerika’ (Pamella Geller en Robert Spencer), Schrijvers zoals
Daniel Pipes diverse Republikeinse toppers op handen gedragen. Na 9/11 nemen
Moslimradicalen in  steeds meer
actiefilms en TV-series de plaats van de vroegere slechteriken zoals voormalige
Sovjet KGB agenten en communistische spionnen.               

Gielah op 1 mei, 2012 - 12:13

Niet voor niets geschreven.

Is in de VS de anti-islamiseringsbeweging echt zo sterk?

Ze islamiseren daar ook in sneltreinvaart.... en hebben daar zelfs een niet-Amerikaanse moslim als president toegelaten.

Wilders verwacht zelf niet erg veel lezers voor zijn boek, zoals hij vanochtend voor radio 1 vertelde.

Maar dat ook DIT boek daar wel degelijk nodig is, lijdt volgens mij geen twijfel.

Beukman op 1 mei, 2012 - 12:34

Pluk de dag.

Inderdaad, Wilders moet je niet te snel afschrijven. In het verleden heeft hij voor- en tegenstanders op het verkeerde been gezet met strategische manoeuvres die goed bleken uit te pakken.

Hij is voor zover ik weet ook de eerste politicus die een kabinet liet klappen teneinde de handen vrij te krijgen om zijn boek overzees te promoten. Ondertussen maakt hij de kiezers die in de waan verkeren Henk en Ingrid te heten, wijs dat hij het kabinet heeft opgeblazen om te voorkomen dat onze AOW terechtkomt bij uit hun neus vretende Polen, Spanjaarden of Grieken.

Briljant! Ik heb mijn bewondering voor de strateeg Wilders nooit onder stoelen of banken gestoken, al deel ik maar weinig politieke inzichten met hem.

Maar laat ons toch vooral ook genieten van het moment. 26 april was het Bevrijdingsdag. Op die dag haalde Nederland opgelucht adem. Op 26 april en de dagen erna ging alles opeens makkelijk. De gehele Tweede Kamer, met uitzondering van de PVV-fractie, reageerde als gijzelaars die na lange tijd in een gevangeniscel opgesloten te zijn geweest eindelijk weer het daglicht zagen. Nederland is vervuld van dankbaarheid. Ja, van dezelfde dankbaarheid als Florestan voelde jegens zijn liefje Leonore, toen zij hem uit de kerker het zonlicht in leidde.

Laten we dat gevoel vasthouden, en met ons meenemen in het stemhokje op 12 september. Het zal onze keuze simpeler maken.

Mar op 1 mei, 2012 - 12:52

............

Amerika gaat binnenkort ook mormoniseren als Mitt Romney per ongeluk president wordt.

Amerika is nog steeds Amerika en daarom kan een zelfgekozen dominee korans verbranden en moslims een moskee bouwen.

Amerika is nog steeds Amerika en de anti-islam beweging kan achteraan aansluiten in de lange rij van allerlei anti-groeperingen die een andere groepering wil kortwieken.

Amerika is nog steeds Amerika en sluit de moeder van één van de kapers vriendschap met de moeder wiens zoon is omgekomen in de Twin Towers. Het verlies van een kind brengt hen samen.

Amerika is nog steeds Amerika en moslims kunnen aansluiten in de rij van ongewenste individuen vanwege geloof, afkomst, huidskleur enz.

In de smeltkroes van multicultureel Amerika is de anti-islambeweging één van de vele bewegingen die opereren in de marge.

Gielah op 1 mei, 2012 - 12:53

Hè....?  Lees ik dit goed? Ik

Hè....?  Lees ik dit goed?

Ik doel op dit zinnetje van de hand van mevrouw of meneer Beukman hier boven:

"Hij is voor zover ik weet ook de eerste politicus die een kabinet liet klappen teneinde de handen vrij te krijgen om zijn boek overzees te promoten..." ( en 'hij' is dan meneer Geert Wilders).

Wat een kwaaddenker, zeg!

En dat allemaal met droge ogen?

Die zogenaamde 'bevrijdingsdag' op 26 april ( er wordt hiermee, meen ik, verwezen naar dat al máánden daarvoor voorgekookte 'unieke accoord'... dat ik elders omschreven zag als een kleine staatsgreep):

ja... dat gaat ons wellicht "bevrijden"  van onze laatste centjes....

nadat we sowieso al schandelijk geplukt waren en tandenknarsend moesten toezien hoe de overheid ons Nederlandse geld in allerlei bodemloze putten donderde....

ons geld, dat tóch al schaars was geworden na er jaren en jaren de nauwelijks dankbare kansarmen van de halve planeet mee te onderhouden.

Deze 'bevrijdingsdag' mag u dus houden!

Alleen masochisten en stommelingen vinden die een reden tot vreugde.

Gielah op 1 mei, 2012 - 12:57

Goed boek!

Het boek, waar  - volgens een joop-achtige meneer Wilders ´het kabinet voor liet klappen´... wordt anders héél erg goed ontvangen door mensen die - er wél verstand van hebben:

http://hoeiboei.blogspot.com/2012/04/het-nieuwe-boek-van-geert-wilders-een.html

Siphra op 1 mei, 2012 - 13:14

Beukman snapt ook niets van

Beukman snapt ook niets van de gedoogconstructie.

Wilders zat niet in het kabinet,
dus kan het kabinet ook niet vallen vanwege Wilders.

exter op 1 mei, 2012 - 13:18

Laten we heel die slinkse

Laten we heel die slinkse meute  in september onderuit halen , door gewoon  op Wilders te stemmen, waarschijnlijk ,ook dan nog de eningste die ziet wat er in Nederland moet gebeuren.

Beukman op 1 mei, 2012 - 13:23

een smerig bedrijf

Ja, Gielah, politiek is een smerig spelletje! Een politicus die over de ruggen van onze AOW-ers politiek bedrijft en zelfs het kabinet opblaast voor zijn eigen gewin, het is allemaal niet fraai. We zullen het hem echter niet kwalijk nemen. Opportunisme is nu eenmaal een onderdeel van het politieke métier.

Voor de getrainde beschouwer zijn er natuurlijk overal complotten waar te nemen: een complot van CDA en VVD tegen de PVV; en complot van de linkse pers waartoe Elsevier en de Telegraaf inmiddels ook zijn toegetreden in al dan niet "gelijkgeschakelde" toestand; een complot van de linkse (dat is: publieke) omroep, die Wilders heeft afgeschreven. Jouw analyse wordt vrijwel uitsluitend gedeeld door het kleine kringetje PVV-stemmers.

Het is een kringetje waarin iedereen elkaar napraat, uit angst te worden uitgemaakt voor "verrader" of zelfs "landverrader", want zo zwart-wit is het wereldbeeld van tenminste een deel van hen inmiddels geworden. Wat kreeg Hero ook alweer naar het hoofd geslingerd, toen hij genoeg kreeg van de wijze waarop leiding werd gegeven aan de PVV, en eruit stapte? Termen als matennaaier, nestbevuiler en verrader waren niet van de lucht.

Ach, het is ook wel veelzeggend voor de geslotenheid van de PVV-kring, dat je met een recensie van Wilders aankomt van de hand van notabene een van zijn ghostwriters. Die gaat echt niet zijn eigen boek de grond inschrijven hoor.

nick op 1 mei, 2012 - 13:25

Beetje dom...

Beukman snapt kennelijk helemaal niets van politiek en oorzaak/gevolg.

Vergeet niet dat de PV een jonge partij is die niets te maken heeft met de ontstane schulden crisis. Deze is veroorzaak door de afgelopen 30 jaar heersende machts partijen die consequent te veel hebben uitgegeven, de grenzen wagenwijd hebben opengezet en ons land daarna hebben verkwanseld aan de EU.

Het is Wilders die daar tegen in opstand komt en ons wijst op wat er gaande was en is! 

Daarom zal een ieder die denkt dat de MSM in samenwerking met de gevestigde partijen Wilders en de PVV hebben weggewerkt nog wel eens raar kunnen opkijken na 12 septenmber.

Men denkt dat de burgers geen verstand hebben, laten we ze het tegendeel bewijzen!!!

Beukman op 1 mei, 2012 - 13:28

Hmm, Siphra,

Misschien snap je zelf iets niet.

Wilders leverde de benodigde meerderheid overeenkomstig de afspraken zoals gemaakt in het gedoogakkoord. Het was voor iedereen - behalve voor jou dan - duidelijk, dat het opblazen van dit akkoord het einde zou zijn van dit kabinet, misschien niet in theorie, maar wel in de praktijk.

Het kabinet is dus gevallen omdat Wilders zijn steun opzegde.

zomaar iemand op 1 mei, 2012 - 13:31

pol

Beste Pol , waar lees ik in jou ingezonden brief het woord democratie !!, zoals ik het lees ben jij een voorstander van een dictatuur !!. Een dictatuur die wij straks weer herdenken , en de slachtoffers hiervan . Let wel !!!,ook Stalin kon er wat van ,onder het communistische (socialistische ) regiem hebben vele het leven gelaten . Dus of wij gewonnen hebben , me de dat midden van jou (dat bestaat uit CDA,VVD,GroenLinks,D66,CU,SP en de PvdA ), betwijfel ik , dat midden van jou brengt ons naar een communistische ,socialistische (of islamitische ) regiem , waar hij/zij die anders denkt ,de kans loop om verbannen te worden naar een werkkamp waar hij/zij hun dagen moeten slijten , en dat deze dagen vlug voorbij zijn voor hem of haar spreekt vanzelf .

Siphra op 1 mei, 2012 - 13:32

@ Beukman Je zegt het

@ Beukman

Je zegt het zelf:

Wilders leverde de benodigde meerderheid overeenkomstig de afspraken zoals gemaakt in het gedoogakkoord.

Beukman op 1 mei, 2012 - 14:05

26 april: Bevrijdingsdag

Siphra, 

Een akkoord waarin stond dat er extra moest worden bezuinigd mocht de economie verder verslechteren. Geert heeft zich dus niet aan de afspraak gehouden.

Ik snap best dat Geert niet meteen heeft gezegd: bekijk het maar; ga elders maar een meerderheid bij elkaar sprokkelen. Dat had hem nog veel evidenter tot een onbetrouwbare onderhandelingspartner gemaakt. Bovendien kon hij het gat tot de promotie van zijn boek verkleinen door voor de Bühne nog wat door te onderhandelen. Maar een feit is - en daar hebben we het hierover - dat hij het kabinet heeft opgeblazen, door eruit te stappen op het moment dat er in grote lijnen overeenstemming was bereikt.

Ik neem hem dat overigens niet kwalijk. In tegendeel zelfs.

Havank op 1 mei, 2012 - 14:10

@Tipo 10.30. uur.

@Tipo, helemaal met U eens. Dat juichen van de mallotige Kunduz Coalitie, kon wel eens heel hard veranderen in wanhoop, als de EU-ECB, ons helemaal heeft uitgekleed. En ook ik blijf betogen, dat Rutte eerst in eigen vlees had moeten snijden, en de OS,windmolens,subsidies had moeten aanpakken. We komen nog van een "koude kermis", thuis als het ESM er eenmaal is. Walgelijk dat men zo de eigen bevolking pakt.

Happel op 1 mei, 2012 - 14:13

De rode NOS.

Beukman in de redactie van de NOS  ? Of erger nog, bij Joop  ?

Het zou zomaar kunnen.

Suggereren dat Wilders het kabinet liet vallen '' om zijn boek in de VS te promoten '' lijkt mij meer dan wat kinderlijk overdreven, maar past naadloos in de manier waarop de NOS nieuws brengt, namelijk altijd rood gekleurd en rancuneus.

Caesar Lion Cachet op 1 mei, 2012 - 14:26

Godsdienstwaanzinnige...

LS...

Ghiela, mannetje toch ! Het enige waar Geert Wilders niet op zit te wachten, is een werkeloze godsdienstwaanzinnige. Houd je een beetje in joh !

Gielah op 1 mei, 2012 - 14:32

Of je een emmer leeggiet.

Nóg een citaat voor mijn map ( zie het topic 'Mohammed manipuleerde de koran).

U maakt mijn dag weer goed.

Zelden ben ik iemand tegengekomen die in kleine reacties zoveel fouten wist te persen.

Zo is iedereen érgens groot in!

Gielah op 1 mei, 2012 - 14:45

Wilders aan het woord in New York.

Hier is de hele toespraak, die meneer Wilders gisteren in New York heeft uitgesproken.

Ga er rustig voor zitten... en genieten maar!

http://www.amsterdampost.nl/geert-wilders-toespraak-in-new-york-integraal/

Siphra op 1 mei, 2012 - 15:13

@ Beukman “Een akkoord

@ Beukman

“Een akkoord waarin stond dat er
extra moest worden bezuinigd mocht de economie verder verslechteren.”

Waar staat dat dan?

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2010/09/30/bijlage-ii-bij-gedoogakkoord.html

Beukman op 1 mei, 2012 - 15:32

Hier, Siphra:

In bijlage II, p. 1:

"Additioneel ingrijpen is vereist wanneer het EMU-saldo zich niet ontwikkelt in lijn met de afspraken

uit het Stabiliteits- en Groeipact of met budgettaire doelstellingen. Hiervan is sprake indien het

geraamde EMU-saldo 1 procentpunt negatiever is dan het saldopad na doorrekening van het

regeerakkoord."

Mar op 1 mei, 2012 - 15:34

First Amendment

Iemand moet Wilders toch eens uitleggen wat precies 'First Amendment' inhoudt in Amerika.

"The first Amendment is what we need in the Netherlands and Europe." zegt Wilders.

De tekst luidt:

"Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or
prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of
speech, or of the press; or the right of the people peaceably to
assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

Vertaling:

Het congres zal geen wet maken die een bepaalde religie een bevoorrechte
positie verschaft, of de vrije beoefening daarvan verbiedt; of de
vrijheid van meningsuiting beperkt, of die van de pers; of het recht van
mensen om vreedzaam te demonstreren, en een petitie aan te bieden aan
de overheid om grieven op te lossen.

De Amerikanen die hem steunen in zijn vrijheid van meningsuiting zouden toch moeten weten dat die gelijk opgaat met vrijheid van godsdienst en vrije uitoefening daarvan en dat het niet aan mensen noch het congres  is om een religie tot ideologie te verklaren en de vrije uitoefening daarvan te beperken.

En zelfs als het een ideologie genoemd gaat worden, kan men het nog niet verbieden in Amerika met dank aan het 'First Amendment'

Julius op 1 mei, 2012 - 17:13

Opvallend en dolkomisch

Dat de laatste twee reacties van Mar en Beukman (welke feitelijk volkomen juist zijn) worden voorzien van enkel minnetjes.

Meteen moet ik aan Louis van Gaal denken;

"zijn jullie nou zo dom? Of ...."

PVV-volk, het kan écht niet gekker worden!

cmsuijkerbuijk op 1 mei, 2012 - 17:19

Julius op 1 mei, 2012 - 18:13

Hé Julius, waar ben je al die tijd geweest man?

Julius op 1 mei, 2012 - 17:35

Suijkerbuijk

Gewoon in m'n vel ;)

Alles goed?

cmsuijkerbuijk op 1 mei, 2012 - 17:43

Julius op 1 mei, 2012 - 18:35

Nou nee, niet echt. Mijn vader is onlangs (22 april) op de gezegende leeftijd van 85 jaar, zacht en gelukkig zonder lijden, overleden. Vorig jaar hebben we nog het 60-jarig huwelijk van mijn ouders gevierd.

Dat neemt echter niet weg, dat je je vader toch graag langer bij je zou willen hebben.

Beukman op 1 mei, 2012 - 17:52

cmsuijkerbuijk

Gecondoleerd, cmsuijkerbuijk. Ik weet hoe het voelt. Tegen dat soort verdriet helpt niks: het moet wat slijten, en daar gaat tijd overheen.

Ik hoop dat je hier wat afleiding vindt.

Julius op 1 mei, 2012 - 17:53

Suijkerbuijk

Da's inderdaad minder. Maar inderdaad gelukkig op een zachte wijze en op een respectabele leeftijd. 

Een lichte troost kan ik me voorstellen.

Gecondoleerd nog. 

jovano op 1 mei, 2012 - 17:57

Precies een maand weggeweest

Precies een maand weggeweest , welcome back!

jovano op 1 mei, 2012 - 17:57

Precies een maand weggeweest

Precies een maand weggeweest , welcome back!

Havank op 1 mei, 2012 - 18:01

@CMSuijkerbuijk .

@Suijkerbuijk, mijn oprechte deelneming bij het overlijden van uw vader. Het blijft een gemis, mijn vader stierf in 2005, maar ik mis hem herhaaldelijk. Sterkte.

Ian op 1 mei, 2012 - 18:09

Gone but not forgotten

Gecondoleerd met uw vader CMSuijkerbuijk.

nick op 1 mei, 2012 - 18:14

Gecondoleerd

Mijn oprechte deelneming,  vorig jaar om deze tijd mijn vader verloren. Ik weet hoe het is, het blijft een heel groot gemis.

cmsuijkerbuijk op 1 mei, 2012 - 18:56

@Allen

Hartelijk dank voor de warme reacties. Doet me heel veel goed!

Siphra op 1 mei, 2012 - 20:39

@ Beukman  Dat

@ Beukman

Dat klopt Beukman,
de PVV had daarmee inderdaad ingestemd.

Maar welke maatregelen
dan in welke omvang getroffen moesten worden , laat Bijlage II van de akkoorden
in het midden.

De PVV is niet
gehouden om Rutte en Verhagen voetstoots te steunen.

Stel dat het
kabinet een bezuiniging op de uitgaven voor ouderenzorg heeft voorgesteld.

Het stond Wilders vrij om een ombuiging in dezelfde orde van grootte voor te stellen, door
dieper het mes te zetten in de uitgaven voor ontwikkelingssamenwerking.


[Strategische fout van Rutte, hij had in Catshuis voor Wilders moeten kiezen die
1,5 miljard op OS wilde bezuinigen. Maar toen v/d Staay kwam liet Rutte z'n
oren hangen naar CDA/SGP]

Beukman op 1 mei, 2012 - 21:47

Driemaal in de rondte, van je hopsasa.

Maakt allemaal niks uit, Siphra.

Jij schreef: "Wilders zat niet in het kabinet, dus kan het kabinet ook niet vallen vanwege Wilders."

Welnu het kabinet is gevallen vanwege Wilders. Als Wilders hem niet was gesmeerd, hadden ze misschien nu nog zitten onderhandelen.

Dat was het enige lid van de partij die maar één lid heeft echter slecht uitgekomen. Die had immers een paar afspraakjes in America, die voor hem net iets meer prioriteit hadden.

messenger op 1 mei, 2012 - 21:56

condoleances

Suijkerbuijk, gecondoleerd met het overlijden van uw vader. Gelukkig vielen de omstandigheden mee en heeft uw vader een respectabele leeftijd bereikt.

@beukman e.a.: het regeer accoord sprak van 'onvoorziene economische tegenvallers'. De economische aardverschuiving die zich momenteel in de eurozone aan het voltrekken is, heeft daarmee niets van doen. Wel een beetje bij de les blijven graag.

Beukman op 1 mei, 2012 - 22:28

Gedogen, niet weglopen

Kun je me die tekst even aanwijzen, Messenger? Dan kunnen we haar vergelijken met de tekst uit het Gedoogakkoord:

"Additioneel ingrijpen is vereist wanneer het EMU-saldo zich niet ontwikkelt in lijn met de afspraken uit het Stabiliteits- en Groeipact of met budgettaire doelstellingen. Hiervan is sprake indien het geraamde EMU-saldo 1 procentpunt negatiever is dan het saldopad na doorrekening van het regeerakkoord."

Zoals je weet, geldt dit als een zgn signaalmarge, waarop ook de PVV zich verbonden heeft aan extra ingrijpen.

Siphra op 2 mei, 2012 - 06:20

@ Beukman Nee, langer

@ Beukman

Nee, langer onderhandelen zat er niet in Beukman, Brussel
moest voor 30 april de begroting binnen hebben.

Maar in plaats van naar de Koningin te gaan had Rutte had ook
gewoon steun in de Kamer kunnen zoeken, is nu immers ook gebeurt.

Maar goed, wij verschillen hierover dus gewoon van mening.

Kan gebeuren.

Wat mij wel bevreemd is dat een akkoord niet afsluiten als verraad
word gezien en pas afgesloten akkoorden in prullenbak smijten als betrouwbaar.

Gielah op 2 mei, 2012 - 10:30

Nadenkertje.

Dat laatste is een héle goeie, @Siphra!

Beukman op 2 mei, 2012 - 22:02

Siphra:

"Maar goed, wij verschillen hierover dus gewoon van mening."

Het gaat over deze opmerking van jou: "Wilders zat niet in het kabinet, dus kan het kabinet ook niet vallen vanwege Wilders."

Die heb je nog steeds niet hardgemaakt. Logisch, want dat kan je niet. Als Rutte op dat moment in de onderhandelingen was weggelopen, dan was het kabinet gevallen wegens Rutte. Voor Verhagen idem dito.

Dat Wilders toevallig een gedoogpartner was, betekent niet dat hij dan ook hiet de oorzaak kon zijn van de val van het kabinet.

Hij is er nl. gewoon wél de oorzaak van.

Caroline op 2 mei, 2012 - 22:38

Als Rutte gewoon naar de

Als Rutte gewoon naar de Kamer was gegaan, dan had zijn kabinet er nog gezeten. De meerderheid in de Kamer vond het namelijk wel best, zoiets als een Kunduz-akkoord. Een aangezien het nog steeds zo is dat een kabinet het vetrtrouwen geniet van de meerderheid van het parlement, tenzij het tegendele is gebleken, had er gewoon doorgeregeerd kunnen worden.

En het gaat er niet om of Jantje of Pietje de oorzaak is, maar welke beleidsvoorstellen er gedaan werden die maakten dat de drie partners die niet konden steunen en waarom niet.

Ik denk dat Wilders heeft gedaan wat Rutte (zowel aangaande het Catshuis als het nog niet berekenbare Kunduz) had moeten doen: niet steunen en het CDA niet alles geven wat het wilde (Catshuis), dan wel datzelfde kunstje nog eens herhalen met D66 (Kunduz).

Siphra op 2 mei, 2012 - 23:53

Kijk Beukman, Caroline zit

Kijk Beukman, Caroline zit gewoon mijn gedachten samen
te vatten in begrijpelijke  teksten
zonder taalfouten.

Beukman op 3 mei, 2012 - 00:30

Siphra,

Zelfs oppervlakkig lezen van Caroline haar tekstje onthult minstens drie taalfouten. Maar daar hebben we het niet over.
Wees eens een vent, verschuil je niet achter de brede schouders van Caroline, en leg eens uit waarom een gedoogpartner niet een kabinet kan laten vallen.

@Messenger: ga je me die tekst nog aanwijzen, of toch maar liever niet?

Jemaintiendrai op 3 mei, 2012 - 00:42

Beukman op 1 mei, 2012 - 15:05

U heeft kennelijk een selectief geheugen.

Wie herrinert zich het niet, dat wilders al rond prinsjesdag, toen deze afspraak was gemaakt met het kabinet, Wilders nadrukkelijk het voorbehoud heeft gemaakt dat het niet de oorzaak van de Euro en de EU mochten zijn, wat het tekort zou doen oplopen. 

Dan wist Geert eerst nog wel andere posten waarop flink gekprt zou kunnen worden.

1/ OS

2/ PO

3/ NGO's

4/ Ambtenaren apparaat

Laten dat nou net de dingen zijn, waar de meerderheid in Nederland ook voor is.

En dan valt kennelijk dat VVD speelgoedje de JSF zelfs helemaal buiten de discussie.

toetssteen op 3 mei, 2012 - 01:02

@Beukman

Dit is pijnlijk;  Caroline haar schouders worden misbruikt voor uw misnoegen. Natuurlijk weet u erg een riante krul onder te zetten. Echter, behalve wat begbaalt op stelli.ge wijze, heeft u feitelijk niets gezegd.

Niet dat me dat verbaast

Awara op 3 mei, 2012 - 02:05

snaar

Het fanatisme waarmee sommigen hun best doen om zo selectief mogelijk recht te praten wat krom is, gecombineerd met een traumatische fobie van Wilders, geeft alleen maar aan dat die laatste toch wel ergens een heel gevoelige snaar raakt van diegenen.

Keer op keer:)

Siphra op 3 mei, 2012 - 07:13

Zeg Beukman, heb je er

Zeg Beukman, heb je er wat moeite mee om te accepteren dat
inzichten kunnen verschillen?

Ik heb je mijn argumenten gegeven waarom ik vind dat niet
Wilders het kabinet heeft laten vallen.

Nu kun je vinden dat die
argumenten niet deugen, maar dat is slechts jouw mening.

PS

Je moet niet zomaar conclusies trekken die nergens op gebaseerd
zijn en vervolgens voor waar aannemen, je gaat er namelijk ten onrechte vanuit
dat ik een man ben.

Beukman op 3 mei, 2012 - 22:49

Siphra,

Een vrouw kan ook een vent zijn. Of verschillen onze inzichten hierin ook?

Jemaintiendrai op 3 mei, 2012 - 22:54

Beukman op 3 mei, 2012 -

Beukman op 3 mei, 2012 - 23:49

Een vrouw kan ook een vent zijn. Of verschillen onze inzichten hierin ook?

Sterk staaltje gekonkel!

Gielah op 4 mei, 2012 - 06:30

Dit is een gaaf voorbeeld ván....

Had door een politicus gezegd of geschreven kunnen zijn....!

En ( ook ) omdat Wilders het ver***t aan dat verduisterende gezwets mee te doen, hebben ze in dat met woorden sjoemelende wereldje zo'n hekel aan hem.

Siphra op 4 mei, 2012 - 07:30

@ Beukman Deel je me jouw

@ Beukman

Deel je me jouw inzicht, in hoe een vrouw een vent kan zijn,
even mee?

Laat ik je zsm. weten of die verschilt met de mijne.

huuskesgait op 5 mei, 2012 - 00:07

Die NOS weer.

Ach, Michael, verwonder je je dáár nog over? De NOS doet niks anders dan tegen Geert ophitsen! Zoals ze toen ook ijverig meededen met het gros van de media tegen Pim Fortuyn. Kom, ik geef je een aantal definities van hun NOSsjenaal:

Remco: Dat zijn de kategorieën:

## 1. Angst aanjagen


## 2. Tupperwareparty-gezwam

## 3. Hilvo-Zelfverheerlijking


## 4. Drugsdorp-aan-de-Amstels Niksnieuws
## 5. Stiekem Gratis Reklamemaken voor de PvdArglist en andere vrindjes

## 6. Het Opgeheven-Bestraffend-Wijsvingertje
uit de Linkse Zwartekousenkerk

## 7. Weglating van Essentiële Feiten, dus Halve Waarheden

## 8. Slap
Modetjes-en-Trendjes volgen


## 9. Het als gevolg van haat en afgunst de USA zwartmaken

## 10. Islam-Kontlikken

## 11. Het Omgekeerd
Diskrimineren
van het Weg-met-Ons!

## 12. Kinderachtig doordrammen over door SLinks geliefde onderwerpen

## 13. Het Wegwuiven-en-Bagatelliseren van voor SLinks onaangenaam nieuws, of dit wegdrukken onder
"Nieuws in het kort"

## 14. Het Gluiperig-op-de-hand-van-de-Smeerlappen
zijn

## 15. Het Links-is-Goed-en-Rechts-is-Slecht overal tussenwurmen

## 16. Autoriteit-en-Gezag Gluiperig Tegenwerken en Afkatten, zoals de veelvuldige kritiek op
de politie en het politieoptreden

## 17. Ons de EU-door-de-Strot-Stampen
## 18. Minachting tonen voor Noord-, Oost- en
Zuidnederland, dus een "Herrenvolk"-mentaliteit
## 19. De Multikul ons door de keel wurgen
## 20. De stiekeme Hetze
tegen wat hun niet aanstaat, en zeker tegen de PVV
van Geert Wilders en ToN van Rita
Verdonk

## 21. Het Christendom en vooral de R.K. Kerk onder de
gordel trappen
## 22. De PvdArglist Betuttelmanie tentoonspreiden

## 23. Het Meten met Twee
Maten
, en vaak met zelfs nog meer dan 20

## 24. Paniekschoppen, over kernenergie, klimaat,
zogenaamd rechtsextremisme, enz.
## 25. Het van tevoren zorgvuldig selekteren van
geïnterviewden
, zodat alleen dàt getoond wordt wat in de kraam van de
Sjenaalredactie te pas komt
## 26. Het bewust geen scherpe interviewvragen
stellen aan hun vrindjes, in tegenstelling tot de vragen aan de niet-lidmaten
van de Oud GeDEformeerde Linkse
Zwartekousenkerk


## 27. Het kicken op doden en rellen

## 28.
Door weekendluiheid het nieuws dan
maar afraffelen


en zo kan ik er nog wel een paar noemen.



© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.