Boetes NS en ProRail gaan omhoog

Geen categoriesep 01 2014, 17:00
Prima.
Aan de andere kant, je kunt de openbare vervoersmarkt natuurlijk ook gewoon helemaal openstellen voor de vrije markt. Dat lost dit soort problemen automatisch op:

Als de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail twee jaar op een rij niet goed presteren, moeten ze hogere boetes gaan betalen. Staatssecretaris Mansveld schrijft dat aan de Tweede Kamer. Ze wil ook dat de vervoersorganisaties transparanter worden en klachten serieuzer behandelen. In de plannen voor het hoofdrailnet voor de komende tien jaar staat dat als treinen bijvoorbeeld niet op tijd rijden of helemaal uitvallen, de NS de eerste keer een half miljoen euro moet gaan betalen. Bij een tweede keer loopt de boete op naar 750.000 euro en als de NS een derde keer de afspraken niet nakomt, is dat 1 miljoen euro.

Op zich heb ik hier verder weinig problemen mee, al moet er wel bij worden aangetekend dat de NS en ProRail dit soort kosten in theorie gewoon kunnen verhalen op de passagiers. Die zijn dan twee keer de pineut: eerst omdat hun trein niet op rijdt, en daarna door meer te betalen voor de (te late) reizen.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten