Column Jan Roos: Failliet II

Jan Roos.
Foto: Jan Roos.

Het zijn roerige tijden. Zo’n beetje alles waar ik mee ben opgegroeid, waar je op kon vertrouwen, is failliet of staat op het randje van faillissement. De Euro, de VN, de EU, de landelijke politiek, het feminisme, artikel 1, defensie, de media, ga zo maar door. Vandaar dat ik een reeks ga maken over dit fenomeen.

Deze week: de basis van onze westerse beschaving, het gelijkheidsbeginsel. Niet voor niks het eerste artikel van de grondwet, maar allang is gelijk niet meer zo heel erg gelijk. Op het randje dus: artikel 1.

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Vanuit de verlichting en het humanisme is het idee ontsproten dat iedereen gelijk moet zijn. Helemaal geen gek plan, alleen anno 2017 kunnen we stellen dat het Orwelliaanse “All animals are equal but some animals are more equal than others” in veel gevallen opgaat. Zo hebben we sinds jaren positieve discriminatie. Het wetboek begint met de tekst dat je niet mag discrimineren, maar de overheid heeft daar een ‘komma maar’ van gemaakt. Discrimineren is heel erg verboden, maar als je mannen, blanken of heteroseksuelen discrimineert, dan mag het wel.

Zo belde ik in de jaren negentig eens met het Meldpunt Discriminatie. In de krant las ik dat de politie nieuwe mensen zocht, maar dat je alleen als allochtoon, homo of vrouw mocht solliciteren. Daar vond ik nogal wat van. Wat kan ik er nou aan doen dat ik 100% Nederlands ben, een piemel heb en op vrouwen val? Zo kan je een lesbische negerin uit Congo ook niet aanrekenen dat ze op die manier op aarde is gekomen. Enfin. Ik kreeg een allochtoon aan de lijn die mij in gebrekkig Nederlands uitlegde dat ook het Meldpunt Discriminatie niet voor mij als autochtone man bedoeld was. Ik mag dus wel gediscrimineerd worden, maar daar geen klacht over indienen. Dus zelfs bij een meldpunt om uitsluiting tegen te gaan word ik uitgesloten.

Discrimineren mag niet. Maar dan ook niemand niet. Arbeidsdiscriminatie is bijvoorbeeld niet alleen een probleem voor allochtonen, maar ook voor oud-PVV’ers. Hun politieke gezindheid zorgt ervoor dat ze nooit meer een baan kunnen krijgen. Dat vrouwen voor dezelfde functie minder betaald worden dan mannen is belachelijk, maar dat vrouwen via een door de overheid opgelegd quota in de top van het bedrijfsleven worden binnengediscrimineerd net zo.

Om meer diversiteit bij de politie te krijgen denkt de Amsterdamse politiechef Aalbersberg dat het een goed idee is om hoofddoeken toe te staan voor moslima-agenten. Anti-discriminatiebureaus hingen direct de vlag uit. Dat de neutraliteit van politiemensen daarmee wordt opgeheven doet er blijkbaar niet toe, alles om deze minderheid maar te paaien. Dat deze groep blijkbaar zich dan niet meer aan uniformering dient te houden is weer discriminatie van, ik noem maar iets, de christelijk diender, die een enorm kruis wil dragen of de genderneutrale punk-naturist agent, die… nou ja, je begrijpt mijn punt. De ene minderheid heeft niet meer rechten dan de andere minderheid. Daarom moet iedereen gelijk zijn, juist bij de politie.

De hunkering naar een samenleving op basis van gelijkwaardigheid is prima. Maar om die gelijkwaardigheid te bereiken mag je nooit, op welke grond dan ook, (positief) discrimineren. Dat gebeurt nu zo vaak dat artikel 1 steeds minder waarde heeft gekregen.

 Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Reageer

30 reacties

  1.   

    Groot gelijk. Wat ik me afvraag: hoe gaat het nu verder met VNL?

    1.   

      Hoe verder met VNL?
      Niet. Te veel concurrentie op rechts. Voegt niets toe.

      1.   

        Precies, daarom hoop ik op een formeel samengaan met FvD. Of opheffing. Dat wil ik even horen/lezen. De versplintering op ‘rechts’ is inderdaad te groot. En mocht het formatiecircus uitlopen op nieuwe verkiezingen, dan moeten ‘we’ op rechts 1 goede partij hebben die niet op voorhand wordt uitgesloten door de rest. (‘We’ hebben dan trouwens ook een heleboel verstandige PVV-kiezers nodig die hun stem niet nog een keer weggooien)

  2.   

    Discriminatie en illegaliteit zijn begrippen die in Nederland hun betekenis hebben verloren.

  3.   

    Mooi Jan ga zo door!

  4.   

    Prima column Jan, helemaal met je eens.

    Nederland veranderd heel snel, zoals ik het op dit moment bekijk en ik word daar niet vrolijk van. Hoewel de pvda weggeblazen is, werkt hun 5e colonne nog op alle fronten, media, vooral de NPO, topambtenaren (ook bij de politie),hoogleraren en allerlei goed betaalde bestuur baantjes bij semi-overheids clubjes of instellingen. In feite bepalen die nog steeds ons leven hier.

    De rare houding van de minister president Rutte, om de keuze van 1.5. Nederlanders te negeren, vind ik diep treurig.
    Alleen om zijn oude persoonlijke vete uit te vechten met Wilders.
    Is dat in het belang van Nederland ? Rutte kan blijkbaar niet ten behoeve van het land dat hij bestuurd over zijn eigen schaduw heen stappen!

    Bestaat er bij ons ook zoiets als een “impechment”?
    Dat zou ik dan op Rutte willen toepassen.
    Ik volg je reactie wel!

  5.   

    Prima column, maar wat doen we er nu aan/tegen?

  6.   

    Positieve discriminatie komt rechtstreeks vanuit het cultuurmarxisme.

    “Het feit dat de Europese cultuur zo gevoelig is voor cultuurmarxisme- de obsessie met minderheden, slachtoffers en schuldgevoelens- is verklaarbaar vanuit het Christendom.”

    – Sid Lucassen

    http://verenoflood.nu/avondland-en-identiteit/

    1.   

      Floris is opgeleid in het Marxisme en weet zeker dat die ideologie nog springlevend is.

      Vertel ons nog eens van Marcus Bakker en Fré Meis, Opa. Dát waren pas tijden!

      1.   

        De oliedomme trol Isolde Hutten Brouwenstein verwart marxisme met cultuurmarxisme. Ook schijnt hij niet te weten dat het cultuurmarxisme in Europa pas aansloeg na de culturele omwentelingen in de jaren 60 en 70. De zogenaamde generatie van 68 heeft sindsdien een zwaar stempel weten te drukken op alle samenlevingen in West-Europa en dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. Vandaar de obsessies met minderheden en het heersende policorisme, hetgeen allebei voort is gekomen uit het cultuurmarxisme.

        Het historisch besef van Isolde is dat van een matige havist.

        1.   

          Maar jij studeerde toch in de 70-er jaren, Floris? Waarom ben je nadien gestopt met waar te nemen wat er in de samenleving is veranderd?

          1.   

            Ik vrees dat jij al lang geleden bent gestopt met waarnemen, Wim. Het cultuurmarxisme is nog springlevend. De obsessies met minderheden en het ziekelijke policorisme tonen dat feilloos aan.

          2.   

            Natuurlijk, Floris, natuurlijk, het cultuurmarxisme is springlevend en beheerst in de vorm van de NWO met lippendienst van de MSM de ganse maatschappij.

            Dappere patriotten als jij vormen het laatste bastion van verzet maar de ondergang van het Avondland zal je niet meer kunnen stoppen.

            Het devies is en blijft tijdige inname van de medicijnen.

  7.   

    Ik ben blij dat ik niet zo’n ongelofelijke zuurpruim en zwartkijker ben als Jan Roos. Als je alles door een zwarte bril bekijkt en datgene wat dan nog niet zwart is met een laag zwarte verf bestrijkt, blijft er niet veel te genieten over. Ik zie liever de zonzijde, die er ook altijd is. Sterkte, Jan Roos

    1.   

      Het nergens op gebaseerde optimisme van linkse mafketels heeft een naam: naïeviteit.

  8.   

    De enige die volgens mij echt failliet is is Jan Roos. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die man op dit moment zich boven het bijstandsniveau bevindt.

    Goed dat de kiezer inzag dat dit soort figuren Nederland van de regen in de stortbui brengt.

  9.   

    @Floris. Ik lees hier altijd, Floris, dat wij een Judeo-Christelijke natie zijn (wie heeft in Godsnaam die term bedacht). Dat erfgoed moet behouden blijven, zo lees ik hier regelmatig. Dan is het toch prachtig als wij in dit land -vanuit die traditie – menslievend omgaan met slachtoffers, minderheden en vluchtelingen. Zo houden we Nederland Nederlands.

    1.   

      Ik ben geen christen en het christendom heeft een grote schaduwzijde. Zie daarvoor de quote en de link die ik in post 7 gaf. Ik zal je ook nog een quote van Bolkestein geven:

      “Parallel aan die zelfbeschuldiging liggen in het christendom zelfkritiek en zelfrelativering besloten. Laten we twee passages bekijken uit het Evangelie volgens Mattheüs. De eerste is: ‘Oordeel niet, opdat er niet over u geoordeeld wordt’ (7:1). De tweede is: ‘Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd’ (23:12). Volgens Nietzsche kenschetst dit een slavenmentaliteit. Maar ook zonder zover te gaan, is duidelijk dat deze uitspraken – samen met andere als ‘de andere wang toekeren’ en ‘de tweede mijl gaan’, beide afkomstig uit de Bergrede – er niet bepaald toe aanzetten voor zichzelf op te komen. Misschien is daar een oorzaak te vinden van het hedendaagse gebrek aan zelfvertrouwen dat tot gevolg heeft dat wij ook niet opkomen voor de onzen en alleen vreemde geloven en culturen als onze naasten lijken te beschouwen.”

      Door deze zwakte is het christelijke westen vatbaar gebleken voor cultuurrelativisme en cultuurmarxisme. Nu we geconfronteerd worden met een denken dat daar volkomen haaks op staat, de islam, blijkt het westen weerloos. We gaan ten onder aan onze eigen goedheid.

      1.   

        Floris volgt hier naadloos de kritiek van Adolf Hitler op het christendom. Hij zag Christus zelf wel als een dappere strijder en meende voorts dat de Arabier ons in strijdbaarheid overtreft.

        Een curieuze redenering, gelet op het feit dat de christenen de wereld beheersen. Ook curieus omdat het hem moeiteloos lukte de Duitse christenen tot een Wereldoorlog te mobiliseren alsmede een genocide op de Joden zonder weerga.

        Logica en Hitler ging niet lekker samen en ik vrees dat Floris hetzelfde probleem heeft.

        1.   

          Trol Isolde laat andermaal merken oliedom te zijn en het historisch besef van een matige havist te hebben.

          Christenen beheersen de wereld niet maar hebben wel (onder andere) de islamitische wereld overvleugeld. Met strijdbaarheid had dat niet zoveel te maken, wel met culturele en wetenschappelijke superioriteit.

          Waar het Ottomaanse Rijk verstarde door het islamitische obscurantisme en er uiteindelijk aan ten gronde ging beleefde het westen een Renaissance en een Verlichting. Daaraan was de enorme opleving te danken, niet aan het christendom dat in de Middeleeuwen al net zo’n rem was op vooruitgang als de islam nog steeds is.

          1.   

            Floris staat bepaald niet alleen in zijn paranoide beschouwingen over het Grote Kwaad van het Cultureel marxisme: ‘veraad, veraad, we zijn verraden!’

            Floris heeft het manifest van Breivik kennelijk goed gelezen: https://www.trouw.nl/home/het-is-allemaal-de-schuld-van-de-frankfurter-schule~a280c9c3/

            Het is interessant eens te googelen op de termen cultuurmarxisme en cultureel Marxisme: het hele rechtse wereldje, van E.J. Bron tot Curiales weten het helegaar zeker, dit gruwelijke virus zal ons Avondland welzeker ten gronde richten.

          2.   

            Vond nog een geestig artikel over de complottheorieën terzake het cultuurmarxisme.
            Het geeft ook een beetje aan in welke extreem-rechtse winkeltjes Floris zijn paranoïde mosterd kocht.

            http://www.doorbraak.eu/de-haat-tegen-cultureel-marxisme-heeft-ultra-conservatieve-wortels/

  10.   

    @Isolde. Helemaal mee eens.

  11.   

    Die isolde is blijkbaar van mening dat Marx alles al op zijn minst impliciet, gezegd moet hebben wat het marxisme aanhangende volgelingen uit veel later tijd voor het eerst als cultuurmarxisme naar voren hebben gebracht. Blijkbaar verkondigde Marx voor haar al het evangelie.
    Laat je nakijken, isolde. Dus als Hitler heeft gezegd, dat één plus één twee is, mag niemand anders dat meer zeggen. Inderdaad cultuurmarxisme. Zo beoordelen inderdaad de neo marxisten multicult policor, het dominante links van de laatste decennia alles wat er gezegd en geschreven wordt. De enghartige dictatoriale wereld van dit dominante links. Niets anders dan onderdrukkers van het vrije woord, dat zich met overeenkomstige oude krachten die politiek bedrijft.

    1.   

      Nee, Besje, ik zie niets in het Marxisme, het is ook terecht volledig uit de mode.

      De enigen die er nog belangstelling voor hebben zijn extreem-rechtse complottheoretici die zeker weten dat het Marxisme een complot van de NWO is.

  12.   

    TopJob! !

  13.   

    Isolde, u bent naar mijn oordeel een cultuurmarxist. Vanouds is cultuurmarxisme wel het product van marxisten wat niet wil zeggen, dat geen gebruik is gemaakt van andere dwaalleren waaronder het christendom. Veel dwaze linkse christenen zijn er al te graag ingetrapt. De internationale misdaad heeft de overhand verkregen met illegale immigratie waartegen te onrechte niet keihard wordt opgetreden. De oude politieke partijen zijn bijna alle met neo marxisme en multicult besmet geraakt. Volstrekt onverantwoorde politiek. De kerken deugen niet. Laten de christelijke mensen met enig gezond verstand daarvoor bedanken.
    Je ziet dat uit bepaalde landen hier dat de voorstanders van regimes waarvoor ze naar Nederland zouden zijn gevlucht, asielzoeker dus, zelfs talrijker zijn dan de tegenstanders van daar, die hier als asielzoeker kwamen. Elke voorstander van zo’n regime zou dadelijk uit Nederland verwijderd moeten worden. Zou direct een paar honderdduizend lui schelen.

    1.   

      Nee, Bes, een cultuurmarxist ben ik ook niet. Ik vind het overigens een belachelijke term uit de oude doos, alleen bejaarden die nog denken dat de Frankfurter Schule de samenleving inspireert hebben nog dit soort stoffige ideeën in hun hoofd.

      Lees eens een krant of een boek over politieke filosofie van na 1990 zou ik zeggen. Met dit gewauwel maakt u zich slechts belachelijk.

  14.   

    Een voorrangsbeleid voor minderheidsgroepen, of het nou vrouwen, allochtonen of gehandicapten betreft, is geen discriminatie maar het opheffen van discriminatie. De discriminatie was er al, anders zou het voorrangsbeleid niet nodig zijn geweest.

  15.   

    Ik zou ook wel bij de politie willen.
    Een helm met zo’n blauw zwaailicht.
    Ik hoef geen auto hoor, ik heb een rolstoel.
    Eh eh eh en dan als ze weg lopen gaan brullen; “discriminatie”!!!
    Meneer de paardenlul vd Laan die dan bestraffend met zijn vingertje heen en weer gaan.
    De crimineel die geheel toevallend van de moslim gemeente komt direct tot het besef komt dat dit Nederland is, met andere gewoontes dat waar zijn voorouders vandaan komen.
    De crimineel die respect toont voor het land waar hij nu mag leven, goed mag leven!
    De ontspoorde burger, die een excuus brief schrijft naar de vroegere TMF presentatrice, waarin hij beseft dat hij alle burgers van vreemde origine voor “aap” heeft gezet.
    S.S. die hier geen misbruik van maakt, in het belang handelt van Nederland!

    Maar ja, ik word geen politie-pipo.
    Ennuh S.S. is wel “mevrouw Stemband” in de grote meneer Rutte Show.
    Met heel veel: weetnie.

    Mensen zoals ik hebben niet gekozen voor een handicap.
    De beperkingen moeten we accepteren.
    We moet accepteren dat we vaak door vooroordelen en onwetendheid, niet in staat worden geacht ergens voor.
    Voor religie, cultuur kiest men.
    Als men zelf vindt dat dit geen vrije keus is, dat toont dat zwakte aan.
    Ik heb wat tegen mensen met deze zwakte!
    Als deze figuren onze westerse samenleving mogen controleren, is dat het einde van onze westerse samenleving!
    Het einde van onze westerse samenleving betekend dat de Silvana Simons, het Amsterdamse PvdA-raadslid Sofyan Mbarki, DENK, niet staande kunnen houden.
    Dat zij Nederland hebben verkozen boven hun land van hun familie, zal niks te maken hebben met het Hollandse klimaat, het weer!

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!