Airbus wil devaluatie euro

Geen categoriejul 10 2014, 9:29
Topman Fabrice Brégier heeft het he-le-gaar gehad met de dure euro. Hij eist op hoge toon een devaluatie van de munt.
Als ik dergelijke berichten lees moet ik altijd wat meewarig glimlachen. Vanuit zijn (Franse) standpunt heeft Brégier uiteraard volstrekt gelijk: de euro is voor Frankrijk veel en veel te duur. Hoelang roept deze redactie dat al niet? Probleem is, dat door de eenheidsmunt er één rentebeleid gevoerd moet worden, ongeacht de kracht of zwakte van de economie van een eurozonelid. En daar wringt de schoen. Voor Duitsland te goedkoop, voor Frankrijk te duur, C'est ça.
Intussen doet de Bank voor Latijns Europa, de ECB van Mario Draghi, ook haar uiterste best om de euro omlaag te praten. Een negatieve depositorente, een aankondiging van een nieuwe LTRO, maar dan wel gericht (Targeted) op stimulering eurozone economieën, je kan niet zeggen dat Frankfurt niet meewerkt. Maar ja, wat krom is, is niet recht en we hebben nu eenmaal te maken met grote concurrentieverschillen in de eurozone. Met de dag verbaas ik me over de hardnekkigheid waarmee de politieke beleidsmakers blijven volharden in een falikant fout beleid, waarvan ook zij weten, dat het anders moet.
En ik heb slecht nieuws voor de Brusselse beleidsmakers: die vurig gehoopte convergentie gaat te lang duren. Niet voor henzelf, want eind dit jaar zwaaien de dames en heren met goedgevulde (pensioen-)zakken af, maar voor de eurozone als geheel. Er zal binnen enkele jaren een bom ontploffen ergens in één van de Zuid-Europese hoofdsteden, niet letterlijk (alhoewel), maar figuurlijk. De koers van Merkel -disciplinering en bezuinigen- werkt niet. Werkt zelfs averechts.
Alleen al als je kijkt welk een devaluatie de Fransen nodig hebben om ook maar enigszins te kunnen concurreren (een eurokoers van rond de 1,20 US-dollar), die begrijpt, dat een devaluatie van bijna 12% enorm is (de huidige euro staat op 1,36 US-dollar, red.). Dat gaat hem dus niet worden. Gevolg is een verdere verslechtering van de concurrentiepositie van de Franse industrie in het algemeen en die van Airbus in het bijzonder.
Wat Frankrijk nodig heeft is een monetaire devaluatie van haar munt (en Duitsland een revaluatie om haar oververhit rakende economie af te koelen). Het verhaal wordt eentonig, ik kan er ook niks aan doen: dat lukt niet met de eenheidsmunt. Met The Matheo Solution (TMS) wel, en ook nog zonder dat de euro als wereldreserve valuta opgegeven behoeft te worden. The best of both worlds, maar politici en gezichtsverlies. Het blijft water en vuur.
Hier vindt u een overzicht van mijn columns en u kunt mij hier volgen op Twitter.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten