Een nieuw Joop.nl stukje…

Geen categoriemrt 31 2014, 16:48

Marokkaanse criminaliteit bestaat niet

Etnische afkomst is geen verklaring voor crimineel gedrag, Marokkaanse ouders geven hun kinderen geen crimineel gen mee.
Volgens David Pinto is het duidelijk: Marokkaanse criminaliteit is een groot probleem dat 'ontegenzeggelijk bestaat' (de Volkskrant, 28 maart 2014). Terecht dat Wilders het heeft aangekaart. Hij zegt het Simon Paul na, die een dag eerder opriep tot 'zelfreflectie' onder Marokkanen: als je zó hoog scoort in alle misdaadstatistieken, past op zijn minst bescheidenheid. Akkoord, maar laten we het dan ook even hebben over de grootste groep in de misdaadstatistieken: mannen.

Mag 'Nederlands Marokkaanse' mannen dan wel?

Door: Hieke Huistra en Bram Mellink
De harde cijfers. Van alle Nederlandse gevangenen was in 2012 94,3% man. In gesloten gevangenissen scoren mannen 95,8%, dus het zijn ook nog eens zware criminelen. We hadden u graag verteld over mannelijke oververtegenwoordiging bij geweldsdelicten en zedendelicten, maar het Centraal Bureau voor de Statistiek rangschikt deze cijfers niet op basis van geslacht. Jammer, anders hadden we het probleem nog wat beter kunnen benoemen.
Wat moeten we met deze informatie? Zegt u het maar. Meer mannen? Minder mannen? Criminele mannen het land uit, zelfreflectie afdwingen of toch liever vernederen?

Ja inderdaad, wat moeten we ermee? Het is namelijk een onzinnige redenering (geheel in de stijl van uw grote voorganger, de onvolprezen Francisco van Jole).

U ziet over het hoofd dat u nog een veel belangwekkender open deur had kunnen intrappen: alle - lees: 100%  van de - gedetineerden overal ter wereld - en dus niet alleen in Nederland - zijn ..... MENSEN!

Zegt u het maar: meer mensen, minder mensen, criminele mensen het land uit, zelfreflectie afdwingen of toch liever vernederen? En dan de vraag: door wie wordt zoiets beslist, toch niet door .... mensen!?

Overigens: wie dwingt hier volgens u zelfreflectie af bij wie?

Onzin, natuurlijk.

Ik ben blij dat u het zelf ook inziet ....

We weten allemaal dat man-zijn op zich geen verklaring biedt voor criminaliteit.

O, is dat zo? Niet in de betekenis van 'alle gevangenen zijn mannen dus alle mannen zijn criminelen', nee. Net als bij Nederlandse Marokkanen, eigenlijk.

En hanteert u hier de zo door FvJ verfoeide, 'populistische strategie' van de 'opgedrongen waarheid' niet?

En dus stellen we andere vragen.

Ja, kom, laten we dat eens doen.

Gaat het om hoger- of lageropgeleiden, rijken of armen, huisvaders of alleenstaanden, ouderen of jongeren, werkenden of werklozen?

'k Heb geen idee, u wel? U vergeet overigens brildragers, geiten-wollen-sokken-adepten, klompendansers, neuspeuteraars, bloemschikkers, vegetariërs, en ga zo maar door. De kans dat het een man zal zijn, is volgens u in ieder geval erg groot.

Door verbanden te leggen tussen al deze mogelijke oorzaken, wordt het probleem langzaam maar zeker duidelijk.

U noemt bovengenoemde eigenschappen of combinaties daarvan 'mogelijke oorzaken' van criminaliteit?

En welk 'probleem' 'wordt hier duidelijk'?

Dan blijkt dat het onderscheid maken op basis van deze categorieën veel zinvoller is dan de vraag stellen of de crimineel in kwestie man of vrouw is.

Die vraag wordt overigens wel gesteld, vandaar dat u de statistieken zo nauwkeurig kunt oplepelen maar het antwoord ligt inderdaad tamelijk voor de hand: de kans dat het een man is, is erg groot. In dit geval hebben de statistieken gelijk maar volgens u, in het geval van Marokkanen niet?

U wilt bepaalde vragen die licht kunnen werpen op oorzaken van criminaliteit wél maar andere niet stellen?

Waar ligt voor u de grens tussen ge- en ongeoorloofd?

Geslachtsverandering wordt dan ook zelden voorgesteld ter preventie van criminaliteit.

Castratie is dan wel geen totale geslachtsverandering maar er wordt met regelmaat om geroepen en het verandert 'het geslacht'.

Liever zoeken we de oplossing in armoedebestrijding of goed onderwijs.

Wie zijn 'we'?

Wat is goed onderwijs? Valt daar dat onder dat kinderen leert dat zij zelf minder verantwoordelijk zijn voor hun daden omdat een omnipotent wezen in feite eindverantwoordelijk is?

In hoeverre betreft dit een vraag die 'gesteld' mag worden?

Dit pleidooi voor nuance is een open deur als het over mannen gaat.

Nee, dat is het niet. Dat maakt u er voor het gemak maar even van.

Maar als we spreken over criminaliteit en etnische minderheden, worden dit soort voorbehouden zonder enige schroom overboord gezet.

De uitspraak 'als we spreken over criminaliteit en etnische minderheden, worden (wordt) dit soort voorbehouden zonder enige schroom overboord gezet' is op zich al een flinke open deur, buiten die 'schroom' natuurlijk.'

Moeiteloos wordt gesproken over criminaliteit onder 'de Marokkanen', terwijl tegelijkertijd wordt gezegd dat we niet iedereen 'over een kam moeten scheren'.

Dat 'moeiteloos', moet ik dat lezen als 'eenvoudig uit statistieken af te leiden'?

Criminaliteit onder Marokkanen is iets anders dan 'alle Marokkanen zijn crimineel'.

Overigens: is niet iedereen inmiddels Marokkaan? Ik heb zo wat foto's gezien van tal van mensen die er stuk voor stuk zeer 'Hollands' uit zagen maar beweerden dat ze Marokkaan zijn.

Ongegeneerd verklaart David Pinto de criminaliteit van Marokkaanse Nederlanders uit hun 'premoderne waarden', alsof zij minder modern zijn dan andere Nederlanders, alsof stelen een fundament is van de Nederlands-Marokkaans cultuur.

Stel u voor dat gereformeerde gezinnen hun kroost het bestelen van niet-gereformeerden oogluikend zou toestaan (want lager op een religieuze ladder), gebruikt u die omstandigheid dan als mogelijke oorzaak van de hoge criminaliteitscijfers bij jongeren van gereformeerde afkomst in uw 'combinatie van 'mogelijke oorzaken'? Of gaat dat, alweer, te ver?

Is dat de grondige probleemanalyse waarvoor we Wilders, aldus Pinto, dankbaar moeten zijn? Helpt dit ons om criminaliteit in de toekomst in te dammen?

Het is in ieder geval een poging en ook nog eentje die nodig is, omdat de statistieken maar uit blijven wijzen dat .... nou ja, ik ben niet zeker of ik dat van u mag zeggen.

Absoluut niet.

O, juist ja.

Mensen als Pinto, maar ook keurige sociaal-democraten als Rob Oudkerk ('kut-Marokkanen'), Hans Spekman ('Marokkanen vernederen') en Diederik Samsom ('etnisch monopolie') benoemen geen probleem, maar creëren een probleem: ze suggereren dat etnische afkomst een verklaring kan bieden voor crimineel gedrag.

*"Mensen als Pinto' zijn niet 'keurig'?

Waar gehakt wordt vallen spaanders?

Polygamie is in vele 'westerse' landen verboden. Nu is polygamie in de mormoonse religie en cultuur een veelvoorkomend verschijnsel. In hoeverre valt dit strafbare feit te wijten aan hun opleiding, welvaart, baan of geen baan?

Alsof Marokkaanse ouders hun kinderen een crimineel gen meegeven, alsof ze hen naar goed Marokkaans gebruik opvoeden in een steelcultuur.

Een 'crimineel gen' is een populistisch trucje. Gedrag is slechts dan crimineel wanneer strafrecht het als zodanig beschrijft. Vandaar dat bijvoorbeeld het besnijden van meisjes in Europa een criminele daad is maar in vele Afrikaanse landen juist gewenst. Met andere woorden: etnische achtergronden kunnen inschattingen over wat criminaliteit is en wat niet, bemoeilijken. Of heb ik nu weer iets 'fouts' gezegd?

Dat is racistische flauwekul en bemoeilijkt bovendien de zoektocht naar werkelijke oorzaken van criminaliteit.

U maakt dezelfde fout als uw roerganger, FvJ: Marokkanen vormen géén separaat menselijk ras.

Want criminaliteit kan zelden worden herleid tot één oorzaak. Vaak gaat het om een complex van factoren: opvoeding, uitzicht op een baan, opleidingsniveau, noem maar op.

Is dat zo? Is het nu niet eens tijd dat we dat eens goed gaan onderzoeken?

Alleen door deze verschijnselen in hun onderlinge relatie te bezien, kunnen we daadwerkelijk beginnen met het benoemen van problemen.

De problemen worden al dertig jaar statistisch benoemd. Dat u bepaalde uitkomsten van statistisch onderzoek moreel verwerpelijk vindt, is uw zaak.

Het zou toch aardig zijn als we etnische minderheden in Nederland, na ruim dertig jaar discussie over de multiculturele samenleving, eindelijk eens als gelijken gingen behandelen.

Als gelijk waaraan? Toch niet aan 'Nederlanders'? Want dan zou u alle Nederlanders over één kam scheren en dat is wat u nu juist wilt vermijden met Marokkanen.

Dat we eindelijk eens zouden inzien dat etniciteit geen verklaring biedt voor slecht gedrag, en dat het indelen van statistiek op basis van afkomst daarom onnodig, ondoelmatig en racistisch is.

'Slecht gedrag' is een gevolg van afspreken wat goed en wat slecht gedrag is. Ieder land met een grondwet, wetboek(en) van strafrecht et cetera, heeft zulke afspraken gemaakt en vastgelegd - wat niet wil zeggen dat er geen nieuwe afspraken gemaakt kunnen worden. Houd je je niet aan die afspraken, dan heb je een probleem (net als de slachtoffers van die keuze). Dan word je - als het goed is - opgesloten. Komt slecht gedrag bij bepaalde groepen bovenmatig veel voor, dan is onderzoek naar de oorzaken daarvan gewenst. Zodra die bekend zijn, worden maatregelen genomen die er vooral toe moeten leiden dat er minder slachtoffers van dat slechte gedrag zullen vallen. Zulke processen hebben veel baat bij statistieken, hoe nauwkeuriger hoe beter. Lieden die in die statistieken 'goede' en 'slechte' mensen' zien, halen daden en individuen door elkaar.

Wat zouden we dan een hoop problemen oplossen. Onderzoek naar criminaliteit zou een nieuwe impuls krijgen, maatschappelijke problemen zouden adequater worden aangekaart en etnische spanningen zouden aanzienlijk verminderen.

Uw aangeboden 'nieuwe impuls' is bepaald niet nieuw; strafrechtgeleerden hebben decennia lang op uw manier gedacht, tot ze merkten dat ze er niets mee opschoten.

Daarvoor hoeven we niet op te houden met problemen benoemen, integendeel. We moeten er eindelijk eens mee beginnen.
En tot die tijd: alle mannen het land uit.

Of eigenlijk: alle mensen.

Hieke Huistra (1982) is wetenschapshistoricus. Als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Utrecht bestudeert ze het gebruik van statistiek en classificaties in de twintigste-eeuwse geneeskunde. Ze is in september 2013 gepromoveerd aan de Universiteit Leiden op een proefschrift over negentiende-eeuwse anatomische collecties.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten