Gevolgen interne devaluatie dienen zich aan

Geen categorieapr 16 2014, 9:30
Het volgende 'slachtoffer' van de 'troika methode' heeft zich aangediend: de Zwitserse multinational Nestlé.
Gisterochtend maakte Nestlé haar eerste kwartaalcijfers van 2014 bekend. Zoals verwacht vielen die tegen, het concern boekte de laagste omzetgroei sedert 2009. Overall nam de omzet weliswaar met 4,2 procent toe, maar in Europa daalde de omzet met 0,8 procent. Hoofdoorzaak: een sterk achterblijvende vraag in Europa. Preciezer geformuleerd: het door enorme loonverlagingen en werkloosheid geplaagde Zuid-Europa. Wie volgt? Ik ben benieuwd naar de cijfers van Unilever of Heineken, om maar twee Nederlandse bedrijven te noemen.
Het is altijd aardig om te zien hoe die oorzaak door betrokkene zelf wordt verwoord. Het concern wijt de terugval in Europa aan 'deflatie'. Sure, maar het gaat er natuurlijk om waardoor die deflatie wordt veroorzaakt. En de enig juiste verklaring is dan ook, dat door de troika methode afgedwongen scherpe loondalingen en massa ontslagen, de koopkracht van burger en bedrijf in de zwakke eurolanden ernstig is aangetast. Daardoor hebben de mensen veel minder geld om de producten van het concern te kopen zoals chocola, soepen of babyvoeding. En die interne devaluatie is weer een gevolg van de one-size-fits-all euro. Ja, ik weet, het wordt eentonig, maar zo liggen de feiten nu eenmaal.
Enkele maanden geleden verwachtte topman Paul Bulcke nog een algehele omzetgroei voor heel 2014 van 5 procent en die verwachting werd gisteren door het concern bestendigd. Die groei is uiteraard 'autonoom', dat wil zeggen exclusief desinvesteringen, overnames en valutaeffecten. Als die verwachting inderdaad wordt waargemaakt, dan zou dat erg knap zijn, maar ik verwacht niet dat het concern dat gaat halen, daarvoor is het herstel van de eurozone economie veel te broos en veel te onzeker. Andere factoren die een rol speelden bij de tegenvallende omzet waren dalende valuta van opkomende markten, een aanhoudende stijging van de Zwitserse frank en..., het feit dat Pasen dit jaar later valt dan vorig jaar.
Nestlé heeft flink wat belangen en bedrijven afgestoten in het afgelopen kwartaal. Zo verkocht Nestlé begin dit jaar het grootste deel van haar belang in het Franse cosmeticabedrijf l'Oreal voor 6 miljard euro en de verwachting is, dat ook het resterende deel in de loop van dit jaar van de hand wordt gedaan. Ook verkocht het concern begin dit jaar zijn sportrepen en voedingssupplementen Powerbar en Musashi voor een onbekend bedrag aan haar Amerikaanse branchegenoot Post Holdings. Deze verkopen betekenen vanzelfsprekend omzetverlies en als Nestlé geen andere bedrijven opkoopt dit jaar is dat omzetverlies definitief. Overigens worden de omzetcijfers uiteraard gecorrigeerd op desinvesteringen of overnames, want anders zouden er appels met peren worden vergeleken.
Niettemin is de doelstelling van 5 procent autonome algehele omzetgroei behoorlijk ambitieus. Niet alleen in Europa gaat het slecht, maar het is de vraag wat de consument dit jaar in de opkomende markten zal doen. Dankzij een fors aangetrokken vraag in die markten hield het concern afgelopen jaar zijn omzet op peil, maar de vraag is of dat dit jaar ook zo blijft. Zelf houd ik rekening met een verder afvlakkende groei, die iets hoger zal uitkomen dan de gemiddelde inflatie van alle landen waar het concern actief is. Een procentje of drie, vier dus. This (euro)crisis ain't over yet...
Klik hier voor een overzicht van mijn columns en volg mij hier op Twitter.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten