Hoe de EU te laten imploderen, in 1 stap

Geen categoriemei 10 2014, 18:33
De Duitse 'Autobahn' is een fenomeen. Men mag op een groot aantal ervan zo hard rijden als men kan. Tegenwoordig betekent dat, dat mensen met een Bugatti Veyron er met zo'n 400 km/h overheen kunnen razen, zouden ze dat willen. Leuk!
In Nederland mag je maximaal 130 km/h. Dat heeft met het milieu te maken en met veiligheid, met mensen die er nu eenmaal niet zo goed in zijn, in autorijden.
De komkommer is een groente. Laat je een komkommerplant onbekommerd z'n vruchten dragen dan zijn ze bijna allemaal vrij lang meer vrijwel nooit recht. De Europese Unie vond dat kromme raar (en helemaal niet leuk). Die vond, 'die dingen moeten recht!' En zo geschiedde, overal in Europa, want Europa is één.
Ook in Nederland is de komkommer recht, althans binnen nauwkeurig aangegeven toleranties van rechtheid. In Italië ook en in Engeland, Duitsland en België, allemaal rechte komkommers.
In Italië en in Engeland, Nederland en België mag je echter niet harder dan met maximaal 130 km/h over de autosnelweg rijden. Dat is raar want Duitse automobilisten zijn niet per definitie betere chauffeurs dan die uit andere landen. En mocht dat wel zo zijn, dan moet Duitsland - de 'Europa is één' gedachte in ere houdend - rekening houden met minder goede chauffeurs uit die andere landen, wanneer die in Duitsland op doorreis zijn, dunkt me. Bovendien is, zoals we inmiddels allemaal weten, 'het milieu' niet iets regionaals; vervuiling door uitlaatgassen waait gewoon alle kanten op en dus ook naar Nederland en België en Italië en Engeland.
Nu begrijp ik heus wel dat de Duitse autoindustrie een heel belangrijke is, voor dat land zelf en voor Europa en dat voor merken als Porsche, Audi, BMW en Mercedes de ongelimiteerde maximum snelheid op Duitse autosnelwegen een niet onbelangrijk aspect van hun marketingstrategie is maar sinds wanneer weegt zoiets op tegen milieu en veiligheid?
Ik begrijp ook heus wel dat het hartstikke leuk is om met 250 km/h over de snelweg te scheren (nee, ik heb geen Bugatti) maar ik vind een wormstekige komkommer ook vaak leuker dan een rechte. Helaas is dat ook al een keuze die ik niet meer heb.
Het is, met de twee bovenstaande argumenten in het achterhoofd, dan ook niet verwonderlijk dat Duitse partijen die een maximum snelheid (van 120 of 130 km/h) in willen voeren, gedoemd zijn om bij de eerstvolgende verkiezingen zware verliezen te incasseren. Dat vinden ze niet leuk en daarom doen ze zulke rare voorstellen ook niet meer.
Maar via de Europese Unie kunnen we zoiets wél 'doorzetten'. Partijen die dit tot een 'issue' willen maken, zullen het echter niet gemakkelijk krijgen. Ook de Europese Unie als ... unie zal het zwaar te verduren krijgen omdat de meeste mensen in het grootste EU-land, van boosheid over zoveel onrecht, de EU de rug zullen toekeren.
Het zou in ieder geval een boel duidelijk maken over die EU.
Leuk!
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten