Hoe Frankrijk zelf de Franse banken kan redden

Geen categoriemei 31 2013, 9:30
De Franse banken profiteerden een flink aantal jaren van hoge rentes op staatsobligaties van Italië en Griekenland. Ook Frankrijk als staat profiteerde via belastingen (winst- vennootschap- en inkomstenbelasting plus extra BTW door meer consumptie) daarvan.
Maar door de Eurocrisis zitten de Franse banken nu in de problemen. En moeten ze gered worden. Franse banken redden met Eurozonegeld betekent: “Wanneer er winst wordt gemaakt, is die voor de Franse banken en Frankrijk. Wanneer er verlies wordt gemaakt, is die voor alle en vooral de andere Eurozonelanden".
Toen Cyprus, Griekenland, Portugal en Ierland als land en/of hun banken failliet dreigde te gaan werden ze gered door de Troika (IMF, EU en ECB). Maar daarvoor moeten ze wel zware bezuinigingen en economische hervormingen toestaan en toezicht van de Troika. Dat laatste komt neer op een (tijdelijk) verlies van een deel van de soevereiniteit van die landen. Maar Frankrijk wenst dit alles niet en heeft een hele andere regeling van de Europese Centrale Bank, lees: de Italiaan Draghi, gekregen namelijk de STEP-constructie. Zie voor uitleg hierover het artikel Graties geld voor Frankrijk.
Voor Frankrijk is dus een fundamenteel gunstiger oplossing voor zijn problemen gecreëerd dan voor eerder genoemde landen. Eén van de veel genoemde Europese waarden is blijkbaar: All EU-countries are equal, some are more equal than the others, and one is the most equal of all.
Bedenk daarbij dat een land als Nederland op eigen hoge kosten zijn banken heeft gered. Kan Frankrijk dat niet ook? Nee, niet op dezelfde wijze als Nederland heeft gedaan.
Echter, toch is er minstens één uitstekende oplossing waarbij Frankrijk zelf de Franse banken redt!
Laat Frankrijk een aantal staatsbedrijven verkopen en met het zo verkregen geld de Franse banken aan geld helpen. Dat kan het beste via een Treuhand-constructie waarbij deze Treuhand de Franse staatsbedrijven opkoopt met geld van het ESM of EFSF, dus een ESM-Treuhand of EFSF-Treuhand. Tegenover deze leningen staan dan reële onderpanden. En dan kunnen deze ex-staatsbedrijven geleidelijk aan verkocht worden zodat er een hoge prijs voor wordt gekregen. Het heeft zelfs het voordeel dat wanneer na een tijd de Franse banken hun leningen aan de staat (Frankrijk) aflossen, Frankrijk één of meer ex-staatsbedrijven terug kan kopen. En uiteindelijk kan de ESM- of EFSF-Treuhand (vrijwel) al het geld terugbetalen aan het ESM of EFSF (en naast de kans op een klein verlies, bestaat er zelfs de mogelijkheid van wat winst).
Deze ESM- of EFSF-Treuhand moet geleid worden door mensen van diverse nationaliteiten, waarvan in ieder geval enerzijds (gezien hun ervaring in dezen) één of meer Duitsers en anderzijds geen Fransen. Dat laatste om te zorgen dat de Franse ex-staatsbedrijven helemaal los komen te staan van Frankrijk als staat. Alleen zo zullen er genoeg garanties komen om Frankrijk zijn huidige - al lager dan Tripple A - status te doen behouden. Eventueel kan men ook denken aan de mogelijkheid dat van bedrijven die voor meer dan de helft eigendom van de Franse staat zijn (meer dan de helft van de gewone én preferente aandelen, de meerderheid van het bestuur), 100% van al deze staatsaandelen met alle bestuursfuncties van de Franse staat aan de ESM- EFSF-Treuhand wordt verkocht.
Deze ESM-Treuhand- of EFSF-Treuhandoplossing heeft ook het voordeel dat het onnodige spanningen in de eurozone voorkomt. Want moet bijvoorbeeld een gepensioneerde Slowaak, die € 300,- per maand krijgt echt solidair zijn met de Franse banken? Moet deze Slowaak meer belasting gaan betalen voor de Franse banken? Ik ben absoluut geen deskundige op het gebied van de salarissen van de Franse bankiers, maar het lijkt mij tamelijk onwaarschijnlijk dat deze Franse bankiers minder dan € 300,- per maand verdienen.
Deze Treuhand oplossing is een goede en uiteindelijk financieel (bijna) neutrale oplossing. Die bovendien niet ten koste vsn de belastingbetalers van de andere Eurolanden gaat. En waarbij andere Euro landen niet worden gediscrimineerd.
Maar ja de STEP-constructie is nog veel voordeliger voor Frankriijk en nog nadeliger voor de (mensen in de) andere landen. Zou die daarom gekozen zijn?
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten