NS afrekenen op vertraagde reiziger

Geen categorieapr 02 2013, 12:45
De NS moet worden afgerekend op vertraagde reizigers en niet langer op de dienstregeling. Dat is het jongste plan van de PvdA. Aan dat plan zitten veel haken en ogen.
Er wordt heel wat afgepraat over de NS. Vooral na de winterperiode is het altijd pet. PvdA-Kamerlid Hoogland komt met een nieuw idee. Volgens hem moet de NS niet worden afgerekend op de dienstregeling, maar op de vertraging van reizigers.

''Als je een half uur moet wachten omdat je net je aansluiting hebt gemist, heb je er niks aan dat die trein op tijd is vertrokken'', vindt Hoogland. En daarom moeten de afspraken grondig op de schop. ''De NS staart zich nu te veel blind op de dienstregeling omdat ze daar ook op afgerekend worden'', aldus de PvdA'er. ''De reiziger moet kunnen rekenen op een minimum serviceniveau. Wij hebben liever dat de trein reizigers meeneemt dan dat het spoorboekje precies gevolgd wordt en de reiziger nog net de achterlichten van de trein kan zien.''

Vertraging
De vraag is natuurlijk of dit idee werkt. Stel dat een trein vijf minuten moet wachten op een paar reizigers die geen achterlichten mogen zien van de PvdA, dan hebben alle reizigers die in de wachtende trein zitten ook vijf minuten vertraging. Op die manier zorg je alleen maar voor meer vertraging. Daarnaast is mijn ervaring met de NS dat ze regelmatig een trein laten wachten om de overstap mogelijk te maken.
Ik ben altijd geneigd enigszins mild over de NS te denken. Het spoornetwerk in Nederland is één van de meest ingewikkelde ter wereld. Overvol. Daarnaast blijft het mensenwerk. Één klein foutje zorgt al voor hele grote gevolgen.
Overmacht
Ook zijn er vertragingen waar de NS helemaal niets aan kan doen. Bomen die op het spoor zijn gewaaid bijvoorbeeld. Of, zoals ik weleens heb meegemaakt, koeien op het spoor. Heb ik het nog niet over de vele mensen die voor de trein springen of op het spoor lopen. Met al die zaken dient er rekening te worden gehouden als de plannen van Hoogland doorgaan, vind ik.
Neemt niet weg dat we de NS natuurlijk moeten prikkelen om op tijd te rijden. Een financiële prikkel kan wat mij betreft dan ook geen kwaad. Maar we moeten ook niet doorslaan in onze kritiek. De NS is een prachtig bedrijf, met een superservice! Ik maak er elke dag dankbaar gebruik van.
U kunt mij ook volgen op twitter onder de naam @MeijerHerman
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten