NS riskeert verlies snel spoor

Geen categoriejun 04 2013, 11:00
Wanbeleid
Volgens het Financieele Dagblad riskeert de NS het verlies van de concessie voor hoge snelheidstreinen: de HSL-licensie van de NS staat onder druk. Dat zegt staatssecretaris Mansvelt in een toelichting op de brief die zij over deze kwestie naar de Kamer zond.
Volgens oud president-commissaris en oud Philips topman, Jan Timmer, zijn er genoeg andere aanbieders, die wèl ervaring hebben met hoge snelheidstrajecten, zoals Thalys of Eurostar. Het kabinet moet daar maar eens mee gaan praten, aldus Timmer.
Het is natuurlijk je reinste wanbeleid weer. Niet alleen van de top van de NS (waarom trekken overheidsbedrijven toch zo vaak lousy managers aan?), maar natuurlijk ook van staatssecretaris Mansvelt, die natuurlijk al veel eerder (juridische) maatregelen had moeten treffen. Maar de schuldigen zullen wel weer de dans ontspringen waardoor de rekening, zoals altijd, bij de belastingbetaler op de mat ploft.
De kosten voor één enkele rit voor de staat zijn inmiddels opgelopen tot 130.000 euro. Ja, u leest het goed, per rit! Bizar en onacceptabel mismanagement.
Er is door de Nederlandse regering ruim 7 miljard euro geïnvesteerd in een supersnel spoor. Het is werkelijk van de zotte dat met zoveel geld er niet geleverd kan worden. Nu staat de NS er ook bepaald niet om bekend te kunnen leveren als het nodig is: bij het vallen van de eerste blaadjes loopt het bedrijf al vast. Ongelofelijk eigenlijk, als je bedenkt dat in landen als Zwitserland en Oostenrijk, waar in de winter toch iets meer sneeuw valt als hier, er zelden tot nooit problemen zijn.
D66 wil een parlementaire enquete. Typerend. Ik zou zeggen: besteed je energie aan rijdende treinen en zorg ervoor dat voortaan bestuurders aansprakelijk gesteld kunnen worden voor wanbeleid. Zo moeilijk is het niet om in contracten bepaalde risico's af te dekken. Goedkoop is duurkoop, dat blijkt nu wel weer.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten