Oude Hilversumse wijn in nieuwe zakken

Geen categoriejul 14 2014, 12:45
Over één kleine maand is het zover: dan worden de zenders 'Nederland 1', 'Nederland 2' en 'Nederland 3' omgeturnd in NPO 1, 2 en 3. Wat een overbodigheid.
Wat doe je als vanger van publiek geld, wanneer je van gekkigheid niet meer weet wat je moet doen met je centen? Nou, dan huur je een duur marketingbureau in (van het type 'moeilijke brillen') en ga je eens flink brainstormen over een 'rebranding'. Wat is dan de conclusie? De namen van al je titels moeten op de schop en voor een duurbetaalde boterham helpt het marketingbureau je ook nog wel even met het 'restylen'. Aldus geschiedde:

Nog even en Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 worden bijgezet in het omroepmuseum. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) neemt op 19 augustus definitief afscheid van deze bekende merknamen om zo 'herkenbaarder' en 'beter vindbaar' te zijn in 'een nieuwe digitale wereld'. Shula Rijxman, bestuurslid van de overkoepelende omroeporganisatie, licht de 100.000 euro kostende operatie toe en onthult tevens de nieuwe logo's. 'Het zal vast even wennen zijn'.

Even wennen? No shit. De termen Nederland 1, 2 en 3 zijn al meer dan een halve eeuw opgenomen in het nationale vocabulaire en behoren zo ongeveer tot het culturele erfgoed. Wel een door het halve land stuk gehaat cultureel erfgoed, spoed ik mij om er aan toe te voegen, maar een stuk erfgoed desalniettemin.
Ik mis dan ook eigenlijk de goede reden om het over een andere boeg te gooien. Volgens de 'NPO' zelf is het om te zorgen dat het aanbod niet versnippert raakt. Maar dat lijkt me al onzin; iedereen die een programma van de publieke omroep wil terugzien weet prima bij welke deur hij moet aankloppen: die van 'Uitzending Gemist'.
Maar zie: ook die inmiddels behoorlijk ingeburgerde website is inmiddels verdwenen en heeft plaats gemaakt voor NPO Gemist. Een site die qua overzichtelijkheid nogal wat te wensen overlaat, moet ik als regelmatig gebruiker van zowel de oude als nieuwe site melden. Want ja, als je dan toch een nieuwe naam neemt, kun je net zo goed die hele website ook wel opnieuw van de grond aan opbouwen. Geld zat, en de belastingbetaler neemt de rekening toch wel voor z'n kiezen.
Al met al kan je eigenlijk alleen maar met je hoofd schudden. Zoveel onnodigheid, zoveel geldverspilling. Maar ja, dat is nu eenmaal de publieke omroep.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten