VVD vraagt terecht om bestuurswissel NS en Prorail

Geen categoriedec 24 2010, 11:30
VVD'er Charlie Aptroot lijkt een roepende in de woestijn. Hij eiste vandaag voor maar liefst de derde keer dat de top van de Nederlandse Spoorwegen en Prorail moet opstappen. Het lijkt me de gewoonste zaak van de wereld dat de besturen hun verantwoordelijkheid nemen na de tweede winter of discontent op rij. Laten we immers niet vergeten dat ze ieder jaar meer dan twee miljard euro belastinggeld incasseren en we ons dus moeten afvragen of het aan de middelen ligt.
Bij wijze van uitzondering citeer ik Ineke van Gent, ze zegt namelijk - ook bij wijze van uitzondering - iets verstandigs: 'De NS is winterklaar, behalve als het gaat sneeuwen.' Dat raakt de kern: winterklaar-zijn is voor de NS gewoonweg een marketinginstrument, geen indicatie van de staat van het materieel of de informatievoorziening. In de herfst stoer spotjes uitzenden over het vertrouwen waarmee men de winter in kan gaan met de NS en een seizoen later totaal vastlopen. En Prorail treft evenveel blaam: bovenleidingen knappen als twijgen en wissels worden kennelijk slechts verwarmt als men er zin in heeft, dus vriezen ze vast.
Hoe kan een bedrijf zo hard keer op keer falen? Ik geloof omdat het verschil maakt of ze het goed of slecht doen. Na de vorige desastreuze winter heeft de top ook een bonus uitgekeerd gekregen. Aptroot heeft gelijk dat nu een ontslagbrief aan de orde is, maar het is de vraag in hoeverre dat helpt. Het bestuur gaat pas goed zijn best doen als de aandeelhouders in opstand komen. Helaas zijn de aandelen van zowel Prorail als NS volledig in staatshanden. En de staat is nu eenmaal een weinig veeleisende aandeelhouder. Wees dus maar voorbereid op de volgende winter, zolang de aandelen nog in staatshanden zijn en koop een auto.
De ware oplossing voor dit alles is echter enorm simpel: koop een auto!
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten