Jaffe Vink: ‘Greenpeace en de Volkskrant doen aan “rampenporno”‘

Zou Greenpeace ooit overdrijven om zieltjes te winnen? Ook als dat inhoudt dat mensen op grote schaal – en geheel onterecht – angst aangejaagd moet worden en het bedrijfsleven er miljoenen euro’s door verliest?

Het antwoord is, volgens oud-hoofdredacteur van Opinio Jaffe Vink tenminste, een zeer welluidend: ‘Ja‘. 

Vink heeft een boek geschreven over de Probo Koala, het schip van oliehandelaar Trafigura, dat in 2006 afval dumpte in West-Afrika. Duizenden Ivorianen overleden door de ‘giftige stoffen’, aldus Greenpeace en andersoortige activisten toendertijd. Onze vrolijke groene ridders kalkten zelfs “Europa vergiftigt Afrika” op de romp.

Dat klonk wel heel pakkend – catchy – nietwaar?

Helaas klopte er alleen niets van. Trafigura werd zwart gemaakt, moest schikken voor miljoenen euro’s, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het afval van de Probo Koala geen mensenlevens gekost kan hebben.

Tja.

U noemt de Volkskrant en Greenpeace ‘handelaren in angst’.

‘Laat ik een voorbeeld noemen. In het eerste persbericht van Greenpeace staat gifschip, extreem giftig afval, giftige dampen, giftige lading, gifdrama, gif, giftige stoffen en weer gifschip. De volgende dag staat er in zes kranten een artikel met ‘gifschip’ in de kop. Zo ontstaat het interpretatiekader. De framing. En zo wordt de Probo Koala een gifschip.’

‘De Volkskrant spreekt van een ‘gifschandaal’. Een redacteur beschrijft op larmoyante wijze de doodsnood van twee meisjes, alsof hij er met zijn neus bovenop stond, maar hij zat achter zijn bureau te fantaseren. Dit is rampenporno.’

Het doet denken aan de controverse rond de Brent Spar. Toen – in de jaren negentig van de vorige eeuw – deed Greenpeace ook haar best grootschalige paniek te veroorzaken… en ook toen bleken de talking points van deze radicale organisatie allemaal onzin te zijn.

Greenpeace en kranten en omroepen die haar steunen (dat zijn er nogal wat) weigeren te leren van hun fouten. De kwalijke gevolgen van hun acties laat ze koud. Zij hebben immers een belangrijk doel voor ogen: de natuur te beschermen tegen de mens. Als dat inhoudt dat men af en toe moet overdrijven, en liegen en bedriegen: het zij zo. All is fair in love and war, nietwaar? Machiavelli is er niets bij.

Vinks nieuwe boek klinkt als een must read. U kunt deze hier bestellen

Foto: Photobucket.com.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

4 reacties

  1. Henri

    Het Gifschip bevat vele goed onderbouwde en helder leesbare analyses, onder meer over de hoeveelheid en samenstelling van de inhoud van het schip, maar ook over de uiteenlopende rollen die De Volkskrant en de NRC hebben gespeeld in hun verslaggeving hierover. Het is zeer verhelderend om te zien hoe met name De Volkskrant zijn lezers manipuleert: het doel heiligt de middelen, wat intussen ook het adagium van Greenpeace is geworden. Een levensgevaarlijk, overgesubsidieerd clubje, dat nu met een ‘zeilschip’ met helicopterdek en ongetwijfeld een krachtige, maar onzichtbare hulpmotor, eigenmachtig ten strijde trekt tegen alles en iedereen, die in zijn ogen daarvoor in aanmerking komt. Blind dogmatisme heet dit.

  2. Conan

    Liegen, bedriegen en oplichten. Dat zijn de kernwaarden van Greenpeace. Dat is bij het denkende deel van de natie toch allang bekend zou je denken. Maar de inzet van kinderen door dit akelige clubje blijft haar vruchten afwerpen. Echt een heel naar bedrijf. In zoverre niet vergelijkbaar.

  3. Happel

    Zo aan het einde van het jaar – als de abonnementen verlengd moeten worden – wordt Greenpeace merkbaar actiever. De leden moeten tenslotte het idee krijgen en houden dat zij van Greenpeace waar voor hun geld krijgen.

     

    Binnenkort zien wij op TV dus weer de heldhaftige beelden  van jongelui die in kleine bootjes levensgrote schepen aanvallen, hun leven in de waagschaal stellend.

     

    En dan bedenk je plotsklaps dat Greenpeace gewoon een bedrijf is in een mooi kantoor met collega’s en een directeur met een auto van de zaak met bijbehorend salaris en emolumenten..

     

    Weg Mythe ? of toch niet ? .

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.