Altijd gejank om Sinterklaas en Zwarte Piet

Je kunt er donder op zeggen dat het ieder jaar weer opgerakeld zal worden: het ver-schrik-ke-lij-ke racisme dat wij “het Sinterklaasfeest” noemen.

Degenen die hierover beginnen vormen een zeer kleine groep mensen, en ze maken er een beroep van om zich aan dingen te ergeren. Deze groep bestaat uit enerzijds mensen van allochtone komaf die zichzelf graag als slachtoffer neerzetten, en anderzijds uit mensen van autochtone komaf die de bovengenoemde allochtonen net zo graag als slachtoffer neerzet.

Het zijn deze mensen die het onacceptabel vinden dat Sinterklaas een kruis op z’n mijter draagt. Die vinden dat er in december een religie-neutraal “lichtfeest” moet worden gehouden. Die vinden dat Zwarte Piet een affront is voor alle niet-blanke mensen op deze aardbol.

Juist, ja. We hebben voor degelijke mensen een woord: aanstellers.

Vorig jaar was het ook raak, en ik herinner me nog goed die interviewer die in Amsterdam Zuid-Oost aan voorbijgangers vroeg of ze Zwarte Piet racistisch vonden. Vooral die pikzwarte man van minstens 1 meter 80 die uitbarstte in een bulderend gelach staat me nog helder voor de geest.

Hij kon zich niet voorstellen dat iemand zich druk zou maken om zo iets onbenulligs. Het idee was letterlijk lachwekkend voor hem. Hij heeft groot gelijk. Ik zou er óók om lachen, als de verbetenheid van de pathologische aanstellers niet al om te janken was.

En nu zijn ze er alweer. Op twitter circuleerden vanochtend berichtjes met de hashtag #FuckZwartePiet, dus dan weet je wel hoe laat het is. De jaarlijkse eindejaarsaanstellerij is weer begonnen. Die “racistische” Zwarte Piet moet afgeschaft worden!

Nu is het sowieso de vraag of er wel sprake is van racisme. Er zijn meerdere theorieën over de geschiedenis van Zwarte Piet. Mijn eigen favoriet is dat Sinterklaas (origineel een lange man in een groene mantel) zeker ten dele is gebaseerd op de Germaanse god Odin. En dat “Zwarte Piet” dus overeenkomt met de zwarte raven van die oude god, genaamd Huginn en Muninn. Dat heeft dus niets met racisme te maken.

Een andere verklaring (de meest gangbare), is dat Zwarte Piet zijn huidige vorm heeft gekregen als de knecht die door de schoorsteen naar binnen kruipt. En daardoor wordt hij, zoals we in het liedje ook allemaal horen, zwart als roet. Wederom heeft het geen snars met huidskleur te maken.

Toegegeven, een derde theorie is dat Zwarte Piet qua uiterlijk gebaseerd is op het stereotype van “de Moor”, oftewel de Arabische bezetter van het Iberisch schiereiland. Dat kan zijn, maar de twee verklaringen hierboven geven aan dat Zwarte Piet duidelijk al eerder bestond, en daarnaast waren de Moren niet zwart.

Het absurde idee dat Zwarte Piet symbool staat voor slavernij (dat is de reden die de aanstellers bijna altijd geven voor hun haat jegens een traditioneel kinderfeest) is dan ook bewezen onjuist. Het Sinterklaasfeest, mét Zwarte Piet, bestond al lang voordat de intercontinentale slavenhandel op gang kwam.

We kunnen, kort gezegd, concluderen dat Sinterklaas en Zwarte Piet al eeuwen deel uitmaken van de Germaans-Christelijke cultuur in de Lage Landen. Het zou een verraad van ons verleden zijn om dat opeens op te geven, enkel omdat een stelletje klaagzieke mensen dat wil.

In de discussies die vandaag langskwamen, voelden sommige van deze klagers de behoefte om het te hebben over “de racistische Nederlander” met zijn “walgelijke tradities”. Ik heb dan maar één vraag: wat doet u hier nog? Als u dit land zo haat, waarom blijft u dan hier?

Men kan zich tenslotte enkel thuis gaan voelen in een land, als men de tradities van dat land omarmt – als men zichzelf identificeert als een inwoner en burger van dat land. De Amerikaanse auteur James Michener beschreef dit ooit zeer treffend:

“If you reject the food, ignore the customs, fear the religion and avoid the people, you might better stay home. You are like a pebble thrown into water; you become wet on the surface, but are never part of the water.”

Zo is het, en niet anders. Als ik naar een ver buitenland ga, dan pas ik mij aan. Wellicht denk ik het mijne van wat ik aantref, maar ik behandel mijn gastheren met het respect dat ze verdienen. Tenslotte zetten zij hun deuren voor mij open.

Datzelfde respect verwacht ik van mensen die zich in Nederland bevinden, maar zichzelf geen Nederlander achten. Dat kunnen gasten zijn, maar (helaas) zijn er ook veel Nederlanders van buitenlandse komaf die zichzelf uitdrukkelijk als niet-Nederlands zien.

Tegen hen zeg ik: als u onze tradities zo storend acht, als u zo van ons walgt – vertrek dan. Even goede vrienden, en kom gerust op bezoek, maar wie deel wil uitmaken van dit land moet ook écht deel uitmaken van dit land.

Mensen die eigenlijk wel in ons land willen wonen, maar zich niet willen aanpassen, hebben iets niet begrepen. Als dit land u bevalt, als u onze gewoonten en tradities aantrekkelijk acht, wees dan welkom. Maar als u hier enkel wilt verblijven op de voorwaarde dat wij alles veranderen om u te behagen – als u eist dat wij onze identiteit verzaken om de uwe te versterken – dan verzoek ik u om onverwijld uw biezen te pakken.

Nederland is Nederland, en blijft Nederland. Toevallig hoort daar ook een Zwarte Piet bij. Als dat voor u ondraaglijk blijkt, dan geef ik u met plezier een lift naar Schiphol. Of vertrekt u liever in de zak van Sinterklaas?

Bron foto: Tumblr. Dit artikel is reeds eerder verschenen, maar vanwege de actualiteitswaarde herplaatst.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

8 reacties

  1. Frank

    Wat Marcel hierboven schrijft is precies de reden waarom de demonstranten werd gesommeerd zich te verwijderen: de kans is huizenhoog dat vechtpartijen ontstaan, van ouders die het niet slikken dat dit soort lieden probeert het feestje voor hun kinderen te verpesten. Je mening uiten mag, maar niet op plaatsen waar de openbare orde dreigt te worden verstoord. Maar die gedachtengang is natuurlijk te complex voor deze boeroepers: http://oralistisch.nl/2011/11/verslag-van-arrestaties-intocht-sinterklaas-amsterdam/

     

    Let ook even op het gehuil over discriminatie in de comments. Ongelooflijk. Sint en Piet horen bij Holland. Staat dat je niet aan: veel geluk elders.

  2. Mike V.

    Als mensen zich zo storen aan een zwarte piet dan doen ze toch gewoon niet mee aan het sinterklaasfeest. Zo moeilijk is het niet. Maar nee hoor, iedereen moet altijd maar weer naar de pijpen dansen van mensen die natuurlijk een hoger moreel hebben dan u en ik. Stelletje losers die zich om een zwarte piet druk maken. Een werkend mens heeft geen tijd voor deze onzin en geniet gewoon van het sinterklaasfeest met of zonder zijn/haar kinderen.

  3. Mar

    Dankzij dat gejank is Sinterklaas in Nederland weer populairder geworden dan de Kerstman. Zo’n 5 jaar terug dreigde Sinterklaas het te gaan verliezen van de Kerstman (meer gezinnen gingen cadeautjes geven met de Kerst in plaats van Sinterklaas), maar toen het idee ontstond dat ZIJ bezwaren hadden tegen het Sinterklaasfeest en kruis op de mijter, sloeg men om en werd Sinterklaas weer populairder.

    Niemand pakt onze tradities af!!!!! (behalve Nederlanders zelf)

  4. toetssteen

    Het komt me voor dat dit item te laat erin wordt gegooid.

    Voor het laatste restje folklore van de niet bestaande identiteit en minachting voor de geurtjes in het portiek( welk), moet ook sinterklaas sneven. Hij weet al niet eens meer hoe hij zijn mijter op moet zetten en hij kwekt alsof hij recht uit de kroeg komt. Voorwaar, een sieraad!

    Of was de intocht in Dordrecht een gooi naar: hoe maak ik mijn eigen cultuur kapot?

    Dat incident maakte gewoon duidelijk hoe erg het met ons is gesteld.

     

    Immers wíj mogen geen cultuur hebben, we zijn immers niets, behalve als het aankomt op betalen…. dat dan weer wel.

  5. drnomad

    Zie de racisme-roepers gewoon als “rebels with a pathetic cause”. Zolang `discriminatie` zowel een morele dwang als een juridische dwang kan uitoefenen, zullen er control freaks zijn die deze dwang met alle plezier aan de wereld proberen te verkopen, met zichzelf als held in de hoofdrol natuurlijk. Volkomen logisch dat ze een leuk feestje proberen te verstoren. Tegen de stroom inzwemmen kan dapper heten. Het gaat deze lieden echt niet om goed of fout. Het gaat hen om winnen en verliezen. En met een grote snuif coke in hun donder lijkt het nog belangrijk ook.

     

  6. Marcel

    Zat gisteren weer eens met ergernis naar een filmpje op de telegraaf te kijken waarop zo’n actievoerder schreeuwend als een speenvarken en tegenstribbelend door de hermandad werd afgevoerd.

     

    Dat is me nog lang niet genoeg, dat ze meemoeten naar het bureau bedoel ik dan.

     

    Ik ga al lang niet meer naar sinterklaasintochten

    maar als zo’n malloot binnen armlengte van me zou komen zou ik ervoor zorgen dat hij/zij naar de politie zou rennen met een verzoek om bescherming, wat een ergerniswekkende drammers !!!

     

    En dat zouden meer mensen moeten doen, vind ik.

    Als je zo’n slachtofferverheerlijker-schuldgevoelaanprater tegenkomt moet je hem gewoon een mep verkopen.

    Opzouten met je gezeur, imbeciel.

     

    Een schop geven mag ook.

    Ik zou het er nog voor over hebben ook om dan ook te worden opgedracht en daar dan met droge ogen zitten verklaren dat het een multikulturele verworvenheid is dat wij onze cultuur op deze wijze verdedigen.

     

    En dat de demonstrant er eigenlijk nog goed van af komt

    omdat ikzelf nog liever zou zien dat hij werkelijk ter dood gebracht werd voor het onteren van onze Heilige.

     

    Want dat is sinterklaas toch ondanks alles nog steeds

    Heilig.

    De goedheiligman.

     

    Handen af van onze Heiligen, debiel !!! 

     

     

     

  7. hertje

    Zij verlangen een religie-neutraal lichtfeest?O.K.,maar dan wil ik een religie-neutrale openbare ruimte:voor wat hoort wat!Zij hebben hier maar ca.4 weken “last”van;ik het hele jaar!

  8. Happel

    Heb in de afgelopen jaren al veel Sinterklazen en zwarte Pieten ontmoet. In alle gevallen behandelde de Sint de zwarte Pieten goed en als zijn gelijke.

     

    De Pieten zagen er ook welvarend uit wat duidt op een goede behandeling en genoeg eten.

     

    Als de Sint een borreltje – tegen de kou natuurlijk – of koffie werdt aangeboden kregen de Pieten dat ook en mochten – net als de Sint – nemen waar zij trek in hadden. 

     

    Als de Pieten gevaarlijk schoorsteenwerk moesten doen, vertelde de Sint dat hij hen graag wilde helpen maar dit door zijn hoge leeftijd niet meer kon doen. Bovendien zou hij dan misschien ook een zwart gezicht krijgen, wat de kindertjes wel een beetje gek zouden vinden. 

     

    Zoals boven al aangegeven verklaar ik hierbij dat alle Sinten hun Pieten als zijn  gelijke hebben behandeld en teken ik,

     

    Hoogachtend.

     

    Happel

     

     

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.