Een behouden vaart

We weten inmiddels allemaal dat piraterij geen halve mythologie uit een ver verleden meer is: jaarlijks worden vele schepen aangevallen door genadeloze rovers. In veel gevallen worden de onschuldige opvarenden gegijzeld door de piraten, om zo geruild te kunnen worden voor losgeld. Internationale wil om hiertegen op te treden is niet of nauwelijks aanwezig. Er zal een andere oplossing moeten komen.

Uiteindelijk is het enige effectieve middel tegen piraterij de vernietiging van hun bases, hun havens. Dit is een les die reeds lange tijd geleden geleerd is, maar die de politici van tegenwoordig klaarblijkelijk vergeten zijn. Tegen de piraten van Noord-Afrika is honderden jaren oorlog gevoerd, maar het waren nota bene de Amerikanen die er een einde aan maakten.

Hoe? Door, anders dan de Europeanen, een aanvalsleger van goedgetrainde mariniers te sturen en de uitvalsbases van de piraten aan te vallen. De Britten hadden jaar na jaar afkoopsommen moeten betalen, de Amerikaanse president Jefferson was de eerste man die het principe ter hand nam dat tegenwoordig heet: “We do not negotiate with terrorists.”

In plaats van lafjes een geldsom aan criminele potentaten in Libië, Tunesië, Algerije en Marokko te geven, betaalde hij ze met sabel en musket. Als de Amerikaanse mariniers hun lijflied zingen, noemen ze onder andere “the shores of Tripoli” – omdat ze dáár zijn geland alvorens de kustlijn van Noord-Afrika eens flink op te schonen. Daarna is er van de piraten in die omgeving erg weinig meer vernomen. Zeg maar: het was de eerste keer dat Amerika het klusje klaarde dat Europa niet aandurfde. Een behouden vaart was gegarandeerd voor de Middellandse Zee.

Vandaag de dag staan we tegenover dezelfde situatie als de Amerikanen toen stonden, als we door de Golf van Aden willen. Het zijn nu Somalische piraten. We weten dit al jaren, maar wederom doet geen enkele regering er iets aan. Ook de VS niet, want die hebben door een onhandige aanpak van twee buitenlandse conflicten hun buik vol van een avontuurlijk buitenlands beleid – in ieder geval op de korte termijn. Onze veilige doorvaart over de wereldzeeën is daardoor in gevaar gebracht.

Daar er geen land is dat de verantwoordelijkheid op zich wil nemen, en zelfs geen coalitie gevormd lijkt te kunnen worden die het samen zou aandurven, zijn we in de strijd met de piraten in het defensief gedwongen. Het beste wat we kunnen doen is onze schepen verdedigen, en hopen op een min of meer behouden vaart. Helaas loopt Nederland ook daar in de achterhoede: lange tijd wilde de overheid er niet aan beginnen om de mariniers ten minste in te zetten om onze schepen te verdedigen. Nu is dat wel zo, maar de inzet is veel te laag en bovendien veel te duur.

Andere landen, die meer lef hebben, zochten naar alternatieven. Die zetten in plaats van mariniers nu private beveiligers in – Private Military Companies; PMCs – die hun schepen bewaken tegen de helft van het geld. Nederlandse firma’s zouden ook graag dergelijke beveiligers inhuren, in plaats van veel te veel betalen voor de veel te weinig beveiliging die onze overheid te bieden heeft. Maar helaas! Dat mag niet: men is afhankelijk van het staatsmonopolie. Minister Hillen weigert de wet te veranderen zodat het wél zou kunnen. Niet heel vreemd: op deze manier blijven de reders afhankelijk van Defensie, en moeten ze voor hun veiligheid ook flink betalen aan minister Hillen. De chantagepositie van een monopolist, simpel gezegd.

Op deze manier zal het nog lang onveilig blijven op de zee. Bovendien gaan veel reders onder een andere vlag varen, zodat ze wel PMCs mogen inzetten. Dat is niet goed voor de Nederlandse inkomsten. Wie echt wil dat piraterij bestreden wordt, die moet aandringen op een wijziging van de wet, zodat Nederlandse ondernemers PMCs kunnen inhuren die de veiligheid kunnen garanderen. Het beste zou dan niet eens zijn om personeel van PMCs de schepen te laten bewaken. Ideaal zou zijn als de Nederlandse reders, gezamenlijk, één of meerdere PMCs konden inhuren om de kust van Somalië schoon te vegen, zoals de mariniers van Jefferson dat destijds langs de kusten van de Middellandse Zee deden.

Alleen dan kan de vaart door de Golf van Aden weer behouden zijn.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

7 reacties

  1. Willem Doorsnee

    Die zogenaamde piraten uit Somalië meteen ophangen zoals een goede oude traditie betaamt. Kunnen ze het in ieder geval geen tweede keer proberen. Daar hebben we de marine toch voor om onze handelsschepen te beschermen? Wat krijgen we nou toch..

  2. R. Hartman

    Goed stuk. Ik dacht even dat er een stemadvies voor de Libertarische Partij ging volgen, maar dat nog net niet. Het stuk geeft precies aan waar de schoen wringt: het dure maar inadequate product dat de overheid levert en het ontbreken van concurrentie, die voor een veel betere prijs een veel beter resultaat levert.

     

    Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, maar paradoxaal genoeg treedt de overheid wel hard op tegen diegenen die daar geen boodschap aan hebben.

  3. Bob Fleumer

    Dat hoofd van Hillen ziet eruit  als een ongebakken kadetje, daar hoeven we niets van te verwachten, een angsthaas van de eerste orde.

    Onze oude admiraals draaien zich om in hun graf als ze zouden zien wat er van hun Nederland is geworden

    Ik heb geen goed woord over voor het beleid van de regering.

    Het is een grote slappe hap.

  4. sprx

    Onze voorouders wiste precies hoe ze dit moesten aanpakken, zowel Tromp als de Ruyter hebben dit probleem al eens aangepakt.
    In her Rijksmuseum hangen een paar doeken waarin een brandend Algiers en Tunis worden getoond, sindsdien komen daar geen piraten meer vandaan.
    Het westen wordt blindgeslagen met multicul, cultuurrelativisme, juridisering en mensenrechten, bind zichzelf daarmee de handen.

  5. peter33

    Sinds ze te maken kregen met dit soort geweld, was de lol er snel vanaf.

    http://www.youtube.com/watch?v=mu8C2xnDEyE

     

  6. besserwessi

    De westerse regeringen verbieden zelfs dat de koopvaarders die kapers in hun kleine bootjes uit het water schieten. 

    Alleen Russiche en Israelische vrachtschepen zijn bewapend, die worden dan ook niet aangevallen.

    Zo moeilijk is het niet om vanaf een groot schip die kleine piratenscheepjes met lood te bestoken.

    Maar nee, we sturen een mega marineschip, die plukt een paar piraten uit die bootjes en dan?? Ze worden weer aan de wal gezet omdat onze wetten en juristen ze toelaten tot luilekkerland.

     

    Slap en laf zo maak je de problemen.

  7. besserwessi

    Ik lees vandaag dat Belgie wakker is geworden uit haar multiculti droom.

    Koopvaarders mogen per direct gewapende bewakers aan boord nemen.

    Voor verschillende reders is dat een paar jaar te laat, die zijn al uitgevlagd naar andere landen.

     

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.