‘Gratis’ internet is niet gratis… ook niet in de trein

De SP wil dat minister Schultz kosteloos internet in treinen gaat faciliteren. Zucht.

De SP probeert haar verkiezingswinst te maximaliseren, nu het verschil met de VVD in de peilingen dikwijls niet meer dan een zetel bedraagt. En dus wordt daags voor 12 september zelfs de aanval ingezet op de Piratenpartij door met allerlei leuke internetdingetjes te komen:

De SP wil opheldering van minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) over wifi in de trein, waarvoor mogelijk betaald moet gaan worden. De SP vindt het tijd voor een landelijke standaard voor gratis internet in het openbaar vervoer.

Dat blijkt uit Kamervragen die Paulus Jansen, Tweede Kamerlid voor de SP, maandag ingediend heeft.

Momenteel zijn er ruim 200 treinen uitgerust met gratis wifi. Eind 2013 moeten alle 365 intercity’s beschikken over een internetverbinding.

Ja, u hoort het goed – houd u vast – u moet straks wellicht gaan betalen voor de diensten die u afneemt. Niet meer meeliften op investeringen van anderen? Damn! Dat stoot natuurlijk iedere rechtgeaarde socialist danig tegen de borst. Die wil natuurlijk alles kosteloos. Desnoods een extra belastingverhoginkje bij de hoogste inkomens om het allemaal nog enigszins betaalbaar te houden.

Precies zo moeten we dit suffe plan ook weer zien. Want gratis internet is natuurlijk helemaal niet gratis; iemand heeft er immers voor moeten betalen om deze voorziening mogelijk te maken, en iemand moet ervoor betalen om de dienst in de lucht te houden. Want een draadloze internetverbinding is immers een doorlopende kostenpost.

Volgens de SP is blijkbaar de rechtvaardigste manier om dat te bewerkstelligen door de rekening gewoon door te schuiven naar de NS. Reiziger blij, klaar. Of toch niet? De NS zal als de SP haar zin krijgt dus met meer uitgaven te maken krijgen. Die zullen aan de inkomstenkant weer teruggewonnen moeten worden. Hoe dat te bewerkstelligen? Exact: gewoon de kosten doorberekenen aan alle reizigers. Dus stijgen de tarieven van alle treinreizigers, ook degenen die geen gebruik willen, kunnen, of mogen maken van gratis internet.

Wat is dan wel een goede manier om internet in de trein te regelen? Dat kan uiteraard volgens een veel simpeler principe: de gebruiker betaalt. Dat is dus degene die wil internetten in de trein.

Deze persoon wil z’n mail checken, z’n Neopet voeren of een mp3 downloaden. Dat is allemaal leuk en aardig, en vast heel onderhoudend… maar daar hoeft hij de reiziger naast zich die rustig een boek zit te lezen niet voor te laten betalen. Deze literaire reiziger gaat immers ook niet met de pet rond om de rest van de mensen in de coupé te vragen in de aanschafkosten van zijn boek te delen.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

14 reacties

  1. vanhetgoor

    De bushokjes in Nederland zijn ook commercieel. Zij zijn gefinancierd èn geëxploiteerd door ondernemingen die werkzaam zijn op het gebied van de reclame, onder andere CBS (Amerikaanse commerciele omroep) en Viacom (de eigenaar van MTV. Als deze in de bushokjes ook gratis internet gaan aanbieden dan is dat alleen een verbreding van hun assortiment reclame opbrengsten. Dan kan ook nog internet worden aangeboden in bejaarden- en ziekenhuizen en op school. Dat zijn ook mogelijke doelgroepen die heel goed met reclame zijn te bestoken. 

  2. DonnaDolce

    Hahahaha, hebben we ooit wat gratis gehad van de overheid??? Het is toch elke keer weer de knip trekken voor hun ideetjes of je er nu wel of niets aan hebt, betalen zul je.

  3. Matthijs

    De NS kan helemaal niets betalen, de NS is namelijk niets.

    Er zijn maar drie mensen die kunnen betalen;

    1. Aandeelhouders (minder winst, minder rendement per aandeel)

    2. Werknemers (minder loon)

    3. Klanten (meer per km afgelegd)

    De SP moet gewoon kiezen,… 1,2 of 3

  4. Nick Ottens

    De NS biedt een jaar gratis internet aan als gebaar naar de reiziger en de SP wilt gelijk meer.

  5. antonius

    In frankrijk is het internet al jaren gratis in de trein . Dus wat is het probleem ?

  6. cmsuijkerbuijk

    Heb je het stuk wel gelezen?

    Ergens moet er betaald worden, is het niet rechtsom, dan toch linksom, want gratis schijnt vooralsnog alleen de zon nog zolang het duurt!

    Niks is gratis!

  7. Thomas Jefferson

    Er zijn zoveel theorien die je er nu op los kan laten. Stel je woont in Maastricht en je moet naar Amsterdam. ben je mooi 5,40uur per dag kwijt aan treinreizen. Dat is bijna een volledige werkdag. Nu is de vraag, auto of trein. Of je zit voor 50 euro benzine achter het stuur, exclusief parkeergeld maar iets sneller, of je betaald 46,90 voor eein treinkaartje, je kunt 5uur werken en toegang tot internet. 

     

    Als ze slim zijn combineren ze dit met stopcontacten in de eerste klasse tegen iets goedkopere prijzen. En desnoods in abbonnementsvorm waardoor je tegen een tarief van 2de klasse een speciaal wifi-abonnement hebt. Maar dat is weer marktdenken met de vraag hoe je de trein aantrekkelijker kan maken voor forensen.

  8. antonius

    Suijkerbuijk 17.19 u

    Ja ik heb het stukje inderdaad gelezen . Ik gaf slechts aan dat het in frankrijk de gewoonste zaak is om een WiFi verbinding in de trein er gratis bij te krijgen .  Of dit een dure zaak is voor SNCF weet ik niet maar als het in frankrijk kan zal het ook in nederland moeten kunnen denk ik zo . Of lopen ze inderdaad zo ver achter in nederland ?

  9. sprx

    Zou het daar niet van betaald kunnen worden, bv omdat meer mensen er voor kiezen met de trein te reizen omdat ze die reistijd dan productief kunnen maken?
    Ander die onterechte bonussen….

  10. vanhetgoor

    Het feit dat U een krant zit te lezen in de trein houdt in dat U er waarschijnlijk voor gaat betalen. Kortom iemand heeft het niet begrepen, ik weet niet of de SP de partij is die het niet begrijpt of de commentator. Ik kan mij voorstellen dat het technisch mogelijk is om over de energietoevoer van de trein een signaal te zetten dat in de trein kan worden gebruikt voor het verspreiden van internet. Nu in juli 2012 heeft bijna iedereen op zijn mobiele telefoon ook internet zitten, een of twee jaar geleden was dat slechts een klein gedeelte van de mensen. Toen was het een aardig idee, nu kan het misschien ook achterwege gelaten worden, ik denk dat er niet veel mensen op zitten te wachten namelijk,

     

    Als men wel gratis Wifi zou willen hebben is dat met reclameopbrengsten te bekostigen, net zoals dat met de krant in de trein gaat, en dat gaat prima. Als er een concessie wordt gegeven voor alle bussen en alle treinen en die organisatie krijgt voor vijf jaar het monopolie dan is dit een zeer lucratieve oplossing die de reiziger niets kost, net als de krant, net als RTL4 en SBS6 de kijker geen geld kosten. 

  11. Jan Van

    Helemaal gelijk Tim….

  12. cmsuijkerbuijk

    “We gaan toch ook geen 50 cent voor toiletbezoek vragen omdat slechts een
    klein deel van de treinreiziger weleens gebruik maakt van dat toilet?”

    Nee, die toiletten sluiten ze gewoon af of zijn zelfs niet meer “aan boord”!

  13. MarcMarc

    Voor de prijs van een treinkaartje mag je toch wel een beetje dienstverlening verwachten. Zo duur zal dat internet in de trein niet zijn. Tim Engelbart doet net of de kosten van internet in de trein een significante invloed heeft op de prijs per treinkaartje. Bovendien, de meerderheid van de reiziger heeft een smartphone met wifiondersteuning. We gaan toch ook geen 50 cent voor toiletbezoek vragen omdat slechts een klein deel van de treinreiziger weleens gebruik maakt van dat toilet?

     

    Als VVD stemmer vind ik het  derhalve goed dat de SP dit aan de orde brengt.

  14. Thomas Jefferson

    Volgens mij is het niet persé peperdure technologie. Een wifi-hotspotje heb je zo aangelegd.

     

    Misschien wel een leuk voorbeeld is dat sommige dingen in het verleden soms best duur waren maar geleidelijk zo goedkoop zijn geworden dat het gemeengoed is geworden. Het zou best eens kunnen zijn dat de prijs voor internet zo ver daalt, dat het gewoon zo goedkoop wordt om aan te leggen dat het voordeliger is als publiek goed. En voor de marktliefhebbers onder ons, ik heb sterk het idee dat ik door KPN wordt afgezet voor 25 euro per maand vanwege een marktmonopolie.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.