Kabinet: Stop met kaasschaven, maar ga kaasfonduen.

Foto:

Nederland moet 6 miljard Euro extra bezuinigen in 2014 om een begrotingstekort van 2,8% BNP te bereiken. Nederland moet daarvoor naar ‘best practises’ kijken in de landen om ons heen. Dan komen we vanzelf uit in Zwitserland, als we eerlijk zijn.

Zwitserland heeft een overheidsquote van 38% BBP, terwijl Nederland sinds het uitbreken van de crisis een overheidsquote van 50%BBP of meer heeft. Er is tot nu toe nog geen eurocent bezuinigd onder aan de streep door Rutte-1 en Rutte-2. Als Nederland een overheidsquote van 38%BBP had in plaats van 50%, dan gaf de Nederlandse overheid 72 miljard Euro minder uit dan nu het geval is. Dat is 12 maal de benodigde extra bezuiniging.

Hoe doen de Zwitsers dat?

Daarvoor zijn een aantal aantoonbare oorzaken:

-1- De export van Zwitserland is veel meer dan de Nederlandse gericht op partnerlanden buiten de Eurozone en de Zwitserse export bestaat voor een groter deel uit export van eigen goederen. De netto toegevoegde waarde uit internationale handel en dienstenuitwisseling haalt Zwitserland voornamelijk uit de VS, China, Brazilie, India en Mexico. Dit, terwijl Nederland haar exportwinst voor 25% afhankelijk heeft gemaakt van het wel en wee in Vak Zuid en voor het overige voornamelijk wederuitvoert naar Duitsland en zelf erg weinig produceert. De toegevoegde waarde door internationale handel en dienstenuitwisseling aan de Zwitserse economie is even groot als die aan de Nederlandse economie. Beide landen voegen hierdoor elk jaar circa 59 miljard US dollar toe aan hun economie volgens de database van OECD-TIVA. Dit, terwijl Zwitserland de helft van het aantal inwoners heeft. Per inwoner levert internationale handel en dienstenuitwisseling de Zwitsers dus twee maal zo veel op. Dat danken de Zwitsers aan de concurentiekracht van hun (high-tec) bedrijfsleven, welke deels te danken is aan veel lagere belastingen.

-2- Maar de Zwitserse overheid is ook beter opgezet dan de Nederlandse. Zwitserland heeft natuurlijk het voordeel dat het niet aan Euro-bailouts bijdraagt. Dat scheelt de Zwitsers enkele tientallen miljarden Euro’s per jaar aan overheidsgaranties, ‘non performing loans’ en directe belastinggeldtransfers naar Vak Zuid, welke Nederland wel kwijt is. Alleen via het IMF betalen de Zwitsers enkele miljarden, maar dat doet Nederland ook.

-3- Zwitserland is als niet-EU-land niet gebonden aan een EU-commitment om 0,7% BBP bij te dragen aan ontwikkelingshulp. Zwitserland heeft zich gecommiteerd aan 0,45%BBP ontwikkelingshulp, terwijl Nederland zich heeft gecommiteerd aan 0,7% BNP tot 2015 en op het punt staat om dat zo te laten tot het jaar 2020. Enkel omdat die Nederlandse belofte aan de EU gedaan is door Rutte op 7 en 8 februari 2013, zonder dat we het doorhadden. (Zelfs Pronk had het niet door en denkt tot op de dag van vandaag dat we minder dan 0,7% BNP ontwikkelingshulp betalen, wat niet waar is, omdat onze economie sneller krimpt dan het ontwikkelingshulpbudget tussen 2012 en 2013)

-4- Zwitserland hoort weliswaar tot het Schengengebied, maar vaart desondanks soeverein haar eigen unilaterale koers op migratiebeleid, omdat ze geen EU-land is. Het nieuwe speeltje van de Zwitsers is een quotum voor immigratie van EU-burgers naar Zwitserland. Tot grote ergernis van Ashton uiteraard. Zwitserland had al besloten dat immigranten een eigen inkomen moeten hebben, een eigen particuliere zorgverzekering, eigen woonruimte en geen strafblad. Tevens is ieder immigrant financieel geheel zelf verantwoordelijk voor zijn eigen integratie en niet de Zwitserse belastingbetaler. Houdt de immigrant zich daar in de eerste 10 jaar niet aan, dan kan die direct vertrekken. Een uitkering aanvragen in die eerste 10 jaar is al een reden om uitgezet te worden in de meeste Kantons. Immigranten die een strafblad krijgen, kunnen direct uitgezet worden. Zo geeft Zwitserland een winstgevend migratiebeleid vorm, terwijl immigratie in Nederland een zwaar verlieslijdende onderneming is geworden, juist vanwege de grote overheidsafhankelijkheid en criminaliteit onder migrantengroepen. De Zwitsers werken zo langzaam maar zeker aan het waarborgen van deugdzame en presterende migranten in hun midden met uitzetting van degenen die niet deugdzaam zijn of niets presteren. Zo verzekert Zwitserland zich ook in de toekomst van een goed draaiende economie met behoud van veiligheid.

-5- Zwitserland geeft slechts 0,87%BBP  uit aan haar leger, terwijl Nederland 1,44%BBP aan haar leger uitgeeft. Zwitserland kan dat, omdat ze vertrouwt op de vele legerreservisten die hun wapen in huis opgeborgen hebben. Het recht om een wapen te bezitten heeft er voor gezorgd dat de 8 miljoen Zwitsers tussen de 1,2 miljoen en 2,3 miljoen revolvers en geweren hebben. Zwitserland heeft dus geen leger, maar is een leger. Dat scheelt in de overheidskosten en waarborgt toch de neutraliteit van Zwitserland in te toekomst, waar Nederland veel makkelijker bezet kan worden door een vreemde mogendheid, zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog het geval was. Wie Zwitserland wil bezetten, zal van deur tot deur moeten vechten, omdat een kwart van de huishoudens een vuurwapen heeft. Als Nederland verder wil bezuinigen op defensie, zal ze het recht op het bezit van vuurwapens dus eerst dienen te waarborgen om Nederland door haar eigen burgers te kunnen laten verdedigen. Anders gaat zo een bezuiniging ten kostte van onze veiligheid en die van onze (klein-)kinderen.

-6- Maar het mooiste bezuinigingsinstrument is het Zwitserse referendum. In de Kantons waar referenda gehouden worden over alle nieuwe overheidsuitgaven boven de 2,5 miljoen Zwitserse Francs, is de staatsschuld en het begrotingstekort significant lager. In de Kantons waar privatiseringen aan referenda onderhevig zijn tot in het detail, is dat ook het geval. Het principe is, dat hoe meer belastingbetalers meebeslissen over de overheidskosten, des te kleiner wordt de overheidsquote, staatsschuld en het begrotingstekort.

-7- En als gevolg van al het bovenstaande betaalt Zwitserland ook nog eens een rente over haar staatsschuld die vele malen lager dan de Nederlandse is. Ook dat scheelt enkele miljarden Euro’s per jaar. Wil dit kabinet dus 6 miljard extra bezuinigen of juist het twaaldvoudige daarvan in de toekomst?; Schaamt dit kabinet zich ondertussen ook een beetje voor de eindeloze lastenverzwaringen die averechts werken op de economie?; Komt dit kabinet terug van zijn ongefundeerde betweterigheid die alles in de soep heeft laten lopen?; Dan zal dit kabinet zijn komende Catshuisoverleg in Zwitserland moeten houden en daar eens goed om zich heen moeten kijken hoe het zo veel beter kan met minder overheid, meer democratie, meer welvaart en meer rechten.

Alstublieft Rutte, Timmermans en Dijsselbloem, doe het! Ga kaasfonduen met elkaar en doe wat de Zwitsers al jaren deden.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel
Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!