Louis Bontes: ‘De PVV is een pseudo-SP geworden’

Een exclusief vraaggesprek met de uit de PVV gegooide Louis Bontes, nu een onafhankelijk en “fatsoenlijk rechts” Kamerlid. “Ik was Wilders spuugzat.”

Op 19 oktober stapte hij uit het PVV-fractiebestuur en nog voor het einde van de maand werd hij door Geert Wilders en de rest van de fractie zonder pardon op straat gegooid. Louis Bontes was “control freak” Wilders na al die jaren “spuugzat”. Hij nam zijn zetel mee en nu staat hij er alleen voor. Hoewel, kortgeleden heeft Bontes zijn eenmansfractie versterkt met voormalig PVV-Kamerlid en speechschrijver van Wilders, Johan Driessen.

Ik spreek Bontes in de laatste week voor het kerstreces op zijn fractiekamer (een nog vrij lege kamer met een bureau, een stapel rechtse boeken en een EUSSR-logo aan de muur), vlakbij het extra beveiligde deel waar Wilders werkt. Om die reden word ik extra gecontroleerd door de beveiligers van de Tweede Kamer. Ik word opgehaald door Driessen – in de Statenpassage staat een prachtig versierde kerstboom. Het is bijna 2014, een goed moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. Op weg naar boven begroet de secretaresse van Wilders ons. Het is bijna alsof er niets aan de hand is tussen de mensen van de PVV en de twee ex-PVV’ers die nu hun krachten hebben gebundeld.

Niets is minder waar. Bontes heeft Wilders niet meer gesproken sinds zijn vertrek bij de PVV. Met sommige andere PVV’ers heeft de oud-politieman nog wel contact, maar altijd ergens achteraf en bijna altijd gaat het over koetjes en kalfjes. Want stel je voor dat Wilders of een van zijn loyale fractiegenoten iemand anders van de fractie ziet praten met Bontes. Dat is not done. Ik wil van Bontes een paar dingen weten: waar het is misgegaan, wat hij nu van plan is in de Kamer en wat hij vindt van het verwijt dat veel andere ex-PVV’ers ook wordt gemaakt: dat hij rancuneus zou zijn, een linkse mol of zelfs een AIVD-informant. “Klinkklare onzin,” zo veegt Bontes licht-geïrriteerd alle beschuldigingen in één keer van tafel in een exclusief vraaggesprek met DDS.

Een groot deel van de PVV-aanhang vindt het onterecht dat u uit de fractie bent gezet. Een ander, kleiner, deel vindt u een rancuneuze ex-PVV’er, omdat ze vinden dat PVV’ers kritiek binnenskamers moeten houden.
“De rode draad klopt gewoon. De ex-PVV’ers die me voorgingen hebben gelijk: de PVV als partij is een beklemmende omgeving en je kunt er niet jezelf zijn. Je hebt weinig vrijheid. Het heet wel de Partij voor de Vrijheid maar er is in feite maar weinig vrijheid. Wat mij opvalt is dat als je maar iets van kritiek hebt op de periode bij de PVV, dat je dan meteen wordt afgemaakt door een deel van de PVV-aanhang. Er is geen enkele vorm van kritiek mogelijk en dat vind ik zorgwekkend.”

Had u vanuit de fractie steun verwacht voor uw kritiek op de financiën en de structuur van de partij?
“Ja, dat had ik wel verwacht, want ik wist dat het breder leefde binnen de PVV. De steun is er toen niet gekomen. Ik ben er onterecht uitgetrapt. Weet je, ik heb veel voor de partij betekend in al die jaren, in de campagnes en daarbuiten. Ik heb zelfs geprobeerd ontevreden PVV’ers binnenboord te houden. Ik weet wat voor plannen er waren en hoeveel onvrede er was.”

U heeft geen contact meer met Wilders?
“Het is over en uit. In het begin vond ik nog dat er we samen uit moesten komen, maar toen ik alles goed op me in heb laten werken… De manier waarop ze me eruit hebben gezet, is zo grof geweest. We zaten met z’n allen aan een lange tafel en iedereen mocht wat over mij zeggen. Geert wilde per se beginnen. Hij noemde me niet eens bij mijn voornaam. Ik zou een achterbaks typ zijn en ik zou een mes in zijn rug hebben gestoken. Allemaal van dat soort retoriek. Daarna mocht de fractie het nog even dunnetjes overdoen. Ik had toen niets verkeerd gedaan, ik weet ook niet hoe het in de pers is beland dat ik uit het fractiebestuur stapte. Ik wist niet wat ik hoorde.”

Zette Wilders u uit de fractie omdat hij bang was voor besmettingsgevaar?
“Dat denk ik wel. Hij vond mij te lastig en te machtig worden binnen de partij. Tijdens de campagne van 2012 moest ik allerlei problemen oplossen. Sommige mensen wilden bijvoorbeeld niet mee op campagne. Ik heb al het vuile werk toen opgeknapt. Ik regelde vanalles, ik was zelfs tijdelijk waarnemend fractievoorzitter. Een heel sterke positie.”

“Ik merkte dat Geert na die campagne aan mijn stoelpoten is gaan zagen; ik kreeg te veel invloed. Ik kwam boven het maaiveld uit en mijn hoofd moest eraf.”

Wilders heeft een hekel aan tegengeluiden en tegenmachten binnen de fractie?
“Precies. Wilders is een absolute control freak, honderd procent. Er gebeurt niks zonder zijn wil. Op een gegeven moment gaat dat je zo tegenstaan. Ik trok het op een gegeven moment niet meer. Ik was het gedrag van Wilders helemaal spuugzat.”

Zijn er nog meer PVV’ers zoals u, die het ook spuugzat zijn en weg willen?
“Op ieder moment van iedere dag kan het fout gaan. Ik denk bovendien dat volgend jaar een spannend jaar wordt voor de PVV. Er kan vanalles gebeuren rond de verkiezingen. Dan raken mensen toch teleurgesteld omdat ze niet hoog genoeg op de lijst staan of omdat ze vinden dat Geert teveel zijn eigen gangetje gaat. Dat kan gedoe opleveren.”

Het is de laatste week voor het kerstreces. Onlangs nog stemde u niet mee met een motie van PVV’er Martin Bosma om de subsidies voor politieke partijen te korten, terwijl u had beloofd mee te stemmen met de PVV.
“Ik heb toen niet met de PVV meegestemd, omdat ik als geen ander weet dat de PVV maar op één manier kan voortbestaan en dat is als ze die subsidie van Binnenlandse Zaken accepteren. Het is de enige manier om gezonde financiën te krijgen. Ik weet dat de PVV op zwart zaad zit.”

“Nu loopt de PVV anderhalf miljoen euro per jaar aan subsidie mis, met de peilingen van nu misschien wel twee miljoen. Van dat geld zou je een echt sterke partij kunnen opbouwen en dat gebeurt nu niet. De enige voorwaarde is dat de PVV duizend leden heeft en dat wil Wilders niet.”

Waarom wil Wilders geen ledenpartij? Is hij bang voor foute typetjes die dan lid worden?
“Dat is het niet. Hij heeft vooral een hekel aan het delen van de macht. Hij wil geen partijbestuur als tegenmacht. Hij is de baas, de koning. Als je negen zetels verliest zoals de vorige keer, dan zou je bij iedere andere partij moeten vertrekken, maar bij de PVV mocht er niet over worden gepraat. Geert bepaalt het liefst zelf alles, helemaal alleen. Hij kan je maken en breken. Met macht delen heeft hij niets.”

Wat voor plannen heeft u voor volgend jaar? Gaat u vaker afwijken van de PVV-lijn?
“Dat ben ik wel van plan. De PVV is een pseudo-SP geworden. Op gebieden als Defensie, zorg en uitkeringen is de PVV gewoon links. Ik wil terug naar het begin van de PVV, dus een fatsoenlijke klassiek-rechtse partij. De PVV is de afgelopen jaren steeds linkser geworden, ik ben hetzelfde gebleven.”

“Ik weet ook wel dat als het kabinet valt, dat het dan over is voor mij. Tot die tijd wil ik een realistischer geluid laten horen. Mijn brede politieke focus wordt overigens in hoofdlijnen de PVV-lijn: kritisch op de EU, maar dan wel met het verschil dat ik terug zou willen naar de oude EEG. En de gulden hoeft wat mij betreft niet terug. Een euro zonder de zwakke landen lijkt me een uitstekende oplossing.”

Nog even over het feit dat u politie-agent was voordat u naar de PVV ging. U bent toch niet gestuurd door de AIVD, he? Dat is wel wat sommige mensen op het internet beweren. Die zeggen dat de AIVD achter al die onrust binnen de PVV zit.
“Dat is klinkklare onzin. Ik heb helemaal niets met de AIVD te maken. Ja, ik ben politieman geweest, maar dat heeft er echt niets mee te maken. Als mensen beweren dat ik van de AIVD ben, dan denk ik: mensen, doe toch normaal. Houd op. Denk eens na voor je wat schrijft. Ik word er echt doodmoe van. Er klopt geen moer van, helemaal niets. Ik was het gewoon spuugzat bij de PVV. Klaar. Punt. O ja, en ik ben dus óók geen linkse mol.”


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

59 reacties

  1. Pierre Lebon

    Ik zit niet te wachten op een rancuneus wijzend vingertje van een oud politieman.

    Vluchtig doorgelezen, niets te melden.

    Lekker op dat blauwe stoeltje blijven zitten en zo weinig mogelijk opvallen svp.

    En achter in de rij aansluiten bij de andere jankende ex PVV’erts.

  2. rinus

    Heb je ook nog gevraagd hoe sinds het vertrek van Bontes het NRC ineens aan die (interne) mails komt? En NIET alleen van afgelopen zaterdag? (Waar trouwens toevallig ook het interview met Driessen opdook).

     

    Verder een herhaling van zetten en meer iets van gaaaap.

     

    Oproep: Beste Bontes, moet je niet eens gewoon aan je werk in plaats van dat eeuwige gejank? (”Ik heb niets gedaan!!”)  En dat geldt trouwens ook voor opstoker (en bekende van Frank) J.Driessen.

     

    In plaats van je continu op PVVers en Wilders te richten om ze uit elkaar te spelen?

     

    PVV-politici in de kamer of waar dan ook, laat je niet opstoken en uit elkaar spelen. Daar zijn de ”heren” op uit…..

  3. Antivenin

    Wilders wordt al bijna tien jaar rond de klok beveiligd, heel politiek Nederland ligt als een roedel wolven kwijlend te wachten tot hij een flinke fout begaat en ze hem en de PVV aan stukken kunnen scheuren, en hij neemt het met de PVV in zijn eentje op voor de vrijheid en de soevereiniteit van het Nederlandse volk tegen de EUSSR.

     

    En dit zielige mannetje was ontevreden omdat hij binnen de partij niet zichzelf kon zijn?

     

    Och arme stakker, ik zou maar gauw een therapeut gaan zoeken. Dit ruikt naar een regelrecht thema…

  4. Antivenin

    thema = trauma

  5. Jansma

    Mijnheer Hein, een genoegen om weer eens een reactie van u te mogen treffen. Ik zal mijn reacte, zoals gewenst, beknopt houden.

    Ik ben werkelijk oprecht vereerd dat u maanden heeft nagedacht over mijn standpunten. Een groter compliment is nauwelijks denkbaar eigenlijk! 

    Het moet me wel van het hart dat ik het teleurstellend vind dat u na al dat denkwerk uw fundamentele argumenten volkomen achterwege lijkt te laten en eenvoudigweg blijft volharden in moreel volstrekt onhoudbare stellingen als “wat u roof noemt (belasting) is kort door de bocht” en “wij als volk” (wie zijn dat?) en “mits het volk dat wil” (wat kan mij het verdommen “het volk” met MIJN lijf en bezit wenst te doen)……

     

    Eigenlijk is de conclusie hetzelfde als enig maanden geleden: U is een voorstander van diefstal en onderdrukking van de kleinst mogelijke minderheid (het individu) en collectivist in hart en nierene opereert op basis van het morele fundament: “From each according to his abillity to each according to one’s needs. De PVV past u uitstekend.

  6. van dalen

    Hey Bontes sterkte met je nieuwe partij, misschien kun je Nero B ook in je partij opnemen, er lopen nog 2 kneuzen rond die het PVV nest wilden bevuilen. Ik denk oud AIVDers.

  7. Mas Rob

    Voorspelbare reacties van het PVV-volk.Kritiek op Wilders is not done.

     

    Maar Louis Bontes heeft twee belangrijk punten: 1. de PVV heeft klassiek liberale standpunten ingeruild voor links-populistische en 2. Wilders duldt geen tegenspraak.

     

    Laten we het daar eens over hebben.

  8. Michel108

    maar niet heus.

     

    D66-meneer Pechtold staat bekend als driftig en autoritair.

    Rutte heeft Verdonk de tent uitgevochten en daarmee de rechter vleugel lam gelegd.

    Sap, Dibi, backstabber Franz timmermans, etc.etc.

    Maar nix geen verder uitspitten,

    toen niet,

    nu niet.

     

    De gelijkgeschakelde pers doet maar aan 1 ding:

    cerebrale onanie,

    in een grote waan van ubermoralisten eigenwaan.

     

    Tragisch.

  9. cmsuijkerbuijk

    “Wilders duldt geen tegenspraak.”

    Duldt Jan Marijnissen via zijn zetbaas Roemer tekenspraak?

    Duldt De Grote Lachende Leider én zijn sidekick Zijlstra tegenspraak?

    Duldt de huisterrorist van de tweede Kamer, annex PvdA fractievoorzitter Samsom tegenspraak? (En zijn er daarom een paar leden vertrokken dit jaar)

    Duldt Dierenpoes tegenspraak?

    Duldt de rest van de fractievoorzitters tegenspraak?

    Ik dácht het niet. Er bestaat niet voor niets het woord “Fractiediscipline”!

    Zullen we het dáár dan eens over hebben?

  10. Machteloze

    Nou, het idee dat ik met website DDS eindelijk een plekje had gevonden waar PVV sympathisanten tot hun recht kwamen, laat ik maar varen..

  11. Mas Rob

    cmsuijkerbuijk op 17 december, 2013 – 17:04
    Dus de autoritaire mores van linkse partijen zijn de aanvaardbare norm voor de PVV? Dat is in feite wat u betoogt.
    Los daarvan: in andere partijen is niet alle macht geconcentreerd in één persoon.
  12. Tante Poes

    Voorspelbare reakties van de Wilders bashers ook weer beste Mas Rob. Mag ik nog even de problemen rondom het leiderschap van Samson in het geheugen roepen? En dat in een ledenpartij zeg…. dan ook heel veel opgestapt daar; Raadslid Mustafa Okcuoglu, Jan Pronk, Tweede Kamerlid Myrthe Hilkens, Tweede Kamerlid Désirée Bonis, Fractieleider Jurry Bonnema, deelraadsvoorzitter Harlow Brammerloo, Tweede Kamerlid John Leerdam, wethouder Theo Vaes, Wethouder Jaap Kuin, Jan Wierenga, raadslid Martin van Dijk, fractieleider Bernadette Zijp

     

    Als Bontes fatsoen had gaf hij ook zijn zetel op. Dat zou pas democratisch zijn, want niemand van de PVV stemmers hebben voor zijn specifieke polititeke talenten gestemd. 

  13. Princenvlag

    Met of zonder Louis Bontes is alles is over de PVV en Wilders bekend bij de AIVD en dat geldt ook voor andere politieke partijen en maatschappelijke organisaties. Van de wieg tot het graf worden we afgelegd door de AIVD en NSA met onze pinpas, creditcard, mailbox, telefoon et cetera en mollen worden nu grijze overbodige mollen.

     

    Reporter bij EenVandaag vroeg vooraf aan de bekendmaking voor de politicus van het jaar aan Plasterk de “baas” van de AIVD of hij de winnaar al wist via de AIVD…. Moest even glimlachen om de glimlach van Plasterk.

  14. Piet Hein

    Zo Jansma is er ook weer:):)

     

    Ik heb maanden zitten nadenken over wat u zegt over de pvv en het Libertarisme, en ik zeg u na maanden nadenken, ik toch nog steeds voor de 100% achter Wilders sta, en wat u noemt roof is erg kort door de bocht.

     

    Wat nu het belangrijkste is, is dat we grote vijand de EU verslaan, en dat kan alleen met Wilders en de pvv aan het roer, en daarna kunnen wij als volk (mits het volk dat wil) de verzorgingstaat een BEETJE afbouwen (want wat is er mis met een aow, een ziektekosten verzekering en een uitkering, als wij dat als VOLK zelf willen. Ik heb daar geen enken probleem mee zolang de ontvanger er ook recht op heeft).

     

    PS dit is geen uitnodiging voor lappen tekst en herhalingen van de riedel van u 🙂

     

  15. Altea-Hills

    Deze man is een zielig figuur aan het worden,hij was een nest bevuiler,en kan er nog steeds niet mee ophouden.

    Maar wat had hij met zijn instelling te zoeken bij de PVV,of is hij toch een paraciet geweest in de PVV.

    Dat het CPB het verkiezingsprogramma als beste kwalificeerde,dat is deze man snel vergeten,want het was niet strooien met geld wat er niet zou zijn.

    Nee,de PVV had veel bezuinigd,de hele pot ontwikkelingshulpnog wel nood hulp,en alle linkse subsidies waren eraan gegaan,maar de bejaarden kwamen er 10 X beter van af dan nu.

    De verzorgingstaat die nu met een snel trein vaart word afgebroken zou door de PVV vrij simpel in Stand zijn gehouden,alleen zouden veel linkse kopstukken in dit circuit zijn baan kwijt raken,iets wat niemand zou merken behalve de persoon zelf.

    Maar Wilders beloofde meer handen aan het bed,en dat had allemaal gekunt,en al het geld wat Rutte met zijn cornuiten in de bodemloze put van dat communisten conglomeraad is gestort,zou dan nog gewoon in Nederland zijn,en de burgers niet in het ellende dal van dit linkse kabinet zijn gestort,met al die werkelozen,die ook geld kosten.

    Maar ondanks al de werkelozen in Nederland,zet dit linkse kabinet ook nog een de poort wagen wijd open,en je vraagt jezelf af,is dit opzet om ons allemaal naar de voedsel bank te jagen.

    Nu alweer 17000 vreemdelingen in de opvang,en nog word de deur niet dicht gezet,en Pim Fortuin wist meer dan 10 jaar terug al te vertellen,dat het dweilen met de kraan open was,en dat de problemen zich alleen maar zouden verergeren,nou Pim,we weten het.

    De moskeeën zijn niet aan te slepen in Nederland,we moeten mee gaan doen met het suiker feest ( z.g.n voor de intergratie),en er gaan al stemmen op om dit feest van de moslims een verplichte vrije dag te maken,maar wel hebben zij moeite met ons kerst feest,en er zijn zelfs scholen geweest waar geen kerstboom mocht staan.

    Ja,en dan hebben we veel vreemdelingen binnen laten komen,die nu eisen dat we stoppen om met St Nicolaas een Zwarte Piet mee te sturen,hoe krijg je het verzonnen,hele volkstammen die alleen maar hier zijn om mee te eten uit de belasting ruif,en tevens groot bezetters zijn van de Nederlandse gevangenissen,zij eisen,en wij Nederlanders zwijgen.

     

  16. cmsuijkerbuijk

    En nu volgt er z.s.m. een weerwoord van Wilders, neem ik aan? Goede journalistiek hé: Hoor en wederhoor en zo!

    Ik ben benieuwd naar het interview van Frank met Geert Wilders!

  17. Piet Hein

    Bla Bla Bla Bla…………..

     

    Meer heb ik niet te zeggen, of toch wel, ik zie dat de auteur van dit treurig stuk F verhoef is.

     

    Nouja dan hoef je eigenlijk al niet verder te lezen, mister vvd, wel lachen dat de pvv verweten word een pseudo sp te zijn, hahaha en de vvd verkwanseld heel Nederland en nog linkser dan links is.

     

    Nee meneer F verhoef, helaas ik als pvv stemmer trek mij niks aan van al die treurige stukjes die we nog krijgen uit de galpen van u.

     

    En wat de persoon boven mij al aangaf, ik ga er vanuit dat wederhoor is geweest………..

  18. OphEUffen

    Te laat Frank, nu is hij al politicus van 2013.

  19. Oet_Grunnen

    ” There’s only one thing worse than being talked about and that is NOT being talked about.” (Oscar Wilde)

    Het gaat dus bijzonder goed met de PVV.

  20. Realist

    Fractieleden van de PVV hebben juist wel macht, omdat zij niet ontslagen kunnen worden door Wilders. Want de zetel is van hen, niet van de partij. In normale bedrijven en organisaties werk je lastige mensen gewoon uit het bedrijf, dossiertje aanleggen, advocaat erop, en klaar, hupsakee. Dat kan niet in de 2e Kamer.

     

    In feite heeft Wilders dus geen formele autoriteit. De enige manieren waarop hij de kikkers in zijn kruiwagen kan aansturen is persoonlijke overredingskracht (en ja, dat is vaak autoritair in de top van organisaties, waar dan ook), en de dreiging van een lage plaatsing op of verwijdering van de verkiezingslijst.

     

    That’s it. Wilders, of Sap, Samson, Zijlstra en Buma, kunnen ook niemand formeel ontslaan. Daarom is het ook in andere partijen vaak heisa. Herinner je nog maar eens hoe Melkert zijn fractie tyranniseerde, zodat de huidige burgemeester van EIndhoven van Gijzel het veld moest ruimen. Heeft vooral te maken met het systeem, niet zozeer met de mensen. 

     

    Tja Bontes, that’s just the way it is. Deal with it. Je mag nog van geluk spreken dat je je zeteltje kan houden voor een paar jaar. Ook al heb je praktisch nul voorkeursstemmen gekregen. Profiteur.

  21. staleo

    Als je de tekst leest volgens Frank Verhoef, heeft Bontes totaal niets fout gedaan en ligt alles bij Wilders.

    Hierdoor alleen al hebben Bontes en Verhoef beide bij mij afgedaan.

    Iedere week zo’n stuk over de PVV om het vuurtje smeulende te houden, is dit de tegenwoordige kwaliteit van de journalistiek?

    In mijn ogen zijn het gewoon losers,prutsers die hun vak gemist hebben

  22. philippine

    Is dit het enige wat Louis Bontes te zeggen heeft?

  23. Bob Fleumer

    Deze mijnheer Bontes heeft blijkbaar zelf niets in huis om de aandacht te trekken, dat kan hij alleen door Geert Wilders af te zeiken! Wat een bewijs van onvermogen, hij laat zelf zien dat Geert hem terecht uit de partij heeft gegooid. Als hij zou zijn die hij denkt te zijn zou hij met mooie plannen moeten komen om Nederland te redden uit de klauwen van de EU en de islam. Ik heb echter nog niets gehoord wat de moeite waard is.

     

  24. D. G. Neree

    Aks Bontes zo graag in de politiek wil blijven met zijn partij, dan kan hij beter met inhoudelijke standpunten komen en aangeven waar hij inhoudelijk voor staat.

    “Wilders is een tiran en de PVV is de SP geworden”. Is dat de teneur van zijn boodschap? We hebben al een anti-wilderspartij, dat is d’66.

     

    Meneer Bontes zou zijn naam kunnen vestigen als politicus, als hij inhoudelijk zou aangeven wat er niet klopt in het programma van de PVV en daar zijn eigen punten tegenover stellen. Dan gaat het tenminste over de problemen waar het land mee kampt.

     

    Meneer Bontes, richt u op de inhoud en laat het Wilders bashen links (!) liggen. Misschien dat u dan een aantal stemmen krijgt. Afgeven op de partij waar je jarenlang achter stond met dit soort argumenten zet geen zoden aan de dijk. U plaatst uzelf alleen maar in de rangen van degenen die aan de zijlijn met modder lopen te gooien.

     

    Misschien geldt dat ook wel voor enkele PVV-bashers hier op DDS. Niemand zit te wachten op weer een sneer naar de PVV’ers. Als jullie zo’n hekel hebben aan die partij, kom dan met argumenten waarom de  programmapunten niet goed zijn. Inplaats daarvan worden de mensen weer iedere keer vergast met hoe fascistisch en en extreem Wilders is. Kom eens met inhoudelijke kritiek, daar wordt iedereen beter van. Dit afgeven op wilders is al meer dan 5 jaar aan de gang, met telkens dezelfde krachteloze argumenten. Bijzonder saai en vermoeiend, want de echte issues komen zo niet aan bod.

  25. cmsuijkerbuijk

    Nee, wat ik bedoel, dat er wéér maar eens met twee maten wordt gemeten. Dáár wordt nooit iets over gezegd, hoewel ook dáár de fractie- en partijvoorzitters autoritair optreden.

    En als u denkt, dat in die partijen niet alle macht is geconcentreerd in één persoon, dan denk ik, dat u zich vergist. Zolang de betreffende persoon “populair” is, dan buigen de partij- en fractieleden als een knipmes. Tót het verkeerd gaat. En dát zal bij Wilders net zó zijn, want dan lopen zijn kiezers weg!

  26. Mas Rob

    @ Tante Poes op 17 december, 2013 – 17:23
    Dat Bontes zijn zetel had moeten opgeven, daar ben ik het wel mee eens. Maar dat laat onverlet dat de punten die hij noemde, en waaraan ik refereerde, relevant zijn.

  27. schnoebel

    Als je je eigen partij afvalt in de (linkse) media, (nou ja, was dit Bontes partij?) dan weet je dat die partij je excommuniceert. Bontes is één van die geïnfeceerde figuren die, “op het juiste moment”, althans dat denken zij, menen een podium te kunnen te halen. Bontes is een mol zoals Brinkman was. Echter PVVers hebben, gepokt en gemasseld als zij zijn, meteen in de gaten wat er speelt. Tja Bontes, jouw opdracht heb je nou niet perfect uitgevoerd!

  28. Mas Rob

    @ cmsuijkerbuijk op 17 december, 2013 – 17:25
    Bij andere partijen had het zetelverlies als dat van de PVV geleid tot een interne discussie over de positie van de partijleider.
    Niet in de PVV, dus.
  29. V.K.

    -@cmsuijkerbuijk op 17 december, 2013 – 17:04

    -Wat dacht je van Verdonk met al haar voorkeursstemmen, weggewerkt door het VVD partijbestuur welke Rutte naar voren schoof.

  30. cmsuijkerbuijk

    Beste “minnetjes-uitdeler(s)”, als jullie te dom of te laf zijn, om nou eens een met redenen omklede reactie te geven over het waarom dat minnetje wordt gegeven, laat dat dan uit je lijf! Het zou onze discussies hier zeer ten goede komen, als je de moed op kon brengen, dat nou eens wél te doen. Nu bent u alleen dom bezig en draagt niks bij aan deze discussies, anders dan de (waarschijnlijk is dat ook de reden) ergernis die dat opwekt. Mij valt op, dat u waarschijnlijk, ik noem u gemakshalve maar “linkse tokkie”, met de vinger boven de “min” zit te wachten op een nieuwe posting om deze, natuurlijk zonder te lezen, meteen uit te delen!

    Ik wil hier overigens de “bonafide” minners uitdrukkelijk niéts mee tekort doen!

  31. cmsuijkerbuijk

    Als het bij de PVV zó verschrikkelijk zou zijn, dan kreeg hij bij de eerstkomende verkiezingen geen (kandidaat) kamerleden meer. Het heeft niks te maken met de interne organisatie. De kiezer straft af, niet de interne organisatie.

  32. PVV’er De Graaf: ‘Wij veroordelen oproepen tot geweld’ – De Dagelijkse Standaard

    […] Steun de PVV dan toch veroordeeld. Kamerlid Machiel de Graaf zegt in De Gelderlander dat zijn partij “altijd tegen geweld is en tegen oproepen tot […]

  33. willemientje

    Ik ben een PVV´er
    en daarmee uiteraard een racist en xenofoob
    ik ben een trotse PVV´er
    dus voor mij is er geen enkele hoop
    de gutmensch loopt massaal tegen mij te hoop,
    iets wat ik dagelijks kan lezen op “De Joop”.

    Ik ben een PVV´er
    en ik ben trots op mijn partij
    die wordt te groot, dus zet de NRC een tandje bij
    die zal het ook nooit leren
    ze zijn nu Geert aan het demoniseren
    de hetze tegen het gedachtegoed van Fortuyn,
    omarmd door Wilders, is nog lang niet voorbij.

    Ik ben een PVV´er
    dus een Tokkie en laag opgeleid
    ik ben het schuim van de bevolking
    krijg vast nog wel eens vreselijk spijt
    ik zou eens moeten leren, volgens
    “hoogopgeleide”dames en meneren
    dat Wilders ons land naar de ondergang leidt.

    Ik ben een PVV´er
    en daar schaam ik me niet voor
    Dat is de schuld van al die andere partijen
    die voor verkiezingen met grote leugens
    hun stemmers op lopen te vrijen
    die gaan er met de winst vandoor
    en 4 jaar later krijgt de burger pas weer “vals”gehoor.

    Ik ben een PVV´er
    en ik ben trots op het partijprogram
    dat op de radio en televisie en in de krant
    belachelijk gemaakt werd,
     of helemaal niet ter sprake kwam
    door die goede ideeën bewust te verdraaien
    hopen ze dat kiezers af gaan taaien

    Ik ben een PVV´er
    en blijf dat tot mijn laatste snik
    want dit is de enige partij
    die de burger meer inspraak wil geven
    de  partij, die via referenda
    de bevolking om haar mening wil vragen
    iets wat die andere “volksvertegenwoordigers”,
    na die ene keer, beslist niet meer durven wagen!

    Ik ben een PVV´er
    en ik ben behoorlijk boos,
    ik wil niet steeds worden weggezet
    als een domme doos zonder verstand
    ik stem op die partij, omdat ik houd van Nederland
    ik kan het niet verdragen dat andere partijen,
    uit volle overtuiging, ons land door de EU
    weg willen laten vagen!

    Ik ben een PVV´er
    en ik denk echt wel heel goed na
    misschien wel veel beter dan al die mensen
    die Geert en zijn partij naar de hel toe wensen
    ik vergelijk al de partijen en ik zie
    de PVV is door referenda mogelijk te willen maken
    de enige partij die staat voor ECHTE democratie.

    Door:
    Willemientje

     

  34. Jaantje

    Dit is het politieke antwoord/weerwoord op de gewonnen publieksprijs van de Heer Wilders en het getuigd van gramschap en het ontbreken van binding met de burgerbevolking.

  35. tipo

    -1- De PVV is verlinkst ten opzichte van de Onafhankelijkheidsverklaring en Rotterdamspeech van Wilders, wat komt door Martin Bosma. Electoraal levert dat veel op. Inhoudelijk is het prutswerk. Maar dat is een keuze, om vanuit meer zetels de dingen voor elkaar te krijgen die bovenaan het prioriteitenlijstje staan en dat is de overheidsuitgaven stopzetten die naar het buitenland gaan of naar foute linkse (en ook rechtse) lobby-isten. Dat gaat nu even voor is het adagium en daar zit iets in. Je kunt niet alles in 1x voor elkaar krijgen, maar moet je op je speerpunten richten. Die liggen bij de PVV niet in het opheffen van de verzorgingsstaat, maar in het opheffen van belastingeldverspilling en het redden van de nationale democratie.

    -2- In Nederland kun je enkel de nationale democratie en financiele huishouding redden, als je de AIVD en simpeler idioten buiten weet te houden. Dat is een hele klus die je enkel vanuit een gesloten blok kunt realiseren. De geschiedenis van de Centrumpartij en Lijst Pim Fortuyn laat zien waarom en wat er anders mis gaat.

  36. tipo

    Goed van Bontes om oppositie tegen de PVV te voeren als het zuiver inhoudelijk zou blijven. Wilders stapte uit de VVD vanwege het aanstaande EU-lidmaatschap van Turkije, kilometerheffing en nog 8 andere punten. Prima. Bontes heeft dus 3 punten (zorg, defensie, uitkeringen). Maar het is niet zuiver inhoudelijk wat Bontes beweert. Er speelt ook emotie. En dat is laakbaar. Wie lekte die mails naar Tom-Jan Meeus als Bontes het niet is? Is het dan medewerker Driessen? Prima dat er klokkenluiders zijn, maar tot nu toe heb ik niets vreselijks gehoord over de interne gang van zaken binnen de PVV, behalve dat Wilders onaardig kan zijn en soms iets besluit, zonder de boekhouder vooraf om toestemming te vragen. Tsja, komaan. Wilders is een Limburger. Die boekhouden altijd achteraf en nooit voor uit. En met enkel aardig zijn, kom je nergens in de politiek.

     

    Kom dan met een vlammend stuk waarom Zorg en Uitkeringen afgeschaft moeten worden en Defensie meer budget verdient van de hardwerkende belastingbetaler. Dan gaat het nog ergens over, Inhoudelijk dus. 

     

    Want dat verwijfde geklaag over de baas, dat past een kerel als Bontes toch niet?

     

  37. Jones

    Wat een wraakzuchtige prutser is die bontes. Gewoon een linkse mol. Voor mij mag hij ergens 3 hoog achter verpieteren. Pvv links? Nou en, pvv-links is geen vvd-pvda-d666-groen niks-sp links. Bij de pvv krijgen de echte hulpbehoevenden extra’s en niet de parasieten,opvreters,eurofielen,overheids graaiers, EN is nivellering geen feestje.

  38. Jones

    Wat een wraakzuchtige prutser is die bontes. Gewoon een linkse mol. Voor mij mag hij ergens 3 hoog achter verpieteren. Pvv links? Nou en, pvv-links is geen vvd-pvda-d666-groen niks-sp links. Bij de pvv krijgen de echte hulpbehoevenden extra’s en niet de parasieten,opvreters,eurofielen,overheids graaiers, EN is nivellering geen feestje.

  39. Niek Verheyen

     

    Tsja Louis, wat er ook precies gebeurd is, je hebt een onvergeeflijke blunder begaan en dat is wat Two Ravens Black Kettle al zo treffend weet te stellen. Je bent met de vijand, de gehele Nederlandse msm, in bed gedoken. Overgeeflijk! Wordt wakker en laat je niet voortdurend prostitueren door dat achterbakse journaille.

  40. VinceNzo

    Wat een enorm gezanik weer zeg. We kennen het hele verhaal zo onderhand wel. Ik snap Wilders waarom hij van Bontes afwilde. Van zo’n ongeleide praatjesmaker wil elke baas af.

  41. Springer

    We leven in een aparte tijd, onderknuppels zoals Balkende en Rutte kunnen tegenwoordig Minister-president worden. In veel partijen zonder echte general denkt tegenwoordig elke onderknuppel zich niks te aan hoeven trekken van de partijdiscipline. 

    Wilders zie ik toch wel echte leider met duidelijk denkbeelden, toch frapant dat hij dit soort problemen heeft. Waarschijnlijk heeft dit grotendeels te maken met het faillisement van de politiek. De capabelen onderons die wagen zich allang niet meer op dit toneel. De politiek trekt voornamelijk nog eigengeilers, gelukszoekers, gestoorden en andere (onder)knuppels aan.

  42. Jaantje

    Nou ja artikel heeft effect De PVV heeft geldnood heeft ook geen subsidie dus ga ik gauw een bijdrage overmaken.

    Hoop dat er meer zijn die een kleinigheid kunnen missen:)

  43. redactie TrefPuntEU

    ..

     

    reeds lang afgeserveerd.

     

    Dus waarom deze backstabber, in onze ogen een onbetrouwbare, en nu ook politieke prul, nog een podium krijgt op dit blog is ons een raadsel.

     

    Tenzij het uitsluitend de functe heeft om de PVV trachten te beschadigen.

     

    Daar is -en dat zijn minstens 1,5 miljoen stemmers met ons eens- heel wat méér voor nodig..

     

    Dus laat de kiezer, en daarmee de democratie het woord doen, en niet deze meneer.

     

    .

     

     

     

  44. Jansma

    Ik zal u ongevraagd vertellen wat ik denk dat de grootste rem op een mogelijke definitieve doorbraak van de PVV is: Dat doorlopende verongelijkte- en slachtoffergedrag van veel van haar aanhangers……..

  45. Jaantje

    Jansma op 20.06 PVVers hebben een hekel aan de slachtofferrol daar die volledig is uitgewoond door..juist.

    U draait de boel om.

  46. OphEUffen

    Louis voert een strijd die niet te winnen valt. Immers een strijd tegen de populairste Nederlandse politicus. Bontes is op de rijdende trein gesprongen en dat waardeer ik. Laat ik nu niet twijfelen aan zijn goede bedoelingen maar deye voor waar aannemen. Dan nog kan ik niet bevatten waarom hij, en andere politici in een soorgelijke situatie, doorgaat met een eigen fractie. Okay, je hebt dan nog het voordeel van een inkomen maar het blijft korte termijn politiek. Uiteindelijk is er geen hond die op je gaat stemmen. Sorry, maar zo liggen de verhoudingen.

  47. rinus

    @redactie TrefPuntEU Geen compleet raadsel.

     

    Klinkt misschien niet leuk, maar sommige mensen (in dit geval de vragensteller alsmede de geinterviewdeN) hebben een gemeenschappelijke hekel aan en afkeer van Wilders, de PVV en  het verkiezingsprogramma. Ook omdat de PVV op punten naar links is opgeschoven. Tenminste, dat schijnt dan ”links” te zijn…..

     

    In ieder geval is dat altijd nog beter dan guur rechts. Die laten toch de grenzen wel open staan, gaan toch wel voor ”Europa” en laten hun eigen (en tevens oudere) bevolking ervoor afbranden. Ik vond vandaag de voorpagina van de Telegraaf ook vooral veelzeggend. Dat ging over de bezuinigingen op de (thuis)zorg. Waarvan Bob Smalhout tegen staatssecretaris en tevens PvdAer v.Rijn zei dat dit de meest asociale bezuinigingsmaatregel ooit was. En daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Bakken met geld naar ”Afrika” en nog meer van  die leuke dictatoriale plekken, en grenzen open voor nog meer potverteerders die op de ruif afkomen. Allemaal mogelijk gemaakt door de politiek. Ook de ”rechtse” politiek!  En niet te vergeten het (door DDS-columnisten) zo bejubelde CDA!  

     

    Ik heb zelf niet veel met links of rechts, maar zo spreekt men nu eenmaal. Ik ben het zelf ook niet met ieder punt 100% eens, maar de PVV heeft van alle kanten het beste.  

     

     

  48. nick

    Tjonge, Heer Bontes, ik neem aan dat u de stukjes hier leest. Hoe hypocriet kan je zijn! En ik weet waar ik het over heb, ik weet ook dat u het weet! bah!

    Een verrader, een achterbakse opruier, dat is deze heer Bontes. Hij dacht boven de fractie te staan, boven Wilders eigenlijk, wilde de macht naar zich toe trekken, heeft vaker geprobeerd de fractie mee te trekken in achterbakse provocaties. M.a.w. deze man is onbetrouwbaar en Wilders heeft eindelijk ingezien dat ook hij geen handje meer boven het hoofd verdiend. 

    Ja, Wilders is de leider en een goede. Dat leiderschap heeft hij noodzakelijkerwijs en in een keiharde leerschool geleerd. Helaas is hij meerdere malen in zijn vertrouwen in fractieleden geschaad en daardoor meer en meer op zijn hoede. Noodzakelijk, want ook zijn vertrouwelingen blijken verraders te kunnen zijn. Kan me de teleursteling zo goed voorstellen en dan je gevoelens moeten uitschakelen omdat heel Nederland meekijkt en alle gieren van de MSM in je nek zitten. Wilders weet dat het erbij hoort, inmiddels wel! Hij is ook nog steeds een mens, een aardige man ook, dat vinden zelfs zijn tegestanders in de politiek, vol humor ook en nog steeds met passie voor zijn missie, een beter Nederland! 

    De man wordt al 10 jaar beveiligd omdat hij opkomt voor ons land en zijn inwoners, hoe triest is dat en nog triester, mensen die hij vertrouwd, die in zijn fractie mogen meedraaien, ze verraden hem als ware judassen, uit machtswellust en/of te grote ego’s! Schaam je Bontes en consorten, schaam je diep er is geen enkel excuus voor dit onder de gordel en laag bij de grondse gedrag. 

  49. Piet Hein

    U zegt :  ben werkelijk oprecht vereerd dat u maanden heeft nagedacht over mijn standpunten. Een groter compliment is nauwelijks denkbaar eigenlijk!”

     

     

    Ik wil u niet uit uw droom halen, maar ik denk over alles na wat mensen mij zeggen:) Anders kun je  namelijk geen goede mening vormen. ( en mischien heb ik lichtelijk overdreven en zijn het weken geweest…)

     

    En weer zegt u dat ik voor roof ben, dat is jammer want als u mij zou kennen zou u weten dat dat absoluut niet waar is, maar goed dat is een nadeel van het internet, er is geen menselijke interactie.

     

    Wat u wil zou mooi zijn, maar is alleen mogelijk als wij het monsterlijke EU verslaan ,en een hoop politici in de bak gooien wegens verraad aan het volk, en pas daarna kunnen we langzaam er naar toe werken om iedereen zoveel vrijheid te geven als mogelijks is.  Al ben ik toch wel overtuigd dat we nooit meer terug gaan naar  het jaar 4 miljard 1400

     

    Met vriendelijke groet!

  50. Piet Hein

    PS

     dit is ontzettend offtopic, maar ik zit weer eens in een discussie met klimaat gekkies, zijn er mensen hier die mij wat onderzoeken op interent kunnen aanreiken, die ik als bewijs kan overleggen, ik zelf ben niet zo goed in het zoeken, en ik wil ook niet afgaan door een slecht onderzoek te overleggen. En dan voornamelijk over het feit dat de aarde al 16 jaar niet meer opwarmt.

    Alvast bedankt

  51. DonBasco

    Ik moest nog eens heel goed kijken, zat ik nu per ongeluk op de site van Story, of Weekend te kijken??

    Nee, het is toch echt de Dagelijkse Standaard (…)

    Tjonge jonge, wat een niveau, pff. Dit gesprek kan niet langer dan 5 minuten hebben geduurd.

  52. DonBasco

    Een beetje of topic:

     

    Ik was onlangs op de achterban avond in het provinciehuis in Den Bosch, die de PVV organiseerde voor haar vrijwilligers.

    Daar gaf oa. Joost Niemoller een lezing, en hebben we daarna over de behandelde onderwerpen met alle aanwezigen van gedachten gewisseld.

    Op die avond werd ook uit de doeken gedaan wat de PVV zoal probeerden te bewerkstelligen.

    Kort samengevat komt dat neer op belastinggeld goed besteden, en alle handjeklap, en vriendjespolitiek van de gevestigde orde zoveel mogelijk dwarsbomen.

    Zeer verhelderend, en goed om te horen.

    De mensen moesten eens weten wat er allemaal wordt bekokstoofd.

    PVV wordt nog eens heul groot!

  53. Rufol

    Bontes was Wilders spuugzat, zegt hij nu. Bij zijn uitwijzing gaf hij naar ik meen toch te kennen dat hij graag bij de PVV had willen blijven. Dat is in mijn optiek wel heel erg tegenstrijdig.

    Hij loog dus toen of hij liegt nu. Misschien zelfs wel beide keren omdat hij gewoon een aartsleugenaar is. Ik kan het echter niet duiden.

  54. LiQselotte Krüger

    BONTES….Dagenlang de hielen van alle PVV ‘ers likken om te mogen blijven..?

    En NU heeft hij genoeg van de PVV?

    Bontes,Jonge toch,bij de volgende verkiezing ben je nergens meer..

  55. rinus

    Bontes: ”Ik heb niets verkeerd gedaan (…). Ik weet ook niet hoe het in de pers is beland dat ik uit het fractiebestuur stapte. Ik wist niet wat ik hoorde”. Maar ook zegt Bontes dat hij Wilders al jaren zat was…..

     

    Alleen deze zin al. Helemaal geen tegenwoord of wedervraag, niets!

     

    Het NRC schreef als eerste over de affaire Bontes. Bontes zegt eerst dat een ander persoon uit de fractie heeft gelekt. Maar voorlopig maakte Bontes toch echt zelf bekend dat hij uit het fractiebestuur stapte. En dat vind ik op z’n minst bedenkelijk. Ook wel erg toevallig vind ik dat Bontes precies vanaf het begin van het reces alles naar buiten gooit. De negatieve berichten van Bontes bleven elkaar dagenlang opvolgen. Als je dan zegt ”ik ben PVVer en ik blijf PVVer” heb ik daar ernstige bedenkingen bij. Als klap op de vuurpeil gaat hij ook nog uitgebreid Wilders zitten aanvallen bij nota bene Pauw en Witteman.

     

    Als Bontes werkelijk alle met alle denkbare drek dagenlang in de media heeft gesmeten, komt hij met een dooddoener. Want dan wil hij op vrijdag ”een mediastilte houden om zijn positie niet te verzwakken”

     

    Als je dit allemaal nog eens terug zoekt en leest klopt het van geen kant wat hij gedaan heeft. Wilders heeft wat dat betreft toch echt gelijk als hij stelt dat er te intern best te praten valt, maar niet als er met messen wordt gegooid.

     

    Maar met dit gesprek is Frank Verhoeff (bewust) niet zo kritisch. Die wil alleen maar dat de PVV beschadigd wordt, net als zijn rechtse rancuneuze collega Driessen. Dat mag, maar het geeft mooi aan waar CDA-sympathisant Verhoeff staat in zijn zogenaamde ”exclusieve vraaggesprek”. 

     

    Ik had Bontes best hoog zitten, en hoefde van mij zeker niet weg. Maar Bontes is me zwaar tegen gevallen. Vooral ook met zijn doordreinende jankverhalen. Waarschijnlijk ook opgestookt door zijn ”rechtse” medewerker. Ook deze Driessen moet maar eens laten zien waar hij voor staat ipv ouwehoeren en zeiken op onze kosten. Daar staat hij toch zo voor?

  56. cmsuijkerbuijk

    “Dat is klinkklare onzin. Ik heb helemaal niets met de AIVD te maken.”

    Frank: Je denkt toch niet, dat Bontes zou zeggen: “O, jawel hoor, ik ben als infiltrant van de AIVD bij de PVV-fractie binnengedrongen”.

    Als je dát geloofd, ben je wel héél erg naïef!

  57. Jansma

    Dat je een tikje gefrustreerd bent omdat je een partij uitgekegeld wordt, is één ding, maar waarom toch die noodzaak om zo ongenuanceerd uit te halen naar je vorige werkverschaffer? Het dient geen enkel ander doel dan beschadigen om het beschadigen. Bontes wint hier echt helemaal niets mee. Geen sympathie van PVV kiezers, niet zijn oude baan terug, geen extra draagvlak voor zijn eigen partijtje, écht he-le-maal niets. Dat zou een beetje politicus zich toch moeten realiseren? En als je het al tijden zat was Bontes, waarom er dan niet al veel zelf mee stoppen? Wat voor een non-persoonlijkheid blijft er nou op een plek zitten waar hij het helemaal niet naar zijn zin heeft? Bedenkelijk.

     

    En dat de PVV een pseudo-SP is geworden is ook al lang genoegzaam bekend…..Op links haalt de PVV de SP vaak zelfs in. Ik denk dat Roemer wel eens vingerlikkend naar het PVV programma kijkt eerlijk gezegd, want het sociale stelsel zal onder de PVV werkelijk van astronomische proporties worden, al is het maar omdat men letterlijk weigert om ook maar ergens op te bezuinigen. En dat moet natuurlijk ergens van betaald worden…..Rechtstreekse diefstal middels belasting en even lekker ouderwets Keynesianen door dik door de 4% grens te knallen. Wel weer opmerkelijk is dat Bontes hier kennelijk jaren actief aan meegewerkt heeft en het nota bene nu als argument tegen de PVV gebruikt…..

     

    Al met al lijkt ook deze man ronduit een rasopportunist, want enige principes of vorm van moraliteit kan ik niet in hem ontdekken eigenlijk. Zijn handelingen zijn volstrekt tegenstrijdig met zijn uitspraken.

     

     

  58. iMachia

    Is dit een compleet interview? Het herhalen van de paar overbekende stellingen die alle ex-PVV’ers te berde brengen?

    “Ik was het gewoon spuugzat bij de PVV”, terwijl hij tot het laatst publiek gesmeekt heeft om te mogen blijven, desnoods als PVV-onderknuppel.

     

    En o ja, Frank, als dit soort mensen door de AIVD wordt ingehuurd, dan kan ik weer rustig slapen. En bellen. En mailen. En surfen.

  59. Two Ravens Black Kettle

    Niemand houdt van nestbevuilers en “cloak-and-dagger” back-stabbers die met de vijand (MSM) in bed kruipen. Hoeveel stemmen heeft die Bontes bijeengesprokkeld ? Gut o gut de ijdele meneer wil meer democratie. Geen kiezer maalt erom. Alsof er nog nooit een Brinkman is geweest. 

    Wanneer je zo met de PVV kiezers omspringt ben je op zijn aller, aller, aller best ultra-naïf maar ik ga er gevoeglijk van uit dat er pure en onversneden kwaadwillendheid in het spel is

    Bah !

     

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.