Voorkom een hersenbloeding

Verbrand benzine.

Elektrische auto’s zijn quasimodo’s op wielen, speciaal gemaakt voor Hollywoodsterren en ecohipsters. Elektrische auto’s zijn rijdende pacemakers, voor zielloze forenzen die heel praktisch van A naar B willen. Elektrische auto’s zijn voor milieuhuichelaars, want hun batterijen zijn stiekem heel vervuilend en hun actieradius is even lachwekkend als hun motorprestaties.

Tot niet zo heel erg lang geleden was dit allemaal waar. Maar Tesla rekende af met het suffe imago, Mercedes liet met de elektrische SLS nog even zien wat een Germaanse hyperbool is en de zogenaamde Ryden-batterij belooft een schoon en krachtig alternatief voor de lithium-ion-meuk van nu. Waarom zou in de toekomst dus niet iedereen elektrisch rijden? 

Er kan wat mij betreft maar één reden zijn: de ervaring van het rijden. Voor 90% van de automobilisten is dat volstrekt onbelangrijk. Dit zijn de praktische types die kiezen voor Wehkamp in plaats van Wolford, ook als geld geen rol speelt. Die hangen we apart. (Mochten ze overigens hun leven willen beteren maar geen zin hebben in deze column, klikke dan hier.) Uiteindelijk schrijven we hier voor de stijlvolle minderheid die geeft om sensatie en smaak.

En voor de audiofiel is de elektrische auto gewoonweg slecht nieuws. Nooit meer dat irrationele onderbuikgevoel bij een snerpende Italiaanse achtcilinder, het metalen geluid van een Porsche of de sonore brom van een Bentley. Het einde van de verbrandingsmotor betekent ook het einde van de symfonische rijkdom van het gaspedaal intrappen. Het ontneemt de auto – indien geslaagd toch een totaalkunstwerk – een van zijn meest betoverende eigenschappen. Het verdunt de rijervaring. 

Als het daarbij zou blijven, is het verlies al vreselijk, maar het is nog erger. De elektrische auto is weliswaar stiller, maar het enig noemenswaardige geluid dat de wagens produceren is band- en windgeruis. Ik weet niet hoe het met u staat, maar ik heb liever bloedende oren van een installatie die brandstof in gebulder transformeert, dan een hersenbloeding door de verveling van grijs geruis. 

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

6 reacties

  1. Zeeuw

    Liever had ik gelezen dat elektrische auto’s sluipmoordenaars zijn. Je hoort ze niet en je ziet ze alleen maar als je toevallig de goede kant op kijkt. Dodelijker kan het niet zijn. Een voorbeeld: Jonge mensen die fietsen met een Ipad met bijbehorende plugjes in de oren waarmee zij muziek afspelen horen zelfs geen auto met een verbrandingdmotor. Menig keer moest ik vol in de remmen om te voorkomen dat ik een fietser dood reed. Laat staan dat een fietser met muziekplugjes in de oren een elektrische auto tegenkomt, dan is het leed niet te overzien.

  2. mart

    Waterdamp komt gewoon terug als regen,dus zal het in de grote steden waar veel van die toetoes rijden wat meer gaan miezzelen, denk ik,en dan maar hopen dat het schone regen is.Met een knipoog Mart.

  3. R. Hartman

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/22795089/__Kantoor_Concert_at_Sea_in_as__.html

    Wegwezen met die gesubsidieerde troep die slechts van productieven geroofd geld verbrandt.

  4. Astatic

    De electrische auto is een pilot om de wereld voor te bereiden op een nieuwe brandstof en hoe ze deze kunnen belasten zoals ze nu doen met benzine.

    Nu overstappen zal voor boze gezichten gaan zorgen en onrust creeeren in de wereld.
    De toekomst zal komen te liggen bij waterstof, Toyota komt er binnenkort mee op de markt zelfs in 2015 (Japan) en later volgen later dat jaar.
    Electriciteit moet nu opgewekt worden met fossiele brandstoffen waardoor er minder weerstand is vanuit de olieproducerende landen, dat zal straks waterstof worden waarmee je de accu van de auto gaat opladen maar ik verwacht zelfs dat die stap zal verdwijnen en we volledig op waterstof gaan rijden.
    Alleen hoe gaan ze waterstof aanbieden als brandstof, iedereen kan het opwekken!?

    Het net om de productie van deze brandstof moet natuurlijk potdicht zitten, er mag niemand zijn die het gaat maken om er geen cent belasting over betalen.

    Ik denk dat ze daar op dit moment druk mee bezig zijn om dat compleet in kannen en kruiken te gieten en er alleen pilot’s gelanceerd worden waarbij ze testen wat de onvoorziene gevolgen zijn.

    Tevens zullen de machtige olielanden ook langzaam voorbereid moeten worden op de ommezwaai, doe je dit niet dan is het binnen de kortste keren oorlog.

    Dat het nu nog erg duur is per vervoersmiddel om een feul cel te produceren is alleen een kwestie van tijd, hoe meer ervan gemaakt worden des te goedkoper het gaat worden en ze ontwikkelen ook steeds verder.
    Ook de gevaren die er aan kleven zullen langzaam maar zeker compleet onder controle komen en geen bezwaar meer zijn om niet over te stappen.
    Als voorbeeld noem ik electrisch rijden, dat was jaren te duur maar inmiddels zie je dat het al goedkoper word.

     

    Dit gaat een revolutie betekenen in de wereld, want het zal niet bij de auto blijven, ik denk dat in feite alles wat nu met fossiele brandstoffen van energie voorzien word over zou kunnen op waterstof in de toekomst, allemaal volgens het princiepe electra opwekken en later uitontwikkelen naar direct op waterstof.

    Wat mij alleen als eerste opkomt is wat zijn de gevolgen van al die waterdamp in de lucht, gaat die waterdamp het klimaat dan niet beinvloeden?

     

     

  5. R. Hartman

    Eerder heb ik al geschreven dat wie graag voortijdig gecremeerd wil worden zo’n ding moet kopen. Botsproeven met deze auto’s wilden nogal eens brand opleveren, spontaan, terwijl het wrak al een paar dagen ergens stond opgeslagen. Men had nog niet goed door wat daarvan de oorzaak was en dus wat er aan te doen. Toch verschenen slechts enkele weken later de Ampera’s en andere electrische meuk in de showrooms.

     

    Het busje dat van de week spectaculair en zéér vervuilend uitbrandde op de A2 was zo’n electrisch kreng. Gelukkig kon iedereen er op tijd uit, zodat die crematie nog even is uitgesteld.

  6. Jaantje

    Ja dat brandstof in gebulder transformeert is bekend rondom schiphol en kuststrook..

    Ja dat de Rijnstraat in Amsterdam zwart ziet van het fijnstof word teniet gedaan door het fijne brullen van motoren ach gun die jongens wat…

    Elektrische auto met een simulatie bulder cd.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.