“Open die verdomde deur!”

De piloot van Germanwings deed er alles aan om binnen te komen, maar Andreas Lubitz luisterde totaal niet.

Het onderzoek naar de moord op 149 passagiers en bemanningsleden van Germanwings 9595 vordert gestaag.

The Daily Mail bericht dat co-piloot Lubitz niet alleen psychologische, maar ook nog eens fysieke problemen had: zijn gezichtsvermogen ging er razendsnel op achteruit. Hij geloofde zelf dat hij zijn pilotenlicensie daardoor kon verliezen. Blijkbaar had dat een enorme impact op zijn toch al niet zo gezonde psyche.

Ook is er meer bekend geworden over de laatste minuten van de rampzalige vlucht.

Dramatic recordings from the Germanwings flight’s black box have revealed the captain’s desperate attempts to break into the cockpit to regain control of the plane. According to transcripts published today, captain Patrick Sondheimer screamed ‘Open the goddamn door!’ as his killer co-pilot Andreas Lubitz deliberately flew the aircraft into an Alpine ravine after he had left to go to the toilet.

Eerder tijdens de vlucht vertelde Lubitz de piloot dat die rustig naar het toilet kon gaan als hij daar behoefte aan had; hij zou het vliegtuig wel besturen.

In the next 20 minutes, Sondheimer converses with co-pilot Andreas Lubitz, who tells him he can go to the toilet at any time and he will take over the controls, noting that the pilot didn’t go to the lavatory in Barcelona. At 10.27am, the airliner reaches its cruising altitude of 38,000ft. The pilot prompts his first officer to prepare for the landing in Dusseldorf. The French prosecutors described Lubitz’s replies as ‘laconic’, and he is heard using words such as ‘hopefully’ and ‘we’ll see’. After the checks for landing, Lubitz says to Sondheimer again: ‘You can go now.’

We kunnen er nu dus honderd procent zeker van zijn dat dit een geplande actie was van Lubitz. Hij had alles keurig voorbereid en hield zelfs in de gaten of de piloot al dan niet naar het toilet ging. Daarna zorgde hij er vervolgens zelf voor dat de piloot een bezoekje bracht aan de wc zodat hij het roer kon overnemen.

Ik hoef geen verhalen meer te horen over hoe depressief Lubitz was. De man was gewoon een massamoordenaar, punt.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel
   

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

10 reacties

    1. Chef-70

      Dan zou hij wel van binnenuit meegeholpen hebben de deur open te doen. Hij bleef gewoon zitten. Niks storing.

  1. PietvDijk

    Bij technische defecten had hij meteen de piloot naar voren kunnen roepen. En meteen de deur openen toen het nog kon.

  2. -Harry

    Hij mag gerust gestoord zijn als hij maar niet islamitisch gestoord is . Althans , je mag het niet zéggen .
    Dan stuitert het hele linkse koor over je heen .

    Voorlopig heeft ie alle schijn tegen .

    En dat een onderzoeksteam de technisch mankement optie openhoudt is uit hoofde van hun werk ” verplicht ” .

    Anders zouden ze toch niet meer objectief zijn ?

    1. Lieftinck

      Houd nou eens op over die vermeende Islamitische achtergrond. Ik heb heel internet afgestruind, en bijna iedereen verwijst naar dezelfde pagina.

      Als je naar die pagina gaat worden allerlei insinuaties gedaan zonder een snipper bewijs. En dat bewijs is helegaar nergens te vinden.

      Laten we ons toch niet zo belachelijk maken.

      1. LantR.fant

        De autoriteiten hebben wel supersnel de toedracht boven tafel. Verdacht snel.
        De bewijzen kunnen inderdaad zelfmoord aantonen, maar wie zegt dat die bewijzen er daadwerkelijk waren?
        En zou een Duitse luchtvaartmaatschappij echt zo onzorgvuldig zijn in haar personeelsbeleid.
        Tot slot is er niemand die kan tegenspreken; alle getuigen hebben het leven verloren.

        Stel dat het inderdaad een islamitische achtergrond zou hebben. Dan hebben de correcte politici een immens probleem, om nog maar te zwijgen van een grote groep allochtonen in Europa.
        Dus de autoriteiten hebben beslist een zwaar motief voor een gezond gevalletje van bedrog.
        Daar hangt de hele EU momenteel van aan elkaar, dus ik zal niet verbaasd zijn als ooit uitkomt dat de waarheid een andere is dan men ons nu voorschotelt.

  3. Matthijs

    Wat een commentaar weer. Of het wel of niet een islamiet is, who the fuck cares?
    Maakt het uit met welke ideeën in je hoofd mensen ombrengt? Werkelijk?
    Als dit de norm is, kunnen we nog heeeeeeeeeeeeeel veel leren.

    1. LantR.fant

      Het maakt voor dit geval niet uit. Dit is een tragedie.

      Maar wat, als er zomaar wéér een piloot zelfmoord pleegt in een vliegtuig.
      Dat maakt het uit, met welke ideeën je in je hoofd mensen ombrengt.

  4. Harrybr

    Ik hoop nog steeds voor iedereen, dat die co-piloot een herseninfarct of zoiets had, en dus niets doen kon.
    Het blijft een wijs besluit altijd te zorgen dat die deur open kan onder goede bedoelingen. Dus altijd een tweede persoon in de cockpit, die in kan grijpen… desnoods een controletoren, die op afstand de deur open kan doen ( wel hack-veilig ) , geeft iets meer geruststelling.
    Overigens: het verre gevaarlijkste deel van de reis is nog altijd van thuis tot het vliegveld en terug.

    1. Lieftinck

      Dat vraag ik mij af. Als je kijkt naar de kans in je leven om dood te gaan door een crash, die is inderdaad veel kleiner. Maar als je deze kans deelt op het aantal gerede auto-uren, en je vergelijkt dat met het aantal vlieguren in je leven, dan zou het zomaar kunnen dat vliegen veel risicovoller is, per gereisde minuut.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.