Luchtvaartmaatschappijen vlogen massaal over oorlogsgebied Oekraïne voor MH17

Er valt Malaysia Airlines dus vrij weinig te verwijten.

Of, misschien beter gezegd: als ‘we’ boos zijn op Malaysia Airlines moeten we andere luchtvaartmaatschappijen op precies dezelfde wijze behandelen. MA heeft namelijk gewoon pure pech gehad dat het één van haar vliegtuigen was die werd neergehaald door de door Rusland gesteunde rebellen:

In de maanden voorafgaand aan het neerhalen van vlucht MH17 blijken vliegmaatschappijen het luchtruim boven Oost-Oekraïne allerminst te hebben gemeden. Integendeel, vlak voor de ramp met het toestel van Malaysia Airlines nam het aantal vluchten boven het door oorlog verscheurde gebied juist toe.

De NOS heeft iets gedaan waar andere grote media – met honderden journalisten en tientallen redacteurs – blijkbaar geen tijd voor hadden: de gegevens van flightradar24.com geanalyseerd. Uit die gegevens blijkt dat, waar er in februari en maart nog zo’n 100 vluchten per dag boven het oorlogsgebied vlogen, dit in april gestegen was tot 155.

Ja, dat leest u goed: meer dan honderdvijftig vliegtuigen per dag.

De reden dat het aantal vluchten boven dat gebied toenam? Ze konden niet meer over de Krim vliegen omdat het luchtruim daar gesloten was, en dus weken ze uit naar het noorden, boven het oorlogsgebied. Wellicht niet verstandig, maar we moeten niet vergeten dat Malaysia Airlines en al die andere luchtvaartmaatschappijen niet wisten dat de Oekraïense ‘rebellen’ Russische luchtdoelraketten hadden die in staat waren om vliegtuigen op grote hoogte te raken. De Nederlandse overheid hield deze informatie namelijk achter voor ze.

Het moge duidelijk zijn dat Rusland en de ‘rebellen’ schuldig zijn aan het neerhalen van vlucht MH17, waarbij 198 mensen om het leven kwamen, maar de Nederlandse staat draagt in ieder geval een deel van de verantwoordelijkheid (hoewel niet van de schuld). De regering heeft er gewoon een puinhoop van gemaakt en luchtvaartmaatschappijen niet genoeg informatie gegeven. Dat valt Rutte en co. bijzonder aan te rekenen – en dat betekent dat de regering ter verantwoording moet worden geroepen door de Tweede Kamer.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en word lid van onze spiksplinternieuwe Facebookgroep!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

22 reacties

  1. Primo

    Luchtvaartmaatschappijen kiezen de kortste route i.v.m. besparing van brandstof.

    Ik neem toch aan dat iedere vlucht die vanaf, ook Schiphol, opstijgt een vluchtplan dient in te dienen bij de lucht verkeersleiding, nota bene een overheidsorgaan, behoort te anticiperen op de bij diezelfde overheid bekende feiten betreffende het oorlogsgebied waar dit ongeluk heeft plaatsgevonden.

    Onze regering heeft bloed aan de handen, en niet zo’n beetje ook gezien de smerige provocaties door Timmermans en van Balen destijds.

  2. Willie.F

    Onderzoek door de staatsomroep. Net nu het steeds duidelijker wordt dat dit kabinet inderdaad bloed aan de handen heeft.

  3. W.H.J. Reiss

    Het volgende was VERBOTEN in de Telegraaf:
    Over de Krim vliegen, geen oorlogsgebied = Niet toegestaan.
    Over Oost-Oekraine vliegen, oorlogsgebied = Wel toegestaan.
    Dit IS dus enkel gemanipuleer om met een vingertje naar Rusland te wijzen. Dit IS dus puur een POLITIEK spelletje van de EU en de USA.

  4. Primo

    Zouden die EU geile politieke hufters in Den Haag eigenlijk rustig slapen met al dat bloed van onschuldigen aan de vingers?

    Ik vrees van wel, zij zijn namelijk volkomen gewetenloos….

  5. W.H.J. Reiss

    Mijn mening IS als je over oorlogsgebied vliegt, dan heb je de kans om afgeschoten te worden. Ik vind dat nogal wiedes of IS men is dit land nu zo Achterlijk geworden, dat men nog niet meer weet wat de betekenis van OORLOG IS !
    Oorlog = alles wat voor de loop komt en niet bekend IS afknallen.
    De Nederlandse Staat en ook anderen hebben dus willens en wetens onschuldigen over oorlogsgebied laten vliegen met fatale gevolgen. Dit noemt men in Vakjargon: Dood door schuld !

  6. CJD

    Ze deden het omdat andere maatschappijen het ook deden is een slappe excuus. Een beetje logisch nadenken en voila ,, doet wonderen.. Iig had het de levens van velen kunnen sparen. MA valt dus degelijk wat aan te rekenen

    1. Primo

      Je vergeet onze regering, die is namelijk ook schuldig gezien de voorkennis die zij hadden en niet deelden.

      1. CJD

        Uiteraard !!

      2. Mar

        Als Nederlandse staat had verordend, dat er niet meer boven het gebied in de Oekraïne gevlogen mocht worden, hadden alleen de Nederlandse vliegmaatschappijen zich daaraan moeten houden.

        MH17 was een vlucht, uitgevoerd door Malaysia Airlines uit Maleisië.

        1. Primo

          Bij elke vlucht dient een vliegplan in te worden gediend bij de luchtverkeersleiding, en laat dit orgaan nu is een staatsorgaan zijn.

          Dus de Nederlandse Staat is wel degelijk medeverantwoordelijk gezien de voorkennis die zij bezaten!

        2. W.H.J. Reiss

          Co-Sharing met KLM !
          Niet wegkijken, daar zijn wij in NL al kampioen in !

        3. Laetitia

          Helemaal gelijk. Het plan van DDS is om Nederlandse regering helemaal onderuit te halen ten koste van alles, zelfs ten koste van nederland. Een doel voor ogen kabinet struikelen!!!! Nieuwe verkiezingen en omhoog werken van die twee ex-PVV’ers.
          Onafhankelikke journalistiek?!?!?!?

  7. Chef-70

    April is het nieuwe juli. En “waarbij 198 mensen om het leven kwamen”? Volgens mij waren het er iets meer. Geweldige journalistiek weer.

  8. Anna

    VS werkt samen met Rechte Sector.Deze neo-nazi’s en VS militairen werken nu officieel samen met het leger van Kiev. Volgens de VS is er maar één schuldige, de Russen. We moeten de schuldigen eens gaan zoeken bij de VS en de neo-nazi’s van Rechte Sector. Waarom zijn de Amerikanen bevriend met Rechte Sector die oorlog blijven voeren met Rusland. De neo-nazi’s zijn van oorlog voeren niet vies zo ook niet van het gebruik van Buks. Kiev stikt van de Buks en liet het hele vlieggebied wagenwijd open ondanks dat er al tientallen vliegtuigen waren neergeschoten. Waarom eigenlijk? Bij de Amerikanen sijpelt het bloed van hun handen. Friedman (Stratfor)heeft gelijk “al deze ontwikkelingen hebben als doel twee potentiële concurrenten Rusland en EU ten val te brengen’. Heel dat onderzoekt stinkt naar rotte vis.

    1. toetssteen

      @Anna
      Right sector is een socialistenclub. Het verwarrende zit het in het woord ”right”. Het ware beter als men het zou vertalen zoals het is: juiste.
      In feite gaat het om een soort ‘lichtend pad’, puur socialisme.

      1. CJD

        Onzin toets. In het Oekraïnse taal heet dit clubje letterlijk Prava sektor. prava = rechts. Blijkbaar vinden fascisten en nationaal socialisten zich zelf niet al te links, wat voor onbenullig libertariers ook over mogen vinden

  9. W.H.J. Reiss

    Op GeenStijl nu een compilatie van de Nederlandse incompetente kliek, die schuld hebben aan de dood van 300 mensen ! Regering Rutte heeft alles gedaan om hun betrokkenheid te bedekken ! 6 Ministeries late U liever doodgaan, want direct betrokkenen zijn toch geen immigranten waar alles voor gedaan wordt ! Bedankt VVD en PvdA voor jullie incompetentie met 300 doden als gevolg !!! Goed bezig, ga vooral door met jullie werk !

    1. toetssteen

      @Reiss
      Er waren op dat moment en vrijwel op dezelfde plek 4 vliegtuigen in de lucht. Lufthansa, Air India, Singapore Airlines en het noodlottige toestel. Alle vier hadden een even grote kans om uit de lucht te worden geschoten.
      Inzake Singapore Air weet ik uit eigen ervaring dat ze al in geen maanden meer over deze route vlogen. Ook niet nodig. Korter?
      Ik ben vanmorgen komend vanuit Singapore op Schiphol geland. De route? Houdt u vast, via Moskou en Berlijn. De meesten zouden zeggen dat is toch veel langer vliegen, kost meer brandstof… Nope, binnen 13 uur stond het toestel met een heel aardige kruissnelheid gewoon met de wielen aan de grond op Schiphol. Sterker op de heenvlucht over Turkij met een stevige staartwind waardoor het toestel soms boven de 1000 km per uur kwam, maakte niet dat we eerder op Changi landden.

      Lees dat de snelheid die een toestel ontwikkelt niet recht evenredig hoeft te zijn aan de afgelegde mijlen.

      1. W.H.J. Reiss

        Het gaat om het feit: Ze draaien om de waarheid heen. Ze liegen er zelfs over, terwijl Rutte de onderste steen boven wil halen. PvdA en VVD, ze lopen over de doden heen voor hun eigen hachje !
        .
        Ik vlieg met China Air (Taiwan) over Oostenrijk, Turkye. Duur heen BKK = 11.40 uur.

        1. toetssteen

          @Reiss
          Ik mag hopen dat je weet dat het aanvliegen op Singapore nogal wat tijd vergt. If not, kan me niet schelen ook.
          Over Moskou en Berlijn is gewoon gassen op 12 km hoogte. Turbulentie en dus oponthoud zit hem juist in wateroppervlakten.
          Twiwan kan dus geheel over land, probeer dat maar te doen bij Singapore.

          Oh, het kan, maar dan maakt het toestel wel zulke capriolen dat geen passagier dat gaat waarderen boven de Straat van Malakka.

  10. Bes Tolen

    In een oorlog is de eerste, die sneuvelt de waarheid.

    In de Joego Slavische oorlogen van de negentiger jaren was het dagelijks propaganda voor onze TV’s.
    Beweerd werd dat Serviërs vanuit de bergen achtenzestig mensen op de markt in Serajewo hadden doodgeschoten. Die bewering was voor Amerika en de NATO voldoende om aan de oorlog deel te nemen om de Bosnische moslims te steunen. Op dezelfde dag nog gaf de Senaat met één stem verschil toestemming. De Franse generaal van de blauwhelmen (VN) was er van overtuigd dat de moslims hadden geschoten. Wat van het hele verhaal te denken?

  11. Ruud562

    “De NOS heeft iets gedaan: de gegevens van flightradar24.com geanalyseerd. Uit die gegevens blijkt dat, waar er in februari en maart nog zo’n 100 vluchten per dag boven het oorlogsgebied vlogen, dit in april gestegen was tot 155.”
    Nou en? Wil de NOS ons nu overtuigen dat onze regering en vliegtuigmaatschappijen geen enkele blaam treft ondanks dat ze tegen willens en wetens in hun toestel over actief oorlogsgebied lieten vliegen? Schei toch uit met die volksverlakkerij! Vliegtuigmaatschappijen weten donders goed waar het onveilig vliegen is, de regering idem! Het gaat puur om het economisch belang, en dat is in het geval van de MH 17 nou net verkeerd gegaan, gewoon verkeerd gegokt! Wel ten koste van.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.