NS handhaaft op Rotterdam Centraal: 200 zwartrijders beboet in één weekeinde

Een einde aan de zwartrijders.

Een paar dagen geleden kondigde de NS aan dat alle poortjes op Rotterdam Centraal per direct dicht zouden gaan. De reden: agressieve zwartrijders mishandelden de ene na de andere NS-medewerker, en dat was het vervoersbedrifj nu echt goed zat.

Het goede nieuws is dat de NS ook meteen is begonnen met handhaving (anders zou er ook maar weinig overblijven van die maatregel). Citaat:

In het eerste weekeinde dat de NS-poortjes op Rotterdam CS gesloten waren, heeft de NS op dat station zo’n tweehonderd boetes uitgedeeld. Tien hiervan waren voor reizigers die over de poortjes heensprongen, de andere boetes waren voor zwartrijders.

Medewerkers van de NS gaan de komende tijd op Rotterdam CS extra controleren op mensen die uit baldadigheid of met de intentie te gaan zwartrijden over de poortjes heenspringen. De klemtoon komt te liggen op de uren dat er veel uitgaanspubliek op de been is, aldus een woordvoerder van de NS.

Op het moment staan medewerkers van de NS bij de poortjes te posten om zwartrijders eruit te pikken. Ik hoop dat ze blijven volhouden. De strijd tegen agressieve zwartrijders is er een van lange adem. Maar de aanhouder wint. Dit zijn de bedragen die zwartrijders moeten betalen:

De boete voor springers bedraagt 90 euro, maar kan hoger uitvallen wanneer bewakingspersoneel onheus wordt bejegend. Dan volgt een extra boete van nog eens 90 euro. Verder moet 35 euro extra worden betaald wegens het ontbreken van een geldig vervoersbewijs.

Ik vind de boetes eigenlijk nog vrij laag, vooral wanneer zwartrijders zich misdragen tegenover NS-personeel. Die laatste boete mag nog wel een tikkie hoger. Binnenkort worden overigens nog eens de poortjes van 82 NS-stations gesloten, om het zwartrijden op 90 procent van alle treinritten aan te pakken.

Hartstikke mooi. Als de NS maar niet vergeet dat een veiligere werkomgeving voor medewerkers begint met handhaving.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

13 reacties

  1. CJD

    Waardoor het probleem van zwartrijden definitief is opgelost. Oh wacht, hoe zit het dan met de kleine stations? In elk dorp ook zo’n hek erom heen?

  2. Gielah

    Hoor net dat jonge, lenige zwartrijders gewoon over die controlepoorten héénspringen.
    NS-personeel staat erbij, kijkt ernaar en doet niets.

  3. lauwebal

    Dit is belachelijk. Geen enkel land waar het zo idioot gaat als hier. Je kunt overal stations gewoon binnen lopen. Zou het iets met de multiculturele samenleving te maken hebben?

    1. CJD

      Ik weet niet van welk planeet je vandaan komt maar ik heb behoorlijk veel landen gezien en in geen enkel land waar ik ben geweest kon je een station niet vrij naar binnen lopen

  4. Luctor et emergo

    Mooi zo, consequent blijven handhaven dit en bekeuringen uitdelen aan zwartrijders en springers!

    1. hendrikush

      Handhaven? Je maindrai? Hoe durven ze!
      Dit is discriminatie tussen goed en slecht.
      We gaan in principe uit van ieders goede bedoelingen.
      Je kunt toch niet zomaar de hekjesspringers en zwartrijders beschuldigen van kwade opzet.

      1. hendrikush

        Je maintiendrai.

  5. Dennis_WSPK

    In veel landen zijn álle stations hermetisch afgesloten en is het onmogelijk over de poortjes te klimmen of ze open te beuken. Als je dat bijvoorbeeld in Japan probeert, lig je in 10 seconden op de grond met 5 bewakers bovenop je. En zo hoort het ook.

    Ik reis regelmatig met de metro. Op mijn vaste instap-station zie ik het dagelijks gebeuren : licht- of donkerder getinte mensen, jong én oud, beuken keihard de poortjes open en gaan stoïcijns naar het perron.
    Soms het poortje lam en defect achterlatend.
    Nog onlangs kwamen twee Somalische pinguinvrouwtjes aanwaggelen. Eentje had een kaart, de ander kwam dicht tegen haar aanstaan en met zn tweeën waggelden ze naar binnen, op één kaart dus.

    Het probleem is eenvoudig oplosbaar. Veel meer poortjes, óók op kleinere stations. Verder zó maken dat er overheen klimmen of openbeuken onmogelijk is.
    Laat ze er hun schouder of arm maar op breken, dan doe je het nooit meer.

    En ja, de multikul-samenleving is hier debet aan. Gezien mijn vele reizen met het OV kan ik veilig stellen dan 90 % van de poortjesbeukers allochtonen of negers zijn.
    Ook de zwartrijders die in de metro betrapt worden zijn vrijwel zonder uitzondering gekleurd. Ze rijden niet alleen zwart, ze hebben zelden een ID bij zich en zetten altijd een enorme grote bek op tegen de controleurs.
    Kwestie van totale onaangepastheid en een schokkend gebrek aan normen en waarden.
    Met dank aan de politiek en hun wegkijkgedrag !

  6. Ruud562

    Inderdaad Dennis, en je ziet het wangedrag van de door jou genoemde groepen niet alleen in het ov, maar ook ver daarbuiten getuige onder andere het programma Opsporing verzocht en een blik in onze gevangenissen. Mede debet hieraan is onze rechtspraak, die gebaseerd is op puur Hollandse gedachtegangen (onder andere het resocialiseren) en een volkomen (politiek gestuurde) naïviteit c.q. misplaatste politiek correctheid. Waardoor dus de plank in deze multiculturele samenleving volledig wordt én is misgeslagen. En de grenzen blijven nog steeds wijd open….!

    1. Mart

      Grenzen sluiten zal weinig helpen nog.Ze telen als konijnen.

  7. Ruud562

    En wat die NS-poortjes betreft: onbegrijpelijk dat men op CS Rotterdam van die lage exemplaren heeft neergezet, terwijl elders in Rotterdam de toegangspoorten wel een manshoogte hebben. Duidelijk dus dat Rotterdam niet betrokken is geweest bij de keuze van die te lage poorten, anders hadden er vrijwel zeker effectieve exemplaren gestaan.

  8. Brave Hendrik

    Ik vrees dat het innen van die boetes veel meer gaat kosten dan dat die boetes opleveren. Veel boetes zullen oninbaar blijken, want een zwartrijder zal zelden genoeg geld hebben om die boetes te betalen. Dat gaat de poortjesspringers dus niet afstoppen (kale kip en veren plukken verhaal).

  9. Mart

    Niet betalen, dan de bak in na een teidje.Zo gaat dat hier in Brasil tenminste.Buurjongeman ”vergat” enige jaren allementatie te betalen voor een vrouwtje met een kind door hem verwekt.Werd vorige week opgehaald door de FEDS, zal hem voorlopig wel niet terug zien.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.