ING en Rabobank: betalen met je smartphone gaat contant geld en pinpas vervangen

Screen Shot 2015-11-06 at 11.16.12
Foto: Screenshot De Telegraaf

Volgens de ING en Rabobank betaalt bijna niemand over een paar jaar nog met contant geld of zelfs met een pinpas. In plaats daarvan maken we binnenkort allemaal gebruik van de mobiele telefoon om producten of diensten aan te schaffen.

Dat zou allemaal blijken uit proeven met smartphone-betalen.

De Telegraaf legt uit:

ING begon deze zomer met een proef om 5000 klanten contactloos te laten betalen via smartphones. Nu kondigt de bank aan dat voor het einde van het jaar meer dan een half miljoen rekeninghouders in de winkel of het café met hun mobieltje kunnen afrekenen.

 

Deelnemers aan de proef hadden gewoon de mogelijkheid om met hun pinpas of contant geld te betalen, maar in verreweg de meeste gevallen deden ze dat niet meer toen ze in staat waren om af te rekenen met behulp van hun mobiele telefoon. Die heb je immers continu bij de hand; je neemt je telefoon overal mee en hoeft dus geen extra moeite te doen om af te rekenen. Ook hoef je niet naar een pinautomaat te gaan om daar contant geld te pinnen.

Nee: het is contactloos, razendsnel, en de risico’s zijn beperkt. Gevolg: er werd massaal van gebruik gemaakt.

Woordvoerder Mandy van der Bent van ING legt uit: “Tijdens de proef bleek het gebruik opvallend hoog. Je hebt je mobieltje namelijk al vaak in de hand waardoor je razendsnel betaalt.”

Vanwege het enorme succes van de proeven van ING en Rabobank heeft ABN Amro laten weten dat het na de jaarwisseling ook met een app komt waarmee klanten onmiddellijk, contactloos kunnen betalen met hun smartphone in plaats van met hun pinpas of contant geld.

Wat vind jij van deze proeven? En ben jij van zins om de smartphone-app te gebruiken als je daartoe in staat bent?


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

6 reacties

  1.   

    Ik ben niet van plan ooit een smartphone aan te schaffen.

    1.   

      Waarschijnlijk kun je op sommige adressen altijd met voedselbonnen blijven betalen.

    2.   

      Maar dan valt het plannetje van ING en Rabobank in het water !

    3.   

      Helemaal met Gielah eens. We zijn door de gsm en smartphone zo gewend geraakt dat we altijd bereikbaar moeten zijn en als de planning onverhoopt anders loopt, dat we de ander dan daarvan direct op de hoogte moeten brengen. Maar het leven valt niet te perfect plannen en dus zijn we tegenwoordig constant bezig onze gewijzigde plannen aan elkaar door te geven. Het is veel relaxter om weer wat meer geduld te hebben en je te laten verrassen door wat er gaat gebeuren.
      Ze kunnen me wat.

      1.   

        Je kan je smartphone, of het geluid ervan, ook gewoon uitzetten hoor, als je niet bereikbaar wil zijn. Verder vergeet je dat bellen maar één van de vele functies van het ding is. Betalen is binnenkort een van de andere.

        Gielahs opmerking doet me denken aan de klacht van een select groepje klanten van een kantoor waar ik ooit werkte. De klacht was dat in sommige gevallen een email-adres vereist was als contact: deze klanten eisten dat een telefoonnummer ook tot de mogelijkheden zou moeten behoren: zij hadden (nog) geen internet.
        Een bijna gepensioneerde collega van me vertelde me toen dat hij veertig jaar daarvoor soortgelijke problemen had ondervonden met een paar mensen die nog steeds geen telefoon hadden, en het recht opeisten om per post te worden benaderd, in plaats van per telefoon.

        De technologie schrijdt voort. Verzet heeft geen zin. Gielah, koop die smartphone, mis die boot niet voor het te laat is. U bent verstandig genoeg om te ontdekken hoe hem naar uw hand te zetten.

    4.   

      Binnenkort heb je een smartphone (of een tablet) nodig om Sesamstraat nog te kunnen zien. Dan ben je mooi gesjochten.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!