Belachelijk: appen op de fiets wordt verboden zodat het kabinet de staatskas kan spekken

Deze jongedame kan binnenkort een boete krijgen. FaceMePLS (bron: Flickr)
Foto: Dit mag dus niet van verkeersminister Schultz. Maar filmpjes maken achter 't stuur van een bus: thumbs up! (bron: Flickr)

Nederland is steeds meer bedreven in het voeren van symboolpolitiek. Niemand die er iets aan heeft, maar Vadertje Staat denkt dat het een positieve impact op zijn imago heeft. En daar gaat het om.

Knettergek. Anders kan ik dit niet noemen:

In veel landen is het al verboden, en nu is ook Nederland aan de beurt: appen op de fiets wordt strafbaar.

Minister Melanie Schultz van Verkeer is met wetgeving bezig om dit verbod erdoor te krijgen, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Schultz zei in mei al dat ze wilde onderzoeken of een verbod op mobiel bellen en appen op de fiets haalbaar is.

Zo’n verbod is ongetwijfeld haalbaar, Melanie. De andere partijen in de Tweede Kamer zijn immers altijd te vinden voor wat loze symboolpolitiek. Daardoor kunnen ze net doen alsof ze problemen bestrijden terwijl ze feitelijk volstrekt nutteloos zijn. Als de politiek iets is dan is het één grote theatervoorstelling.

En Schultz is er nog niet een appverbod: ze willen  bellen op de fiets óók aan banden leggen. Wat haar betreft mag dat alleen nog handsfree, oftewel met oordopjes. Een fietser die zijn telefoon in zijn hand heeft wordt mogelijk dus opeens aangehouden door de politie.

Volgens Schultz is het verbod bedoeld om met name jongeren tegen zichzelf in bescherming te nemen. Zij zouden namelijk regelmatig ongelukken hebben op de fiets omdat ze appen. Maar wat blijkt uit de daadwerkelijke cijfers? Nou, lees maar mee:

Mensen van 75 jaar of ouder verongelukken het vaakst bij een ritje met de fiets. Het CBS heeft becijferd dat 954 fietsers om het leven kwamen tussen 2011 en 2015 en 40 procent van die slachtoffers was 75 jaar of ouder. In Noord-Brabant kwamen de afgelopen vijf jaar de meeste fietsers (167) om het leven.

Bejaarden van die leeftijdsgroep zijn ruim in de minderheid in ons land, maar vormen dus 40 procent van de fietsdoden. Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt? Zitten ze de hele dag met hun smartphone in hun hand op de fiets? Appen ze zich kapot? Scrollen ze druk op Facebook terwijl ze hun ogen eigenlijk op de weg moeten houden?

Natuurlijk niet. De meeste ouderen hebben helemaal geen smartphone en het handjevol hoogbejaarden dat wel zo’n computer-telefoon heeft gaat er buitengewoon voorzichtig mee om. Deze mensen hebben ongelukken omdat ze oud zijn, alles niet meer goed overzien, en te langzaam reageren. Daarom zijn zij vaker het haasje dan andere leeftijdsgroepen, waaronder jongeren.

Als Schultz mensen echt tegen zichzelf wilde beschermen en het aantal fietsdoden wilde verlagen zou ze dus oproepen om het verboden te maken voor mensen van 75 jaar of ouder om te fietsen (waar ik overigens ook op tegen zou zijn). Dat ze dat niet doet betekent dat ze dit app- en belverbod niet heeft verzonnen om die zogenaamd mooie redenen, maar puur en alleen om de staatskas snel weer even te spekken.

Overigens word ik sowieso een beetje moe van dit soort betutteling door de overheid. Er zijn heel veel dingen die niet goed voor ons zijn of in ieder geval risicovol. Dat betekent niet dat je al die zaken moet verbieden. Laat mensen toch eens met rust. Je kunt alle risico’s niet wegnemen moet dat ook helemaal niet proberen. De vrijheid van het individu is belangrijker dan een kans van 0,0000001% dat iemand een dodelijk fietsongeluk heeft.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

14 reacties

  1.   

    Wat een ‘dom’ stukje flauwekul! En verder maak ik er geen woorden over vuil!

  2.   

    Had een paar weken geleden een jonge dame op de fiets druk met haar mobieltje, verloor de macht over haar fietsstuur en pal voor mijn auto, vol in de remmen, hart in de keel, gelukkig, net niet onder mijn auto, (was een 30 km zone). De dame herstelde zich, keerde de fiets al append om en fietste zonder blikken of blozen verder.
    Ik kan, na deze ervaring vol met deze regeling leven

  3.   

    De schrijver komt niet vaak buiten en heeft geen rijbewijs denk ik.
    Zit per dag heek veel op de weg…dit is een gevaarlijk probleem.
    Direct afstraffen met een hoge boete…als jij als automobilist een fietser die zit te appen voor je wielen krijgt word je waarschijnlijk deels of geheel aansprakelijk gesteld.
    Wat pesten is is op snelweg achter een brug staan met je cameraatje en flitsen op een paar kilometers per uur.

  4.   

    Het is net zo als met roken en drinken allebeide slecht voor de gezondheid en kost de gemeenschap miljarden aan gezondheidszorg. Maar de accijnsinkomsten uit alcohol, brandstof en tabak zijn uiteraard van harte welkom bij de graaierige overheid, deze dubbele moraal wordt goed zichtbaar door bijv. geen reclame voor tabak maar wel voor alcohol. Wat mij betreft appen ze zich maar helemaal suf op de fiets of waar dan ook.Want deze gewoonte van de smartphone-zombies krijg je er toch niet meer uit, trouwens de nationale politie komt medewerkers te kort. Iets bedenken en een nieuw wetsvoorstel maken is één ding maar de handhaving hierop is hetzelfde bij de overheid die niet eens instaat is om een pis-party in een brouwerij te houden…

  5.   

    Ook een slecht kabinet kan nog wel goede besluiten nemen. Dit is er zo een. Appen in het verkeer is een gevaarlijke bezigheid, dat begrijpt een kind. Voor de app-er zelf, maar ook voor andere verkeersdeelnemers.

  6.   

    Je moet eens afleren, Michael, om ieder idee waar je heet niet mee eens bent meteen ‘knettergek’ te noemen.
    Dat leidt tot woordinflatie. Er bestaan inderdaad ideeën die knettergek zijn maar er zijn er ook zoals dit waarbij je bij enig nadenken er toch de goede kanten van ziet.

  7.   

    Ik ben voor een totaalverbod op het gebruik van de mobiel op de fiets. Speciaal fietsers met oordopjes in zijn een gevaar, want die verliezen contact met hun omgeving.

    Op de fiets kun je makkelijk even ergens veilig stoppen om te bellen of appen.

  8.   

    “Vooral onder jeugdige fietsers is appen
    gevaarlijk. Bij 20% van de ongelukken
    met fietsers tussen 12 en 24 speelt het
    mobieltje een rol.”

    Dat is op zich al reden genoeg om appen op de fiets te verbieden. Ter vergelijking: bij een kwart van de dodelijke ongevallen in het verkeer was er alcohol in het spel. Er is gelukkig NIEMAND die “knettergek” vindt dat de overheid er problemen mee heeft als mensen dronken achter het stuur zitten.

    Het volgende probleem dient zich dan meteen aan: hoe het app-verbod te handhaven? In mijn stad fietst driekwart zonder licht, en scheurt 80 procent van de brommertjes met een opgevoerd voertuig. De politie staat erbij en kijkt ernaar.

    1.   

      @ Beukman

      U beukt; “In mijn stad fietst driekwart zonder licht, en scheurt 80 procent van de brommertjes met een opgevoerd voertuig. De politie staat erbij en kijkt ernaar.”

      U merkt zeer terecht op dat het in uw stad een grote chaos is. Gelukkig ziet u zelf in dat er wat aan moet veranderen.

  9.   

    Dat de smartfoners zichzelf ten barsten rijden, heb ik geen enkel probleem mee, maar dat ze anderen voor hun leven ongelukkig kunnen maken, daar heb ik wel problemen mee.
    Dus niet alleen telefoneren op de fiets of scooter verbieden, maar ook de oortjes.
    Met “dichte” oren ben je een gevaar op de weg.

    Oh ja, de oplossing om autobestuurders het bellen onmogelijk te maken, is zo simpel.
    Een chip in het stuur, met het bereik van 1 meter en het probleem is opgelost.

  10.   

    Ik ben het vaak met je eens maar hier moet je even beter onderzoek doen Michael. Er gebeuren wel degelijk in vergeleiking met een aantal jaar geleden veel meer ongelukken met kinderen dit omdat ze minder aandacht hebben in het verkeer. (gewoon ook domme ongelukken) De oorzaak is bekend het mobieltje, cijfers spreken voor zich. En je voorbeeld van ouderen wat je aanhaalde gaat ook mank. Die oorzaak is de elektrische fiets. Ik ben er van overtuigd dat door die veel snellere fiets versus het reactievermogen van ouderen dat hoge percentage ongelukken is ontstaan. Onbegrijpelijk (of zijn het belangen?) dat hier nog nooit eerder een bericht over is gepubliceerd.

  11.   

    Onomstotelijk feit dit, dit flikken ze al jaren met rookwaar. Als het zo slecht is waarom word het niet verboden dan? O wacht, dan lopen we natuurlijk accijnzen mis,,, weet je wat? We zetten er afschrikkende teksten op zodat men denkt dat we het beste met ze voor hebben, ze denken zeker dat we met zn alle uit een ei komen ofzo. O en trouwens, een mens dat ziek is levert natuurlijk meer op dan een gezond mens. Uuuuuh……

  12.   

    Ja, appe op de fiets IS gevaarlijk maar dat is zeer zeer zeer (99% zeker) niet de reden dat dit verbod word ingevoerd.

  13.   

    Fietsers zonder licht, geven geen richting aan, rijden waar dat niet is toegestaan en waar andere verkeersdeelnemers dat niet verwachten. Handhaving hierop? Ho maar, niet dus!En nu een verbod op appen? Wanneer staat er nu eens een beleidsmaker op die met “beide poten in de modder staat”?. Die niet met onzin- of wel nepmaatregelen komt maar zaken goed aanpakt? Oh, na 15 maart 2017!

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!