Gemeente Hilversum smijt belastinggeld aan tegen PR-campagne met pijnlijke spelfout: ‘Hliversum’

Want niets zegt ‘kom naar ons!’ als een stel PR-bobo’s die niet eens de letters van de naam van hun bloedeigen gemeente in de juiste volgorde kunnen zetten. Toch?

Your tax euros at work. De gemeente Hilversum denkt zich voor toeristen aantrekkelijk te kunnen maken door de naam van hun stad te spellen als “Hliversum”. Want dan heb je het woordje ‘live’, en in de mediastad gaan er elke dag allerlei tv-kanalen live. Slim, toch?

Nee, vooral tenenkrommend natuurlijk:

“Het leek een ontzettend goed plan. Om de gemeente Hilversum wat sterker op de kaart te zetten, gingen drie creatieve bureaus met elkaar om de tafel voor een nieuwe campagne. En die werd vandaag gelanceerd. De woordgrap Hliversum wordt alleen niet door iedereen gewaardeerd.

Is het een ongelooflijke typefout of een geweldige grap die niemand begrijpt? Op sociale media vliegen de grappen om de oren van citymarketing Hilversum die achter de reclamecampagne zit. Projectleider Sieneke Croes is enigszins overrompeld door alle commotie. ,,Laat ik het zo zeggen: er wordt in ieder geval over gepraat. En dat is uiteindelijk de bedoeling.””

Eerlijk is eerlijk: met de massale opkomst van marketingbureaus de afgelopen jaren zien geflopte PR-campagnes inmiddels elke dag het levenslicht. Dat is begrijpelijk, want niet ieder menselijk idee kan een succes zijn.

Waarom deze zet echter wel onvergefelijk is, is ten eerste omdat hier niet één maar drie pr-bureaus hebben gewerkt aan deze typfoutslogan. Was er nu echt niemand bij één van die drie bedrijven die kon zeggen: ‘ja maar jongens, spelfouten zijn geen goede reclame. Laten we toch iets anders doen’?

Het dat is niet eens de belangrijkste reden waarom “Hliversum” echt niet door de beugel kan. De campagne is namelijk gefinancierd met belastinggeld. Hier probeert geen bedrijf zichzelf goed voor de dag te laten komen, maar een onderdeel van de overheid – een gemeente. Dat betekent dat hardwerkende burgers geld hebben verdiend, dat via de belasting heeft overgemaakt aan de overheid, die dat vervolgens verbrast heeft aan mislukte campagnes. Volgens mij is “Hliversum” dus bovenal vooral het beste argument voor een kleine overheid.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

10 reacties

  1. Ni28

    Mislukte woordspelletje. Leuk bedoeld maar als het niet gaat moet je die idee kunnen loslaten. Het ziet er niet uit.

  2. Punt50

    Moeilijk hè Hilversum, beetje scrabble.

  3. FrederikH1

    Hemel, wat ongelooflijk flauw en infantiel van JULLIE: een actie “mislukt” achten vanwege een typefout (heel iets anders dan een spelfout, lui!!!). Ga je schamen. Hebben jullie echt niets beters te doen? Holy Chr.

    1. Ni28

      Het is geen typefout of spelfout. De combinatie met Engels kan gewoon niet. Dus zou een dure reclamebureau het niet moeten doen, toch?

  4. Marija

    @Tim, ik zie regelmatig taalfoutjes in teksten bij DDS en dat vind ik voor journalisten ook niet kunnen.
    De kritiek is wat ver gezocht, dit is geen taalfout maar een woordspeling (denk ik).

    1. Ni28

      Een die niet werkt dus. Welke reclamebureau doet dit? Schandalig!

  5. Phoenix

    Het is wel vreselijk knullig. Kennelijk moest er weer zo nodig aanstellerig Engels in (ja ja, Hilversum is een wereldstad, hoor!). Dan komen 3 bureau’s met elkaar niet verder dan een slechte imitatie van de toch al beroerde slogan “I AMsterdam” (tjonge, wat een originaliteit toch…), waarbij ze ook nog een spelfout nodig hebben om het Engels er toch maar in te krijgen. Wat een afgang.

    Wim

  6. sjun

    Hellversum was ook aardig geweest na de moord op Fortuyn in het lokale mediapark en de kelderende kijkcijfers doordat steeds meer Nederlanders zich op alternatieve media oriënteren om daadwerkelijk op de hoogte te raken met wat er in en rondom hun samenleving gebeurt.

  7. Bes Tolen

    De vraag is waarom de laatste jaren het toerisme extra bevorderd moet worden. Zoals er blijkbaar zoveel bevorderd moet worden door de overheid dat zo wordt voortdurend beweerd zo goed is voor de economie. En dan vooral met het oog op de toekomst. Of zitten er veel te veel lieden op kosten van de gemeenschap van de belastingbetalers burgers alleen maar aan zich zelf te denken? Of hebben ze alleen maar grootheidswaan?
    Globalisering is daarbij in de mode. Het toverwoord en de norm. Van alles. Heel Nederland met het hele onderwijs, de hele gezondheidszorg, het hele leger, alles. Alles over de hoofden van de Nederlandse staatsburgers heen.

  8. Babaji538

    Het fruit hangt niet eens, meer, langer
    aan de wilgen.
    Het zit achter het rode raam.

    Dank u.

    Petra Hermans

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.