‘Flying Dutchman’ Jaap Betsema enige Nederlander in Ultra-4 klasse

BajaDeutschland2015-25_AYA5137
Foto:

Groot, stoer, supersnel en extreem: off-road racen in de zogenaamde Ultra-4 klasse is letterlijk een klasse apart. De enige Nederlander die meerijdt in deze spectaculaire, uit Amerika naar Europa overgewaaide, ‘Koningklasse van de 4X4’ , is de Fries Jaap Betsema (44). In het dagelijks leven directeur/eigenaar van bouwbedrijf de Betsema Groep, gooit hij hoge ogen in de Ultra-4 klasse. Passie met een grote P.

Jaap Betsema raakte circa tien jaar geleden besmet met het 4×4 virus. Hij kocht voor zijn vrouw Monique bij ACS Hilversum een tweedehands Land Rover 90 300 TDI. Jaap dacht bij Charles Serry iets te kunnen afdingen, aangezien er aan de rijderskant water op de mat van de Land Rover lag. Hij reageerde met: “‘Kijk maar eens bij die nieuwe, ligt ook water, hoort zo!’ Charles heeft die eerste 90 fantastisch afgeleverd. Echt een leuk ding was dat.” Maar zijn Monique wilde absoluut niet, dat er met die auto off-road werd gereden en dus ging Jaap op zoek naar een andere 90. Hij vond er één in Haarlem, een 90 V8. Dat werd ook de eerste wedstrijdauto, waar Jaap een aantal jaren de Liebregts Challenge mee reed.

Koningsklasse
Anno 2017 speelt Jaap Betsema inmiddels mee in de Europese eredivisie van het 4X4 racen, de Koningsklasse heet Ultra-4. Hoge sSnelheden van zijn hierbij geen uitzondering in combinatie met het bedwingen van technische obstakels waaronder grote rotsen en rivieren. Zwaarste vorm van offroad wel te verstaan. Een soort Formule-1 van de 4X4.

Extreem
“Ultra-4 komt uit Amerika”, vertelde de enige Nederlandse deelnemer aan de Europese Ultra-4 competitie. “De competitie daar is opgezet door Dave Cole. Hij ging wedstrijden organiseren in de woestijn, waaruit een nationale competitie is voorgekomen. Die wedstrijden in de woestijn heten ‘the King of Hammers’. Ultra-4 is overgewaaid naar Europa. Het gaat om snelheid en het is extreem. Het is de meest extreme vorm van offroad rijden. In Europa vindt de competitie o.a. plaats in Engeland, Portugal, Frankrijk en Italië. Nee, niet in Nederland. Ons land is te klein en ongeschikt voor deze sport, die de ruimte nodig heeft.”

Fire Ant Buggy

Jaap Betsema rijdt de Ultra-4 races met dezogenaamde ‘Fire Ant Buggy’ . Noem het de meest extreme vorm van buggy rijden. Geen auto voor de PC Hooftstraat of om op een mooie zomermiddag mee te flaneren op de boulevard van Zandvoort. Nee, een auto voor het ruige, extreme werk in rauw en ruig landschap. Een paar kerncijfers die voor zichzelf spreken: onder de motorkap ligt een Corvette motor met 570 pk en een koppel van 700 nm. De buggy is ooit gebouwd door D&G Tuning. Het racemonster is ook onder handen genomen door App Racing in Weesp.

De Bowler Nemisis: oorspronkelijk auto van het Dakar Sport Team van Tim en Tom Coronel
September 2017 is Jaap Betsema in een nog hogere versnelling gegaan om ook andere wedstrijden te kunnen rijden dan Ultra-4 competitie. Nieuwste aanwinst is een Bowler Nemisis, een echte oorspronkelijk voor Dakar ontworpen auto om deel te nemen aan bijvoorbeeld wedstrijden in Marokko en Balkan.

Het gaat om een voormalige auto van het Dakar Sport Team van het bekende raceduo Tim en Tom Coronel. De Bowler Nemisis is meegeweest naar Argentinië als ‘back-up auto’ , maar heeft niet daadwerkelijk deelgenomen in het Dakar-avontuur. De Bowler Nemisis is afgeleid van de Range Rover Sport en heeft een 4.4 V8 Jaguarmotor onder de motorkap. Van deze uitvoering van de Bowler Nemisis zijn slechts tien exemplaren gebouwd. Betsema kocht de auto van Rick Aarts, maar liefst twaalf keer Nederlands kampioen offroad rijden.

Meer liters, meer afstand

De Bowler Nemisis betekent dat Jaap Betsema ook kan gaan deelnemen aan langere wedstrijden. “De buggy is meer voor het korte, snelle werk. De buggy heeft een tankinhoud van honderd liter, wat zijn actieradius natuurlijk beperkt. De Nemisis heeft een brandstoftank van vierhonderd liter aan boord, vier keer zoveel. Ik kan nu ook langere wedstrijden gaan rijden. De racerij betekent voor mij pure ontspanning. Ik ben voor een wedstrijd meestal drie dagen onderweg, in het weekeinde uit en thuis. Ik neem afstand van het werk en ik ontmoet heel veel mensen die dezelfde passie hebben. Dat schept een band. De Ultra-4 competitie is een wereld op zich en omdat ik de enige Nederlander ben die aan de competitie deelneemt, valt dat op. Ze noemen mij “The Flying Dutchman”. Het ultime doel is om eens King of the Hammers te gaan rijden in Amerika”.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

2 reacties

  1.   

    nooit van gehoord, maar een race met “MAD MAX-achtige” machines moet wel heel gaaf zijn.

    Benieuwd waar er in Nederland getraind kan worden, overal waar geen huis staat is bijna natura-2000 gebied.

  2.   

    Het gaf mij genoegdoening, om voor een land
    te vechten én strijden, waarin ik oneindig veel geloof.
    Petra Hermans

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!