Heel erg zielig, hoor: ‘De uitdrukking Allah Akbar is besmeurd door terroristische aanvallen!’

In de strijd om het meest onnozele krantenartikel van dit weekend moet dit stuk van de New York Times toch hoge ogen gooien: de Amerikaanse probeert daarin om het blazoen van de uitdrukking Allah Akbar schoon te vegen. Want, zo beweert de krant, het is allemaal niet zo terroristisch als het lijkt hoor!

Op straat tegen kinderen “Allah Akbar” roepen omdat je ze zo schattig vindt, het moet allemaal gewoon maar kunnen als je het aan de New York Times vraagt. In een werkelijk we-reld-schok-kend artikel legt journalist Eric Nagourney uit dat in de Arabische wereld de uitdrukking Allah Akbar helemaal niet wordt gerelateerd aan terrorisme. Nee, daar is het een soort stopzinnetje dat Arabieren constant gebruiken bij elke gelegenheid die ze krijgen:

“The Arabic phrase, which means simply “God is great,” has, it sometimes seems, become intertwined with terrorism. But for Mr. Hellyer and other Muslims, Allahu akbar is so commonplace a saying as to be utterly unworthy of note. “It’s quite an innocuous expression,” he said.

“Something good will happen and people will say, ‘Congratulations’ — and they will proclaim God’s greatness as a way of recognizing what they see as the divine blessing,” said Mr. Hellyer, a scholar of religion and politics at the Atlantic Council who lives in London.”

Dus mensen: niet meer zo schrikken als iemand ‘Allah Akbar’ roept. Hoogstwaarschijnlijk gaat het gewoon om een huis-, tuin en keukenmoslim die je alleen komt vragen of je het ook zo’n lekker weertje vindt.

Tja. Zoals eigenlijk altijd: het draait om de context. In de Arabische wereld is het zeker waar dat de term ‘Allah Akbar’ niet per sé gelinkt is aan terroristische aanvallen (alhoewel terroristen ook in Midden-Oosten dol zijn op de uitdrukking), maar wat de NY Times niet lijkt te snappen is dat wij hier in Europa en de Verenigde Staten niet leven in gebieden waar het Arabisch een gangbare taal is. Voor zover Arabische uitdrukkingen hier zijn aangeland, is dat met een specifieke reden gebeurd. Voor de uitdrukking ‘Allah Akbar’ is dat: terroristen die hier aanslagen pleegden, gebruikten de frase als laatste zin voordat ze zichzelf opbliezen of hun AK47 leegschoten. Zo hebben we de term leren kennen.

Is het dan gek dat westerlingen bij die goddelijke aanheffing ogenblikkelijk denken aan terreur, dood en verderf? Nee, helemaal niet. Neem het mensen dus ook niet kwalijk als die zin in Europese en Amerikaanse contreien een sterke negatieve en agressieve connotatie heeft meegekregen. Dat is niet de schuld van islamcritici, islamofoben, of één van die andere namen voor mensen die terroristische aanvallen spuugzat zijn. Nee, geef de schuld aan de terroristen die deze term op zo’n inktzwarte manier introduceerden bij de inwoners van het Westen. Wellicht is dat onwenselijk en misschien kan je het zelfs sneu voor gematigde moslims noemen. Maar buiten kijf staat: Allah Akbar betekent in Europa en de VS gewoon dood en verderf.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en word lid van onze spiksplinternieuwe Facebookgroep!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

25 reacties

  1. Nasrani

    In de VS zijn de ‘leftist’ zeer actief bezig de maatschappij te ontwrichten met dit soort onzin.in Nderland zijn de doppertjes en guusjes daar voorbeelden van. Over 10 jaar kunnen we deze infantiele periode op ons gemak evalueren en met het schaamrood op de kaken concluderen dat we wat naïef zijn geweest.

  2. Ritter

    Ook de linkse media in de VS probeert de islam als “vreedzaam” voor te stellen en heeft de verdediging van de islam op zich genomen.

    Precies hetzelfde dus als de linkse Nederlandse media.

    Vooral omroepen als CNN en NBC en kranten als Wapo en NYT zijn grote islam verdedigers geworden.

    De werkelijkheid is natuurlijk dat voor moslims Allah Akbar ook een strijdkreet is. Zie onderstaande video. En dat ook voor gewone moslims en niet alleen voor z.g “extreme moslims”.

    Kijk maar naar b.v YouTube. Talloze “Allah Akbar” video’s.
    https://www.youtube.com/watch?v=3TYGdTTX9C8

  3. Ritter

    Tapper van CNN probeerde ook de verdediging van “Allah Akbar” op zich te nemen en voor te stellen alsof het “Allah Akbar” iets moois is.

    Dit alles na de aanslag met de auto in New York door een moslims.

    Maar mensen zijn natuurlijk niet gek en Tapper kreeg felle kritiek op zijn pogingen leugens te verkopen over de woorden “Allah Akbar”.
    ———————

    Very Jake News: Tapper Melts Down over Criticism of Inaccurate ‘Allahu Akbar’ Comments
    http://www.breitbart.com/big-journalism/2017/11/02/tapper-melts-criticism-inaccurate-allahu-akbar/

  4. marco1

    Niet alleen allah akbar de gehele islam is erdoor besmeurd.

    1. Kodi

      Jihad/terreur is onlosmakelijk verbonden met de Islam.

  5. sjun

    In de islamitische overleveringen staat opgetekend dat Mohammed groot werd door middel van terreur.

    Bukhari:V5B59N512
    Hij zei; ‘Allahu Akbar! Khaybar is vernietigd. Wanneer wij vijandig gebied naderen dan zal degenen die gewaarschuwd zijn het kwaad ervaren.’
    Toen kwamen de bewoners de straten opgerend. De profeet had hun mannen gedood. Hun kinderen en vrouw werden gevangenen genomen.

    Bukhari:V9B87N127
    Profeet Mohammed zei; ‘Ik heb het talent voor een welsprekende toespraak en overwin met terreur.

    Bukhari: V5B59N516
    Wanneer de profeet Mohammed oorlogen voerde of mensen overviel hieven wij onze stem en riepen: Allahu Akbar-! Allahu-Akbar! [Allah is de grootste] Enkel Allah heeft het recht om aanbeden te worden.

    Bukhari:V5B59N290 en Bukhari:V5B59N333
    Zubair zei; ‘Ik viel aan met mijn speer en doorboorde zijn oog. Ik zette mijn voet op zijn lichaam om het speerpunt uit zijn oog te trekken, maar zelfs dan moest ik veel kracht gebruiken. Later vroeg de boodschapper naar deze speer en ik gaf de speer aan hem.’

    Bukhari: V5B59N397
    De apostel van Allah hief na het eerste deel van het ochtendgebed zijn hoofd en zei; ‘O Allah! Vervloek die-en-die en die-en-die. Nadat hij het kwaad op hen had ingeroepen, openbaarde Allah… uw Heer zal als een wind duizenden engelen op paarden sturen als goede boodschap om de overwinning zeker te stellen. Hij zal lichaamsdelen van de ongelovigen afsnijden en hen een nederlaag toebrengen zodat zij zich gefrustreerd terugtrekken. Allah is barmhartig en vergevingsgezind.

    De zich nu ook in Europa openbarende vruchten van islam zijn dus niets nieuws onder de zon voor wie zelf bekend is met koran, hadith en soenna. Wie daar ook bekender mee wil worden om de bestaande nieuwspraak via de geregisseerde massamedia te kunnen weerspreken kan hier eens beginnen https://is.gd/oL8zPN

  6. corfo

    Waarom praat men toch steeds over “terroristische aanvallen” ?
    Het zijn aanvallen van moslims op andersdenkenden, álle moslims wensen hetzelfde : “Weg met álle andersdenkenden !” Omdat de meeste moslims te laf zijn om een aanval te plegen óf te stom om er één te organiseren, zijn er maar enkelen die wél een aanslag plegen, onder het uitroepen van : “Ali’s Hakbar” c.q. “Ali’s Snackbar”.
    “Goede” moslims, ze zullen best wel bestaan, ik heb ze echter nog niet ontmoet !

  7. monach

    ‘Allahu akbar’ = ‘Sieg heil’

  8. buitenbeentje

    Islam is geweld en terreur van de wieg tot het graf. Het begint al met het verwijderen van de voorhuid en eindigt bij de dood, het liefst als martelaar. De Koran predikt niets anders als geweld tegen iedereen die niet in het gareel loopt, er is altijd wel een reden om geweld te gebruiken tegen een overgrote meerderheid van de mensheid, over dieren maar niet eens gesproken.

    Jood, ongelovig, vrouw, sla er op. Allah Akbar. De term is besmeurd met bloed en niet alleen door terroristische aanvallen.

  9. Ni28

    Waarom zou je tegen kinderen op straat Allahu akbar roepen ontgaat mij volledig. Zelfs de orthodoxe christenen zeggen niet tegen hun kinderen god is groot i.p.v. goedemorgen. Het komt omdat onze leven gebaseerd is op de scheiding van kerk en staat. Wat voor de moslims een onmogelijke opgave is. Zou dat de voornaamste probleem niet zijn die de integratie in de weg staat? Nu schiet mij binnen dat de voormalige PvdA clochard leider elke ochtend zijn dochtertje bij haar ontwaking de Internationale zingt. Dat is ook een hersenspoeling van andere geloof. Arme kind.

  10. Pedrito

    Allah is niet groot in het woord, maar zorgt slechts voor het laagste van het laagste in denken en handelen van zijn volgelingen/meeloper. Wei hersens heeft en ze gebruikt zet niet aan tot geweld !

    1. corfo

      2 pedrito.
      “Allah is niet groot in ’t woord” zegt u. Ik zeg : “Allah is piepklein”.
      Als je moordenaars lokt met de “belofte” van 72 maagden na hun dood, ben je pas piepklein en zielig.

      1. Vit

        Als je als verloren gegane ziel in het denkbeeldige paradijs beland heb je daar weinig aan, want zonder stoffelijke attributen en/of hormoonhuishouding maak je niets meer klaar, daarom blijft die maagd van 72 ook onbevlekt. Het klinkt saai dat weet ik maar het is zoooo.

        1. corfo

          @ Vit.
          Ennuhhhh…………..wat zegt u dan van de onbevlekte ontvangenis ?
          Een maagd van 72 is in een islamitische staat bijna ondenkbaar, tenzij zij harder kan rennen dan haar achtervolger.

          1. Vit

            De onbevlekte ontvangenis kwam door een vliegende lul zonder bemanning.

  11. Nasrani

    Allah Akbar is islamitisch! En dus per definitie verwerpelijk en dwaas. Dit soort ideologische uitroepen in het openbaar zouden moeten worden verboden. Zoals Monach al zei: Allah Akbar is het nieuwe ‘sieg heil’. Dat zouden we nu toch ook niet laten gebeuren?

    1. Laaghlandt

      Ik kan beide uitspraken niet met elkaar linken overigens. Maar het zal wel een DDS reaguurdersregel zijn. Heil de overwinning klinkt mij beter dan god is groot…

  12. Vit

    Als zo’n inteelt figuur allah akhbar roept zoek ik iets zwaars om mee te gooien, of het nu mag of niet want zekerheid voor alles.

    1. Nasrani

      Voorzichtig zijn, je weet nooit of het ontploft.

  13. Rosasolis

    Praktisch alles dat uit de koran komt, heeft een kwaadaardig bedoeling tegen ons Westerse beschaving. Allah Akbar wordt vaak geschreeuwd door terroristen gedurende een aanval, of tijdens hun arrestatie kort daarna. Als die terroristen dit term gebruiken,
    bedoelen zij dat HUN idee van God is Groot., Maar dit heeft te maken met het einddoel van de islam, zoals geschreven in de koran. Terwijl ons Bijbel heeft Liefde, Hoop en Troost als rode draad door de oude en nieuwe Testamenten, en vooral in de Psalmen, de koran biedt alleen een losse collectie van haat teksten tegen alles en iedereen die niet moslim is. De strafwetten zijn ongelofelijk primitief en altijd wreed. Er is nooit sprake van vergeving of genade.

    1. Vit

      Die IS barbaren bedenken dan ook de meest creatieve manieren zoals bijvoorbeeld levend verbranden of verzuipen in een kooi, zo ook aan flarden schieten met een kanon of pletten onder rupsbanden.

  14. Dubbele Komma

    Die kreet klinkt pas 1400 jaar. Met minimaal 270 miljoen dode kufaar tot gevolg.

  15. Baaz

    God is groot?

    Allah is geen God, Allah is Hubal en Hubal is een demoon, een maangod.

    1. Laaghlandt

      Gaap…

  16. Adriaan

    “… maar wat de NY Times niet lijkt te snappen is dat wij hier in Europa en de Verenigde Staten niet leven in gebieden waar het Arabisch een gangbare taal is…”
    De NY Times is zijn tijd ver vooruit. De Arabische taal zal wereldwijd gangbaar worden als we nu niet radicaal ingrijpen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.