Eindhoven wil meer geld, omdat de stad de ‘banenmotor’ van Nederland is

De_Bergen08_-_Wilhelminaplein_Eindhoven
Foto: Wilhelminaplein in Eindhoven. Bron: Wikimedia Commons

De fameuze ‘banenmotor’. Blijkbaar staat die ergens op de zolder bij de overheid, maar ook in Eindhoven in het stadhuis. Eindhoven wil namelijk dat er meer geïnvesteerd wordt in de Brabantse stad, omdat het een trekker is van de Nederlandse economie

Jorritsma rekende Elsevier Weekblad.nl voor dat Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht – de zogenoemde G4 – boven op de uitkeringen uit het Gemeentefonds forse bedragen van het Rijk krijgen toegeschoven. ‘Het gaat om bijna 200 euro per inwoner per jaar,’ zegt Jorritsma. Eindhoven voelt zich achtergesteld: ‘Wij krijgen een schamele 1 euro en 58 cent per inwoner.’

Hier ligt al een denkfout, want Jorritsma heeft als presumptie dat de overheid een economie kan aanjagen, stimuleren, of direct verbeteren door interventie. Op de lange termijn is dit een verkeerde gedachte, want het gaat om de institutionele kaders die je creëert voor de gemeente, bedrijfsleven, en de lokale economie. Het vragen om geld van de nationale overheid is niets meer dan subsidieconcurrentie. Niets nobels aan en vooral een perverse consequentie van een economie geleid door de overheid. Concurreren om de belastinggeld van hardwerkende burgers.

Wil Eindhoven talent aantrekken? Laat de overheid dan terugtrekken en de belastingen verlagen. Laat het meer vrijheid en ruimte geven aan de lokale economie en bedrijvigheid. Hoe meer ruimte en vrijheid, hoe sterker de innovatie.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

5 reacties

  1.   

    Het lijkt me, Lars,
    evenmin van scherpte getuigen
    om te beweren, dat een scherpheid
    binnen of buiten een proces
    zou liggen!
    Petra Hermans

  2.   

    040 was gezegend met een linkse coalitie, waarin PvdA, GL en SP goed vertegenwoordigd waren. Toen dat aantrad was er een goed financieel beleid en er waren behoorlijke reserves.
    In 4 jaar tijd heeft die coalitie al dat geld verkwist aan linkse hobby’s en een begrotingstekort.

    Dan hebben we een beetje achtergrond bij dit verzoek van 040.

    1 ultieme linkse hobby is het collectiviseren van het vervoer. Dus de infrastructuur voor auto’s werd flink afgebouwd ten gunste van Hoogwaardig Openbaar Vervoer.
    Op veel doorgaande wegen staat het verkeer dan ook vast in de file, terwijl daarnaast een lege busbaan ligt. En ook HOV levert weinig op, omdat een bus altijd via een uitgebreide omweg van A naar B gaat en vervolgens bij elke holle boom stopt om mensen in en uit te laten.

    In het centrum worden steeds meer wegen afgesloten en parkeren wordt duurder.
    Terwijl dat centrum op zich een troosteloze combinatie is van oorlogsschade uit WOII en een volkomen mismanagement sindsdien.

    B&W van 040 moet zelf orde op zaken stellen en haar toekomst bepalen. Met het huidige beleid worden de problemen alleen maar groter en wordt deze gemeente een financieel bodemloze put.

    1.   

      Koos.
      Klopt helemaal.. En dan niet te vergeten dat ze jaren geleden goed geboerd hadden met verkoop van kte en nre dat heeft ze destijds honderden miljoenen opgeleverd. En nu idd hebben we de eer om de enige waarschijnlijk in Nl te zijn waar plaatselijk links wordt gereden. Zijn echt hachelijke situaties. En het milieu is er niet mee gediend. Wachten voor rood licht voor een lege busbaan. Dan also beleid qua vergunningen. Afwijzing parkeerplaats kost je hier 1200 euro. Waar invalide diverse gemeenten gratis parkeerkaart en plaats krijgen. Hier 600 voor de paal en 111 voor de kaart verlenging. Wel bed bad brood. En als je aankomt voor iets toverwoord meneer das inkomst afhankelijk. Echt ask voor gewone werkende Eindhovense burger. Die zien ze alleen als een zak met geld.

    2.   

      Grappig, in de VS zag ik aparte “HOV” rijbanen op snelwegen, maar daar staat dat voor “High Occupancy Vehicle”, een auto waar meer dan één persoon in zit. Zo willen ze carpoolen stimuleren: een speciale, hopelijk snellere rijbaan voor carpoolers.

  3.   

    Eindhoven heeft een naam te verliezen op het gebied van technologie. We dreigen te vergeten dat Nederland vooral een traditie heeft als handelsnatie. Met handel kun je meer geld verdienen, als je het goed doet. Dus denk ik dat de ZuidAs beter is voor onze innovatie.

    Op deze rechtse site mag ik gerust de bijna vergeten Balkenende aanhalen, die terugverlangde naar de “VOC mentaliteit”. Voor alle duidelijkheid: de VOC was anno 1606 ‘s wereld eerste multinational, en boekte spectaculaire winsten doordat die een eigen militaire afdeling had om onderhandelingen zo nodig letterlijk en figuurlijk kracht bij te zetten. Dus toen Indonesische inlanders de VOC bij voorbeeld geen monopolie wilde geven omdat dit tegen hun principes in ging werden die snel naar de andere wereld geholpen, want zo konden ze geen geld verdienen.

    Ik denk dat ze in Eindhoven een regiment militairen moeten vestigen dat een moderne variant van de “koop of ik schiet” methode moet introduceren. Lijkt innovatief maar is dus eigenlijk al eeuwen oud.

    Het vereenvoudigt handelsbesprekingen zeer als de wederpartij weet dat een “nee” niet wordt geaccepteerd, maar met geweld wordt beantwoord. Wie niet horen wil moet voelen.

    Vergeleken met zulke methoden verbleekt Donald T. als slappeling. Tweets vullen geen gaatjes.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!