Doden bij onveilige spoorovergangen zijn blijkbaar de schuld van de overheid, belachelijk

Ik vind Nederland een heerlijk land en ik vind dat alles perfect geregeld is. Toch vind ik dat mensen soms te snel kijken naar iemand anders of de overheid, terwijl ze zelf verantwoordelijk waren. Dat geldt ook voor de spoorovergangen. De overheid is blijkbaar verantwoordelijk voor de doden die vallen bij dat soort plekken, terwijl ik mij moeilijk kan voorstellen dat er iets vaags is bij een spoorovergang. Niet overheen rijden of lopen zonder eerst te kijken naar links en rechts. Is dat zo moeilijk?

De Onderzoeksraad voor Veiligheid schrijft in het vandaag verschenen rapport ‘Overwegveiligheid – Een risicovolle kruising van belangen’ dat het ministerie binnen een half jaar met overkoepelend beleid moet komen. Daarmee moet het aantal dodelijke slachtoffers binnen tien jaar zijn gehalveerd. Ook moet wettelijk worden vastgelegd wie welke verantwoordelijkheid en kosten draagt voor overwegveiligheid.

Ik kom misschien nu een beetje harteloos over, maar zo bedoel ik het niet. Wat ik gewoon naar vind, is dat er niet gekeken wordt eerst naar wat mensen zelf kunnen doen. Als mensen bijvoorbeeld zelfmoord willen plegen, dan gebeurt dat toch wel en dan is bijna elk beleid ontoereikend. Daarnaast doen we net alsof de overheid voor elk menselijk aspect moet opdraaien als het slecht uitkomt. Dat is niet logisch en sowieso verwerpelijk.

Dit staat niet op zichzelf, dus als ik theatraal overkom dan komt het daardoor. Het is een ding in Nederland om in eerste opzicht naar de ‘autoriteiten’ te kijken en daarna pas naar de mensen. Alsof de overheid een soort vader is die ons moet behoeden voor de fouten die we kunnen maken.

Persoonlijke verantwoordelijkheid, dat is het meest belangrijke in ons leven. Als we dat niet implementeren in het maatschappelijk leven, dan vervalt die verantwoordelijkheid al heel snel tot puberaal gedrag. Dat moeten we niet willen.

Nogmaals, ik wil niet harteloos overkomen en zo bedoel ik het ook niet, maar het valt moeilijk te ontkennen dat we in Nederland een probleem hebben met het projecteren van ‘verantwoordelijkheid’.

 

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

19 reacties

  1. Ni28

    De perikelen van een verzorgingsstaat. De mate van betutteling is zo hoog dat wij eigenlijk niets eens zelf moeten en kunnen denken. Alles is geregeld en dan kom je opeens bij een niet geregelde spoorovergang. Probleem. Wat moet je dan, eerst links of eerst rechts kijken? Hoe herken ik een naderende trein? Alles is anders geregeld maar hier net niet. Er staat nergens een gebruiksaanwijzing. Wat nu? Met ogen dicht snel doorheen. Op hoop van zegen! Ook voor de treinmachinist.

  2. Diederik van Walsum

    Kort: Niemand anders zijn, behalve de domme slachtoffers zelf die door een trein gegrepen worden, inclusief de zelfmoordgekkies!
    Want hoe simpel is het om geduldig en 10x te kijken voordat je zo’n overgang oploopt om over te steken.
    Bewaakte overgangen…het zegt het al BEWAAKT, als je het hier presteert, dan werken je hersen echt niet goed en ben je niet normaal als je deze negeert.

  3. Diederik van Walsum

    Kort: Niemand anders zijn schuldig, behalve de domme slachtoffers zelf die door een trein gegrepen worden, inclusief de zelfmoordgekkies!
    Want hoe simpel is het om geduldig en 10x te kijken voordat je zo’n overgang oploopt om over te steken.
    Bewaakte overgangen…het zegt het al BEWAAKT, als je het hier presteert, dan werken je hersen echt niet goed en ben je niet normaal als je deze negeert.

  4. Steve Van der Vekens

    Tot later DDS, zo, heb ik weer mijn opgebouwde frustraties kunnen uitten en weer wat bijgeleerd.

    1. struisvogelpolitiek

      Niet voor een trein springen.

  5. Frits Jansen

    DDS begint zelf over “onveilige spoorovergangen”. Dan is het toch logisch dat er iets tegen die onveiligheid wordt gedaan?
    De huidige halve bomen suggereren iets van “er komt wel een trein aan maar op eigen risico mag je nog wel oversteken”. Verder is de trein er niet meteen als de bomen naar beneden gaan, dus als je haast hebt denk je al gauw: het kan nog wel. En dan onderschat je de snelheid van een trein: hij is er zo.
    Zelfmoord? Ik dacht dat suïcidale figuren niet speciaal overwegen uitzochten. Op een station kun je ook voor de trein springen.

    1. nogmaals

      @Frits Jansen
      Voor het eerst een reactie van uw hand waar ik het geheel mee eens ben.
      Misschien komt het door het onderwerp: geen PVV, islam, EU enz.
      Meer van dergelijke reacties svp !

      1. lugar

        Firtslim doet een onelinertje. 😉

  6. Onno

    De foto is helder. Geen sensatie beelden van verkreukeld blik en ambulances. Zo kan het ook.

    1. lugar

      O__O

    2. lugar

      Oversteken of doorrijden wanneer er een trein nadert moet fysiek onmogelijk zijn.

  7. FLP

    De wettelijke verantwoording licht bij de beheerder van het spoor. Punt. Niet anders! Punt. Waarom zijn deze overgangen nog niet beveiligd? – geld !! Het risico van die enkele onvoorzichtige oversteker is het geld niet waard. Dus je zal maar een kind hebben die dagelijks via zo’n oversteekplaats naar school moet….eigen schuld dikke dood gaat er bij mij niet in.harteloos! Hele domme reactie! Ga zelf maar eens naar zo’n oversteekplaats met mist, harde regen of laaghangende zon dan piep je wel anders.

    1. nogmaals

      @flp
      +++++++++

  8. Pescador

    Vermogens naar de eu en dividenten graaiers, maar geen geld hebben om een spoorweg veilig te maken, JA dat is de schuld van de overheid die zijn onderdanen moet beschermen

  9. Ruud562

    Nederland heeft inderdaad een héél groot probleem met het projecteren van verantwoordelijkheid.
    Als zo’n gestoorde klootzak (excuses, ander woord heb ik er niet voor) willens en wetens langs gesloten spoorbomen rijdt is dat zijn of haar verantwoordelijkheid c.q. probleem!
    En wel degelijk n i e t van de spoorwegen of overheid!

    Of lui die zich in het verkeer begeven en de aldaar geldende ge- en verboden negeren.

    Net zoals lui die niet kunnen zwemmen en vervolgens hier verdrinken omdat ze willens en wetens toch te ver het water ingaan of dat er geen voldoende ouderlijk toezicht was.

    De overheid doet méér dan voldoende om idioten te waarschuwen voor onveilig gedrag! Ergo, de overheid zou véél strenger mogen optreden, véél hogere boetes moeten opleggen!

    Want ja, als het door puur eigen schuld fout gaat mag de overheid in alle opzichten dokken, maar als het gaat om échte verantwoordelijkheden zoals in de bejaardenzorg geeft de overheid of de overheid adviserende instanties niet thuis, dan mag je het helemaal zelf uitzoeken! Geheel volgens kabinetsbeleid!

    1. FLP

      Nederland heeft inderdaad een heel groot probleem. Gestoorde klootzakken die (Sorry heb er geen ander woord voor) Die op DDS hun frustraties bot vieren en zich niet op topic kunnen houden en alles en de hele wereld er bij halen om een punt te maken zonder dat er enige logica aan vast te knopen valt. Ruud 1.2 =4 veiligheid voor de onschuldige eerst dan komt jouw mening pas.

  10. Ruud562

    @FLP, Iemand die bewust een voor haar/hem rood verkeerslicht negeert, idem gesloten slagbomen van een spoorovergang, aanwijzigingen en/of waarschuwingen van strandwachten of waarschuwingsborden e.d., iemand die dat allemaal bewust negeert en daardoor verongelukt is voor mij een grote klootzak! Temeer er anderen er trauma’s erdoor kunnen oplopen of erger zelf in gevaar worden gebracht!

  11. nogmaals

    Heel veel zinloze discussie, veroorzaakt door een fout plaatje van DDS, in combinatie met een onzorgvuldige interpretatie door Lars Benthin van het rapport van de Raad voor de Veiligheid.
    Het gaat hier namelijk om onbeveiligde(!) overwegen. Doordat het plaatje boven de column een beveiligde overleg met bomen laat zien, zijn de meesten op het verkeerde been gezet. De tekst van Lars doet de rest!
    Ik leen wat tekst van de Raad:
    De overheid (in dit geval het min. van infrastructuur en waterstaat) pakt de problematiek op typische overheidsmanier aan. Wegkijken dus!
    Nederland is binnen Europa het enige land met de gevaarlijke combinatie van veel treinverkeer en veel overwegen. Jaarlijks gemiddeld 11 doden !
    Helaas heeft het ministerie sinds 2010(!) geen concrete doelstellingen voor het terugdringen van het aantal slachtoffers.
    Overwegen zonder spoorbomen zijn met de huidige hoge treinsnelheden ontoelaatbaar! En er zijn er meer dan 100 in NL. Overal slagbomen zullen niet alle ongelukken kunnen voorkomen, want sommigen willen graag risico’s lopen!
    Maar met slagbomen voorkom je wel ongelukken bij mist, laagstaande zon en onopzettelijk niet goed opletten door naar school fietsende kinderen!

  12. HEM

    Gelijkvloerse kruisingen hadden allang omgebouwd moeten worden tot ongelijkvloerse. Maar ja, jarenlang was “het spoor” eigenaar van een paar meter vóór en na de spoorweg (of verplicht tot handhaving van de oorspronkelijke staat daarvan). Vandaar vroeger al die kinderkopjes i.p.v. asfalt.
    Ook even dit: De machinist schrikt zich natuurlijk kapot, maar de baas op de trein is nog altijd de conducteur en deze mag met zijn koffertje naar de plaats des onheils om de resten af te dekken met een zeiltje. Ook in het pikkedonker. Denk daar ook eens aan als je de conducteur lastig wil vallen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.