Links laat minima in de steek: startersauto duizenden euro’s duurder

Een Kia Picanto wordt honderden euro's duurder. Bron: Flickr / RL GNZLZ
Foto: Een Kia Picanto wordt honderden euro's duurder. Bron: Flickr / RL GNZLZ

Terwijl de vliegtuigen uw lucht verdikken met enige uitstoot, cruiseschepen aanmeren in het hartje van Amsterdam en Duitsland haar bruinkolencentrales meer inzet wordt u als arme arbeider uitgeknepen omwille van het klimaat. Het is bijzonder ironisch dat de groene hysterie nu leidt tot het verminderen van de mobiliteit van de allerzwaksten in de samenleving. Zo laat de NOS weten. Al jaren werd door criticasters voorspelt dat de klimaatzwendel zou leiden tot ingrijpen van de overheid in de markt en dat de kosten zouden worden gedragen door Jan met de Pet. Want dat is hoe het werkt blijkbaar, die CO2-obsessie.

Ook nu weer, want een simpele Renault Clio wordt door de nieuwe BPM-methode bijna €3000,- duurder. Fijn hé, die linkse partijen die opkomen voor klimaatrechtvaardigheid‘?  Het is veelzeggend dat de Socialistische Partij (SP) e.a. niet in staat zijn iets te doen voor de minima. Ze stemmen in met warmtepompen en ook met hogere belastingen op startersauto’s. Daarmee worden de minima allerminst geholpen. Is het rechtvaardig dat arme gezinnen in Nederland duizenden euro’s meer moeten betalen voor een beetje mobiliteit? Terwijl de auto’s hier schoner zijn dan in India?

Startersauto’s zijn de kleine modellen, die worden aangeschaft vanwege de lage prijs, maar ook omdat het reuze handige karretjes zijn waarmee je handig kan inparkeren. Denk aan een kleine Volkswagen Lupo of een KIA Picanto. De RAI en BOVAG deden onderzoek naar het effect van de nieuwe BPM-tarieven en kwamen tot onderstaande resultaten. Niet alleen de zware jongens moeten duizenden euro’s meer betalen voor mobiliteit, maar de startersauto’s worden honderden tot zelfs duizenden euro’s duurder:

De mobiliteit van burgers komt onder druk te staan door deze maatregelen, want vaak is de aanschaf van een kleine auto de enige optie, tenminste voor duizenden gezinnen in Nederland. Die duizenden gezinnen mogen nu duizenden euro’s extra neerleggen voor een auto, die in vergelijking met een auto uit de jaren ’80, vele maten schoner en veiliger is. Ja, u leest het goed, terwijl de auto’s steeds schoner worden betaalt u steeds meer en dit alles vanwege ‘het klimaat’ en het naleven het van Klimaatverdrag van Parijs (2015). De obsessie met CO2 begint nu stuitende vormen aan te nemen, alsof denken niet meer mogelijk is in Den Haag.

Uiteraard zijn er voldoende makke schapen te vinden die dit soort maatregelen vergoelijken. Als hondjes van de status quo staan ze te kwispelen terwijl ze worden gecastreerd bij de huisarts. Blijkbaar vinden die lieden van GroenLinks, PvdA en de SP het belangrijker mee te hobbelen met de Verenigde Naties, dan daadwerkelijk een visie te hebben op klimaatrechtvaardigheid. In ieder geval kan ik mij niet voorstellen welke argumenten te bedenken zijn om bovenstaande stijgingen als rechtvaardig te zien, maar een Haagse spindoctor weet vast iets te verzinnen.

 

 

 

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

31 reacties

  1.   

    Ik heb niet het beeld dat we een linkse regering hebben. Teunis kennelijk wel.

    1.   

      GROEN LINKS – hoe duidelijk wil je het hebben

    2.   

      Ik denk dat Ernst vergeet dat D66 in het kabinet zit dat CO2 reductie op nummer een heeft staan. En aangezien CDA en VVD extreem pro-EU zijn zijn zijn dat ook want willen beste jongetje van de klas zijn want wat de EU eist is heilig.

      1.   

        Ja, er is een zeer breed politiedraagvlak in Nederland voorde CO2-reductie. Een andere vraag is hoe de lasten die ermee gepaard gaan lagere inkomensgroepen treft. Een linkse regering zal dan andere keuzes maken dan deze rechtse regering.

        1.   

          Waarom typt u zo haastig als ik vragen mag ?

        2.   

          Draagvlak of onjuist geïnformeerd? Met verkeerde informatie heb je snel mensen achter je plannen staan tot dat het kostenplaatje door berekend wordt en de uiteindelijk vermindering van uitstoot net niet helemaal zichtbaar is.

          Dit kabinet is daarom ook niet rechts nog links. Het is een herkauwschel van midden. En waar voornamelijk linkse ideeën op wat belastingvoordeeltje voor grote bedrijven en investeerders na. Om de overige “rechtse” partijen niet in de kaart te spelen. Dit noemen we ook wel angstvoetbal ten kosten van leefbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid.

          Dus Ernst welke keuzes had een regering gemaakt als het links was? Ik denk niet heel veel anders dan vandaag de dag.

        3.   

          ‘…een zeer breed politiedraagvlak in Nederland voorde CO2-reductie…’
          Het staat er echt. En Ernst die velen van ons de maat neemt met taalfouten. Foei @Ernst, ga je schamen.

          1.   

            EQ gaat zich niet schamen. Voor hem geldt “vergissen is menselijk”. Maar als schoolmeester deelt hij zelf aan anderen strafwerk uit en stuurt ze in de hoek. Maar goed, duiding van zijn karakter is een overbodige zaak dunkt me.

        4.   

          Excuses, het moet zijn politiek draagvlak. Ik dacht dat dit uit het zinsverband wel duidelijk was maar ik corrigeer de typefout met plezier.

    3.   

      We hebben al jaren een linkse regering.
      Ook de VVD, al decennia een “Rechtse” partij is op alle mogelijke manieren opgeschoven naar links.

      Het is in jouw ogen waarschijnlijk niet links genoeg, jouw goed recht.
      Maar beledig de intelligentie van de Nederlander niet door de regering niet links te noemen.
      Links staat (helaas) ook garant voor een norme verkwisting van door de arbeider verdiendt geld.
      Puur en alleen ter meerdere eer en glorie van links.
      Aan de ene kan ach en wee klagen over de “arme” mens maar aan de andere zijde miljarden uitgeven aan kunst en cultuur waarvan slechts de “niet arme” man van kan genieten.

      Daarbij als een soort tegenprestatie een voedselbank runnen.

      Nee, het Haagse is links of anders gewoon bang voor de betermensch.

  2.   

    “Het is veelzeggend dat de Socialistische Partij (SP) e.a. niet in staat zijn iets te doen voor de minima.”

    Ik snap niet waarom de SP in het plaatje wordt gehaald. Ze zitten ver achter in de oppositiebankjes en hebben weinig inbreng in het beleid. Voor de rest is het belangrijk dat partijen zich realiseren dat het redden van de aarde voor onze toekomstige generaties prioriteit heeft boven politieke spelletjes. Volwassene partijen (links zowel als rechts) realiseren dat.

    1.   

      Heel simpel de SP staan voor de werkende (tik socialistische) man. Staan vooraan bij de FNV stakingen en willen er voor de normale man zijn. Dan ga je niet een systeem ondersteunen dat zelfs in strijd is met de EU grondwetten.

  3.   

    Als rechtse wijs ik ook graag naar links..maaaar ik denk dat VVD niet echt rechts of links is maar gewoon een Europese partij is in schaapskleren. De belangen van Nederland op de laatste plaats en Europa en de Grote bedrijven voorop.om de jan met de pet te knechten doormiddel van allerlei nep belastingen en milieu maatregelen.

    1.   

      VVD is niet rechts ja 2 weken in de 4 jaar tijdens de verkiezingen om vervolgens iedereen weer een oor aan te naaien. Idem geld voor CDA grote bek tijdens de verkiezingen en af en toe zelfs PVV-taal maar eenmaal in vak K is het ineens stil.

      1.   

        De VVD is rechts…
        Voorstander van een ango-saksisch verdienmodel.
        De aandeelhouders zijn de baas, winsten op zo kort mogelijke termijn en
        de bedrijven dragen geen maatschappelijke verantwoordelijkheid.

        Dat is rechts, of preciezer… conservatief, klassiek liberaal.

  4.   

    En uiteraard laten de voorstanders van al die zinloze en achterlijke milieumaatregelen en die ons ‘besturen’ zich riant vervoeren in een dikke bolide, ik adviseer iedereen om geen nieuwe truttenschudder te kopen maar een vervuilende tweedehands!

  5.   

    @ertlnst, ik heb u al wel eens uitgelegd dat de linkse gedachtegang een ernstige ziekte is.
    Je kan er van genezen(heb dit zelf gezien), dus wees niet ongerust.
    En ja @ernst we hebben een linjs kiberale regering heden ten dagen.
    Vvd onder de bezielende leiding van Mark Rutte is nog linkser dan de pvda het cda is een middenpartij en d666 is een links liberale partij.
    Dus ja centrum links.
    We zien de laatste jaren al waar dit toe heeft geleid. (belastingverhogingen om de linkse hobbies zoals migrantenopvang van te betalen uitkeringen en kinderbijslag in het buitenland (oa turkije en marokko het grootste deel) Het voor een deel subsidies toewijzen aan moskeeën,nu de economie draait als een tierelier verdergaan met ordinaire belastingverhoging zoals deze op autos onder het mom van nieuwe rekenmethodesl, het domme links geindoctrineerde nederlandsch volk trapt er weeer in, net als u.
    Ik raad u aan een goede zielenknijper te zoeken en u goed te laten behandelen.
    Genezing kan echt, wees niet ongerust..
    Groeten @worst

  6.   

    Bedroevend is het niveau wat ons bestuurt en meent de democratie te kunnen negeren.
    Van de drammerige incompetente linkse dagdromers gesteund door diverse “idlibs” en “guus gelukkers” kun je dit verwachten. Maar dat een VVD meegaat in de klimaathysterie is onbegrijpelijk. In maart 2019 moet maar duidelijk worden, dat een groot deel van de burgers hier niet van gediend is.
    Maar het gevaar zit in de indoctrinatie van de linkse media en veelal slechte journalistiek.
    En de mensen worden daarmee via NPO en de meeste linkse kranten mee gevoed. aflopen met de verkiezingen. Ik heb toch mijn twijfels.

  7.   

    Gelukkig heeft Nederland perfect, fijnmazig, goedkoop en toegankelijk openbaar vervoer. Commercials van de spoorwegen laten alleen blije mensen in bijna lege treinen zien. Waarom dan nog een auto willen als sporen zo leuk is?

  8.   

    Om die reden heb ik een lease auto aangeschaft. Weet waar ik aan toe ben.

  9.   

    Schapen en makke hondjes worden echt niet bij een huisarts gecastreerd. Dat klopt alzo niet in het verhaal. En als “rechts” schrijver mag/moet je af en toe een paar prikjes uitdelen daar waar het uitkomt, ook al is dit niet terecht. Klimaatrechtvaardigheid gaat iedereen aan.

  10.   

    ‘De mobiliteit van burgers komt onder druk te staan door deze maatregelen, want vaak is de aanschaf van een kleine auto de enige optie, tenminste voor duizenden gezinnen in Nederland.’

    Het openbaar vervoer is natuurlijk geen optie. Het is net als met vakanties, de paupers hebben een levensstijl die niet bij hun economische waarde past. Ik mag ervoor opdraaien dat ze toegang houden tot goede zorg(waar ik geen probleem mee heb) en moet er ook voor opdraaien dat de prinsjes en prinsesjes in een auto verplaatst worden en op vakantie kunnen. (wat ik absurd socialisme vind) Kinderen van 15 fietsen op elektrische fietsen en als het regent brengt pa ze met de auto naar school. Wat is er mis met een vechtersmentaliteit?

    Gerrit komrij zei het al :
    “Het tijdperk van het infantiel socialisme is officieel aangebroken, het socialisme van de kleurlozen, de onvruchtbaren, de intriganten en de zich werkers aan de basis noemende opnaaiers van het gepeupel.”

  11.   

    Minima die een auto van 12.000 euro (Lupo) of 16.000 (Clio) kopen?
    Of een dergelijke mini auto van 285 euro per maand private lease huren?
    Wat denk je zelf?
    Ook in het artikel:
    “…Jan met de Pet krijgt de rekening…” Wat staat er een paar regels verder?
    “…Ook de zware jongens moeten duizenden euro’s meer betalen…”

    Auto’s die voor 1 september 2018 op kenteken gezet zijn vallen onder het lage BTW tarief.
    Het modale huishouden kan dus gerust, nog steeds, een occasion kopen zonder hoge BPM bijdrage.
    Wel zo eerlijk om dat er ook bij te vermelden.

    Fijn weekend

  12.   

    Links mag dan de minima in de steek laten, bij Maxima zijn ze al wat jaartjes binnen.

    1.   

      De minima in de steek laten. Jij bent gewoon socialist in hart en nieren.

  13.   

    Bizar dat DDS aan de linkse partijen vertelt hoe je “links” moet zijn.

    Blijkbaar dat DDS de rechtse gevolgen ook maar niks vindt en links vraagt om
    Aub nog wat linkser te zijn.

  14.   

    Links moet de minima vooral vaak en lang genoeg in de steek laten, een kwestie van self destruction, verder is het Nederlandse volk al niet anders meer gewend dan door de politiek in zijn gehele breedte voorgelogen, bestolen en bedonderd te worden.

    1.   

      Op welke echte linkse partij stemt de heer Barstow?

  15.   

    Jongens rutte moet weg voor het telaat is.

  16.   

    Niet zeuren maar allemaal aan de Tesla. Volgens sommige onderzoeken een zeer storings gevoelige auto. Maar die status!

  17.   

    “Aan de arbeider een eigen auto!”. Eens een spreuk van Joop den Uyl. Wel al uit 1967. Hedentendage kan de autobezitter van datzelfde links alleen maar meer betalen, want milieu, klimaat. En vergeet al die andere linkse hobbies niet. Groen Links zal ook liever niet herinnerd willen worden aan de verkiezingsslogan van de CPN uit 1986 “Gasprijs omlaag. 15 cent er!”. Want Groen Links is ook al net zo geil als boter op of liever gezegd verslaafd aan heffingen, belastingen en accijnzen opleggen, want milieu, klimaat. En vergeet al die andere linkse hobbies niet. De VVD dan? Eens, in de jaren ’80 profileerde de VVD zich als pro-auto. Toen ook al meer met de mond dan bij daad. In de regering ging de VVD net zo vol op het orgel van autootje pesten mee. De VVD dus ook niet. Het wordt tijd dat mobiel Nederland zich gaat mobiliseren.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!