Van kastje naar de muur: migrantenschip Sea-Watch 3 nu in Marseille aan de ketting

Het Nederlandse schip Sea-Watch 3, beheerd door Duitse NGO Sea-Watch, lag al sinds 31 januari aan de ketting in Italië. Na inspecties wordt het nu overgeheveld naar Frankrijk. Dat meldt De Telegraaf.

De Italiaanse regering is al enige tijd klaar met migranten smokkelende schepen in hun vaarwater. Sea-Watch 3, een van de meest beruchte schepen die zich van deze praktijk bedient, werd in het Siciliaanse Catania aan de ketting gelegd.

Na tal van inspecties, door zowel de Italiaanse als de Nederlandse overheid, werden er diverse gebreken werden geconstateerd. Het Italiaanse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wilde het rapport afwachten voor het een beslissing maakte over het lot van het schip, maar liet het schip in de tussentijd naar Marseille varen.

Sea-Watch 3 ontkomt hier echter helemaal niets mee en zal ook in Marseille binnenstebuiten worden gekeerd, want de Fransen zullen nieuwe inspecties gaan uitvoeren. Of ze ook daadwerkelijk iets zullen gaan vinden is nog maar de vraag. Het lijkt er meer op dat het schip, dat al sinds 31 januari in de haven lag, op deze manier actief wordt getraineerd zodat het geen migranten meer kan vervoeren.

De gebreken die zijn geconstateerd gaan waarschijnlijk over zaken van bureaucratische aard. Een kapot lampje, wat voedsel dat over datum is of een andere hygiënische standaard waar niet aan is voldaan.

Mocht er echter wél een probleem zijn geconstateerd van zulke aard dat de Franse of Italiaanse overheid in gaat grijpen, dan kan zoiets een behoorlijke mokerslag zijn voor de organisatie Sea-Watch in z’n geheel. Hoe het ook zij, beide overheden lijken er op gebrand om Sea-Watch 3 zo lang mogelijk uit zee te houden.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

28 reacties

  1. HendrikJan

    De bemanning bestaat gewoon, uit dikbetaalde mensensmokkelaars.

    Zij zijn gewoon een verlengstuk, van de op het vaste land opererende mensensmokkelaars.

  2. TD

    “overheden lijken er op gebrand om Sea-Watch 3 zo lang mogelijk uit zee te houden”

    En nu die boot aan de ketting ligt kan men dat grondig gaan aanpakken en saboteren,wat zand in de olie en motor,een paar gaten branden onder de waterlijn etc ik zou het allemaal kunnen,als ze het vervoer regelen doe ik het voor nop!

    1. Veteraan

      @TD
      Geef maar een gil hoor, heb de komende maand toch veel vrij, ik doe mee.
      Alles voor de goede zaak, zodat die vluchtelingen geen valse hoop krijgen.

      1. TD

        Veteraan:
        Wat een lol zouden we hebben!

        1. TD

          We nemen alles mee: 20 zuurstof flessen+ 5 flessen acytheleen en een thermische lans!

          1. HendrikJan

            @TD.

            Het is zonde, dat Aage M niet meer onder ons is.

            Had een mooi klusje voor hem geweest.

          2. TD

            Thermische lans bedienen kan iedereen,is een een beetje vuurwerk met klodders vloeibaar staal of wat dan ook.

          3. Peter Loosduinen

            En niet te vergeten op de heenweg door Frankrijk slaan we ook wat flessen champagne in voor na het werk.

        2. marco1

          Dat lijkt me dan einde seawatch. Ik zal nieuws in de gaten houden. Ik wens jullie een voorspoedige reis en plezier in marseille.

    2. Peter Loosduinen

      TD
      Ik ga met je mee !

    3. tomygun

      TD , dat kost een hoop geld , Vet in de schroefas lager pompen
      met een mix van 50% zand en ze laten gaan .
      Die zinkt na 20 mijl van zelf af .

      1. TD

        tomygun:
        Jazeker.

  3. JohanD

    Wanneer gaan ze ook een x naar de Bron, openbaar maken, beslag leggen en gevangenisstraffen voor mensensmokkel.

  4. marco1

    In Marseille hebben ze nog genoeg te doen. Dat is wel een paar keer op en neer varen voor ze alles terug naar huis hebben gebracht.

    1. TD

      Containerschepen hebben een enorm laadvolume!

  5. lIN-T

    Oprollen die bende maatschappij ontwrichtende mensensmokkelaars.

  6. Peter Loosduinen

    Van kastje naar de muur en vervolgens vrolijk afzinken !
    Probleem Sea-Watch 3 opgelost !
    Tijd voor een biertje.

  7. henk vintage

    Waar zijn die 47 immigranten gebleven die op die boot zaten.
    Zijn die al onderweg naar Nederland voor de allerlaatste keer.

  8. Heras

    Het is toch een duits ngoschip. Laten zij maar beslissen, naar de schroot of ombouwen.

  9. fusilier

    De franse geheime dienst weet precies hoe je zon schip tot zinken brengt, Greenpeace heeft dat aan den lijve ondervonden in de tachtiger jaren.

  10. Gerlos

    Zorgen dat deze taxi boot nooit meer kan uitvaren.

  11. Troelstra

    Wanneer gaat dat criminele smokkelschip eindelijk naar de metaalsmederij?

  12. Tante Sidonia

    Benieuwd wat de, inmiddels, schatrijke Asielindustrie gaat doen om het schip weer te laten varen. Asiel industrie kunnen een van hun inkomstenbronnen niet zomaar doelloos laten liggen!
    Of gaat een of andere, door Links- en Moslim geifiltreerde, Ministerie er mee bemoeien?
    Dan weten we zeker dat de stroom “Marakesh-gerechtigden” op volle toeren gaat draaien!

    1. marco1

      Heeft u niet goed gelezen? Dat schip is er volgende week niet meer. Daar word aangewerkt. Ze rijden over Reims om eerst nog wat champagne in te slaan.

  13. Ries

    Afzinken lijkt mij de einige juiste oplossing.

  14. Politiek Profeet

    Afzinken met bemanning lijkt mij de enigste oplossing.

  15. Vrijedenkert

    Smokkelaarsvaartuig tijdelijk aan de ketting helpt niks, gelijk de schredder in wel…

    1. Troelstra

      Zo denk ik er ook over.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.