De markt kan en wil het wel: Nederlandse Reders willen investeren in duurzame commerciële vloot

Het verduurzamen van de economie staat al jaren op de agenda, maar loopt niet zo vlot. Zowel op mondiaal als landelijk niveau proberen overheden via diverse instrumenten zoals wetgeving en subsidieprogramma’s de verduurzaming aan te jagen, maar met gemende resultaten. Echter lijkt de markt zélf ook het nut en de noodzaak van het besparen van kostbare grondstoffen in te zien. De Vereniging van Nederlandse Reders wil de commerciële vloot verduurzamen, via NOS.

De reders aangesloten bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) storten komende tien jaar minimaal 5 miljard euro in een fonds dat bedoeld is om de uitstoot van schadelijke stoffen van schepen te reduceren, zo meldt de belangenorganisatie.

Om de totstandkoming van het fonds te bespoedigen bepleiten de Nederlandse reders een verhoging van de heffing op de brandstof voor schepen. De gelden die hierdoor vrijkomen moeten in een fonds worden ondergebracht dat vervolgens wordt ingezet om de emissies van de scheepvaart te verlagen.

Aangezien de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties de internationale zeevaartautoriteit is, willen de reders het fonds in samenwerking met IMO opzetten. De impact van het initiatief kan immens zijn. Ruim 90% van goederentransport verloopt namelijk via zee en vrijwel alle grote steden op aarde liggen aan zee -of niet ver daarvan.

Aangezien de KNVR een zogeheten ‘internationaal voorstel’ indient, is de kans van slagen tevens zeer groot, zeker omdat de wet- en regelgeving aangaande de zeevaart met name internationaal wordt geregeld en nationale overheden slechts weinig zeggenschap hebben over de zee.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

23 reacties

  1. weer opnieuw

    Goeie varende schepen slopen , omsmelten en bewerken tot nieuwe schepen.

    Dat heet duurzaam tegenwoordig

    knettergek

    1. Henk-Jansen

      Wat een onzin. Je hoeft ze niet te slopen. Aan het eind van hun levensduur zorg je ervoor dat de opvolger duurzamer en zuiniger is dan de vorige.

      1. weer opnieuw

        kijk daar is onze stront vlek weslie weer. Je praat weer poep want de waterlijn van een schip bepaald de vaareigenschappen domme tar-rel.

        Ook het verbouwen van goede schepen kost veel energie , materialen en grondstoffen dombo dus wie onzin predikt lijkt me volledig duidelijk stront vlek

        1. EU kok

          Quote: de waterlijn van een schip bepaald de vaareigenschappen
          .
          De waterlijn bij volle belading of leeg?

          1. weer opnieuw

            google is vrrindje cockje

          2. EU kok

            Oh, u weet zelf het antwoord ook niet.
            Jammer.

          3. weer opnieuw

            voor jouw een vraag en voor mij een weet maar jij weet het antwoord zeker niet en te stom om je te verdiepen cockje

        2. Henk-Jansen

          Als je in plaats van stookolie andere brandstoffen gebruikt kan dan enorm schelen qua uitstoot.

          1. Original NL

            Ik vind dat ze maar een stel van die gelukzoeker nietsnutten als roeiers moeten gaan gebruiken, daar hebben we er hier genoeg van rondhangen…das pas goed voor het klimaat!

          2. Henk-Jansen

            Leuk dat u dat knipt en plakt maar aan dat soort onzinreacties hebben we helemaal niets.

          3. weer opnieuw

            of niet

          4. Original NL

            HJ..En uw reakties beperken zich tot het trappen tegen open deuren!

  2. Willem Bever

    Toekomstige schepen met windmolens erop ik kan niet wachten 🙂

    1. Jozias Visser

      Willem Bever?

  3. EU kok

    Quote: De markt kan en wil het wel: Nederlandse Reders willen investeren in duurzame commerciële vloot
    .
    Kan niet, klopt niet, nepnieuws.
    Oh, wacht even, artikel van T. Dokter.
    Goed artikel, verhelderende analyse, hoopvol toekomstbeeld.

    1. Original NL

      EU cockje is een beetje boos op Dhr T Dokter, de terminator van Wesley Benbow aka “de uitgekotste”!

  4. Original NL

    Ik vind dat ze maar een stel van die gelukzoeker nietsnutten als roeiers moeten gaan gebruiken, daar hebben we er hier genoeg van rondhangen…das pas goed voor het klimaat!

    1. weer opnieuw

      ojeeeee , die opmerking gaat SS niet waarderen

      1. Original NL

        SS mag op de trom het haar opgedragen ritme aangeven!

  5. Jozias Visser

    treshombres.eu

  6. weer opnieuw

    quote Henk-Jansen 8 minuten ago
    Leuk dat u dat knipt en plakt maar aan dat soort onzinreacties hebben we helemaal niets. end

    Als jij je bakkes houdt stront vlek zijn we al 99,99 % onzin kwijt

  7. Tman

    “duurzame commerciële vloot”
    Dat kunnen met de huidige kennis, alléén schepen met kernenergie aandrijving zijn!
    Andere “duurzame” en nog minder vervuilende aandrijving is er niet!
    Zeilschepen? haha.

  8. omgekvanteworden

    Waarom moeten jullie, als je reageerd zo tekeer gaan tegen elkaar? dat draagt toch nergens toe bij.

    Maar als ik iets aan mag dragen in de kwestie van Co2 op zee, is het misschien een idee om te stoppen met het bijstoken van allerlei chemisch afval. Volgens mij heb je dan al 50% te pakken en kunnen Shell en consorten dat chemisch afval degenereren en hergebruiken. Kost iets meer natuurlijk maar draagt aan twee kanten bij.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.