Veel middelbare scholen overwegen zittenblijven af te schaffen dit jaar! Gaan we een diploma-deflatie tegemoet?

Uit een enquête blijkt dat vier op de tien scholen van plan is om de overgangsnormen aan te passen, wat er onder andere op neer zal komen dat het zittenblijven wordt afgeschaft. Voor leerlingen was het natuurlijk een verwarrend jaar op school, het laatste half jaar hebben ze grotendeels thuis gezeten. Toch zijn de gevolgen om het zittenblijven dan maar af te schaffen enorm. Want dit kan gevolgen hebben voor de gehele generatie. Diploma/kennis-deflatie dreigt, want hoeveel leerlingen zullen onterecht naar het volgende jaargang mogen gaan? En om over het Centraal Eindexamen nog maar te zwijgen.  

38% van de scholen heeft het zittenblijven voor dit jaar afgeschaft. Wat op z’n minst gezegd enorm schokkend is. Ergens is het nog wel begrijpelijk, het was een hectisch jaar, maar toont dit ook niet aan dat scholen dus NIET innovatief genoeg waren om wel valide te testen of hun leerlingen progressie hebben geboekt? Al jaren horen we week in, week uit dat het onderwijs van de toekomst digitaal is. Er wordt continu gestrooid met fancy termen: 21st Century Skills, Flipping the Classroom, Blended Learning en Afstandsleren. 

Allemaal hele hippe termen, en theoretisch gezien wel te verantwoorden: de maatschappij digitaliseert als een malle, het onderwijs moet mee veranderen. Toch bleek al snel dat scholen te log waren om direct over te schakelen naar digitaal onderwijs in het begin van de coronacrisis. Veel experts vreesden voor enorme leerachterstanden en andere problemen.

Nu leest men ineens dat ‘de meeste basisscholen geen leerachterstanden zien’, ik vind dat zeer opmerkelijk. Vooral betreffende het basisonderwijs, waar we te maken hebben met veel jonge kinderen, die vaak nog aan het stoeien zijn met taalvaardigheden of basisvaardigheden van het rekenen. Ik geloof niet dat zij op zeer jonge leeftijd al de vaardigheden hebben om achter de computer te kruipen en hun kennis te verbreden. Ook zijn ouders niet altijd in staat om zelf hun kinderen van alles te leren. Er zijn tal van voorbeelden waarom ouders niet geschikt zijn om taal- en of rekenonderwijs te geven.

Het afschaffen van het zittenblijven kan grote problemen leveren voor de toekomst. Want hoeveel leerlingen zullen er gematst worden en komen later alsnog keihard in de problemen door een grote leerachterstand? Wat gaat de onderwijswereld dan doen? Onderwijsnormen naar beneden halen? Het is wachten op een diploma-deflatie op deze manier.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

7 reacties

  1. Scaldis

    Sorry Bart, wat een waardeloos artikel. Je schrijft over zaken waar je overduidelijk geen verstand van hebt. Heb je eigenlijk na school ooit nog een docent van dichtbij gezien? Want die moeten niks hebben van de fancy termen waar jij het over hebt. Doe wat meer onderzoek en spreek met leraren, voor je wat over ze schrijft, zoals een journalist dat hoort te doen. Want zij kunnen de vragen die jij stelt feilloos beantwoorden.

    1. Scaldis

      En als je wat over het onderwijs wil weten, negeer dan vooral wat ‘experts’ zeggen. Dit zijn veelal mensen met regelrechte bullshitbaantjes die al decennia geen kinderen van dichtbij gezien hebben. En waar veel teveel onderwijsgeld aan verkwist wordt.

    2. John2003

      Moet het, tot mijn verrassing,(want ben nog niet zo lang op DDS) wel met je eens zijn. Heb zelf decennia in het onderwijs gewerkt , maar om te zien dat dit een flut-artikel is, is dat op zich niet nodig .
      Het is warrig met veel onnozele toevoegingen als “enorm” en ” keihard” . Een opstelletje van een matige havo-scholier en DDS onwaardig.

  2. Crassus

    Afgaande op de reacties, het taalgebruik enz. kun je stellen dat enkelen met grote tussenpozen aanwezig zijn geweest. Slechts dat. Alleen maar de lesboeken hebben gekaft…Taalvaardigheid is ballast.

  3. Ploppert

    Zitten blijven heeft totaal geen nut.
    Lessen worden tegenwoordig gegeven naar gelang de leerling het aankan.
    Kinderen maken verschillende leerfases door.
    En ieder leerjaar is er uitbreiding van wat ze al weten.
    Aan het einde van de basisschool hebben ze echt geen achterstand.
    En het woord “experts” gebruiken in een verhaal stuit bij mij trouwens steeds meer op weerstand.
    Waarom lijkt me duidelijk.

  4. Kretoloog

    # Zitten-blijven afschaffen.
    # Diploma’s afschaffen.
    # Scholen afschaffen.

    Het wordt steeds leuker om jong te zijn!

  5. Vrijedenkert

    Dit is een bijzonder jaar, leerlingen hebben veel uitleg, stages en lessen moeten missen en prestaties deze leerlingen anders beoordelen prima, maar overgaan naar hogere klas of een slagen voor diploma moet wel iets tegenover staan! Gemiddelde cijfers en inzet moeten voldoende zijn…
    Leerlingen die geen klap hebben uitgevoerd met gemiddeld een 3 over laten gaan of een diploma uitreiken is oneerlijk tegenover leerlingen die wel voldoende staan en inzet hebben getoond.
    Leerlingen die nu verplicht van school moeten door blijven zitten zou men een uitzondering voor kunnen maken door ook hun opnieuw het jaar overnieuw te laten doen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.