Raad voor Cultuur: koloniale ‘roofkunst’ onvoorwaardelijk teruggeven

Een commissie van de Raad voor Cultuur heeft een advies rapport geschreven voor minister Van Engelshoven. In het rapport schrijft men dat koloniale collecties ‘historisch onrecht’ vormen. Zij vinden het dan ook niet meer dan schappelijk dat collectes, waarbij ‘roof’ vaststaat, onvoorwaardelijk teruggegeven wordt. 


De uitslag van de commissie is natuurlijk niet geheel verrassend. Een stel gutmenschen die baden in femelarij. In dat opzicht is het rapport niet heel ‘bijzonder’.

Toch is het interessant om te zien wat minister Van Engelshoven gaat doen met de adviezen uit dit rapport. De afgelopen jaren hebben de antiracisten aanzienlijk aan invloed gewonnen, dus het zou zo maar kunnen dat dit advies compleet wordt overgenomen.

Juridisch gezien is de diefstal van de koloniale kunst verjaard, daarom adviseert de commissie om niet naar juridische verzoeken te kijken maar dit vanuit een ethisch gebaar te doen. Nederland moet het gesprek aan gaan met andere landen waar de kunst vandaan komt.

„Waak, met andere woorden, voor een neokoloniale herhaling van het verleden waarin vooral eigen opvattingen, gevoelens, normen en waarden de leidraad zijn voor het handelen.”

Volgens de commissie is de tijd rijp om serieus na te denken over de koloniale kunst, want het zou veel ‘ongemak’ opwekken dezer dagen.

„Een ongemak dat samenhangt met veranderingen in de manier waarop men in Nederland naar het koloniale verleden kijkt en die je ook kunt tegenkomen in discussies over bijvoorbeeld Zwarte Piet, over de standbeelden van kolonisten op Nederlandse pleinen en over de straten, tunnels en scholen die naar hen zijn vernoemd.”

Ook historicus Piet Emmer bemoeit zich met deze discussie. Hij vindt het niet meer dan normaal dat de kunst terugkeert naar het land van herkomst, mits zij geschikte musea hebben om de kunst op te stellen of bewaren.

Emmer deelt niet in alles de mening van de commissie. Zo vindt hij dat er geen sprake is van gedane onrecht, en met de term roofkunst heeft hij niks.

„Ik zou het willen omdraaien. Dankzij ons zijn deze objecten bewaard gebleven! In Egypte bouwden de boeren een schuur van de archeologische vondsten. Dankzij, alweer, de Britten, kunnen wij die nu nog zien. We weten natuurlijk niet hoeveel waarde men in het verleden in Mali of Benin, of waar dan ook, hechtte aan die spullen. Ze mogen ons wel dankbaar zijn, dat wij het hebben meegenomen en onderhouden.”

 

 

 

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

42 reacties

  1. vandaag

    Weer zo een subsidie clubje met krankzinnige ideeën.

    opheffen die meuk

    stem sociaal , stem PVV

    1. hans-e-pans

      Laten ze in het land van herkomst eerst maar eens het bewijs tonen dat het allemaal echt geroofd en/of gestolen is.

      Als dat aangetoond kan worden, dan kan de boel teruggestuurd worden met een prijskaartje eraan voor de restauratie en het onderhoud.

      Natuurlijk ook de portokosten laten betalen voor het verzekerd terugsturen.

  2. Neutral

    En dan gelijk ook de mensen met een cultuur die niet bij de Nederlandse ‘je mag doen wat je wil maar val een ander niet lastig’ past naar een plek brengen waar ze thuis horen.

  3. Blondie

    In het Rotterdamse havengebied staan duizenden oude zeecontainer’s, gebruik deze containers om al die oude troep terug te sturen.

    Einde oefening einde gezeik.

    Neem ook gelijk, alvast wat onterecht in Nederland verblijvende gelukszoekers mee.

  4. Ernest Stern

    Gestolen waar dient te worden teruggegeven, het liefst vergezeld van een ruimhartige schadevergoeding.

    1. homefront

      “het liefst vergezeld van een ruimhartige schadevergoeding.”

      Uiteraard vind geesteszieke ernestje dit, het uitgeven van andermans geld is niet zo moeilijk

      1. Loelap

        Die schadevergoeding is al dubbel en dwars terugbetaald via ontwikkelingshulp.

  5. Vriend

    Piet Emmer heeft natuurlijk groot gelijk – veel archeologische objecten/kunst zijn bewaard gebleven juist omdat ze opgekocht zijn en verscheept naar Europa.

    Er is ook veel Nederlandse kunst buiten ons land in musea over de hele wereld ondergebracht: schilderijen van Rembrandt en Van Gogh hangen in de Russische Hermitage en New Yorkse musea.

    Wie gaat trouwens vaststellen wat echte roofkunst is?

    1. Ernest Stern

      Hoe denkt mijn goede Vriend over de kunst die van de Joden is gestolen?

      1. homefront

        Alle slaven die zijn geroofd moeten ook terug, wat vind ernestje daarvan?

        1. Ernest Stern

          Die geroofde slaven zijn inmiddels burgers in een rechtsstaat geworden, homefront. Wat zou homefront er van vinden dat deze medemensen hun eigen lot mogen bepalen?

          1. homefront

            Kijk ernestje is het dus met mij eens dat slaven geroofd zijn en die moeten dus terug

          2. Ernest Stern

            Je begreep niet wat ik zei, homefront. Lees het nog eens en probeer het te snappen.

          3. wesley bentley

            Ik denk dat hij zijn best doet om het niet te snappen. Een kwestie van goede wil of het ontbreken daarvan.

            Ik wil daar wel graag aan toevoegen dat deze Homefront het meest gematigde lid lijkt te zijn van ons drietal gezworen Kameraden.

          4. homefront

            “Je begreep niet wat ik zei”

            Oh jawel hoor, je bent het eens dat slaven geroofd zijn en jij vindt dat geroofd goed terug moet met een schadevergoeding..

          5. homefront

            “Ik denk dat hij zijn best doet om het niet te snappen”

            bloemkist! jij bent nog te dom om te poepen

          6. wesley bentley

            Dat kan niet Homie. Het Cocktail Trio is nou eenmaal niet te overtreffen.
            In geen enkel opzicht.

          7. vandaag

            de afleiding van het topic is weer volop bezig , de stront vlek wil de geschiedenis herschrijven

        2. vandaag

          strak plan , alle onrust stokers terug naar hun bananenboom

      2. Vriend

        De kunst die van Europese Joodse burgers-in-goede-doen is gestolen nadat deze door de nazi’s op transport waren afgevoerd, is volledig onvergelijkbaar met de aankoop van kunst in de voormalige kolonien. Dat voelt Stern zelf ook heel goed aan.

        1. Ernest Stern

          Elke vergelijking gaat mank, goede Vriend, maar het betreft hetzelfde principe: rechteloos gemaakte mensen worden beroofd van hun bezittingen en eisen die bezittingen terug nadat hun rechteloze staat is opgeheven.

          1. vandaag

            Ik eis ook me bezittingen terug maar het lukt niet. Elk bezwaar wordt jaarlijks afgewezen met inhoudsloos gewauwel stront vlek.. Je kan de geschiedenis niet corrigeren idioot

          2. Vriend

            Wie bepaalt wat roofkunst is en wat eerlijk verworven/gekocht? Het kassabonnetje is meestal niet meer te vinden.

          3. Ernest Stern

            Ik zie dat mijn goed Vriend het principe niet meer betwist maar slechts nog enkele praktische kanttekeningen plaatst.

            Het uitvoeringsprobleem van het ontbrekende kassabonnetje lijkt me niet te bestaan: bij diefstal worden in de regel geen kassabonnen verstrekt.

          4. vandaag

            ik zie dat de stront vlek weer de woorden van zijn discussie partners verdraaid zodat we weer kunnen overschakelen op ?

            juist , enz !

          5. Vriend

            Stern gaat er gemakshalve van uit dat alles gejat is. Dom geklets. Veel kunst en archeologische objecten zijn gekocht en betaald.

          6. Ernest Stern

            “Veel kunst en archeologische objecten zijn gekocht en betaald”

            In dat geval is er geen probleem, maar daar gaat de uitspraak ook niet over.

          7. vandaag

            enz !

          8. Vriend

            Nogmaals, en voor de derde keer: wie gaat bepalen wat tot de roofkunst behoort en hoe?

          9. Ernest Stern

            De musea met roofkunst erkennen in veel gevallen dat het roofkunst betreft. Laten we maar eens beginnen die kunst over te dragen. Daarna kunnen we ons richten op de roofkunst die wordt betwist.

          10. Vriend

            Geen sprake van! Uitsluitend de kunst die ondubbelzinnig, onbetwistbaar en aantoonbaar tot de roofkunst behoort kan onder voorwaarden retour (museale omgeving, temperatuur condities, juiste conservering, professionele behandeling en de eis dat het openbaar, publiekelijk bezit blijft).

            Alle kunst waarover ook maar de geringste twijfel bestaat blijft hangen: afblijven met je poten.

  6. Rene van der Grijp

    “Waak, met andere woorden, voor een neokoloniale herhaling van het verleden waarin vooral eigen opvattingen, gevoelens, normen en waarden de leidraad zijn voor het handelen.”

    Hier zien we de oikofobie in optima forma. WIJ (de witten) moeten de eigen opvattingen, gevoelens, normen en waarden niet als leidraad nemen maar uiteraard mogen alle anderen, met name moslims en zwarten, dat wel.

    Dat de raad voor cultuur (zoals alle andere “raden”) een bolwerk van linkse dwaallichten is hoeft geen nader betoog.

    1. Ernest Stern

      Als de westerse waarden en normen impliceren dat je landen mag koloniseren en de rechteloos gemaakte burgers van hun bezittingen mag beroven heeft René van der Grijp gelijk.

      Ik meen echter dat de westerse waarden en normen dat veroordelen en het erkennen van misstappen lijkt me een gelegenheid bij uitstek om die waarden en normen te articuleren.

      1. vandaag

        zoals ik eerder schreef (arrogantie van malle pietje schijnt te werken ) is de geschiedenis een onomkeerbaar proces stront vlek. De geschiedenis – lees het verleden – heeft voor elk land negatieve en positieve accenten. Als de kunst terug moet kan dat maar dan zullen de klaplopers die ons al jaren leegzuigen ook vertrekken. Tevens moeten er herstelgelden komen voor alle verspilde zogenaamde ontwikkeligsgelden. Zo zie je maar stront vlek dat jouw kortzichtigheid grote gevolgen kan hebben. Geschiedenis corrigeren ? dan gelijk goed stront vlek

  7. Rene van der Grijp

    “In Egypte bouwden de boeren een schuur van de archeologische vondsten.”

    En de taliban en isis bliezen dergelijke monumenten gewoon op.

    De reden? Orthodoxe moslims hebben geen enkel respect voor de oude culturen wiens landen ze hebben veroverd en geïslamiseerd.

    1. M.Dikker

      Ja klopt ook. Dat vond zelfs ik afschuwelijk om te zien.

    2. Ernest Stern

      Ik zie dat René van der Grijp er al weer in geslaagd is het onderwerp in verband te brengen met de islam.

      Heel creatief, maar dat is een kwaliteit van veel islamofoben.

      1. Arbeider65

        Klopt toch? De beelden zelf gezien via het NOS journaal en RTL, een aantal jaren geleden. Of on ken je dat? De Taliban heeft veel kapot gemaakt in Afganistan.

      2. homefront

        Nee ernestje, wat jij hier doet is de islam verdedigen en de feiten, je mag immers liegen zegt de koran, als islamofobisch aanmerken..

  8. RvdBe

    Weg met die zogenaamde kunst niveau figuurzagen.
    Verdwijnt anders toch maar op een rommelmarkt ofzo.

  9. omgekvanteworden

    Heb nog een vraagje aan die commissie, halen jullie ook alle Rembrandjes terug uit de musea in de wereld? dan vind ik het goed

  10. Bes Tolen

    Linkst figuur Ergst Stern junior is blijkbaar zelf benoemd professioneel Jood. Dus met hoofdletter. Beledigt hij Joden? Hij beledigt iedereen met zijn praat.
    Maar was er ook een Jood, die stal? In de tijd van senior? Bijvoorbeeld de Veenkoloniale Bank? Ja, als Ergst toch bezig blijft emmeren. Blijft emmeren zijn leven lang. Altijd heel eenzijdig. Nutteloos wezen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.