Rijke middenklasse kan geen dure auto’s meer kopen, Bovag slaat alarm: ‘subsidiepotje elektrische auto’s bijna op!’

Het is huilen geblazen voor de welvarende huishoudens van Nederland: het subsidiegeld voor (dure) elektrische auto’s is bijna op! ‘De doorbraak van het elektrisch rijden wordt gehinderd’, zegt Bovag. Verschrikkelijk, straks moeten mensen 4.000 euro zélf bijleggen voor de aankoop van een auto ter waarde van 45.000 euro!

Het is een regelrecht drama voor de mensen die een elektrische auto van tussen de 12.000 en 45.000 euro willen aanschaffen. In plaats van te kunnen rekenen op een korting, gefinancierd met belastinggeld, zijn ze nu genoodzaakt om die twee- tot vierduizend euro zélf te moeten sparen en dus uit eigen zak te moeten betalen! Zo krijgen we de elektrische auto natuurlijk nooit van de grond.

De Bovag luidt dus de noodklok, want er moet snel weer meer geld worden afgetroggeld van mensen die zelf nooit zo’n ding kunnen betalen, om de welvarende burgers een beetje tegemoet te komen. Alleen zo krijgen we de elektrische auto-markt fatsoenlijk van de grond. En als tegenprestatie mag het plebs dan uiteindelijk kiezen uit de afgetrapte modellen waarvan de capaciteit van de accu is gehalveerd. Een mooie half opgerookte sigaar uit eigen doos is toch wel het minste wat ze kunnen doen.

Ga dus snel allemaal met de pet rond en spek die subsidiepot, anders krijgen we nooit zo’n apparaat. En ga dan meteen ook met een tweede pet rond, want we hebben natuurlijk ook een heleboel laadpalen nodig. En wie nog een derde pet heeft om mee rond te gaan, graag! Die auto’s zijn namelijk ook vrij duur om weer te slopen als ze kapotgaan.

Over de CO2-uitstoot die vrijkomt door de productie van die wagens, en bij de energieopwekking voor het opladen van die dingen, hoeft u zich geen zorgen te maken. Die wordt ergens in het plaatje geheid aan u als burger (of als consument) aan u doorberekend.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

38 reacties

  1. unlocked

    mooi , opzouten met die milieu belastende stekker auto’s op rekening van de arbeider.

    1. Perseus

      Met alle respect unlocked, de gemiddelde arbeider behoort tot de welvarende middenklasse van Nederland. 🙂

      1. unlocked

        ojaaaaa joh ?

        vreemd dat 6.000.000 arbeiders afhankelijk zijn van bureau toeslagen
        vreemd dat 1.000.000 arbeiders onder de armoede grens verdienen

        ergens zegt een stemmetje dat je gewoon dom staat te liegen

        1. Perseus

          Sjezus man rustig aan, het zijn gewoon de feiten.
          Het modale jaar inkomen is €36.000,-
          De gemiddelde arbeider zit daar al boven zonder toeslagen.
          Al die toeslagen van u worden net als de stekker subsidie betaald uit dezelfde belasting inkomsten.

          1. unlocked

            met 36.000 euro hoor je bij welvarende middeklasse ?
            Dan zit je nog middenin de toeslagen en ben je gewoon afhankelijk van twee inkomens om rond te komen

            nogmaals ,
            vreemd dat 6.000.000 arbeiders afhankelijk zijn van bureau toeslagen
            vreemd dat 1.000.000 arbeiders onder de armoede grens verdien
            Kan er niet zo goed tegen als je onzin verkondigt daar zijn er al zat van hier

            p.s , ik heb helaas geen toeslagen , nooit gehad , ook de inkomens afhankelijke belasting vrije som en arbeidskorting zijn voor een groot deel opgegeten door rupsje nooit genoeg.

      2. Linksbuster

        Quote…de gemiddelde arbeider behoort tot de welvarende middenklasse……..
        Zover zijn we economisch al afgezakt, als je net buiten de toeslagen valt ben je al de ” nieuwe middenklasse”.
        De definitie van welvarend is: net geen gebruik van de voedselbank te hoeven maken.

        .

        1. Perseus

          Yup, maar hoe goed ben je geïnformeerd wanneer dit een verassing voor je is?
          Nog een verassing voor u. Wanneer je hard werkt en een hoog bruto loon binnen harkt, blijft daar na belastingen weinig meer van over.

          1. Linksbuster

            Dat is geen verrassing perseus..waar zeg ik dat??

          2. Perseus

            Voor mijnheer unlocked was het een behoorlijke schok om dit te horen 🙂

          3. unlocked

            kennelijk gooi je de onderwerpen wat door elkaar en heb je de vraag nog niet beantwoord. Beetje triest de bijgoochem uithangen jammer.

            nogmaals ,
            vreemd dat 6.000.000 arbeiders afhankelijk zijn van bureau toeslagen
            vreemd dat 1.000.000 arbeiders onder de armoede grens verdien

            h**ps://www.nu.nl/geldzaken/6070159/goed-met-geld-word-niet-meer-verrast-door-te-veel-ontvangen-toeslagen.html#:~:text=Zo’n%205%2C6%20miljoen,huurtoeslag%2C%20kindgebonden%20budget%20en%20kinderopvangtoeslag.

            verrassing voor je 🤐

          4. Perseus

            Beste Unlocked,
            Mijn excuses dat ik niet begrepen heb dat uw stelling een vraag was.
            Eerlijk gezegd was ik al afgehaakt. Een Verassing?…. nee totaal niet. Nederland stroomt langzaamaan vol met subsidie slurpende nieuwkomers. Dat worden er alleen maar meer.
            Met alle respect, subsidie is niets anders dan het rondpompen van geld waarbij een hoop verloren gaat aan de uitvoerende instanties. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van afschaffing van alle subsidies en verlaging van de inkomstenbelasting.
            Skills en hard werken zouden beloond moeten worden, in Nederland wordt het bestraft met absurd hoge belastingen.

            In maart zijn er verkiezingen, u heeft 1 stem die u eens in de 4 jaar mag inzetten. Doe het verstandig. Afgaand op uw commentaar wordt het de SP of de PvdA. Maar ach dan heeft u nog eens 4 jaar om te klagen 🙂

          5. unlocked

            Wederom heb je er niets van begrepen !

            Al 16 jaar , stem sociaal, stem PVV

            Maar goed je krakeel over de welvarende arbeider met een hongerloon van 36.000 euris bruto zullen we maar vergeten.

    2. Monty

      Precies,
      stem Nationaal stem Sociaal stem op een partij voor de Arbeiders.
      Stem Wilders stem PVV.

      1. Perseus

        “The working class hero is something to be”

    3. Emma Louise

      Het doet mij een groot plezier dat “unlocked” met zijn uitkeringsgeld meebetaalt aan mijn elektrische auto.

      1. unlocked

        je kan nog geen elektrische fiets aanschaffen strónt vlé®k

        1. Emma Louise

          U bent bij dezen uitgenodigd eens plaats te nemen op de achterbank van onze elektrische auto waarop een dubbeldik zeil is gedrapeerd tegen doorlekken. Dit vanwege de onherstelbare schade aan de kringspier in uw a*nus.

          1. unlocked

            voor mij hoef je niets te huren hoor , je grootspraak doet niet overtuigen strónt vlé®k

  2. Edjan

    Het echte drama is natuurlijk, dat de hogere middenklasse, goed opgeleid, mooi baantje, deugen zich de tyfus in de hoop bij de elite in het gevlei te komen en nu … laat die elite ze stikken! Alsof ze plebs zijn!! O, foei toch wat erg!!!

  3. Perseus

    Beste Wout,
    Een fatsoenlijke stekkerauto begint bij ca. Euro 60.000
    Dat terwijl een fatsoenlijk benzine equivalent bij ca. Euro 30.000 begint.
    U heeft gelijk dat we moeten stoppen van deze subsidie waanzin, die wordt betaald uit belasting geld. Totdat we een fatsoenlijk alternatief hebben voor brandstof auto’s, is het raadzaam de jaloeziebelasting BPM af te schaffen, zodat we niet de malle Eppo van Europa blijven.

  4. Nico Sibelijn

    Inmiddels is elektrische auto prijsconcurrerend met de brandstofauto terwijl brandstof en onderhoud beduidend goedkoper zijn.

    De subsidie is niet meer nodig. Wel een kilometerheffing.

    1. Perseus

      Beste heer Sibelijn,
      Een miezerig autootje als de Renault Zoe kost al €25.000,- voor het instap model.
      Voor het benzine equivalent de Twingo, betaal je aangekleed met actie pakket € 13.000,-
      Dat is bijna de helft. Dat geldt voor alle stekker modellen, ongeacht de fabrikant

      1. Linksbuster

        Q..Voor het benzine equivalent de Twingo, betaal je aangekleed met actie pakket € 13.000,-…….
        Maar niet meer lang als het aan groen links, d66, vvd en pvda ligt.
        Als de subsidies en lage eigen bijtelling wegvallen, stapt de leaserijder..want dat is de gemiddelde tesla lùl..weer snel op een diesel of benzine bak over.
        Met de lage bijtelling was je een dief van je eigen portemonnee om geen tesla ed te kiezen.

        1. Perseus

          Wat moet ik met een Tesla?
          De ruimte vergelijkbaar met een VW Polo.
          Instapmodel vanaf €50.000,-
          Actieradius van ca. 350km.
          Opladen kost uren.
          Vakantie met zo’n kreng is niet te doen.
          Reken maar 3 dagen om in Zuid-Frankrijk te komen met de laadpaal files meegerekend. Bovendien is zo’n model 3 spuug lelijk

    2. Linksbuster

      Q…Wel een kilometerheffing……..
      Bepaal jij dat sukkel?

      1. Nico Sibelijn

        Nee, de Overheid zal die kilometerheffing de komende jaren gaan invoeren.

        1. unlocked

          de strónt vlé®k snapt niet dat we al kmh hebben. Iedereen tikt met zijn accijnzen al de kmf af. De pomphouder als de goedkoopste kassier voor de kmh.

          je moet wel stapel gek zijn om daarnaast een krankzinnig duur systeem op te bouwen voor nog een kmh. De strónt vlé®k is zo een imbeciel.

          een kmh seperaat met alle contróle en uitvoering zal een inmens leger ambtenarren kosten maar daar is de strónt vlé®k ook voorstander van. De overheid is volgens de strónt vlé®k het arbeidsbureau voor de ambtenar

          1. Linksbuster

            Geert gaat helemaal geen kilometerheffing invoeren…strøntvlek!

  5. HD

    Lekker de slang blijven gebruiken.

  6. Edjan

    Honda heeft een paar jaar geleden een auto gemaakt die loopt op waterstof dat in een brandstofcel omgezet wordt in elektriciteit. De Honda Clarity Fuel cell. Is dat ding inmiddels op de markt? Het leek me een soort doorbraak.
    Waterstof zal uiteraard in eerste instantie gemaakt worden door windmolens en zonnecellen (anders wordt Franske boos) maar kan ook prima in kerncentrales gemaakt worden.

    1. Perseus

      Beste heer Edjan,
      Het Nederlandse grid kan het niet eens aan wanneer we allemaal electrisch gaan rijden

      1. Edjan

        @ Perseus, dat had ik al begrepen. Als ze ook nog elektrisch de huizen willen gaan verwarmen en de hele industrie elektrificeren, dan moet het net zeker 5x zo zwaar worden. Vermoedelijk nog vbeel zwaarder.
        Maar waterstof kun je mooi maken als je elektriciteit over hebt. Het rendement is laag, maar dan doe je tenminste nog iets met die stroom. Bijv een windmolen netwerk moet ook bij zeer zwakke wind nog voldoende stroom maken. Daarom zouden er ook zo vreselijk veel van die dingen moeten komen. Grotendeels staan die dingen dan werkeloos. Dan zouden ze waterstof kunnen produceren.

        1. Perseus

          Beste Edjan,
          Wat mij betreft bouwen ze Nederland vol met kerncentrales.
          Het is veilig en schoon, de oplossing tot we nog een betere oplossing hebben.
          Met kernenergie kunnen we waterstof en waterstofgas produceren, waarmee we een prima alternatief hebben voor benzine, diesel en aardgas.
          Ons hele logistieke systeem is eenvoudig en goedkoop om te bouwen naar deze energiebronnen. In ieder geval is het goedkoper en duurzamer dan zonne- en wind energie. Nederland zou het Saoedi Arabië van Europa kunnen worden. Theoretisch zou iedereen schat-hemeltje-rijk kunnen worden van de opbrengsten

          1. Linksbuster

            Idd..kerncentrales..de nieuwe gasbel!

          2. Edjan

            @ Perseus. Je hebt gelijk. Helaas is er al zó lang een banvloek over kernenergie uitgesproken, dat het moeilijk zal worden om de zaak weer een beetje op te starten. Het zou 10 tot 12 jaar duren, heb ik gelezen. Misschien zou het het beste zijn om de (Zuid) Koreanen hier een paar kleine “kant en klare” centrales te laten neerzetten die bij windstil weer de gaten van de heilige molens kunnen opvullen.
            Want ik verbeeld me helemaal niet dat we snel van deze kapitaalvernietiging om politieke redenen af zullen raken.

            Het was trouwens vroeger de bedoeling om na de gewone kerncentrales de veel grotere en efficiëntere snelle-kweek-reactoren in bedrijf te nemen. Frankrijk had zo’n ding, de Superphénix, maar die is gesloten, de Duitsers hebben er een gebouwd in Kalkar, maar ze hebben er een pretpark van gemaakt.

          3. Nico Sibelijn

            “Wat mij betreft bouwen ze Nederland vol met kerncentrales.”

            Kernenergie is qua duurzaamheid en klimaatbeleid een goed alternatief maar helaas niet economisch rendabel te krijgen.

  7. Jack Flash

    Elektrische autootjes op windmolentjes en zonnepanelen.
    Hi hi!

    Je zult er maar aandelen in hebben…

    1. Edjan

      O, J. Flash, er hebben er zat aandelen in die molentjes gekkigheid. Dat is een van de redenen waarom het zo hardnekkig blijft voort etteren.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.