Ambtelijke club onderwijsbobo’s hoopt onderwijs nóg verder te slopen: ‘Komt met een driejarige brede brugklas!’

Het is ongelooflijk, maar de onderwijsraad wil het onderwijs nóg verder slopen. Want, zeggen de ‘experts’ van de raad, eigenlijk is het maar onzin dat we naar de kwaliteiten en intelligentie kijken van kinderen! In plaats van brugklassen gebaseerd op niveau moet er op alle middelbare scholen “een driejarige brede brugklas” invoeren. Fantastisch idee jongens! Zo weten we in ieder geval zeker dat het niveau en de kennis van leerlingen nóg minder wordt.

Ooit was het Nederlandse onderwijs van een zeer hoog niveau. Natuurlijk, niet iedereen werd opgeleid tot intellectueel, maar dat hoeft en kan ook niet. Er werd op verschillende niveaus les gegeven. Het gevolg was dat kinderen die opgroeiden tot arbeiders daar de kennis voor hadden, dat kinderen die timmerman zouden worden of iets dergelijks daar de juiste kennis voor hadden, kinderen die uitgroeiden tot advocaat daar de kennis voor hadden, en zo verder. Onderwijs waar onderwijs voor bedoeld was: onderwijs gebaseerd op wat het beste bij de kinderen paste, en waar ze in de praktijk wat aan hadden.

Helaas hebben regering, overheid en ministeries de afgelopen decennia alles aan gedaan om dat schoolonderwijs te vernietigen. En dat is ze behoorlijk goed gelukt ook: het onderwijs is veralgemeniseerd waardoor er nauwelijks nog onderscheid gemaakt kan worden op basis van de kwaliteiten en eigenschappen van de kinderen. Iedereen moet hetzelfde leren… waardoor het niveau óók gemiddeld wordt. Met dat niveau bedoel ik dan niet alleen intellectueel niveau, maar ook bijvoorbeeld wat betreft het niveau van handwerken, techniek, gymnastiek, en ga zo maar verder.

Op elk gebied wordt de maat naar het algemeen gemiddelde gebracht. Het kind dat juist heel goed een timmerman kan zijn, of een kind dat juist een geweldige kunstenaar kan worden, of het kind dat juist een geweldige intellectueel kon zijn, of het kind dat een geweldige ondernemer kan worden… allemaal lijden ze eronder.

En wat stelt de Onderwijsraad voor om dat probleem, dat veroorzaakt is door de Onderwijsraad zelf in samenwerking met de politiek, op te lossen? Meer van hetzelfde! Nóg minder flexibilisering. Nóg minder onderwijs aangepast op de karakteristieken van de individuele leerling. Resultaat: lang leve de zesjescultuur, waar niemand nog kan excelleren.

Volg mij op Twitter-alternatief Gab én word gratis en voor niets lid van mijn Telegram-kanaal!

Wat een schande! Het is te hopen dat de politiek dit waardeloze onderwijsadvies meteen naar de prullenbak verwijst. Of is de scholing van onze kinderen nog niet genoeg in de pan gehakt, soms?

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

19 reacties

  1. plakband

    Vijf procent is laatbloeier. Deze laatbloeiers worden benadeeld volgens de onderwijsraad.
    Om dat te voorkomen wil de onderwijsraad nu 95% van de leerlingen benadelen.

    Als je zo de problemen denkt op te lossen hoor je niet thuis in de onderwijsraad.
    Alleen in de linkse politiek kun je dan nog wat betekenen.
    Maar ja, daar wordt het ook dringen. Bijna alle Melkert-banen zijn al vergeven aan asielzoekers
    Dan lijkt het namelijk net alsof asielzoekers een bijdrage leveren aan de economie.
    De kille waarheid is echter dat asielzoekers, net als de onderwijsraad, alleen maar geld kosten.

    1. M. Brandenburg

      Is dat niet hoe de links totalitairen altijd te werken gaan aanpassen naar beneden in plaats van een situatie creeren waar een ieder op zijn niveau zich het beste naar boven kan ontwikkelen.

  2. rafi

    Niks nieuws onder de zon. Dit is gewoon weer de socialistische idee van de middenschool. In 1982 hadden ze het daar ook al over. Socialistische ideeen zijn net zombies: ze blijven maar terug komen.

  3. Morgan4321

    Ze blijvende middenschool maar propagaren. De eerste poging is mislukt omdat niemand z’n kinderen daarheen stuurde, dus dan gaan we het nu maar verplichten.

  4. M. Brandenburg

    Ach ja onze linkse vrienden met hun one size fits all en een 5.5 is afgerond naar boven ook een voldoende mentaliteit, waarom zou je onderwijs zoveel mogelijk inrichten op de ontwikkeling van het individu, wanneer je al die kneedbare jonge geesten kan vormen in een volg blind het collectiefadepten.

  5. Augustus

    We kunnen allochtoontjes niet omhoog krijgen zelfs met miljoenensubsidies, dan gaan we maar blanke jongetjes en meisjes omlaag duwen.

    1. Vanduinen

      Te dom voor woorden

      1. coenzoon

        Weerleg het dan even met argumenten domme tról. Wetenschappelijk onderzoek genoeg waarin telkens weer het zandbak volk van noord-afrika uitkomt op een IQ van 70 ofwel zwak begaafd

    2. yellow thread street

      Je hebt volstrekt gelijk.
      De jongste generatie allochtoontjes spreekt op straat geen woord nederlands meer.
      Zelfs in scholen spreken ze onderling de taal van hun voorouders.
      Leerkrachten worden in hun eigen taal uitgescholden zonder dat ze het begrijpen, m.n. vrouwen waar ze geen enkel respect voor hebben.
      En wanneer je de taal amper beheerst is het ondoenlijk om de leerstof te behappen.

  6. Edjan

    Ik vraag me af of onderwijs over een aantal decennia nog wel zo belangrijk is? Voor de kleine elite wel, die sturen hun kinderen naar prive scholen. De wat grotere middenklasse stuurt zijn kinderen naar staatsscholen maar waarom zouden de kinderen van de enorme onderklasse nog naar school gaan? Daar heeft de elite geen belang bij en het ziet er naar uit dat de elite gaat winnen.

    1. Edjan

      In dat licht bezien, is het niet vreemd dat het onderwijs steeds slechter wordt.

      1. Vanduinen

        Pietje blijft klieren in de klas en Mounia doet haar stinkende best. Dat kan natuurlijk niet.

        1. coenzoon

          Mohammed blijft klieren in de klas en Ingrid doet haar stinkende best. Dat kan natuurlijk niet.

          1. Fortiori

            Neen, beide kunnen niet.

  7. Lucky Luke

    Het onderwiijs verder slopen kan gelukkig niet, na de invoering van de Mammoetwet in 1967 is het Nederlandse onderwijs totaal kapot gemaakt en verziekt. Eergisteren nog op de TV, kinderen zijn zeer slecht in lezen, rekenen en taal. Hoezo goed onderwijs, vroeger moest je presteren en kon je niet meekomen werd je maar putjesschepper. Nu moet iedereen een diploma hebben, Ja in wat eigenlijk?? Ik denk in feestvieren, niets doen en klagen. Jeugd heeft het slecht wordt vaak gemeld, nou dacht het niet. Ze willen alles hebben en er niets voor doen. mede dank zij hun (egostische) ouders.

  8. Branzino

    Er bestaat al 100 jaar een heel succesvolle onderwijsvorm, waar veel van de elementen uit dit voorstel al in praktijk worden gebracht. Al 100 jaar dus en dat is het Vrije Schoolonderwijs. Het is al een tijd de snelst groeiende onderwijsvorm in Nederland en daarbuiten. Ik was jarenlang voorzitter van zo’n school.

    Op Vrije Scholen bestaan nog steeds twee kleuterklassen, vervolgens 6 of 7 jaar lager onderwijs. Daarna komt het 5-jarig voortgezet onderwijs tot en met de twaalfde klas. Vanaf klas 1 tot en met klas 12 is het een doorlopende leerlijn, al is er wel vaak sprake van een grote stap naar het voortgezet vrije schoolonderwijs. Maar er is geen splitsing in verschillende onderwijstypen, de klas blijft als groep zoveel mogelijk bij elkaar. Op die manier kan ieder kind de ontwikkeling doormaken die past. Vanaf de tiende klas wordt een examen afgenomen, t.w. VMBO (tiende klas), HAVO (elfde klas) of VWO (twaalfde klas) afhankelijk van de verwachte toekomst van het kind. Zo komt ieder kind op het niveau dat het best bij de volgende ontwikkeling past, tot aan de universiteit toe.

    Dit functioneert nu al bijna 100 jaar, met slechts kleine aanpassingen aan het steeds veranderende landelijke onderwijsbeleid.

  9. Drollevanger

    We zitten in dit land met erg scheve opleidings niveau,s De onderwijs bo-bo,s willen evenals de ouders van alle kinderen dat zelfs de stomste ezeltjes gaan doorleren voor het 1 of ander. Er is blijkbaar altijd wel een richting, bv geschiedenis, waarvoor je bijna een idioot moet zijn om er voor te zakken.
    Daarom barsten we in dit land van de pseudo advocaten en hoog leraressen vrijetijdskunde.
    We moeten weer terug naar de ouderwetse ambachtschool. De leraren voor die oude schoolkennis kunnen we uit Polen of Roemenie laten komen.

  10. 56RdK

    Tja, teveel leerachterstanden onder het allochtone volk.
    Dus in plaats van bijvoorbeeld taaleisen stellen aan een ieder die in dit land wil gaan wonen verlaag je het onderwijsniveau.

    Het zoveelste faal van de multiculturele ‘verrijking’, onder het kartel dat dit land al decennia regeert, heet dit vooruitzien.

  11. 56RdK

    Kunnen er weer flink wat subsidieslurpende clubjes worden ingezet.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.