Asociaal! Topman Air France-KLM int gulle miljoenenbonus terwijl duizenden werknemers ontslagen worden

Het is te walgelijk voor woorden. Topman Ben Smith van Air France-KLM heeft in het afgelopen jaar een enorme aandelenbonus van maar liefst 2 miljoen euro gekregen. Dit ondanks duizenden ontslagen én een verlies van maar liefst 7 miljard euro. Ja, dat lees je goed: 7 miljard euro. 

De asociale Air France-KLM-baas Ben Smith kreeg dit jaar een bonus onder meer omdat hij er in slaagde “loonsteun” te regelen in Nederland. Dit houdt in dat de Nederlandse belastingbetaler meebetaalt aan de lonen van KLM-werknemers, omdat die niet op een gewone manier betaald kunnen worden in deze volstrekt idiote coronatijden.

Natuurlijk heeft niemand daar een probleem mee. Maar waar we wél een probleem mee hebben is dat Smith vervolgens een enorme bonus mee naar huis neemt. Waar haalt deze vliegtokkie het lef vandaan? Bij andere luchtvaartmaatschappijen zijn er topmanagers die al deze tijd helemaal geen cent betaald krijgen omdat ze willen besparen. Maar bij KLM verrijkt de topman zich gewoon terwijl duizenden ‘gewone’ werknemers op straat worden gezet.

Dit zijn meedogenloze maffiapraktijken.

SP-leider Lilian Marijnissen is dan ook terecht woest. “Duizenden ontslagen, onzekerheid op de werkvloer, maar de bonussen aan de top gaan natuurlijk gewoon door,” schrijft ze boos op Twitter. “Lang leve het kapitalisme. Zullen we het eens anders gaan doen?”

Natuurlijk heeft dit niets van doen met kapitalisme. Als er echt kapitalisme was, was KLM al tijden geleden ofwel failliet gegaan, ofwel gedwongen om enorme besparingen door te voeren, waaronder op de volstrekt belachelijke lonen van de ‘topmannen’ van het bedrijf. KLM is geen product van het kapitalisme, van het crony capitalism: een hechte band tussen politiek en het grote bedrijfsleven, die elkaar steunen, uit de wind houden, en verrijken. Ten koste van de kleine man.

Word gratis en voor niets lid van mijn Telegram-kanaal én volg mij op Gab.

Maar ja, voor de rest heeft Marijnissen wel degelijk gelijk. Er is crisis bij Air France-KLM, werknemers zijn hun baan niet zeker, mensen zijn doodsbang dat ze heel binnenkort hun werk zelfs zullen verliezen, maar meneer Smith is lekker aan het cashen. Straks nog even een nieuw zwembad aan huis laten bouwen. Of wellicht een nieuw luxe jacht voor de deur? Of allebei, misschien? Wie weet! Nu bonussen toucheren terwijl de KLM-werkvloer crepeert is totaal onacceptabel, asociaal wangedrag van een man die lak heeft aan alles en iedereen. Ontsla die nietsnut!

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

16 reacties

  1. HD

    En dan komen er voor het personeel straks nog bijzondere splits rooster uren en dan is iedereen blij.
    Je begint dan vroeg, kun je even thuis eten en poepen daarna nog een dienst in de middag of avond.

  2. Cycle25

    Nee..niet asociaal…maar liberaal, deze groep heeft het woord asociaal overgenomen.

  3. Mar

    Lilian moet eerst maar een gesprek aanvragen met president-directeur Pieter Elbers van de KLM. Die kan haar alles haarfijn uitleggen.

    Les 1:

    Air France KLM
    Sinds mei 2004 zijn Air France en KLM Royal Dutch Airlines de grootste Europese luchtvaartgroep geworden: 1 groep, 2 luchtvaartmaatschappijen en 3 businesses. Beide maatschappijen behouden hun eigen identiteit, handelsnaam en merk.

    1. coenzoon

      en krijgt een bonus van 2 miljoen voor zijn wanprestatie van 7 miljard verlies

      mar begrijpt het weer eens niet ! De NOW subsidies zo in de zak van de directie ! domme trut

  4. coenzoon

    gaat rutte de volledige NOW subsidie even terughalen of heeft de leugenaar geen tijd ?

  5. Mar

    De loonsteun is naar KLM gegaan voor het eigen personeel.

    Niet die van Air France, welke noodsteun kreeg van de Franse regering.

    KLM is een Nederlands bedrijf met eigen personeel, met eigen arbeidsvoorwaarden.
    Air France is een Frans bedrijf met eigen personeel, met eigen arbeidsvoorwaarden.

    Air France-KLM is de overkoepelende holding-onderneming.

    De Franse regering stopt trouwens veel meer geld in Air France.

    1. rafi

      En die holding is Frans, dus is alles Frans. KLM is ten diepste een Frans bedrijf, een Nederlands filiaal van een Frans bedrijf. Lieg niet over de geschiedenis! De Franse overheid heeft de Nederlandse overheid zo gek gekregen om een Frans bedrijf geld toe te stoppen. Inderdaad zou in geval van kapitalisme dit niet gebeurd zijn, maar KLM al lang door AF het bankroet mee ingestort zijn. Dat het nog bestaat, komt door de puur socialistische staatssteun, wat de Fransen altijd doen, ten koste van de stabiliteit van de Euro, waarvoor NL toch borg staat. Inderdaad: nationaliseren. Zoals met ABN.

  6. Max Aue

    DDS is een linkse site en is de spelletjes van het Grootkapitaal spuugzat.

    Hear, hear!

    1. coenzoon

      en dan stemt men vvd en d66

      hahahaha , de logica van wím hútten ,

  7. hans-e-pans

    Ikke, ikke, ikke ikke ikke, ikke, ikke, ikke, ikke, ikke ikke ikke, ikke, ikke, ikke ikke maak de zin af.

  8. Mar

    “KLM is ten diepste een Frans bedrijf, een Nederlands filiaal van een Frans bedrijf.”

    Hahaha, dat zou Air France en de Franse staat wel willen. KLM is zo Nederlands dat onderling personeel uitwisselen niet eens gaat. KLM en Air France delen elkaars slots (landingsrechten) en daar houdt het op. Je zult ook echt geen cabinepersoneel van Air France aantreffen in een KLM vliegtuig en omgekeerd ook niet.

    KLM is een zelfstandig opererend Nederlands bedrijf, waar geen enkele Franse invloed is te bespeuren.

    1. coenzoon

      Wat ben je een domme muts , als air france morgen besluit de merknaam klm te beeindigen dan is het gedaan met klm domme trut. Dan kan je afscheid nemen van al je klm personeel. Nederlandse overheid heeft slechts 14% van de aandelen in handen en de Fransen gaan naar 30%

      Overigens blijven de landingsrechten dan gewoon in Franse handen. Ben je zo dom geboren of ben je ooit tegen een lantaarnpaal aangelopen ?

  9. Mar

    Air France is niet de eigenaar van KLM!

    “Air France heeft geen keuze”, antwoordt luchtvaarteconoom Floris de Haan op de vraag waarom de Franse luchtvaartmaatschappij nu meer steun krijgt en zuster KLM, onderdeel van hetzelfde concern, niet. “Anders is het klaar”, zegt De Haan over de mogelijkheid dat Air France geen financiële hulp zou krijgen.

    De Franse overheid mag Air France extra hulp geven, nu de Europese Commissie daar toestemming voor heeft gegeven. Die heeft gekeken of er geen sprake is van ongeoorloofde staatssteun. Hoekstra zegt dat hij nauw met zijn Franse collega heeft samengewerkt bij de nieuwe steunoperatie voor de gemeenschappelijke luchtvaartmaatschappij. “Maar Brussel behandelt de aanvragen apart omdat het om twee luchtvaartmaatschappijen en twee luchthavens gaat.”

    Er was ooit het idee dat na 5 jaar Air France-KLM laatstgenoemde zou opgaan in Air France maar dat is er nooit van gekomen omdat met name in Nederland de hakken in het zand gingen. Het verdwijnen van de merknaam KLM zou voor de holding het slachten van de kip met het gouden ei zijn.
    KLM was de partij die winst maakte.

    1. coenzoon

      praat geen poep mens , nederland heeft slechts 14% belang in klm

    2. rafi

      ‘Het verdwijnen van de merknaam KLM zou voor de holding het slachten van de kip met het gouden ei zijn.
      KLM was de partij die winst maakte.’

      De KLM is TEN DIEPSTE een Frans bedrijf. De fransen hebben het gekocht voor een gering bedrag.

      De holding zou het dus wel hebben gekund. Maar jij denkt vast: ‘als ik de leugen maar vaak genoeg herhaal, wordt ie waarheid.’

  10. usb3.0

    Maar sec gezegd een bonus in deze tijden dat kan toch niet!

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.