Terwijl in Den Haag politici elkaar de tent uitvechten over baantjes en woke-hobby's, is de fundering van onze welvaart letterlijk aan het wegrotten. De bazen van Rijkswaterstaat en ProRail luiden de noodklok en hun boodschap is angstaanjagend: de staat van onze wegen, bruggen, sluizen en spoorwegen is "ronduit zorgwekkend". We hebben te maken met een "sluipmoordenaar" die onze economie gaat wurgen en onze veiligheid in gevaar brengt. Jarenlang is er bezuinigd en weggekeken, en nu dreigt het doemscenario: Nederland wordt het nieuwe Duitsland, waar niets meer werkt.
De rapporten
Staat van de Infrastructuur en
Staat van het Spoor liegen er niet om.
Het is een slagveld. Bruggen zijn zo oud dat ze dicht moeten of beperkingen krijgen. Tunnels raken buiten hun levensduur. Technische installaties (zoals camera's en matrixborden) zijn bejaard en vallen om de haverklap uit.
Rijkswaterstaat-topman Martin Wijnen en ProRail-baas John Voppen waarschuwen dat we alleen nog maar bezig zijn met "pleisters plakken". Het systeem piept en kraakt.
Welvaart in gevaar
Dit is niet zomaar een beetje ongemak voor de file-rijder. Dit raakt de kern van onze economie. Voppen wijst terecht op de Rotterdamse haven: de schepen kunnen wel binnenkomen, maar als de spullen het achterland niet in kunnen omdat het spoor of de weg kapot is, hebben we niets aan die haven.
Neem de Papendrechtsebrug: door achterstallig onderhoud geldt daar een gewichtsbeperking. Gevolg? Vrachtwagens moeten omrijden en een rit duurt drie keer zo lang. Dat zijn kosten die direct doorberekend worden aan u, de consument. Bedrijven gaan failliet of vertrekken als ze hun spullen niet kunnen vervoeren.
Steun De Dagelijkse Standaard!
De overheid verwaarloost onze kerntaken terwijl ze miljarden verspillen aan linkse hobby's. Wij houden ze verantwoordelijk! Help ons om kritisch te blijven. Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox! Het Duitse horrorscenario
Wijnen en Voppen waarschuwen voor "Duitse toestanden". Bij onze oosterburen is de infrastructuur zo verrot dat er nu 500 miljard nodig is om de boel te redden. Bruggen storten daar letterlijk in of zijn jarenlang dicht.
Nederland gaat diezelfde kant op. Jarenlang gaven we ruim 2 procent van ons BBP uit aan infra, nu is dat gedaald naar een schamele 1,2 procent. We teren in op de erfenis van onze grootouders. Er is een gat van tientallen miljarden.
Waterveiligheid op het spel
En alsof economische chaos nog niet genoeg is: ook onze veiligheid is in het geding. Ruim een tiende van de regionale waterkeringen haalt de veiligheidsnormen niet. Cruciale stuwen en gemalen zijn verouderd. In een land dat onder de zeespiegel ligt, is dit spelen met vuur (of water).
Daarnaast stijgt het aantal storingen op het spoor explosief (+21% sinds 2019) en staan we steeds vaker in de file omdat spitsstroken niet open kunnen door kapotte camera's.
Den Haag kijkt weg
Het meest schokkende? In het tussenverslag van informateur Buma stond "nauwelijks iets over infrastructuur". De
politiek is druk met zichzelf, terwijl de boel instort.
Het is tijd voor actie. Geen miljarden naar klimaatfondsen of asielopvang, maar miljarden naar beton, staal en asfalt. Voordat het echt te laat is.
Help ons in de strijd voor een werkend Nederland!
Vond u dit een goed artikel? De Dagelijkse Standaard eist dat ons belastinggeld naar wegen en dijken gaat, niet naar onzinprojecten. Steun onze journalistiek. Doneer vandaag nog via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Samen bouwen we Nederland weer op!