Anton Havelaar / Shutterstock.com

DE REKENING VOOR OSS: OM eist ruim 5 jaar cel tegen Stint-bazen wegens 'kwalijke manipulatie' en dood door schuld

Binnenland16 dec , 4:25
Het is inmiddels zeven jaar geleden, maar de wond is nog altijd open en rauw. 20 september 2018. De dag waarop Nederland stilstond en Oss in rouw werd gedompeld. Vier onschuldige kinderen kwamen om het leven toen hun elektrische bolderkar, de Stint, op een spoorwegovergang onder een trein kwam. Jarenlang hebben de nabestaanden moeten wachten op antwoorden. Jarenlang hebben ze moeten aanzien hoe de makers van dit voertuig, Peter Noorlander en Edwin Renzen, probeerden hun straatje schoon te vegen. Maar gisteren, in de rechtbank van Den Bosch, viel eindelijk het masker af. Het Openbaar Ministerie haalde keihard uit en eiste gevangenisstraffen van vijf jaar en vier maanden. De conclusie van Justitie is vernietigend: deze mannen wisten dat hun product niet deugde, maar kozen voor winst boven veiligheid.
Het requisitoir van de officieren van justitie was niets minder dan een karaktermoord op de twee verdachten. En terecht. Want het beeld dat naar voren komt uit het dossier is schokkend. Het gaat hier niet om twee idealistische uitvinders die "pech" hadden. Het gaat hier, volgens het OM, om kille berekening, manipulatie en een stuitende arrogantie die vier kinderlevens heeft gekost.

De heldin die de schuld kreeg

Laten we eerst even stilstaan bij de bestuurster van de Stint. Jarenlang heeft deze vrouw moeten leven met het trauma, maar ook met de fluistercampagnes. Had ze niet beter moeten remmen? Had ze niet aan de kant kunnen sturen? De officier van justitie maakte gisteren korte metten met die twijfel. "De bestuurster heeft gevochten voor het leven van vijf kinderen. Het was een strijd die ze niet kon winnen," klonk het in de rechtszaal.
Deze woorden zijn cruciaal. De techniek liet haar in de steek. De Stint was een ongeleid projectiel geworden. Hoe wrang en misselijkmakend is het dan dat verdachte Edwin Renzen eerder durfde te beweren dat het ongeluk "niet was gebeurd als hij aan het stuur had gestaan". De arrogantie! De brutaliteit om de verantwoordelijkheid bij een getraumatiseerde vrouw te leggen, terwijl je weet dat je product aan elkaar hangt van prutswerk. Het toont een totaal gebrek aan empathie en zelfreflectie.
ZE WILLEN DAT WE ZWIJGEN: Steun DDS in de strijd voor gerechtigheid! Wij blijven dit soort zaken volgen. Wij blijven de arrogantie van de macht en het grootkapitaal aan de kaak stellen. Wilt u dat wij dat in 2026 kunnen blijven doen? Steun ons dan nu!
OPTIE 1: Via BackMe (Snel & Simpel) 👉 Klik hier: https://dds.backme.org
OPTIE 2: Via uw eigen bank IBAN: NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media Vergeet niet uw e-mailadres in de omschrijving te zetten voor toegang tot onze exclusieve 'verboden' columns!

Een rijdende tijdbom

Wat het OM gisteren schetste, is een beeld van totale nalatigheid. De Stint was geen veilig vervoermiddel; het was een rijdende tijdbom. De officieren van justitie stelden vast dat de bekabeling in het apparaat een "spaghetti" was, extreem gevoelig voor storingen. Er waren problemen met de remmen. Accu's konden opzwellen of zelfs ontploffen. Wisten Noorlander en Renzen dit?
Ja, zegt justitie. Ze wisten het dondersgoed. Er kwamen klachten binnen. Er waren incidenten. Maar in plaats van de hele vloot terug te roepen en de veiligheid van duizenden kinderen voorop te stellen, kozen ze voor lapmiddelen. Volgens het OM gingen de maatregelen niet verder dan "pleisters plakken". De kern van het probleem – een fundamenteel onveilig ontwerp – werd niet aangepakt. De ijzingwekkende conclusie van de officier: "Het was niet de vraag óf er een ongeluk zou plaatsvinden, maar wanneer.".
Ze gokten. En ze gokten met de levens van andermans kinderen. Ze verloren. En de prijs werd betaald door Dana (8), Liva (4) en twee andere onschuldige zieltjes.

Kwalijke manipulatie: Het bewijs van kwade trouw

Als u dacht dat het niet erger kon, dan heeft u het mis. Wat er na het ongeluk gebeurde, tart werkelijk elke beschrijving. Nadat vier kinderen waren omgekomen, lieten de verdachten de Stint testen in Duitsland, bij de TÜV (een soort Duitse APK). Uit die eerste test bleek klip en klaar: de bolderkar voldeed niet aan de veiligheidseisen. Wat doe je dan als verantwoordelijk fabrikant? Dan schaam je je kapot, trek je het boetekleed aan en haal je alles uit de kast om het op te lossen.
Maar niet Noorlander en Renzen. Nee, zij pasten de software aan - sjoemelsoftware, zouden we in de auto-industrie zeggen - om alsnog een goed testresultaat te krijgen. Het OM noemt dit "kwalijke manipulatie" om problemen te verdoezelen. Het is ronduit misdadig. Zelfs toen de lijkenhuisjes nog niet eens gesloten waren, waren deze heren al bezig met het redden van hun hachje door de boel te flessen. De TÜV heeft dat tweede, gemanipuleerde rapport inmiddels ingetrokken en de verdachten verboden er nog naar te verwijzen. Het toont aan dat we hier niet te maken hebben met onkunde, maar met onwil en bedrog.

Verschuilen achter de RDW

De verdediging van de heren lijkt vooral te leunen op het "Wir haben es nicht gewusst"-principe en het wijzen naar de overheid. "De RDW had de Stint toch goedgekeurd?" Ja, in het begin. Maar het OM prikte ook die ballon gisteren door. Na de initiële goedkeuring is het ontwerp van de Stint "meermalen aangepast". Die aanpassingen - waarschijnlijk gedaan om kosten te besparen of productie te versnellen - zijn nooit opnieuw ter keuring aangeboden, terwijl dat wel verplicht was.
Je kunt je niet verschuilen achter een stempel van de overheid als je vervolgens zelf aan het apparaat gaat sleutelen en er een "spaghetti" van maakt. "Fabrikanten blijven te allen tijde verantwoordelijk voor hun product," aldus de officieren. "Zeker als dat een voertuig is waarmee dagelijks duizenden kwetsbare kinderen werden vervoerd."

Geen excuses meer nodig

De impact op de nabestaanden is met geen pen te beschrijven. Indy, die haar zusjes Dana en Liva verloor, zei het eerder al treffend: "Ik hoef geen excuses meer van jullie, of medeleven." Dat station is gepasseerd. Na zeven jaar traineren, liegen, manipuleren en de schuld afschuiven op een onschuldige leidster, hebben deze mannen hun recht op mededogen verspeeld. Naast de celstraf eist het OM ook forse boetes van 135.000 en 225.000 euro tegen de bedrijven achter de Stint. Het is wisselgeld vergeleken met het leed dat is aangericht, maar het is een begin.
Dinsdag is de verdediging aan het woord. Ze zullen ongetwijfeld komen met tranentrekkende verhalen over hoe zwaar de verdachten het zelf hebben gehad en hoe hun levenswerk is verwoest. Laat u niet in de luren leggen. Hun "levenswerk" was een gevaarlijk prul dat nooit de weg op had gemogen. Laten we hopen dat de rechter meegaat in de eis van het OM. Vijf jaar en vier maanden brengt de kinderen niet terug, maar het stuurt wel een signaal: wie gokt met kinderlevens voor commercieel gewin, eindigt achter de tralies. En zo hoort het ook.
WORD AANDEELHOUDER VAN HET VERZET! Wij blijven bovenop dit soort dossiers zitten. Wij laten niet los. De gevestigde orde en falende bedrijven moeten ter verantwoording worden geroepen. Steun de onafhankelijke pers!
🚀 Steun ons via BackMe: https://dds.backme.org
Of maak uw bijdrage over op NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media. PS: Zet uw e-mailadres erbij voor onze exclusieve SubStack-columns!
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading