Afbeelding gemaakt met Shutterstock AI

Dogmatische airco-allergie kost levens: Europa is kampioen hittedoden door ranzig taboe op kunstmatige koeling

Binnenland24 jun , 6:10

Wilt u DDS vaker zien?

Stel DDS in als voorkeursbron op Google.

Voeg DDS toe op Google
Het is werkelijk knettergek, misdadig en volstrekt stuitend hoe de groene deugelite in Europa gezonde en levensreddende technologieën in de ban doet ten koste van duizenden mensenlevens. Nu de zomers op ons continent heter worden, legt een ijzingwekkende bijdrage van filosoof Maarten Boudry in de Volkskrant de vinger op de bloedende wond: Europa is per hoofd van de bevolking de absolute wereldkampioen hittedoden! In de zomer van 2022 stierven er ruim 61 duizend Europeanen aan de gevolgen van de warmte. Niet omdat we dicht bij de evenaar wonen, want dat is niet zo, maar puur en alleen vanwege een dogmatisch, ideologisch stigma op airconditioning. Waar ze in de rest van de wereld in de zomer standaard en massaal de airco aanzetten om de boel leefbaar te houden, regeert in Europa een ranzige cultuur van zelfkastijding en wegkijken. De weigering om kunstmatige koeling breed in te zetten kost simpelweg elk jaar bakken met mensenlevens!

Het Amerikaanse en Japanse succes versus de Europese deugcrisis

Het argument dat Europa simpelweg veel senioren telt die gevoeliger zijn voor extreme hitte, dekt de lading maar heel beperkt. In de Verenigde Staten wonen immers ook miljoenen ouderen, en Japan heeft per capita zelfs nóg meer senioren dan wij.
Toch is het risico om daar aan de hitte te sterven vele malen lager. Het antwoord op dit raadsel is simpel: in de VS en Japan is zo'n 90 procent van de woningen uitgerust met airconditioning, terwijl in Europa slechts een schamele twintig procent van de huizen over deze basistechnologie beschikt.
Historische data van econoom Alan Barreca tonen onomstotelijk aan dat het sterfterisico op extreem hete dagen in de VS in de twintigste eeuw met zo'n 75 procent is gedaald, hand in hand met de massale adoptie van airconditioning na 1960. In een staat als Texas, waar het kwik regelmatig de 40 graden Celsius passeert, is de kans om aan de hitte te bezwijken tegenwoordig nauwelijks hoger dan op een doorsneedag.
Maar in Brussel of Parijs schieten de instanties bij 35 graden al volledig in de stress met paniekerige hitteplannen, omdat de gebouwen veranderen in dodelijke bakovens. Extreme hitte vreet bovendien aan onze breinkracht: voor elke graad boven de 25 graden Celsius dalen onze cognitieve prestaties met maar liefst 2 procent! Dat wist de legendarische staatsman Lee Kuan Yew van Singapore ook; hij noemde airconditioning hét geheim achter zijn economische mirakel, omdat het de hitte buiten houdt en de productiviteit garandeert.
VECHT MEE TEGEN HET PARTIJKARTEL: STEUN DE DAGELIJKSE STANDAARD EN DONEER NU! (Artikel gaat verder onder deze oproep)
De gevestigde orde en het linkse partijkartel doen er alles aan om onafhankelijke rechtse stemmen te smoren, te censureren en monddood te maken. Wij buigen niet voor de Hilversumse mores, weigeren ons te conformeren aan de deugcodes en blijven de rauwe, ongecensureerde waarheid opschrijven. Maar om deze frontale strijd vol te kunnen houden tegen de met miljoenen gesubsidieerde staatspers, hebben we jóuW hulp keihard nodig!
Laat het kartel niet winnen en steun onze onafhankelijke journalistiek met een directe financiële donatie. Elke euro is een rechtstreekse klap in het gezicht van de deugelite en helpt ons om de barricaden op te blijven gaan.
🔗 Doneren kan veilig en rechtstreeks via bankoverschrijving:
IBAN: NL95RABO0159098327
T.n.v.: Liberty Media
Samen trekken we de grens tegen de totale hypocrisie!

De ziekelijke 'degrowth'-ideologie: Uitzweten voor het klimaat

Waarom gedraagt Europa zich dan zo achterlijk? De diepere oorzaak schuilt in de verstikkende, groene religie van de elite: de misvatting dat energieverbruik iets zondigs is en dat we alles moeten beperken. Het is de zogenaamde 'degrowth'-ideologie. In Europa wordt kunstmatige koeling weggezet als een decadente, Amerikaanse luxe. De burger moet een hittegolf maar gewoon braaf uitzweten voor het hogere klimaatdoel!
In Genève moet je tegenwoordig zelfs een medisch attest overleggen om überhaupt een airco te mogen installeren. Frankrijk sluit tijdens hittegolven liever de scholen dan dat ze simpele apparaten neerzetten om het leerklimaat te redden, en in Spanje en Italië werd publieke gebouwen wettelijk verboden om lager dan 27 graden te koelen - een temperatuur waarbij de breinkracht van het personeel al met 5 procent keldert!
Zelfs de institutionele regelgeving is compleet verziekt. Wie in veel Europese landen een vaste, efficiënte airco installeert, wordt direct afgestraft met een slechter energielabel! Het gevolg is dat eigenaren en verhuurders die dingen weghalen of weigeren te plaatsen. Burgers worden zo gedwongen om krakkemikkige mobiele airco's met een dikke slurf uit het raam te kopen.
Dat is thermodynamisch dweilen met de kraan open en vreet pas écht energie, maar het achterlijke beleid duwt de mensen doelbewust naar de slechtste oplossing. Deze airco-allergie zit tot in de hoogste regionen van de progressieve elites: de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zwijgt in haar communicatie over Europese hittedoden volledig over airconditioning. In plaats daarvan komen ze met infantiele tips over gordijntjes sluiten en water drinken, Alsof we nog in de jaren vijftig leven!

Morele hypocrisie rondom verwarming

De morele asymmetrie met de winter is werkelijk stuitend. De gemiddelde Europeaan stoot voor de verwarming in de winter gigantisch veel meer CO₂ uit dan voor de koeling in de zomer. Toch zou geen enkele politicus het in zijn hoofd halen om te eisen dat we de thermostaat in de winter verplicht op 15 graden zetten, of om verwarming te bestempelen als een decadente luxe voor verwende watjes.
Maar in de zomer mag de burger blijkbaar gewoon creperen. Zelfs de grote energiereuzen zoals Shell en Engie doen tegenwoordig mee aan deze waanzin met slogans als 'De schoonste energie is de energie die je niet verbruikt'. Hoe bizar is het dat een commercieel bedrijf zich zo intens schaamt voor zijn eigen product dat het klanten smeekt om minder te kopen?
De oplossingen zijn doodeenvoudig: hervorm die idiote energielabels en stop met het bestraffen van vaste airco's. Versoepel de aanvragen voor geïntegreerde koeling en renoveer onmiddellijk alle rusthuizen en zorginstellingen om ze hittebestendig te maken met fatsoenlijke systemen. Zorg voor publieke koeltecentra en versnel de uitrol van schone, betrouwbare energie, zoals kernenergie. De echte ecologische vraag is immers niet óf we mogen koelen, maar méé.
We moeten ophouden met energie te zien als iets zondigs. Energie is de bron van al onze welvaart. De menselijke geschiedenis is juist een prachtig verhaal van hoe we technologie inzetten om onszelf te beschermen tegen de dodelijke krachten van de natuur. Stop met de groene zelfkastijding, breek het airco-taboe af en geef de Nederlanders deze zomer de koelte waar ze recht op hebben!
ELKE DAG RECHTS EN ONAFHANKELIJK NIEUWS: RECHTSTREEKS STEUNEN MET EEN DONATIE!
Als u wilt dat er in Nederland een vlijmscherp, rechts en onafhankelijk geluid blijft klinken dat de naïviteit van de politieke klasse en de valstrikken van het partijkartel genadeloos blootlegt, help ons dan om terug te vechten. Zonder uw directe financiële betrokkenheid worden we weggesmoord door de reguliere mediamafia. Laat ons rechtse geluid niet kapotgaan!
Maak het verschil en doe vandaag nog een donatie op onze officiële bankrekening:
  • Rekeningnummer (IBAN): NL95RABO0159098327
  • Ten name van: Liberty Media
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading