image001 61 664377fb944d4

E-bike: Van populaire keuze naar dure last voor de eigenaar

Binnenlandmei 24, 9:30
De elektrische fiets, ooit geprezen als een revolutionaire oplossing voor moderne mobiliteit, blijkt nu een last voor velen. Wat begon als een veilige en milieuvriendelijke manier om van A naar B te komen, is uitgegroeid tot een ware nachtmerrie voor zowel gebruikers als verzekeraars.
Het aantal gestolen e-bikes in Nederland heeft vorig jaar een record bereikt. Volgens de politie werden er maar liefst 90.000 e-bikes gestolen, en dat zijn alleen de gevallen die gemeld zijn schrijft het AD. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk veel hoger. Deze diefstalgolf heeft geleid tot een enorme stijging in de schadelast voor verzekeraars, wat hen ertoe heeft gedwongen hun voorwaarden aan te scherpen en de premies te verhogen.
De ANWB, marktleider in fietsverzekeringen, heeft nu een eigen risico geïntroduceerd en eist dat e-bike-eigenaren hun fiets met minstens twee sloten beveiligen. Bij diefstal geldt er voortaan een eigen risico van 5 procent van het verzekerde bedrag. Diefstal van onderdelen zoals de accu brengt een eigen risico van 50 euro met zich mee. Deze eisen zijn sinds 1 maart van kracht en maken het leven van e-bike-eigenaren er niet makkelijker op.
Rogier Eenkhoorn van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal bevestigt dat vooral in grote en middelgrote steden het diefstalrisico extreem hoog is. De gemiddelde prijs van een e-bike ligt tussen de 2500 en 3000 euro, wat verzekeraars dwingt hun premies fors te verhogen. Zo heeft Kingpolis in bepaalde regio's de premies met 40 procent verhoogd, terwijl sommige verzekeraars, zoals ANWB, ASR, Aegon en Univé, bepaalde e-bike modellen zoals de fatbike zelfs helemaal niet meer verzekeren.
Het resultaat? E-bike-eigenaren betalen meer voor minder zekerheid. Dit is een direct gevolg van de falende aanpak van e-bikediefstal door de overheid en de verzekeraars die hun verliezen proberen te compenseren ten koste van de consument. De hogere premies zijn duidelijk zichtbaar in de cijfers: in 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af, 71 miljoen euro meer dan het jaar ervoor.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS bestrijden we de Machiavelliaanse Leviathan die we de EU noemen ELKE DAG opnieuw. De rest van de media aanbidden Brussel, wij niet. Vind jij ons tegendraadse geluid belangrijk? Steun ons dan! Doneer aan DDS via BackMe en help ons de EU te ontmaskeren en te bestrijden.
Dit hele debacle toont wederom aan hoe de overheid en de verzekeraars de gewone burger in de steek laten. Terwijl zij hun zakken vullen, blijven wij zitten met de ellende. De e-bike, ooit een symbool van vooruitgang, is nu verworden tot een bron van frustratie en kosten. Het is hoog tijd dat er serieuze maatregelen worden genomen om e-bikediefstal te voorkomen en de lasten voor de gewone burger te verlichten. Tot die tijd zullen e-bike-eigenaren moeten leven met de constante dreiging van diefstal en de steeds hogere kosten voor hun verzekering.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten