Oorlog wordt allang
niet meer alleen uitgevochten op land, op zee of in de lucht. Ook de ruimte
speelt een steeds grotere rol. Juist daarom krijgt Nederland een eigen Space
Command Center. Met het nieuwe commandocentrum wil het kabinet de krijgsmacht
beter voorbereiden op de conflicten van de toekomst en minder afhankelijk
worden van buitenlandse partners. Het Space Command Center vormt een van de blikvangers van de
nieuwe Defensienota, die maandag wordt gepresenteerd. Volgens Defensieminister
Dilan Yeşilgöz verandert de manier waarop oorlog wordt gevoerd in razend tempo.
Een sterke krijgsmacht draait niet langer alleen om meer militairen of extra
materieel. Nieuwe technologieën spelen minstens zo'n grote rol.
Oorlog ziet er compleet anders uit
De oorlog in Oekraïne laat volgens de minister zien hoe snel
het militaire speelveld verandert. Nederland werkt nauw samen met Oekraïne en
gebruikt die ervaringen om de eigen
defensie te versterken. "De
krijgsmacht van de toekomst betekent niet simpelweg dat je een grotere
krijgsmacht hebt dan nu. Technologie speelt een enorme rol: AI, cyber, drones
en ruimte. Daar gaan we echt heel duidelijk op investeren."
Ze benadrukt dat de nieuwe Defensienota duidelijk afwijkt
van eerdere plannen. "Het wordt echt anders dan anders. Het is ook een
andere Defensienota met hele duidelijke keuzes. Ik kan u zeggen dat de meeste
van die keuzes bestaan uit lessen die we van de strijd van Oekraïne hebben
geleerd, omdat we daar heel nauw met ze samenwerken en eigenlijk van hen leren
wat zij in de frontlinies meemaken."
Ruimte wordt steeds belangrijker
Volgens Yeşilgöz is de ruimte inmiddels onmisbaar geworden
voor moderne militaire operaties. Satellieten zorgen onder meer voor
communicatie, navigatie en het verzamelen van inlichtingen. Wie daar de
controle over heeft, heeft volgens haar een groot voordeel. "Wij gaan met
een eigen Space Command Center komen. Dat is heel erg belangrijk. Uiteindelijk:
wie de ruimte beheerst, beheerst het slagveld."
Ook licht ze toe waarom Defensie daar de komende jaren fors
in investeert. "Alles wat in de ruimte gebeurt, zijn de ogen en oren van
onze krijgsmacht in de frontlinie bijvoorbeeld. Wij zullen daar fors op gaan
investeren."
WORD ONDERDEEL VAN DE DDS-COMMUNITY! (LET OP: HET
ARTIKEL GAAT HIERONDER DIRECT VERDER!) Breek door de leugens van het
mediakartel heen: Ontvang de GRATIS DDS Nieuwsbrief! De mainstream media
verzwijgen de waarheid en de Haagse politiek lacht je in je gezicht uit. Laat
je niet langer censureren! Sluit je aan bij de groeiende DDS-community en
ontvang dagelijks het échte, ongefilterde nieuws direct in je mailbox. Onze
scherpste columns, de hardste politieke analyses en het belangrijkste nieuws,
100% gratis. Meld
mij GRATIS aan ➔ Honderden miljoenen euro's
Het kabinet wil dat het Space Command Center binnen twee
jaar operationeel is. Daarna wordt het verder uitgebreid. Voor de ontwikkeling
trekt het kabinet tot 2035 honderden miljoenen euro's uit. Volgens Yeşilgöz
maakt dat Nederland sterker én zelfstandiger, zonder de samenwerking binnen de
NAVO los te laten.
Ze sluit af met een duidelijke boodschap: "Het bouwt je
inlichtingen op, het bouwt een heel stevige positie op. We zullen tot 2035 hier
honderden miljoenen in gaan steken, dus we menen het."
LAAT U NIET CENSUREREN DOOR HET MEDIAKARTEL! Klaar
met de linkse indoctrinatie? Meld je aan voor de DDS Nieuwsbrief! Wij benoemen
de feiten die het partijkartel liever onder het tapijt schuift. Blijf de kudde
een stap voor: ontvang elke dag onze meest snoeiharde artikelen en exclusieve
columns gratis in je inbox. Geen censuur, geen politiek correcte praatjes.
Alleen de harde realiteit. 🚀 Schrijf mij direct in ➔