De kruistocht tegen automobilisten gaat onverminderd verder. Waar Amsterdam al bijna overal de maximumsnelheid heeft verlaagd naar 30 km/u, volgen nu ook steden als Nijmegen, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Vanaf 1 oktober gaat ook Haarlem mee in deze nieuwe realiteit: autorijden mag er alleen nog stapvoets. De officiële lezing is voorspelbaar: het moet de verkeersveiligheid verbeteren.
Maar de werkelijkheid is dat steeds meer steden bewust onbereikbaar worden gemaakt voor automobilisten. Het past in het bredere plaatje van het klimaatakkoord, het anti-auto-dogma en de dwang naar fiets- en OV-gebruik.
Veiligheid als excuus
Bestuurders schermen met cijfers: in Amsterdam zou het aantal ongelukken met 11 procent zijn gedaald. Botsingen tussen
auto’s en fietsers of voetgangers namen volgens de gemeente zelfs met 15 procent af. Mooi natuurlijk, maar de vraag is: tegen welke prijs?
Het obsessief najagen van een samenleving zonder risico’s leidt tot een wereld waar alles vertraagd, bemoeilijkt en gecontroleerd moet worden. Maar leven is nu eenmaal nooit zonder gevaar. Een samenleving die elk risico wil uitbannen, wordt onleefbaar en verstikt zichzelf.
Stad wordt onbereikbaar
Het effect is voor veel inwoners en ondernemers desastreus. Autoritten duren langer,
verkeer zoekt sluiproutes door woonwijken, en leveringen aan winkels en horeca worden ingewikkelder.
In Amsterdam klagen winkeliers dat klanten wegblijven omdat de binnenstad onbereikbaar is geworden. Taxi’s doen er langer over, hulpdiensten komen moeilijker door drukke straten en bewoners voelen zich gegijzeld door het beleid. Nu dreigt Haarlem hetzelfde lot.
🟦 DDS laat zien wat het kartel liever verzwijgt: achter de façade van “veiligheid” gaat een keihard anti-auto-beleid schuil. Zie jij dit ook? Steun ons dan.
👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Het grotere plaatje: anti-auto-ideologie
Dit beleid staat niet op zichzelf. Het past in een bredere agenda: minder auto’s, meer dure klimaatmaatregelen en de burger steeds verder sturen in zijn keuzes. Politici en bestuurders doen alsof dit gaat om verkeersveiligheid, maar in werkelijkheid draait het om het ontmoedigen van autorijden.
Elke maatregel - van 30 km/u-zones tot hogere parkeertarieven en het slopen van parkeerplaatsen - is onderdeel van hetzelfde plan: de auto moet verdwijnen uit de stad.
Leven mét risico, niet zonder
Natuurlijk moeten steden veilig zijn, maar een samenleving zonder risico’s is een illusie. Wie een samenleving wil inrichten waarin elk mogelijk gevaar wordt uitgebannen, eindigt in een totalitaire omgeving waarin vrijheid wordt opgeofferd voor schijnveiligheid.
Het echte debat zou moeten gaan over proporties: hoeveel beperkingen leggen we op aan miljoenen burgers, terwijl ongelukken nooit helemaal te voorkomen zijn?
Tijd voor gezond verstand
Het is hoog tijd dat er weer gekozen wordt voor gezond verstand. Steden moeten bereikbaar blijven, ondernemers moeten hun werk kunnen doen en bewoners moeten vrij kunnen kiezen hoe zij zich verplaatsen.
Het kartel maakt van Nederland een langzaam rijdend, onleefbaar land. En dat allemaal omdat men de illusie van een risicoloze samenleving nastreeft. Maar vrijheid en risico horen bij elkaar - zonder dat wordt het leven ondragelijk.
🟥 Vind jij ook dat Nederland moet stoppen met de anti-auto-ideologie en de obsessie met “nul risico”? Steun DDS nú.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.